
The Slow Death of Russian Independent
Media
By Andrei Malgin

November 19, 2014

Ominous storm clouds were gathering over the Ekho Moskvy radio station last week. That is
serious because Russia only has one opposition-minded television channel, Dozhd, one such
newspaper, Novaya Gazeta, one such weekly magazine, The New Times, and one such radio
station, Ekho Moskvy. So if anything happens to that radio station, a very noticeable gap will
appear in the already modest ranks of Russia's independent media.

The reason for the scandal with Ekho Moskvy was a phrase that one of the radio station staff
members permitted himself to post on Twitter. He wrote that when he learned of the death
of the son of Kremlin chief of staff Sergei Ivanov, he realized that there is a higher justice.
Although he offered no further clarification, his readers understood his meaning.

They knew that while driving several years ago, Ivanov's son had run down and killed
an elderly woman in a crosswalk in front of numerous witnesses. Not only was he never
punished for his crime, he put pressure on investigators and relatives of the deceased, even
going so far as to file false charges against the woman's son-in-law for having supposedly

https://www.themoscowtimes.com/author/andrei-malgin


beaten him at the scene. And now Ivanov's son has drowned while swimming in the sea.

Of course, it was improper to post such a comment on Twitter, and the author himself soon
realized that and removed it a few hours later. But in those few short hours it managed to set
off a rapidly escalating chain reaction. Gazprom subsidiary Gazprom Media holds
a controlling stake in Ekho Moskvy. Mikhail Lesin, the head of Gazprom Media, instructed
Ekho Moskvy editor-in-chief Alexei Venediktov to fire the employee who posted
the thoughtless message. Of course, Venediktov refused, first because an employee has
the right to post whatever he wants on a personal Twitter account and, second, because
the employee in question happens to be one of his best journalists.

Lesin undoubtedly anticipated that answer and responded by ordering Venediktov to either
fire the employee or resign himself. What's more, the Ekho Moskvy board of directors even
scheduled an urgent meeting to discuss the station's editor-in-chief as well as its entire
broadcasting concept. Lesin revealed in an interview that he would not oppose turning Ekho
Moskvy into a music station. That made it clear to everyone that the authorities had been
waiting for an opportunity to close down the troublesome station and that the tweet was
the pretext they needed.

Also recall that a few months ago the authorities cracked down on Dozhd TV on equally trivial
grounds, with the result that almost every cable operator refused to air the channel, in turn
leading to the departure of its advertisers and the loss of its livelihood.

Everyone is wondering how the current conflict will end now that Lesin and Venediktov have
reportedly reached a backroom compromise. However, I am more interested in something
else — namely, the fact that, with all of the many pro-Kremlin radio stations out there that
strictly prohibit any opposition members from speaking, Ekho Moskvy, the only independent
station, consistently airs the viewpoints of numerous pro-Putin State Duma deputies.

Venediktov has repeatedly told listeners who accuse him of wasting precious air time that he
includes those commentators to maintain objectivity. That is what he states publicly. But
privately, he admits that he does so to prevent the authorities from closing the station down.

The same was true of Dozhd TV, but even appearances by pro-Putin speakers did not save
the channel — and they will definitely not save Ekho Moskvy. The fate of the radio station
does not hinge on the ratio of pro-Kremlin to anti-Kremlin commentators, but just how far
the authorities are willing to pursue their witch hunt.

In Putin's Russia, straddling the fence never saved anybody.

Andrei Malgin is a journalist, literary critic and blogger.

The views expressed in opinion pieces do not necessarily reflect the position of The Moscow
Times.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2014/11/19/the-slow-death-of-russian-independent-media-a41529


