
Moscow Court Upholds Extremism
Warning Issued to Ekho Moskvy Radio
Station
By Anna Dolgov

January 27, 2015

Ekho Moskvy is known for devoting its airtime to the opposition.

A Moscow court rejected an appeal Tuesday brought by liberal-leaning radio station Ekho
Moskvy against warnings it had received from Russia's media watchdog for what the latter
deemed was an "extremist" on-air segment about fighting in Ukraine, the TASS news agency
reported.

In October, the station received two separate warnings from Roskomnadzor — one for its
radio broadcast and another for its website — claiming that two journalists' on-air
eyewitness accounts of fighting between Ukrainian forces and pro-Russian rebels at Donetsk
Airport constituted "information that justifies committing war crimes," editor-in-chief
Alexei Venediktov wrote on his blog at the time.

https://www.themoscowtimes.com/author/anna-dolgov


Venediktov had appealed to a court to have the warnings retracted, arguing that a broadcaster
cannot be held responsible under Russian law for what its guests say during live programs.
An additional warning within a year would give the government grounds to shut down
the station.

Venediktov, who said he would bring the court's decision to the attention of the European
Court of Human Rights, has 10 days to appeal the latest verdict, TASS reported.

An unidentified Roskomnadzor lawyer claimed in court Monday that the content it had
deemed extremist had been scripted, an allegation the station denied, the RBC news agency
reported.

Venediktov also highlighted some apparent inconsistencies in the Roskomnadzor case
materials.

Ekho Moskvy received the warning at 3:54 p.m. on Oct. 31, but the watchdog agency's memo
cited as the grounds for the warning had a time stamp of 4 p.m. that same day, he said, RBC
reported.

"So first we had the execution, and then the sentencing," Venediktov was quoted as saying.

An unidentified Roskomnadzor lawyer shrugged off the discrepancy, claiming it could have
been caused by a "technical glitch," the report said.

Despite being owned by the Russia's largest media holding, state-controlled Gazprom Media,
Ekho Moskvy is known for devoting its airtime to the opposition.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2015/01/27/moscow-court-upholds-extremism-warning-issued-to-e
kho-moskvy-radio-station-a43294


