% Moscow Times

30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

What the Papers Say, May 5, 2014

May 05, 2014

Kommersant

1. Boris Barabanov et al. article headlined ""Extreme burn' describes the May 2 clashes
between pro-Russian activists and Maidan supporters in Ukraine's Odessa, which has claimed
the lives of 46 people; pp 1, 3 (1,502 words).

2. Yegor Popov and Denis Skorobogatko article headlined "Chinese to enter Crimea via bridge"
says that China will become the first foreign country to invest in Crimea's economy through
the construction of a bridge to the peninsula across the Kerch Strait. The move indicates

the strengthening of relations between Moscow and Beijing, sources say, but experts forecast
problems for Russian companies after Chinese companies come to Crimea; pp 1, 9 (867
words).

3. Olga Shestopal article headlined "Too national payment system'' says that according
to auditors, the Russian money transfer system Zolotaya Korona suits the development of the
national payment system better than the universal electronic card, but also has certain



obstacles; pp 1, 8 (592 words).

4. Maxim Ivanov et al. article headlined "Ukrainian events treated unofficially'" looks at how
Russian officials have reacted to the developments in Ukraine's southeastern regions.
President Vladimir Putin has not commented on the issue in person, but received information
without delay. Prominent politicians have limited themselves to emotional remarks; p 2 (614
words).

5. Kirill Belyaninov and Yelena Chernenko article headlined "Gas leaks through sanctions"
says that the U.S. and Germany are ready to impose new sanctions against Russia over its
stance on Ukraine and its support for pro-Russian activists in the country's southeast. But
Washington is ready to take into account European partners' demands and not to restrict
Russian gas supplies to the EU; p 2 (705 words).

6. Unattributed article in the column "Direct speech' headlined "What will force them
to reconcile?" features comments by Russian politicians and experts on prospects for the
peaceful settlement of the Ukrainian crisis; p 3 (536 words).

7. Sergei Strokan article headlined "Elections get under crossfire' says that a strong-arm
operation in Ukraine's southeast has triggered a civil war in the country. Given this, the May
25 presidential election, which is meant to legitimize the Ukrainian authorities, makes no
sense as the conflict will only deteriorate; p 3 (863 words).

8. St. Petersburg-based Anna Pushkarskaya article headlined "Constitutional Court asked

to stop judicial reform" says that the Communist Party faction in the State Duma has asked
the Constitutional Court to cancel the judicial reform, under which the Supreme Arbitration
Court is abolished and the single Supreme Court is established, as, according to Communists,
it is unconstitutional; p 4 (649 words).

9. Vsevolod Inyutin article headlined "Former deputy head of Agriculture Ministry has his
charges tripled" says that yet another criminal case on charges of money laundering has been
opened against former Deputy Agriculture Minister Alexei Bazhanov, targeted in the state-
owned company Rosagroleasing fraud case; p 6 (582 words).

10. Ivan Safronov article headlined "Syrian Yak-130 included in plan' says that the Russian
state arms export agency Rosoboronexport and the United Aircraft-Building Corporation have
drafted a schedule to deliver Yak-130 trainer aircraft to Syria. The first batch will be supplied
by the end of the year, the contract is to be executed in 2016; p 6 (461 words).

11. Yury Barsukov article headlined '""Russia introduces new order in WTO" says that Russia
has challenged the EU's Third Energy Package in the World Trade Organization. The move is
unprecedented, but Russia's chances of winning are small, although the case may end in a
compromise advantageous to Russia's gas giant Gazprom, the article says; p 7 (587 words).



12. Olga Kuznetsova et al. report ""Donbass keeps controlling positions' looks at the situation
in the southeast of Ukraine and says that "self-defense'' detachments have said that Kiev's
special operation in the region has failed; p 2 (900 words).

13. Tatyana Yedovina report "IMF explains economy through geopolitics" says that
the Ukrainian crisis is slowing down the growth of Russian GDP; p 4 (500 words).

14. Roman Rozhkov et al. report "Program offensive'' says that U.S. IT companies may stop
cooperation with a number of Russian banks and companies that fall under the sanctions
of the U.S. government; p 7 (500 words).

Vedomosti

1. Yekaterina Kravchenko et al. article headlined "Sanctions for election" says that the U.S.
and Germany have promised to impose new sanctions against Russia if it wrecks the May 25
presidential election in Ukraine; pp 1, 14 (750 words).

