
State-Run News Station Accused of
Making Up Child Crucifixion
July 14, 2014

Russian state-run television station Channel One has come under fire after airing what was
reported to be an eyewitness account of a 3-year-old boy having been tortured and crucified
by the Ukrainian military in a public square in Slovyansk.

In a report that aired Saturday, a woman named Galina Pyshnyak claimed to have witnessed
the grisly incident. At the time, she was speaking with Channel One from a refugee camp
in Russia's Rostov region.

In the immediate aftermath of the broadcast, a number of prominent politicians, bloggers
and journalists reacted to the report with suspicion and indignation, saying it represented
a new low for Russia's state-run media in the ongoing information war over Ukraine.

"For the sake of their goal, these scumbags from the Kremlin and Channel One are prepared
to surpass even [Joseph] Goebbels. And they already have," opposition politician Boris
Nemtsov wrote on his Facebook page Sunday.

As Pyshnyak told it, Ukrainian troops nailed a 3-year-old boy to a post in a city square, slit his



sides open and forced his mother to watch as he bled out.

The mother was then tied to a tank and dragged through the square, Pyshnyak said.

Critics have argued that the report was a complete work of fiction.

"Are they completely sick to come up with something like that? … The people who orchestrate
such things are dangerous for society, and what they are doing is a crime," opposition
campaigner Alexei Navalny wrote on his blog Sunday.

Several journalists suggested that inspiration for the story — if it is indeed fictional — may
have come from Alexander Dugin, a  ultraconservative political scientist with known ties
to the Kremlin.

On July 9, Dugin posted a story almost identical to Pyshnyak's via Facebook, though in that
account the victim was six years old and the father was also executed.

Channel One has yet to comment on the matter. A request for comment sent Monday
afternoon remained unanswered by print time.

Pyshnyak claimed that there had been several witnesses to the event. Yet there has been no
video confirmation that such a killing took place — something critics have seized upon as
a sign of foul play.

Russian journalist Yevgeny Feldman of the opposition-minded Novaya Gazeta newspaper
went to the scene of the purported incident in Slovyansk to ask residents whether they'd seen
or heard of any such atrocity. In a nine-minute video posted on YouTube, the local residents
he approached consistently said that no such scene had occurred.

"This is the first I'm hearing of it, from you," one woman said.

Alan Cullison of The Wall Street Journal, who was in Slovyansk the day after the execution was
alleged to have taken place, also said he had heard nothing of the sort.

"I spoke with dozens of people, but strangely, none of them mentioned anything about
the crucifixion of a 3-year-old boy," Cullison wrote on Facebook on Monday.

Other journalists have poked holes in the story as well. Although Pyshnyak said the incident
occurred in Slovyansk's Lenin Square, critics have asserted that the city has no square by that
name. Rather, the city has an October Revolution Square. Many have also asserted that all
contact information available for Pyshnyak online says she is from Donetsk, not Slovyansk.

See also:

Russian Investigators Target Ukraine Minister in 'Organized Murder' Probe

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2014/07/14/state-run-news-station-accused-of-making-up-child-cru
cifixion-a37289

http://www.themoscowtimes.com/news/article/russian-investigators-target-ukraine-minister-in-organized-murder-probe/502135.html

