
Russia's International Media Poisons
Minds
By Robert Orttung

October 08, 2014

At a time when Russia's image in Europe and the U.S. has sunk to extreme lows, the Kremlin
has announced dramatic new plans to increase spending on foreign propaganda. The Russian
state budget includes a 41 percent increase for RT, the state-backed television network that
broadcasts around the world in a number of languages. Rossiya Segodnya, the successor to the
now defunct global news agency RIA Novosti, is set to see a tripling of its budget.

These media investments ostensibly reflect the Kremlin's ambition to win sympathies abroad.
Upon closer inspection, however, Russia's large and growing investment in international
media is not about winning hearts through "unbiased coverage of events in Russia," as
President Vladimir Putin has claimed.

Instead, the Kremlin is focused on poisoning minds through an insidious mix of information
designed to muddy the media waters and disorient international audiences. Seen in this
context, Russia's surging international media investment makes more sense.

https://www.themoscowtimes.com/author/robert-orttung


In recent years, authoritarian government-backed media enterprises such as RT have rapidly
expanded into world markets. In a short period of time, RT ensconced itself on scores of cable
systems and into nearly 3 million hotels rooms around the world.

The station has, by its own reckoning, the capacity to reach more than 600 million people
globally. RT's English, Arabic and Spanish language programming is only one part of a vaster
constellation of Russian government media assets that include Rossiya Segodnya, as well as
the Voice of Russia, TASS and Ruptly (RT's video news agency).

Understanding the value of a global media platform, the Kremlin works diligently to extend
its reach. During a trip to Argentina in July, Putin cut a little-noticed deal with his Argentinian
counterpart Cristina Fernandez de Kirchner that allows RT's Spanish-language channel
to broadcast its content 24/7 to an audience of millions in Argentina, the first foreign channel
to have this privilege in the country.

Part of the explanation for the just-announced large budget increase is to enable
the development of new French- and German-language broadcasts on RT.

It is telling that the growth in resources devoted to media beyond Russia's borders is now
outstripping those within them. At home, the Kremlin's censorship and mass media control
prevent alternative ideas from entering mainstream discussion and enable the government
to dominate crucial narratives.

The framing of the shoot-down of Malaysia Airlines Flight MH17 is a case in point. By virtue
of a barrage of twisted information from Kremlin-controlled state television, many Russian
citizens believe conspiracy theories that have no basis in fact, rather than the far more
plausible explanation that Russian-backed insurgents shot down the plane.

Outside Russia, where Kremlin censorship cannot eliminate alternative views, the aim
of Russia's media is different. In settings with media pluralism, Russia's goal is not
to persuade audiences of the virtues of Kremlin policy but to create confusion and raise doubts
about the facts of a given issue.

By muddling thinking about the Russian annexation of Crimea and use of military force
to establish a frozen conflict in eastern Ukraine, the Kremlin seeks to prevent a coordinated
and resolute response from the West.

Russia's framing of the news gains traction when it resonates at some level with ideas that are
already in viewers' minds. Our research on the Russian domestic television audience suggests
that state television is most likely to get its message about the Ukraine conflict across when it
taps into deeply held emotions, for instance those linked to Russia's victory in World War II or
anti-Americanism stoked during the Cold War.

The Kremlin's international propaganda applies a similarly cynical and manipulative
approach, where it insinuates, for instance, that all societies are thoroughly corrupt
and craven, suggesting moral equivalence between autocracies and democracies. RT unloads
an endless stream of material seeking to portray the West, especially the U.S., in the most
decadent of ways.



Russia's media overlords are masters of television control, but also have adapted effectively
to new media. Russian spin doctors have figured out how to exploit the information overload
that is characteristic of the online media environment. The Kremlin seizes opportunities
to shape narratives and twist public understanding in a freewheeling online world in which
audiences do not have time or motivation to authenticate twisted information and outright
fakery.

As media analyst Peter Pomerantsev observed, debunking false information is time-
consuming and expensive; the Kremlin's fabrication of information is easy and relatively
cheap. While the Kremlin tightens restrictions on the Internet at home, state media takes
advantage of opportunities to make deeper inroads online beyond Russia's borders. RT's
YouTube channel has garnered more than 1.3 billion views. Even accounting for clicks
from phony accounts, this is a staggering number.

Finally, Russia and authoritarian regimes claim that their media outlets are just like Deutsche
Welle, BBC or Agence France-Presse, news organizations that operate under accountable
and transparent editorial structures. In making this comparison, however, Kremlin spin
doctors are really comparing apples to oranges.

RT operates under the direction of unchecked authoritarian political power and is therefore
an entirely different enterprise. Accordingly, it should not be understood as a news outlet, but
instead seen for what it is: a weaponized media instrument.

While it denies any meaningful space at home for independent voices, beyond its borders
the Kremlin is flooding the media space with half-truths and outright lies with the aim
of polluting audiences' understanding of the world.

Given the serious stakes involved, the democracies must devise a far more thoughtful
response  to meet the dual challenge of Russia's intensifying censorship and modern
propaganda.

Robert Orttung is assistant director of the Institute for European, Russian and Eurasian
Studies at the George Washington University's Elliott School for International Affairs.
Christopher Walker is executive director of the International Forum for Democratic Studies
at the National Endowment for Democracy.

The views expressed in opinion pieces do not necessarily reflect the position of The Moscow
Times.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2014/10/08/russias-international-media-poisons-minds-a40194