2. Nikolai Epple and Maxim Trudolyubov article headlined '"Delayed consequences' says that
the political crisis in Ukraine has made actual the implications of the Soviet Union's collapse
in 1991 as regards the existence of Russia and Ukraine as independent states; p 1, 6 (500
words).

3. Dmitry Kamyshev and Ksenia Boletskaya article headlined "For seizing Crimea" says that
President Putin has signed a decree on giving state medals and decorations to Russian
journalists for "unbiased covering' of Crimean events; p 2 (700 words).

4. Polina Khimshiashvili and Alexei Nikolsky article headlined "Battle of Kulikovo' focuses
on the developments in Ukraine's southeast, noting that the Ukrainian authorities' attempts
to take the region under control have failed, though resulted in casualties. Russian military
expert Mikhail Barabanov has said that the Ukrainian security forces evidently acted
irresolutely because they continue fearing Russia's military involvement in the conflict; p 3
(750 words).

5. Svetlana Bocharova and Maria Zheleznova article headlined "Second one not given' says
that the State Duma's legal directorate has criticized an initiative to oblige the Russians, who
have foreign citizenship, to inform the Russian authorities about this a threat of prosecution;

p 3 (450 words).

6. Margarita Papchenkova and Maxim Tovkaylo article headlined "Dispute for $30 billion"
says that Russia, Belarus and Kazakhstan have agreed to establish the Eurasian Economic
Union in 2015 and outlines disagreements that existed between Moscow and Minsk on the



issue; p 4 (900 words).

7. Vasily Kashin article headlined "Moscow does not want to meddle in conflict" says that
the Russian authorities have evidently decided to stay away from the developments

in Ukraine's southeast, explores the reasons behind the decision and looks at prospects
for the conflict settlement; p 6 (1,100 words).

8. Mikhail Serov article headlined "Month for gas talks'" says that the May 2 talks between
Russia, the European Commission and Ukraine on Russian gas supplies to Europe have yielded
no results, although the sides have promised to come to terms by June, otherwise gas supplies
to Ukraine will be suspended, the article says; pp 11, 13 (800 words).

Izvestia

1. Konstantin Volkov article headlined "Requiem for victims" says that ceremonies

to commemorate the victims of the Ukrainian authorities' "anti-terror'" operation in the
southeast of the country will be held on May 5 not only in Ukraine's Odessa, Kramatorsk
and Slovyansk, but also in Moscow and Rostov-on-Don; pp 1, 7 (573 words).

2. Alena Sivkova article headlined "Ukrainian authorities to answer for Odessa tragedy before
European Court of Human Rights" says that the Russian Public Chamber intends to file

a lawsuit at the European Court of Human Rights, seeking punishment for the Ukrainian
authorities for the massacre in Odessa and casualties in other Ukrainian cities; pp 1, 7 (934
words).

3. Vladimir Zykov and Taras Podrez article headlined '"YouTube suffers due to 'pirates'" says
that the company Video Kontent has filed a lawsuit against the video hosting YouTube over
copyright violations; pp 1, 4 (732 words).

4. Anastasia Kashevarova and Ruben Garsya article headlined ''Officials and deputies to report
on loans" says that following a number of scandals involving State Duma lawmakers who
have not paid off their loans, the presidential administration and the government have
drafted amendments to the law on combating corruption, under which officials will be obliged
to provide information about their loans as from 2015; pp 1-2 (614 words).

5. Natalia Bashlykova article headlined "Astrakhan region governor does not wait until
Kremlin's decision" says that Astrakhan Region governor Alexander Zhilkin has announced
his participation in the ruling One Russia party's primary elections to choose the candidate
for the autumn governor elections. Zhilkin has not been appointed the acting regional head
by the president. Experts are skeptical about Zhilkin's move; p 2 (786 words).



6. Alena Sivkova article headlined "Crimean parties merge with Russian ones" says that
the Crimean branches of Ukraine's party for the protection of Ukrainian pensioners

and Ukraine's International Party have held talks with the Russian Party of Pensioners
and decided to join the latter's ranks en masse; p 3 (577 words).

7. Svetlana Povoraznyuk article headlined "RBK to get rid of Daily" says that the RBK media
holding company may rename the daily newspaper RBK Daily into RBK this summer; p 6 (677
words).

8. Alexandra Bayazitova and Alexei Krivoruchek article headlined "State Duma offers Kiev

to exchange defense enterprises for debts'" says that State Duma lawmaker Oksana Dmitryeva
has asked Deputy Prime Minister Dmitry Rogozin to offer Ukraine to pay off its gas debt

by transferring Ukrainian defense enterprises to Russia's ownership; p 8 (720 words).

