
Russian Media Downplay Extent of Ruble
Crisis
By Howard Amos

December 16, 2014

While the ruble pinballed erratically between 58 and 80 per U.S. dollar on Tuesday, making
headlines around the world, Russia's state-run media have attempted to take a soft
and conciliatory stance on the home currency's woes.

A news bullet by state-owned Channel One aired at 6 p.m. on Tuesday made the ruble plunge
and the Central Bank interest rate hike their second item on the news program. The top story
was a school attack in Pakistan that has left 135 people dead.

The anchor mentioned that the ruble had hit "historic lows," but the table on the screen
showed the Central Bank's official currency exchange rates, which were still at 61.15 to the
dollar when the market rate had already surpassed 71.94.  

The channel cited experts as saying they did not exclude the possibility that the ruble would
recover in the coming days, and the report ended on an inspiring note that "the battle for the

https://www.themoscowtimes.com/author/howard-amos


ruble has only begun."

Another report said the prime minister's Cabinet would convene to discuss the situation
and aired an interview with the Central Bank's head, Elvira Nabiullina, who defended
the regulator's decision to hike the interest rate by 6.5 percent and said the ruble's decline
provides a chance for import substitution.

Nabiullina also gave an interview to state-run channel Rossia-1, but several economists have
said that government officials should be more active in explaining their decisions.

The apparent unwillingness of Russian state-owned media to give airtime to the ruble's
troubles — particularly among television channels that are more tightly controlled by the
Kremlin — may reflect the political sensitivity of the issue, as well as a desire to avoid panic.

Most Russians get their news from state-run television, which has closely mirrored President
Vladimir Putin's anti-American rhetoric during the Ukraine crisis and at times been accused
of propaganda or misleading coverage.

In a popular sleight of hand, state-owned news outlets have preferred to describe the ruble's
falls in recent months as the euro or dollar rises, perhaps to deflect attention from the
detriment of the Russian currency.

"Western currencies gained in value at breakneck speed all day Monday," one report on state-
controlled NTV said late Monday.

In contrast to state-run TV channels, Russia's privately owned media sounded more alarmed.
The Kommersant newspaper headlined its webpage with a quote from the Central Bank's first
deputy head Sergei Shvetsov, who called the situation "critical." The Vedomosti business
daily floated the possibility of an introduction of capital controls as its top story, with
a subhead saying that "the government might have no other choice."

At the same time, the Izvestia newspaper — owned by the National Media Group, which is
reportedly close to Putin's inner circle — had no ruble-related story on the top of their
website's main page at all. Instead, the top story was about Lockheed and Boeing
collaborating with Russia in the space industry.

For the most part, Western newspapers were very vocal in their negative assessment of the
Russian economy. The Washington Post's most-read business story on Tuesday was
an opinion piece titled: "Sorry, Putin. Russia's Economy is Doomed."

Other Western papers, such as The Guardian and The New York Times, had straightforward
news stories about the ruble's ongoing hardship.

Contact the author at h.amos@imedia.ru and i.nechepurenko@imedia.ru

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2014/12/16/russian-media-downplay-extent-of-ruble-crisis-a42347

mailto:h.amos@imedia.ru
mailto:i.nechepurenko@imedia.ru

