The

30 YEARS

%¢!_Moscow Times

INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Poll Finds 94% of Russians Depend on
State TV for Ukraine Coverage

By Gabrielle Tetrault-Farber

May 12,2014

Gl b r T

iR | B . ,;

' B H = 2 1|
: 1 ,."% o ‘ 'al: i

Foreign Minister Sergei Lavrov exchanging documents with his Ugandan counterpart Sam Kutesa on
Monday.

The views echoed among Russia's state-owned television networks have taken a firm grip
on the country's population, according to the results of a poll published Monday.

The Levada Center, a Moscow-based independent research organization, revealed that 94
percent of the population relies on domestic television networks to follow developments
in Ukraine and Crimea. The outcome of the poll, which was conducted in April, was based
on the opinions of a representative sample of 1,602 adults across 45 regions.

Russia's television news landscape is comprised largely of state-owned networks that tend
to support the Kremlin's account of the situation in Ukraine. The poll suggests that the views
presented by state-run news broadcasts have shaped the Russian population's opinions

on the situation.


https://www.themoscowtimes.com/author/gabrielle-tetrault-farber

The Levada Center found that 44 percent of respondents think foreign media outlets are "not
very objective" about the situation in Ukraine, while 50 percent consider Russia's state media
outlets to be ""generally objective."

These latest findings lined up with the results of a poll conducted by the organization
in March, which found that 47 percent of respondents were confident in the objectivity
of their country's federal media outlets.

Foreign Minister Sergei Lavrov echoed this sentiment at a news conference on Monday.

"Images [of attacks on civilians in Odessa and Mariupol] would not be shown on respected
channels like CNN and BBC, among others," Lavrov said.

Lavrov then called on Western ambassadors to base their diplomatic reports on Russian state-
run television, without which they would be doing a "totally unprofessional job."

Likewise, President Vladimir Putin honored 300 journalists earlier this month for their
objective coverage of events in Crimea. Among those honored were broadcast journalists
from state-run television channels as RT, Channel One, NTV and LifeNews.

The Levada Center's poll further revealed that 58 percent of respondents believe that
observers from the Organization for Security and Cooperation in Europe, or OSCE, in Ukraine
had painted a biased portrait of the situation in the country, neglecting the views of its largely
Russian-speaking eastern population.

More than half of the respondents expressed the view that the OSCE mission to Ukraine —
which was marred by the abduction of its observers by pro-Russian separatists — only
exacerbated tensions in the country.

However, the poll revealed a split reaction to Western sanctions against Russia. More than
a third of the respondents were ''rather worried" about the political and economic sanctions,
while 40 percent were ''not very worried."

Contact the author at g.tetraultfarber@imedia.ru

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2014/05/12/poll-finds-94-of-russians-depend-on-state-tv-for-ukraine
-coverage-a35367


mailto:g.tetraultfarber@imedia.ru