9. Petr Kozlov article headlined "Advanced payment for gas to be introduced for Ukraine as
from June 1" says that the trilateral gas talks in Warsaw have been fruitless. Following

the meeting, Russian Energy Minister Alexander Novak has said that as from June 1, gas
supplies to Ukraine will be provided on the pre-paid basis; p 8 (792 words).

10. Avigdor Eskin article headlined "How to combat neo-Nazism in Ukraine' looks at the
Russian authorities' stance on the developments in Ukraine and suggests alternative steps
that may be taken in response to the West's support for ""Banderites' atrocities"; p 9 (700
words).

11. Yegor Kholmogorov article headlined "Not to be victim' criticizes Russia's stance
on clashes between pro-Russian activists and the Ukrainian security forces in Ukraine's
southeast; p 9 (1,091 words).

12. Ukrainian pundit Oleh Bondarenko article headlined "Slovyansk's conclusions or tank men
as counter-elite'" draws conclusions from the Ukrainian authorities' operation in Slovyansk
and tries to guess who in Russia can fight back Ukrainian neo-fascists; p 9 (727 words).

13. Maxim Sokolov article headlined "When ghetto burns' says that the May 2 massacre
in Odessa will go down in the history of Europe as an evil day; p 9 (477 words).

14. Yelena Malai report ''Life sentence for damage to sovereignty' says that a State Duma
member from United Russia has drafted a bill on amendments to the Criminal Code that
reinstate the Soviet-time responsibility for actions that ""damage sovereignty and territorial
integrity of the country"; pp 1-2 (700 words).

15. Irina Nenasheva report '"Foreign travel limited for staff of prosecutor's offices' says that
traveling abroad has been limited for the staff of Russian prosecutor's offices; p 4 (300



words).

16. Taras Podrez report "Head of Yandex.Ukraine openly supports Nazis" says that the head
of the Ukrainian branch of the Russian search engine Yandex has openly backed the actions
of "Ukrainian defenders of Maidan", as a result of which more than 40 people have died

in Odessa; p 7 (700 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Taras Fomchenkov article headlined ""Money today, gas tomorrow" says that if Ukraine
does not pay its gas debt by May 7, Gazprom will demand advanced payment for gas in June;
PP 1, 4 (921 words).

2. Yury Snegirev article headlined "Exactly at 0400" shares the journalist's impression of the
armed clash between pro-Russian activists and the Ukrainian security forces in Ukraine's
Slovyansk on May 2; pp 1, 3 (1,070 words).

3. Galina Bryntseva interview with Russian president's special envoy Vladimir Lukin,
headlined '"Mission possible", who speaks about the release of OSCE military inspectors
seized by "people's militia" in Slovyansk on April 25; p 2 (777 words).

4. Kira Latukhina article headlined "Election is absurd now" says that the Russian authorities
have been outraged by the latest developments in Ukraine and certain countries' approval
of Kiev's activities; p 2 (556 words).

5. Galina Sinakh article, which publishes a reader's appeal to German Chancellor Angela
Merkel, headlined "'Do not you feel ashamed for your silence?'" criticizes the West's stance
on the latest developments in Ukraine and on Russia's position on the issue and calls on EU
leaders to stop the war there; p 3 (503 words).

6. Vladislav Rilsky article headlined "Business class for chancellor'" says that the German
business community has opposed the introduction of new sanctions against Russia; p 4 (413
words).

7. Igor Dunayevsky article headlined '"Game with zero result" reports on a meeting between
the German chancellor and the U.S. president in Washington. The Ukrainian crisis
and economic sanctions against Russia topped the agenda of the meeting; p 4 (422 words).

8. Anna Roze article headlined "Angela's behavior' says that U.S. President Barack Obama has
managed to win over German Chancellor Angela Merkel as regards the Ukrainian crisis
and anti-Russian sanctions. Having neutralized Merkel's opposition, Obama has obtained



a free hand in NATO and the EU, the article says; p 4 (679 words).

9. Igor Chernyak article headlined ""Twenty-five minutes with Fidel Castro" reports
on Foreign Minister Sergei Lavrov's Latin American tour; p 5 (1,018 words).

10. Andrei Vasilyev report ""May.Blood.War" looks at the situation in Ukraine and says that
"militants from the Right Sector have burned alive people in Odessa"; pp 1-2 (600 words).

