
What the Papers Say, April 21, 2014
April 21, 2014

Kommersant

1. Dmitry Butrin and Petr Netreba article called "Search for exceptions to budget rule" reports
on the April 18 expanded meeting of the board of the Economic Development Ministry that
discussed a budget plan for 2015-17 and the possibility of adjusting the so-called "budget
plan" — a policy that puts a cap on public expending — in view of the current economic
slowdown; pp 1, 8 (750 words).

2. Ivan Safronov article headlined "'Kalashnikov' shoots and hits Rosgranitsa" quotes sources
in the office of the Russian government as saying that former CEO of the Kalashnikov concern
Konstantin Busygin has been appointed as head of the Federal Agency for State Border
Development and Maintenance, or Rosgranitsa; pp 1, 3 (800 words).

3. Sergei Mashkin article called "Doubt cast on Anatoly Serdyukov's merits" says the Central
Military Prosecutor's Office is looking into the grounds for granting amnesty to former
Defense Minister Anatoly Serdyukov. The latter faced negligence charges, but in February



agreed to an amnesty that was offered to him; pp 1, 4 (900 words).

4. Oleg Trutnev article headlined "Americans to take Russian medications" says banker
Roman Avdeyev is selling his 81.1 percent stake in the pharmaceutical company Verofarm
to Abbot; pp 1, 12 (700 words).

5. Irina Nagornykh article titled "Team of rivals selected for Altai governor" looks at the list
of seven candidates who will compete for the governor post in the United Russia party
primaries alongside incumbent governor of Altai republic Alexander Karlin; p 2 (650 words).

6. Maxim Ivanov and Viktor Khamrayev article headlined "A Just Russia remembers
imperative mandate" says the A Just Russia party faction in the State Duma is preparing
amendments to the law "On the status of Federation Council member and State Duma deputy"
that would make it possible to prematurely strip lawmakers of their seats if they fail to fulfil
their legally established responsibilities. The party has a group of members who have
repeatedly voted against legislative initiatives of the Russian leadership, including the bill
on Crimea's merger with Russia; p 2 (700 words).

7. Musa Muradov article titled "Republics prefer party lists" says a new parliament of the
Karachayevo-Cherkessia republic is to be elected by proportional representation, rather than
on a single-seat constituency basis. The election is due to take place in September this year; p
2 (700 words).

8. Viktor Khamrayev article called "From property to gold and works of art" dwells on a set
of anti-graft recommendations that have been devised by Transparency International Russia
and the Civil Initiative Committee. They suggest that a special body should be set up to verify
the accuracy of income statements filed by government officials and public representatives
should be on anti-corruption committees; p 3 (450 words).

9. Sergei Goyashko and Sofia Samokhina article headlined "NGOs make appointment with
Public Chamber" names some of the candidates who have been nominated by NGOs and public
associations for seats on the Public Chamber of Russia; p 3 (400 words).

10. Kirill Belyaninov and Yelena Chernenko article called "Ambassador of not good will" says
that by selecting John Tefft for the post of its ambassador to Russia, the White House steps up
its policy on Russia's isolation; p 7 (900 words).

11. Maxim Yusin and Yanina Sokolovskaya article headlined "De-escalation with firearms
in hands" reports on developments in Ukraine over the last weekend; p 7 (500 words).



12. Kirill Belyaninov and Pavel Tarasenko article called "America fails to beg sanctions
from China" quotes a diplomatic source as saying that the U.S. has tried but failed to exert
pressure on China to make the latter introduce targeted visa and financial sanctions against
Russian officials; p 7 (400 words).

13. Sergei Goryashko article headlined "Equal among first" reviews the results of a VTsIOM
poll showing that 63 percent of those interviewed believe that Crimea and Sevastopol should
get as much public funding as other regions of Russia, while only some 25 percent said
the regions needed to be provided with more money that others; p 8 (300 words).

14. Yury Barsukov article called "Shelf for Shell" argues that by backing Shell's LNG plant
project in Sakhalin, President Vladimir Putin has taken sides with Shell's partner Gazprom
in the latter's rivalry against Rosneft; p 9 (40 words).

15. Yulia Galliyamova article headlined "Crimean rails to be turn to east" says Russia may have
to spend some 3.6 billion dollars to build railway links to Crimea bypassing Ukraine; p 9 (400
words).

16. Dmitry Butrin column called "Rules of the game" voices amazement at constantly growing
figures of public expenditures and deficit in the budget plans for 2015-17; p 9 (500 words).

