" Moscow Times

INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Firing of Ekho Moskvy Reporter Prompts
Speculation Over Editor's Fate

By Anna Dolgov

November 07, 2014

Alexei Vendiktov, the editor-in-Chief of Ekho Moskvy radio station with President Vladimir Putin in 2012.

A state-controlled media holding has fired an Ekho Moskvy radio journalist, citing ethical
standards, and threatened to dismiss the radio station's long-standing chief editor, who has
led it as one of the final strongholds of media freedom in the country.

The dismissal of Alexander Plyushchev followed a Twitter post in which the journalist
commented on the drowning death this week of the 37-year-old son of Kremlin chief of staff
Sergei Ivanov, referring to an incident in 2005 when Alexander Ivanov hit and killed a 68-
year-old retiree with his car. Plyushchev questioned whether the '"death of Ivanov's son, who
ran over an old lady and sued her son-in-law, is proof of the existence of God/higher justice."

He subsequently deleted the tweet and apologized for it.

Gazprom Media, the media arm of state energy giant Gazprom that owns a 66 percent stake in


https://www.themoscowtimes.com/author/anna-dolgov

Ekho Moskvy, fired Plyushchev on Thursday. The company did not specify the exact reason
for Plyushchev's dismissal, saying only that he had been fired for "violating all permissible
moral and ethical norms," according to a statement cited by news agency RBC. The media
holding's head, Mikhail Lesin, also said the decision had to do "with morals," Forbes Russia
reported.

Plyushchev had recently hosted a talk show about fighting at Donetsk Airport in eastern
Ukraine, in which he interviewed journalists who have covered the crisis. The show got Ekho
Moskvy a government warning for "information justifying war crimes." The transcript of the
program, which aired in late October, has been pulled from the Ekho Moskvy website, and the
radio station could be shut down if the government issues a second warning within a year.

Ekho Moskvy journalists said Plyushchev's firing violated their radio station's charter, which
gives the editor-in-chief the sole power to dismiss editorial staff.

Editor-in-chief Alexei Venediktov, whose trademark glasses and mane of frizzy gray hair are
almost as much a symbol of the radio station as its official logo, said he would ignore the
Gazprom Media ruling.

"This order, as far as I am concerned, has no force," he told Ekho Moskvy in a late evening
program Thursday. "Alexander Plyushchev remains a journalist of Ekho Moskvy. As to
whether his programs will be broadcast: They will be broadcast."

But continued defiance puts Venediktov's own job in danger. Lesin said that continuing to
resist Gazprom Media's decision would make it "quite possible" that Venediktov could also be
fired, and that "lawyers would figure out" how to justify it, RBC reported.

Venediktov told news site Lenta.ru that the threat of losing his own job did not frighten him.

"T have been prepared for death since birth, and I am always prepared for dismissal: This
position isn't smothered with honey," he was quoted as saying. "'If [Lesin] wants to fire me,
he has leverage. But nobody should try to threaten me."

Venediktov, a prominent figure in Russian society, told his radio station that he had spoken to
Lesin several times on the phone late into the night on the eve of Plyushchev's dismissal, with
Lesin demanding that the radio host be fired.

The editor said he had told Lesin that he would think about what action should be taken, but
that he would not fire Plyushchev.

By the early afternoon the following day, Plyushchev had been notified of his dismissal.

"The general director summoned me and told me I was fired," he wrote on Twitter. "' haven't
seen the paperwork. [Venediktov] learned about it from me."

Ekho Moskvy has emerged as the leading independent voice on Russia's airwaves since the
collapse of the Soviet Union. But it has come under repeated attacks during President Vladimir
Putin’s rule, while most of the other independent media voices in Russia have already been
brought under Kremlin control.



Contact the author at newsreporter@imedia.ru

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2014/11/07/firing-of-ekho-moskvy-reporter-prompts-speculation-ov
er-editors-fate-a41123


mailto:newsreporter@imedia.ru