Novaya Gazeta

1. Olga Bobrova report from Odessa headlined "Odessa met dawn at Kulykove Pole' looks
at moods in the city on the following the death of a large group of pro-Russian activists; pp
2-3 (800 words).

2. Pavel Kanygin article headlined ""Roadblocks sprouting up like mushrooms after rain"
summarizes developments in east Ukraine's Slovyansk and Kramatorsk over May 2-3; p 3
(450 words).

3. Yulia Polukhina article headlined "'And people ran to donate blood in morning...'" features
comments by eyewitnesses of opposing political views on the May 2 fire at Odessa's trade
union building; pp 4-5 (1,192 words).

4. Olga Bobrova interviews with the head of Ukraine's Kherson Region administration

and acting Kherson mayor, headlined "Everything is Ukrainian in Kherson", speaking about
their views of the region's future in the vicinity of Russia given that the region is strongly
backing the Ukrainian authorities; pp 6-7 (1,424 words).

5. Vasily Zhrkov op-ed headlined "War for status quo" argues that the April 17 Geneva
agreements on the Ukrainian crisis settlement have failed; p 7 (541 words).

6. Yulia Latynina article headlined "Special operation same as state" argues that Russian
special services have not had a hand in clashes between pro-Russian activists and Maidan
supporters in Ukraine's Donetsk region; pp 8-9 (2,324 words).

RBK Daily

1. Katerina Kitayeva and Sergei Sobolev article headlined ""America not paying' says
the sanctions-hit Bank Rossia will not be able to receive dividends from a major media asset
due to international sanctions; pp 1, 5 (400 words).



2. Ivan Petrov et al. article headlined ""Donbass not conquered" says that the Ukrainian army
is unable so far to take the situation in the country's southeast under control. The article also
features comments by Russian experts and politicians on the issue; p 2 (1,400 words).

3. Anastasia Mikhailova article headlined '""Where Russians feel bad' says that a research
conducted by the independent pollster Levada Centre has shown that Russians would be
happy about their country's expansion and the establishment of the Eurasian Union, but
oppose the use of force and annexation of territories. They also think that Russians are being
oppressed the most in Ukraine and the Baltic States and the least in Central Asia; p 3 (500
words).

Komsomolskaya Pravda

1. Alexei Pankin article headlined '""World information war I has begun'' analyses media
coverage of recent armed conflicts, claiming that a new propaganda war of unprecedented
scale has begun; pp 1, 8 (1,200 words)

2. Nigina Beroyeva article headlined ""They shouted: 'burn, Russians', but Ukrainians burned'
details the May 3 Odessa fire and current moods in the city; p 2 (400 words).

3. Yelena Chinkova article headlined "Obama threatens Russia again" says the U.S. has
convinced Germany to introduce tougher sanctions against Russia; p 3 (300 words).

4. Yegor Kholmogorov article headlined "We have no choice'" calls for "punishment for the
sadists who brought back the ovens of Holocaust in Odessa"; p 4 (300 words).

5. Alexander Kots and Dmitry Steshin article headlined '"Donbass not giving up without fight"
chronicles clashes in east Ukraine's Slovyansk and Kramatorsk on May 2-3; p 5 (700 words).

6. Alexander Kots and Dmitry Steshin article headlined "We were ordered to shoot to kill"
features interviews with two former Ukrainian servicemen who defected to the pro-Russian
forces in Slovyansk; p 6 (500 words).

Tvoi Den

1. Alexei Bulatov op-ed headlined ""Regular fascism" reacts to the recent developments
in Odessa slamming the Ukrainian authorities and Russian liberals; p 2 (300 words).

2. Mikhail Dolgov article headlined "Complete Rogues!" is claimed to be a first-hand account



of the May 3 fire in Odessa; pp 2-3 (200 words).

3, Sergei Ivanov article headlined "Science of killing" claims that Ukrainian servicemen "are
trained to shoot at women before they are sent to the southeast'"; p 4 (50 words).

4. Anton Stepanov article headlined "Nothing holy" claims that Ukrainian national guard
fighters beat up a nurse in Kramatorsk when a checkpoint near the town was stormed; pp 4-5
(300 words).

Zavtra

1.Alexei Fefelov interview with leader of the "Donbass people's militia", Igor Strelkov,
headlined '"New Russia on fire'"; p 1 (150 words).

BBC Monitoring / ©BBC

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2014/05/05/what-the-papers-say-may-5-2014-a34968



