The Kremlin's Trolls Go West

By llya Klishin

May 21,2014

Russian authorities first set their sights on the Internet in the mid-2000s, but the selective
approach to controlling it was not effective. The street protests in late 2011 and throughout
2012 were organized with the help of social networks and other online media resources.

Coming to power at the peak of the protest fervor, though, the team under Vyacheslav
Volodin, the Kremlin's first deputy chief of staff, took a radically different approach to the
Russian blogosphere and employed new media tools to manipulate public opinion.

According to sources close to the presidential administration, these tools were so effective
at home that Volodin's team decided to apply them to U.S. and European audiences as well.
Although the Western campaign is only beginning, results are already evident. Two weeks
ago, the moderators for the website of The Guardian warned their readers that they were
dealing with an "organized pro-Kremlin campaign" to place pro-Russian comments on the
newspaper's website, using a practice called "trolling."

According to my near-Kremlin sources, many of the pro-Putin messages have been posted
by Russian expats in Germany, India and Thailand. Hackers from Anonymous, a vigilante


https://www.themoscowtimes.com/author/ilya-klishin

activist network, hacked the e-mail account of one "trolling'" group that is charged with
running the campaign in the U.S. and gave me some of the information they discovered.

The organizers of this campaign likely studied the demographic structure of the main social
networks in the U.S., the online behavior of its citizens, relevant hashtags on Twitter
and groups supporting U.S. President Barack Obama.

Russia's "Internet trolling squad' made detailed studies of the such sites as The Blaze,
The Huffington Post and Fox News, including their audiences, owners, official and actual
editorial policies as well as their attitudes toward Russia and Obama. Screenshots show
comments posted in English with serious grammatical errors.

A great number of false accounts will be created for the strategically important Huffington
Post website. Hacked letters showed that "up to 100 accounts will be registered

and promoted" to achieve the optimum result from the site's complex system that gives ''top
billing" to comments posted by users with the highest number of subscribers.

Separate sections of the information I received speak about the range of opportunities
for working with Twitter, Facebook and various discussion forums. The plan is to "create
accounts gradually and purposefully so that they are not all registered in one day."

But the team running the trolling program concluded that the task they face will not be easy
because of suspicions from U.S. users. "It is obvious that the U.S. audience has a negative
attitude toward these [pro-Russian] comments," they wrote. "In addition, Internet users
suspect that these comments were written either for ideological reasons or for pay."

Now that's a bit of bad luck, isn't it?

Ilya Klishin is the editor-in-chief of the Dozhd television website. This comment appeared
in Vedomosti.

The views expressed in opinion pieces do not necessarily reflect the position of The Moscow
Times.

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2014/05/21/the-kremlins-trolls-go-west-a35651



