" . Moscow Times

INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

The 5

30 YEARS

Russia's RT Channel Threatened With
Sanctions in Britain Over Bias

By Anna Dolgov

November 11, 2014

Britain's media regulator warned that any further breaches of broadcast regulations by RT could result in
punitive measures.

Britain's media regulator has threatened to bring sanctions against Russian state-run
broadcaster RT after ruling that it breached U.K. codes on impartiality in several of its
newscasts on Ukraine.

In particular, the Ofcom regulator highlighted four RT reports that aired in the run-up to
Moscow's annexation of Crimea in March that criticized the Ukrainian government as
illegitimate, having links to neo-Nazis, and intent on pursuing anti-Russian policies —
without any substantial indication of Kiev's views on the events.

British regulations, by which all broadcasters must comply, require "due impartiality" in
news reporting, though not necessarily equal air time for all relevant parties. The issue is
particularly important ""when reporting on matters of major political controversy,'" Ofcom


https://www.themoscowtimes.com/author/anna-dolgov

said in a bulletin released Monday.

Ofcom warned that any further breaches of broadcast regulations by RT could result in
punitive measures, including a possible "statutory sanction." The measure could mean a fine
or, in an extreme case, withdrawal of its broadcasting license.

RT, which casts itself as a network that seeks "to challenge established Western views' by
presenting the ""Russian viewpoint,'" did not specifically respond to Ofcom's criticism after
the bulletin was released.

The network's editor-in-chief Margarita Simonyan told the BBC Russian Service that "RT has
always considered its main task to comprehensively and objectively inform audiences about
events around the world."

"We look forward to Ofcom applying today's ruling impartially to all broadcasters reporting
on any government, irrespective of its political leaning," she told British newspaper The
Guardian.

In its correspondence with Ofcom, RT argued that it considered the Ukrainian government —
which assumed power after the previous pro-Moscow president was overthrown — to be
illegitimate and therefore its views were insignificant, according to excerpts from the
correspondence cited in Ofcom's report.

Ofcom said that it "has no view' on the Ukrainian government's legitimacy, but that the
administration was a significant party in the events and its position deserved coverage.

"The interim Ukrainian government, being the de-facto government of Ukraine at that time
and claiming to represent the views of the majority of Ukrainians, had a viewpoint on these
matters which clearly in Ofcom's opinion was a significant view," the regulator said.

"We therefore considered that to ensure that the news about the political crisis in Ukraine was
presented with due impartiality, that viewpoint needed to be reflected, and reflected
appropriately."

In one of the reports reviewed by Ofcom — a newscast that aired on March 5 — an RT reporter
said the '"'new masters of Ukraine, doing what they want," included the neo-Nazi group
Patriots of Ukraine and suggested that associates of the organization had links to Kiev's new
administration.

While Russian officials have claimed that Moscow annexed Crimea to protect the peninsula's
Russian speakers from supposed '"'fascists' in Kiev, neither Patriots of Ukraine nor another
nationalist group, Right Sector, had any members in Ukraine's government.

"By linking the extreme views of the Patriots of Ukraine with the interim Ukrainian
government, the likely effect on viewers would have been to suggest that these extreme views
were representative of the interim Ukrainian government as a whole," Ofcom said in its
review.

Ofcom also refused to accept the broadcaster's response that "RT journalists might
reasonably have been reluctant to seek an alternative viewpoint" in its report, saying it "did



not consider this was a relevant consideration."

"This was because the relevant viewpoint that needed to be reflected was not that of the
extreme groups, such as the Patriots of Ukraine. Rather it was the viewpoint of the interim
government of Ukraine, of which the Patriots of Ukraine were not a part," Ofcom said.

The claims by Russian state-run television of widespread "fascism" in Ukraine have become
slightly more subdued after the main ultranationalist candidate in May's presidential
election, Right Sector head Dmytro Yarosh, received less than 1 percent of the vote.

Contact the author at newsreporter@imedia.ru

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2014/11/11/russias-rt-channel-threatened-with-sanctions-in-britain-
over-bias-a41211


mailto:newsreporter@imedia.ru

