
Russian Journalists Move to Riga to
Escape Kremlin Control
By Ivan Nechepurenko

October 22, 2014

Seven months ago, Lenta.ru was riding a wave of success as Russia's most-visited news
website.

After a major site redesign and revamp of the newsroom, Lenta had become Russia's most
popular online news outlet and one of the top five most popular news websites in Europe,
according to web analytics firm Alexa.com.

The international Society for News Design named Lenta's slick new black-and-white look
the world's best-designed website. The look was minimalist and classic, tailored to keep
readers focused on the content.

And it was precisely the content that created problems for Lenta. In March, Russia's telecom
watchdog Roskomnadzor issued it a formal warning after Lenta published an interview with
Ukrainian nationalist leader Dmytro Yarosh. Another warning could have forced the media
outlet to close.

https://www.themoscowtimes.com/author/ivan-nechepurenko


On March 12, Lenta's owner — one of Russia's leading media magnates, Alexander Mamut —
fired Lenta's editor-in-chief Galina Timchenko. The next day, 40 members of Lenta's
newsroom submitted their resignation, and a day later 20 others followed suit. Alexei
Goreslavsky, a former editor of pro-Kremlin news website Vzglyad.ru, replaced Timchenko.

Timchenko's dismissal provoked outrage among editors and journalists throughout
the industry, which in recent years has become increasingly dominated by state-run media
mammoths. The former editor of Afisha magazine, Ilya Krasilshchik, publicly advised
aspiring journalists "to choose another profession."

"Today is not the right time," he wrote on Facebook at the time. But ultimately, he decided
to give Russian journalism another go.

Escaping the Tentacles

Timchenko and Krasilshchik decided to move to the Latvian capital Riga, where on Monday,
together with several dozen other Russian journalists, they unveiled Meduza (Russian
for "jellyfish"), a news website that will be oriented toward Russian audiences but will
operate outside the reach of the Russian state.

"It seems you have something to read again," one of Meduza's teasers said, without false
modesty.

Meduza's editors claim to have enough expertise to choose the most important and relevant
news about Russia from a myriad of online sources. Meduza also has several correspondents
who will produce their own original stories. One of the first three features, about the future
of pro-Russian separatism in Kazakhstan, has already created problems for Meduza:
On Tuesday, a day after its launch, the website was blocked in the Central Asian country.

Meduza says it will attempt to circumvent government control of the Internet by relying
on smartphone apps, which are more difficult to block.   

In an interview with The Moscow Times, Timchenko described the move to Riga as a "forced
measure" that was the result of suffocating working conditions in Russia.

"It would be much better to work from Moscow," she said.

In Timchenko's words, the website will offer its readers an "accurate and complete picture
of what is happening in Russia."

After Meduza's launch this week, Leonid Bershidsky, founding editor of the Vedomosti
business daily and a raft of other respected Russian publications, said he "sees no point
in doing what they are doing."

"The sources from which they take material are obvious. The rewrites are rudimentary
and unnecessary, the original reporting not particularly topical or surprising," he told
The Moscow Times in written comments.

"I don't want to speculate on their chances of success, whatever that word might mean. If
needed to pick one word for it, though, it would be 'boring,'" he said.



Safe From Harm

Meduza's deputy editor Ivan Kolpakov said the website is attempting to create "the best
newsroom" it can, considering the circumstances.

"We are trying to make a publication that provides a meaningful and clear picture of events
in Russia and the world," Kolpakov told The Moscow Times.

"Our motivation is simple: We have nowhere else to work," he said.

None of the Meduza journalists was thrilled about moving to Riga, he said, adding that they
would be prepared to return to Moscow.

"There is only one condition: that our newsroom would be safe, including physically safe,"
Kolpakov said.  

In several interviews with Russian news outlets, Timchenko refused to reveal Meduza's
investors. Former oil tycoon-turned-opposition figurehead Mikhail Khodorkovsky offered
to contribute, but the sides did not agree on the "management principles," she told Forbes
last month.

According to Bershidsky, concealing the identity of investors "would be troubling if this was
a real news outlet doing a lot of its own reporting" instead of being primarily a news
aggregator.

"I don't see how it's possible to undermine the credibility of an aggregator. It's spread out, as
it were, among the sources of the original material," he said.

Contact the author at i.nechepurenko@imedia.ru

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2014/10/22/russian-journalists-move-to-riga-to-escape-kremlin-con
trol-a40670

mailto:i.nechepurenko@imedia.ru

