The

30 YEARS

. Moscow Times

INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Cosmo Isn't the West's Trojan Horse Into
Russia

By Ksenia Boletskaya

September 28,2014

|_ ~ Y .! 1 : - - "
4 . ' »

W, ,
=y

‘...
\
'

State Duma deputies passed a law on Friday limiting foreign ownership in domestic media
assets to 20 percent. According to the law's authors — deputies Vadim Dengin, Vladimir
Parakhin and Denis Voronenkov — the measure aims to secure Russia's "information
sovereignty."

Vedomosti newspaper sources claim that the presidential administration initiated the bill.
At first, the bill's authors cited international precedent, claiming that the United States,
Australia, Canada, Spain and other countries limit foreign ownership in domestic media
to between 20 percent and 25 percent.

What offense have these
magazines committed, other
than telling women how

to seduce men, or men how


https://www.themoscowtimes.com/author/ksenia-boletskaya

to build up "six-pack" abs?

But it later turned out they had used outdated or incorrect information when formulating
the bill. Those countries long ago began permitting greater shares of foreign ownership or
else abandoned such restrictions altogether. The new regulation more closely resembles
media laws in South Korea and China than in the West.

Such factual discrepancies do not worry Duma deputies. They are convinced that the basic
situation remains unchanged: Russia is at war and cannot adopt the same policies used

in Germany or Canada, countries not at war. According to their logic, foreign companies are
obliged to engage in subversive activities on behalf of their respective governments

and intelligence agencies. However, deputies have yet to provide examples of how

the surreptitious influence of foreigners creates anti-Russian attitudes in society.

Strangely enough, this law will also affect the many Russian companies and individuals that
own media through offshore shell companies. That is why Duma deputies have labeled
Kommersant newspaper and the RBC group of publications as "foreign media." Does that
mean oligarchs Alisher Usmanov, Mikhail Prokhorov and Roman Abramovich — who is part
owner of Channel One through an offshore company — have suddenly become agents

of foreign influence?

But all joking aside, Russian media owners can simply take their assets out of Cyprus in order
to comply with the law, although their tax burden will increase as a result. However, many
media companies in Russia really do have full or part foreign capital. They include everything
from women's glossy magazines to television channels — many of which are focused

on providing entertainment. The overwhelming majority of glossy magazines are produced
by publishing houses that are subsidiaries of foreign media corporations. For example,
Cosmopolitan is produced by Sanoma Independent Media, a division of the Finnish parent
media company Sanoma.

What offense have these magazines committed, other than telling women how to seduce men,
or men how to build up "six-pack" abs? Duma deputies explain that these publications
actually have hidden agendas as part of a "fifth column' of traitors willing to sabotage Russia.
And without offering any concrete evidence, Duma deputy Vadim Dengin claims that foreign
publishing houses are quietly buying up websites and newspapers in Russia's regions.

The implication is that foreigners are earning money in Russia on glossy magazines

and advertising revenues and using those resources to fund subversive political activities.

Of course, this subversion would appear to be funded in an extremely complex manner and yet
spectacularly ineffective, given that President Vladimir Putin currently enjoys astronomically
high approval ratings.

Ironically, the federal authorities only recently encouraged the regions to attract foreign
investment, without expressing any concern over possible anti-Russian activities.
Representatives of Disney and MTG, which respectively own the eponymous television
channel and CTC Media, were recently invited to a reception with Putin. Those days are over
now.



All of the deputies' arguments are based not on economic or business considerations, but
on the demands of war. They claim that Russia is engaged in an information war with

the West and that Moscow must halt the twisted messages and imported ideology that
Washington uses to mislead the Russian people.

Media outlets with foreign capital are likened to a squadron of saboteurs stabbing Russia

in the back, entertainment channels become a formation of enemy jet fighters, and every
glossy magazine a tank division rolling over the "traditional values" and patriotic sentiments
of Russia's innocent and unsuspecting readers.

Ksenia Boletskaya is a journalist at Vedomosti who specializes in the consumer market. This
comment originally appeared in Vedomosti.

The views expressed in opinion pieces do not necessarily reflect the position of The Moscow
Times.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2014/09/28/cosmo-isnt-the-wests-trojan-horse-into-russia-a39838