17. Olga Mordyushenko article headlined "Uralkali and Minsk make peace" doubts that
the April 18 meeting of Belarusian President Alexander Lukashenko with co-owner of Uralkali
Dmitry Mazepin could lead to the resumption of joint potassium exports any time soon; p 11
(800 words).

18. Anastasia Fomicheva article titled "Rosatom looking for new market in China" says
the Rosatom state nuclear energy corporation is seeking to enter the Chinese market, offering
its TVS-Kvadrat lead fuel assemblies; p 11 (600 words).

19. Pavel Belavin and Roman Rozhkov article headlined "Not everything to be found in blogs"
reports that the Russian search engine Yandex has switched off its blog ranking service.
The company says it does not want the service, that has not been updated for several years
now, to be used by the authorities as a weapon against bloggers as the most popular of them
may soon be required to register as media outlets; p 12 (600 words).

20. Brief report by the newspaper's politics department headlined "Vladimir Putin's plans
for 2018 so far unknown to his press secretary" says that presidential press secretary Dmitry
Peskov does not know if Putin will stand for president in 2018; p 3 (80 words).



Vedomosti

1. Margarita Papchenkova article headlined "Tax schemes to lead to criminal offense" looks
at amendments to the Tax Code that, if passed, will criminalize many of the tax optimization
schemes that are in use today; pp 1, 5 (600 words).

2. Editorial by Pavel Aptekar called "Playing at Novorossia" takes a quick look at the history
of the southeast of Ukraine to conclude that the Russian media and the Russian leadership are
not telling the whole truth when they try to make people believe that the area in question has
never been part of Ukraine territorially and culturally; pp 1, 6 (400 words).

3. Anastasia Kornya report "Served for discussion" says that the bills drafted on the
president's instructions, will be offered for public discussion during several days; p 2 (400
words).

4. Polina Khimshiashvili report "Donetsk does not take orders from Geneva" says that
the Geneva process is not being implemented in Ukraine as the Ukrainian parliament has
failed to adopt the laws necessary for the truce in the east of the country; p 3 (450 words).

5. Alexei Nikolsky report "Ready to withdraw" says that according to experts, Russia is ready
to begin to pull out its troops from the Ukrainian border to implement the Geneva
agreements; p 3 (450 words).

6. Dmitry Kamyshev article titled "Person of the week. John Kerry" comments on the results
of the April 17 meeting in Geneva; says Foreign Minister Sergei Lavrov has actually acted as
the representative of Ukrainian anti-government forces and Russia will be held accountable
for their disarmament. Meanwhile, U.S. Secretary of State John Kerry appears as the true
winner because he managed to ensure the Geneva meeting took place; p 7 (350 words).

7. Andrei Sinitsyn article called "Measuring by our own standard " forecasts that the Russian
government is unlikely to invest in human capital because the economy that is based on the
export of raw materials does not really needs a lot of professionals; p 6 (400 words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Viktoria Panfilova article called "Caspian Sea being divided again" previews a meeting of the
foreign ministers of Russia, Turkmenistan, Kazakhstan, Azerbaijan and Iran in Moscow
on April 22 in preparation for a meeting of the heads of the state due to take place
in September. The primary issue on the agenda will be the legal status of the Caspian Sea; pp 1,



2 (650 words).

2. Mikhail Sergeyev article headlined "Country on brink of budget crisis" challenges Putin's
positive assessment of the government's economic policy as it has effectively led
to stagnation; pp 1, 4 (800 words).

3. Alexander Chernyavsky article titled "Lev Kuznetsov's seat being fought over
in Krasnoyarsk" reports on the intricacies of the fight for the governor post in Krasnoyarsk
region; pp 1, 6 (600 words).

4. Tatyana Ivzhenko article headlined "Calling for peace, preparing for war" reports on the
developments in Ukraine over the Easter weekend; pp 1, 7 (1,800 words).

5. Yury Paniyev article called "Language of sanctions instead of diplomacy" says that despite
the agreements on the de-escalation of the Ukraine crisis that were reached in Geneva
on April 17, the U.S. and Europe continue to threaten Russia with more sanctions; pp 1, 8 (600
words).

6. Vladimir Skosyrev article titled "Japan fears clash with China" says Japan is building new
military bases to watch over China as the latter is overhauling its army and may make a claim
for disputed islands; pp 1, 8 (500 words).

7. Editorial headlined "Why RAN charter has not been approved yet" speculates that
the government's reluctance to approve the charter of the reformed Russian Academy
of Sciences actually means that the government wants to "finish off" the academy; p 2 (450
words).

