The &

30 YEARS

. Moscow Times

G
g%
INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

. (.

Russian Intellectuals Ask State-Run TV
to Admit Falsehoods in Ukraine Reports

By Anna Dolgov

October 24,2014

Pro-Russian rebels on a tank get ready to take position near the Sergey Prokofiev International Airport
during fighting with Ukrainian government forces in the town of Donetsk, eastern Ukraine, Oct. 4, 2014.

A congress of Russian intellectuals has appealed to the head of state-run Channel One
television to acknowledge "falsifications" in its reporting on Ukraine, holding the network
accountable for the deaths of young Russians who were moved to go and fight there.

The congress told Channel One chief Konstantin Ernst that owning up to at least some of his
network's fabrications would demonstrate a commitment, formally backed by Moscow,

to helping end the violence in the east of Ukraine, according to an open letter published
Monday on its website.

"It's not a secret to anybody that leading Russian television companies resort to various
falsifications when covering the Ukrainian crisis," the letter said. "The authors of those
falsifications share the responsibility for the blood that is being shed in the brotherly


https://www.themoscowtimes.com/author/anna-dolgov

country."

"One of the most tragic consequences of the spread of that disinformation is the desire

of many hundreds of brave idealists from our country, most often young people,

to immediately rush to Donbass and enlist in various armed units to protect peaceful civilians
against the alleged threats of genocide and terror," the letter added. Donbass, the Russian
abbreviation for the Donetsk Basin, is a common name for the eastern Ukrainian region that
includes Donetsk and surrounding areas.

The letter, which was adopted earlier this week by the Congress of Intelligentsia Against War,
Self-Isolation of Russia, and Restoration of Totalitarianism, comes amid reports of scores
of Russian men fighting and being killed in eastern Ukraine.

A Russian woman, Zhanna Zalogina, whose 18-year-old son was recently killed in Ukraine
told the RFE/RL news site in an interview published Thursday that the teenager had been
driven to join the war by "false information" spread by state-run media.

"He said it pained him to watch what they showed on the news, children and mothers being
killed, people in need of help," Zalogina was quoted as saying. ""He wanted to help, that's why
he went there."

In a newscast that prompted objections from some opposition politicians and journalists,
Channel One aired what it described as an eyewitness account this summer of a 3-year-old
boy who was tortured and crucified by the Ukrainian military.

Another major state-run network, Rossia, passed off footage from its own 2012 report about
a gunfight in the North Caucasus as evidence of recent violence against Russian speakers
in Ukraine.

While some Russian public figures expressed outrage at the crucifixion claim, Channel One
never acknowledged any inaccuracies in the account, which the congress of intelligentsia
singled out as "one of the most frightening examples of those falsifications, which has been
turned into the symbol of terror."

"We are appealing to you to clear the conscience of the Channel One team, and your own
conscience of at least partial blame for that falsehood," the open letter to the network's chief
said.

Russian fighters in eastern Ukraine include professional soldiers, who Moscow insists have
joined the fight as "volunteers" on leave from their regular army duty, and an array

of nationalists, vigilantes and idealists who have travelled to Ukraine after being recruited
through social media. Zalogina, the woman whose son was killed in Ukraine, told RFE/RL that
he had been recruited online.

The congress of intelligentsia appealed to Ernst to carry out an internal investigation into the
"reasons for intentional falsehoods making their way into newscasts,' and the network's
failure to acknowledge any ""deception,'" despite the public outrage it had caused.

The Rossia channel has also been called to account for its substitution of footage. When
the fake was exposed, the chief of a government media holding that includes Rossia brushed it



off as an "accidental error."

Original url:

https://www.themoscowtimes.com/2014/10/24/russian-intellectuals-ask-state-run-tv-to-admit-falsehoo
ds-in-ukraine-reports-a40724



