
Journalists Fret as Russian Media
Swamp Kazakhstan
By The Moscow Times

November 18, 2014

Astana is pushing viewers into the arms of Russian TV by controlling the Kazakhstani media so tightly
that it becomes unattractive.

This article was originally published by EurasiaNet.org.

Kazakhstan's journalistic community has long debated how to face the pervasive influence
of Russian media in the Central Asian country. The topic has increased in urgency with
the bitter international standoff between Russia and Ukraine, which is partly playing out
on Russian television.

Russian state channels like Rossia, NTV and Channel One — which critics see as Kremlin
propaganda tools — enjoy huge popularity in Kazakhstan, the Media Kurultai (an annual
gathering of journalists in Almaty) heard on Nov. 14.

This creates a national security threat to Kazakhstan, where viewers are swallowing their

https://www.themoscowtimes.com/author/the-moscow-times
http://www.eurasianet.org


poisonous coverage about Ukraine, speakers told a panel on information security.

The public mindset in Kazakhstan is being shaped by Russian officials and TV presenters like
Dmitry Kiselyov, who is well-known for his anti-Western tirades, opposition politician
Amirzhan Kosanov told the conference. This means that Kazakhstanis end up "viewing events
in Ukraine through the eyes of [Russian Foreign Minister Sergei] Lavrov or Kiselyov," he said.

Yet Astana is itself pushing viewers into the arms of Russian TV, Kosanov argued,
by controlling the Kazakhstani media so tightly that it becomes unattractive.

"The challenge to information security emerges from governmental policies," agreed Adil
Nurmakov, a journalism professor at Almaty's KIMEP University. "It's a vicious circle."

"Now [government officials] have found themselves in a situation when they're wondering
why people are not watching Kazakhstani TV channels and why they're not reading
the Kazakhstani press," Nurmakov told EurasiaNet.org on the sidelines of the forum. "But
there's nothing to read and nothing to watch."

Kazakhstani TV channels keep losing viewers to Russian ones, Bagdat Kodzhakhmetov, head
of the private Channel 31, told the conference: Domestic channels have lost 16 percent of their
viewers since the start of the year.

One factor pushing viewers to reach for the remote is legislation forcing channels to carry
at least half their content in Kazakh, Kodzhakhmetov suggested. Viewers "have developed
a preference for Russian-language programming," he said, and therefore "switched
to channels they feel more comfortable watching."

Kazakhstan's most popular TV channel is Channel One Eurasia, which is domestically owned
but carries much content from Russia's Channel One, Tatyana Startseva of the TNS Central
Asia media market research company told the conference.

Broadcasters at the forum complained about a lack of financing to create domestic content
that could compete with the better-financed Russian media. Kazakhstan's government
heavily subsidizes the press, but — according to research presented at the Media Kurultai last
year — subsidies are channeled toward promoting a feel-good factor and bolstering
the popularity of President Nursultan Nazarbayev.

A freer press would be in the government's interests, argued media tycoon Armanzhan
Baytasov, since it would "only consolidate our information security."

But journalists weren't holding out great hopes. The Media Kurultai heard the same
arguments last year, but little has changed since.

"The main problem," concluded Nurmakov, "is the way the government sees information
security, and it sees it as more regulation, more restriction."

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2014/11/18/journalists-fret-as-russian-media-swamp-kazakhstan-a
41485