8. Vladimir Mukhin report called "Carte Blanche. Kurils being given military and strategic
look" says Russia is apparently re-establishing the 68th army corps on Sakhalin that was
disbanded in 2010. Expert Lieutenant General Yury Netkachev says this is being done
in response to Japan stepping up its military expenditures and due to the need to defend
the Sea of Okhotsk that was recently recognized by the UN as part of the Russian territory; p 3
(500 words).

9. Yekaterina Trifonova article headlined "Sex reassignment under control" reports that
the Communist Party of the Russian Federation is working out amendments to the law "On
protection of personal data" that would require that surgeons share the details of their sex
reassignment patients with the police; p 3 (550 words).

10. Alexei Gorbachev article called "Direct elections in one amendment" covers the forum



"For direct mayoral elections" that took place in Nizhny Novgorod over the weekend.
The forum strongly criticized the local government reform that is now being considered
by the State Duma and its proposals are likely to be summed up in an amendment against
the abolition of direct mayoral elections; p 3 (600 words).

11. Igor Naumov article titled "Silk Route as protection against U.S. sanctions" looks at the
tone of reporting in the Chinese press on the Ukrainian crisis and sees prospects
for furthering economic cooperation between Russia and China; p 4 (700 words).

12. Alina Terekhova article called "Officials lay new Crimean path" says that brining tourists
to Crimea could be a real headache as the multimodal ticket project that has been proposed
by the Russian government as a land transport alternative to air travel will hardly appeal
to families with children; p 4 (500 words).

13. Essay by philosopher Vladimir Sokolov called "World in the eyes of people" interprets
the results of surveys on the values that Russian people appreciate the most; p 9 (2,900
words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Georgy Porozhnyak article called "Checkpoint. Easter. Fire" reports on the developments
in Slovyansk where the Right Sector forces have attacked unarmed militia fighters guarding
a checkpoint; slams the authorities in Kiev for not wanting to comply with the Geneva
agreements; pp 1, 7 (750 words).

2. Yaroslav Nikolayev article headlined "Plastic to be taken on surety" says the National
Finance Market Council has devised a way to protect Visa and MasterCard holders
from sanctions by creating a single processing system that would unite banks' own payment
processing centers; pp 1, 6 (300 words).

3. Tamara Mikhaylova article titled "Lout sector" says the State Duma ethics commission will
look into a case against LDPR leader Vladimir Zhirinovsky who has insulted a pregnant
journalist at a news briefing. Some members of the Presidential Council on the Development
of Civil Society and Human Rights call for criminal prosecution of Zhirinovsky; p 2 (700
words).

4. Ivan Yegorov interview with acting prosecutor of Crimea Natalia Poklonskaya headlined
"Twenty minutes with prosecutor". She denies having accounts on social networking
websites and says she and her staff are now working hard to switch over to the Russian
legislation; p 6 (1,400 words).



5. Yevgeny Shestakov article called "Maidan, surrender arms" accuses Kiev of intentionally
misinterpreting the provisions of the Geneva agreements in order to avoid complying with
them; p 7 (750 words).

Izvestia

1. Arseny Pogosyan report "U.S. sends combat dolphins to Black Sea" says that American
combat dolphins will take part in the NATO drill in the Black Sea this summer; pp 1, 4 (600
words).

2. Yelena Malai report "People to be allowed to film police actions" says that a State Duma
deputy from A Just Russia has prepared a bill on amendments to the law on police; pp 1-2 (800
words).

3. Maria Gorkovskaya report "Blood spilled again in Slovyansk" says that Russia
and supporters of federalization in Ukraine have accused the Kiev authorities of violating
the Geneva agreements; p 8 (600 words).

4. Vsevolod Nepogodin report "Ukraine moves to collapse" looks at the situation in Ukraine
and at its authorities' decision to ban Russian men aged between 16 and 60 from entering
the country; p 9 (600 words).

5. Sergei Podosenov report "They want to take mandate from those who violate party
discipline" says that the A Just Russia faction in the State Duma is drafting a bill allowing
to revoke a deputy mandate from the parliament members who violate the party discipline; pp
1, 3 (700 words).

Moskovsky Komsomolets

1. Svetlana Samodelova report "'They were coming to kill us. All of us!"' says that militants
from Ukraine's Right Sector have violated the Easter truce near Slovyansk. They attacked
unarmed people at a checkpoint; as a result, four people have been killed, newspaper says; pp
1-2 (700 words).

