30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Putin Stance on Ruble Crisis Echoed by
Russian State Media

By The Moscow Times

October 19, 2014

Putin's approval ratings remain above 80 percent, despite the ruble shedding some 20 percent against
the U.S. dollar this year.

As the head of Russia's biggest state bank and a favorite of President Vladimir Putin, German
Gref has long been a loyal supporter of state economic policy.

But with the ruble sliding and the economy stagnating, he delivered a diatribe this month
against government inefficiencies, which he compared to the Soviet era, and warned that "we
can't motivate people by using the gulag."

The outburst brought a stinging rebuke from a state television presenter, who portrayed him
as a fifth columnist whose remarks could help an alleged U.S. plan to encourage conflicts in
Russia.

"When can we expect an end to such declarations by the liberal reformers whose efforts


https://www.themoscowtimes.com/author/the-moscow-times

directly led to the imbalance in the economy today?" said Konstantin Syomin, host of
Rossia-24's program ""AgitProp" — a Soviet term for propaganda.

Although Gref appears in no danger of losing his job as Sberbank chairman, the rebuff shows
there are limits even to what prominent members of the establishment can say about the
economy.

It also underlines the importance of state television in shaping public opinion, especially
since relations with the West are at a post-Cold War low amid the Ukraine crisis.

Most Russians get their news mainly from state television, which has matched and at times
surpassed Putin's fierce anti-Western rhetoric during the Ukraine crisis and mirrored his
views on the economic downturn, helping shift blame away from him and ensure there is no
public panic.

"We're in a propaganda war with the West," one state media executive commented privately,
expressing surprise that anyone should be surprised by how Russian media were covering
events.

High Ratings, Conspiracy Theories

For now, at least, the tactics appear to be working. An opinion poll this week indicated that a
majority of Russians believe the economy will only benefit from sanctions imposed by the
West over Moscow's role in the crisis in Ukraine.

This implies acceptance for Putin's public line that the economic outlook is rosy and that a
tit-for-tat ban on Western food imports will help boost domestic production and make Russia
more self-reliant.

Putin's approval ratings also remain above 80 percent, despite the ruble shedding some 20
percent against the U.S. dollar this year, including a drop of 6.5 percent in the last month as
the price of oil — Russia's main export — fell.

Although a sensitive matter, coverage of the ruble's slide is not taboo, even if it has at times
been cursory.

When the currency hit a new low of 40 to the U.S. dollar on Oct. 6, the two main state
channels, Rossia-1 and Channel One, made no mention of it in their main evening news
bulletins.

Reports on the ruble's problems have at other times often been accompanied by comments
from experts or state officials offering reassurances that the economy is not in crisis, or
blaming external factors.

When Dmitry Kiselyov, widely seen as one of Putin's favorite journalists, discussed the ruble's
problems in his weekly current affairs program, he identified several causes — "global
economic shifts, the civil war in Ukraine, and of course the sanctions against us." Government
policy was not among them.

The main problem, he said, was that Russia still depended heavily on oil revenues and that, in



such circumstances, the United States was tempted to exploit Russia's weaknesses. Even
without Ukraine, "a pretext would be found anyway," he said.

During a discussion of the ruble's problems on a current affairs program on Channel One
called "Structure of the Moment," host Valery Fadeyev said he saw no "big trouble" from the
currency's woes and blamed them on Western conspiracies, including one that he said was
aimed at reducing oil prices.

State media outlets stress their independence and deny taking orders from the Kremlin. Some
journalists, however, acknowledge that their employers receive guidance from the Kremlin,
and say economic matters are no exception to the rule.

In a confidential e-mail seen by Reuters, the Kremlin advised loyal and state-run
organizations in May to focus on the growing participation of Asian investors in Russia's
main annual investment conference, and on the quality of discussions, rather than the fact
that the U.S. government had asked executives not to attend.

New Media

Although most television coverage of the ruble has largely favored Putin, some print media
such as the business daily Vedomosti have not played down the significance of the crisis.

Newspapers have a much smaller circulation than the main television channels and thus have
less importance as a tool with which to influence the masses.

Nevertheless, the Kremlin looks set to tighten its grip on some of the more independent
media outlets under a new law that Putin signed this week limiting foreign ownership of
media outlets to 20 percent from the start of 2017.

"The media are largely responsible for determining people's preferences and forming public
opinion," said Sergei Zheleznyak, a member of the United Russia party, which dominates
parliament and is loyal to Putin. ""And foreign control of the media is one of the ways of
secretly influencing the country and the decisions made."

CTC Media, a Nasdaq-listed company that runs three free-to-air entertainment channels in
Russia, could be affected: Sweden's Modern Times Group owns a 39 percent stake in it.

Vedomosti is also among those that are likely to be affected as it is a joint venture between
Dow Jones, the Financial Times Group and Sanoma of Finland.

Glossy magazines could also be in the crosshairs after a series of articles that may not have
pleased the Kremlin, including an interview by Tatler with the ex-wife of Putin's press
secretary.

The Kremlin denies interfering with the media, but Putin's allies, who already control most
major media outlets not owned by the state, are expected to step in where foreign companies
depart.

"Every major deal that takes place is sanctioned by the Kremlin, and that means the choice of
buyer will be carefully monitored," wrote media commentator Tatyana Stanovaya.



Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2014/10/19/putin-stance-on-ruble-crisis-echoed-by-russian-state-m
edia-a40532