2. Melor Sturua report "Can President Obama 'cross Russia out' of his political agenda?" looks
at the U.S.' policy towards Russia and at a new U.S. ambassador to Russia, John Tefft; pp 1-2
(700 words).



3. Marina Ozerova report "Trap for bloggers" says that this week the State Duma will pass
in the third and final reading a bill that will allow the authorities as from August 1 to control
bloggers and put them into a special registry; p 2 (450 words).

Novaya Gazeta

1. Pavel Kanygin article headlined "Donetsk-Geneva: no mutual understanding" is a report
from the self-proclaimed "People's Republic of Donetsk" focusing on local pro-federalization
activists' attitudes towards the agreements on Ukrainian settlement signed in Geneva; p 3
(1,100 words).

2. Alexander Mineyev editorial headlined "Geneva gets a 'B'" Analyses the possible effect
of the Geneva agreement on the Ukrainian crisis's settlement; p 7 (800 words).

3. Maria Yepifanova article headlined "Parting with what they had brought: same diplomatic
standoff now with lowered shields" covers the Russian authorities' reaction to the Geneva
agreement on Ukraine; p 8 (600 words).

4. Olga Musafirova article headlined "Easter eve gift may result in loss of Donbass" covers
the Ukrainian authorities' reaction to the Geneva agreement on Ukraine; p 8 (400 words).

5. Zinaida Burskaya article headlined "... Not even trains are coming" argues that Crimea has
been rendered inaccessible for Russians as it is largely off limits to many airlines and railway
companies for political reasons; p 9 (1,300 words).

6. Roman Anin article headlined "'Rossia' sold in brotherly manner" is an investigative piece
exploring a recent deal between sanction-hit bank "Rossia", allegedly controlled by Vladimir
Putin's associates, and Russia's gas giant Gazprom; pp 12-13 (1,800 words).

7. Yulia Polukhina article headlined "Process focuses on morals" details a court hearing on the
case against opposition politician Aleksey Navalny; p 15 (1,100 words).

8. Nadezha Prusenkova and Vera Chelishcheva article headlined "No special agents found"
details the current state of affairs in the trial on journalist Anna Politkovskaya's murder; pp
16-17; (1,800 words).



RBK Daily

1. Katerina Kitayeva article headlined "Mamut at helm" covers the announcement made
by Rambler and Co. media company president Alexander Mamut, who said he would take part
in the holding company's work on the operational level; pp 1, 9 (400 words).

2. Alexander Artemyev article headlined "Easter truce broken" is a fact-based piece covering
reported fatal clashes in east Ukraine's Slovyansk on the night of April 19; p 2 (700 words).

2. Alisa Shtykia article headlined "Crimean off-shore" details tax cuts and other benefits
proposed by Russian lawmakers for Crimea; p 3 (600 words).

Novaya Izvestia

1. Sergei Putilov article headlined "No-resort mood" examines the economic situation
in Crimea, where locals are expecting an influx of Russian tourists, but some have their
doubts; pp 1, 3 (900 words).

2. Dmitry Durnev article headlined "Easter shooting" recalls recent clashes in east Ukraine
focusing on the shoot-out that reportedly occurred in Slovyansk on the night of April 19; p 2
(500 words).

Komsomolskaya Pravda

1. Yevgeny Chernykh article headlined "Totalitarian sects seized authority in Ukraine?"
argues, among other things, that the Maidan revolution in Ukraine was largely inspired by the
Church of Scientology; pp 1, 7 (1,900 words).

2. Alexander Kots and Dmitry Steshin article headlined "Easter on blood" is a heavily
opinionated piece on the reported April 19 shooting near east Ukraine's Slovyansk; p 5 (700
words).

3. Yelena Chinkova interview with Ukraine's pro-Russian presidential candidate Oleg Tsarev
headlined "Worst is still ahead", p 8 (300 words).



Tvoi Den

1. Unattributed article headlined "Out brothers are being killed" covers a recent statement
by the "people's mayor" of east Ukraine's Slovyansk addressed to Vladimir Putin; p 2 (200
words).

2. Unattributed article headlined "Bloody Sunday" is a heavily opinionated piece on the
reported April 19 shooting near east Ukraine's Slovyansk; pp 2-3 (300 words).

3. Unattributed article headlined "I was not told there was war here" is allegedly a brief
interview with a member of Ukraine's Right Sector party detained in east Ukraine's Slovyansk;
p 3 (100 words).

April. 21, 2014 / BBC Monitoring / ©BBC

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2014/04/21/what-the-papers-say-april-21-2014-a34290


