30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

What the Papers Say, April 14, 2014

April 14,2014

- p— e p——T p—

Kommersant

1. Vladislav Novy article headlined '"Rostelecom connects to Crimea" says that Russia's largest
government-owned telecommunications company Rostelecom has practically completed
building a communications link through the Kerch Strait, which will directly connect Crimea
with other Russian regions; pp 1, 3 (461 words).

2. Anastasia Fomicheva and Yelena Kovaleva article headlined "Yury Kovalchuk to service two
percent of GDP" says that Bank Rossia, which has come under U.S. sanctions and lost

an opportunity to operate abroad, will replace Alfa Bank as a single bank on the wholesale
energy market; p 1 (620 words).

3. Sofia Samokhina et al. article headlined ""Income becomes known in stability" looks at the
2013 income declarations submitted by governmental and presidential administration
officials. The Russian ruling tandem's incomes have decreased as compared to 2012.
Ministers' incomes are significantly higher than those of the presidential staff; pp 1, 4 (1,386



words).

4. Viktor Khamrayev article headlined ""From present to kickback" says that President
Vladimir Putin has approved a national plan for combating corruption for 2014-15; p 2 (554
words).

5.Natalya Korchenkova and Anna Pushkarskaya article headlined "Mikhail Dmitriyev gets
command to leave" says that Vladimir Knyaginin has been elected the president of the Centre
of Strategic Development. Former president Mikhail Dmitriyev and some his colleagues have
quit the organization; p 2 (628 words).

6. Irina Nagornykh and Ivan Safronov article headlined "Vladimir Putin has one more
adviser" says that the head of the presidential secretariat Anton Kobyakov has been dismissed
from the post and appointed presidential adviser in charge of organizing international events
attended by the president; p 2 (464 words).

7. Article by the newspaper's political section headlined "'These horror stories are
disproportionate to financing''" says that regional heads have differently assessed a bill
enabling the president and the prime minister to hand over federal powers to regions; p 2
(657 words).

8. Ivan Safronov article headlined '"Crimean industry involved into arms race' says that
the Russian military have made a list of Crimean defense enterprises, with which state
defense orders can be placed; p 3 (540 words).

9. Natalya Gorodetskaya article headlined "Moscow and St. Petersburg are leaders in strife"
says that the first ever ethnic tension rating of Russian regions has been compiled. Moscow,
St. Petersburg, Stavropol region and the republic of Tatarstan have the most tense ethnic
situation in Russia; p 3 (568 words).

10. Yulia Rybina article headlined "Recalled rally held in support of suspended mayor" says
that a rally held on April 12 in support of Makhachkala mayor Said Amirov, who has been
suspended from office over charges of having masterminded a terrorist attack and a murder,
has been dispersed; p 6 (581 words).

11. Ilya Barabanov article headlined "They part and talk' says that supporters and opponents
of Ukraine's federalization have held rallies in the country's eastern regions. Peaceful rallies
ended in clashes, the article says; p 7 (877 words).

12. Yanina Sokolovskaya article headlined "Mass checks await Ukraine'" says that three bills



on lustration have been submitted to the Ukrainian parliament. Many Ukrainian politicians
may lose their posts due to these bills. The article also features a Russian expert's comment
on the issue; p 7 (590 words).

13. Sergei Strokan and Yanina Sokolovskaya article headlined "Farewell of Slovyansk' says
that Donetsk region has become the centre of the strong-arm confrontation in Ukraine's
southeast. The result of this confrontation will determine not only the future of the new
authorities in Kiev, but also Ukraine, and may aggravate the standoff between Russia and the
West, the article says; p 7 (925 words).

14. Tatyana Yedovina article headlined ""Ukraine to wait little bit" says that participants in the
G20 finance ministers' meeting in Washington have agreed to provide financial aid to Ukraine
and assist in restoring the Ukrainian economy. However, these measures cannot be taken
without Russia; p 8 (421 words).

15. Petr Netreba article headlined "Far East Development Ministry cuts budget' says that
the financing of the state program for the socioeconomic development of the Far East and the
Baikal region has been cut tenfold; p 8 (547 words).

16. Dmitry Butrin article published in the regular column headlined "Rules of game" focuses
on the April 13 session of the IMF and the World Bank in Washington; p 9 (395 words).

17. Yury Barsukov and Olga Kuznetsova article headlined "Turkey wants to bypass Ukraine"
says that Turkey has made it clear that it is not going to give up energy cooperation with
Russia over the Ukraine crisis. Ankara has suggested increasing the capacity of the Blue
Stream gas pipeline, which, according to experts, may lift the country's dependence on gas
supplies via Ukraine; p 9 (569 words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Vladimir Mukhin article headlined ""General Staff quadruples contract servicemen
recruitment plan" says that mainly contract servicemen will do military service in Crimea
and Sevastopol. So, the General Staff of the Russian Armed Forces have quadrupled

the recruitment plan for contract servicemen in 2014; pp 1-2 (654 words).

2. Ivan Rodin article headlined "Peculiarities of Russian justice in Crimea' looks at the
changes that the judicial systems of Crimea and Sevastopol will undergo after they have
become parts of Russia; pp 1, 3 (826 words).



3. Oleg Nikiforov and Mikhail Sergeyev article headlined "Gazprom's European strategy
awaits great changes'' says that today the EU is expected to respond to Putin's letter about

the consequences of the Ukraine crisis for the Russian gas transit to Europe. Ukraine is
interested in a gas conflict with Moscow as it enables it to demand additional aid from Europe,
the article says; pp 1, 4 (810 words).

4. Tatyana Ivzhenko article headlined "Fire in Ukraine's east' describes the situation
in Ukraine's eastern regions enveloped in riots. The Ukrainian authorities cannot take control
over the situation, article says; pp 1, 6 (1,507 words).

5. Yevgenia Novikova article headlined "Chlorine against Assad" says that a gas attack has
happened in a settlement to the north of Damascus; pp 1, 6 (649 words).

6. Daria Tsilyurik article headlined "Washington sees Moscow's hand in Slovyansk' says that
the U.S. has accused Russia of trying to make Ukraine's eastern regions split from Ukraine
according to the Crimea scenario. This, as well as the use of force against protesters

in Donetsk Region, threatens to wreck a meeting between Russia, Ukraine, the EU and the U.S.
in Geneva on the Ukraine crisis settlement; pp 1, 6 (714 words).

7. Alexei Gorbachev article headlined "Moscow says 'no' to censorship' says that a March
of Truth rally in protest against censorship in the media has been held in Moscow. Cultural
figures, but not politicians, have turned to be the main speakers at the rally; p 2 (429 words).

8. Oleg Vladykin article headlined "Military and technical cooperation with Russia stopped"
says that the Ukrainian state-run concern Ukroboronprom has announced suspending
military and technical cooperation with Russia; p 2 (688 words).

9. Editorial headlined "Playing without goal" comments on Putin's meeting with activists
from the All-Russia People's Front on April 10; p 2 (513 words).

10. Igor Naumov article headlined "Government members collect cars and plots of land"
reports on the 2013 income declarations submitted by the Russian ministers and presidential
administration officials; p 4 (965 words).

11. Oleg Nikiforov report '"Dangerous diversification in nuclear sphere' says that using U.S.
fuel for nuclear power plants poses unpredictable environmental danger for Kiev; p 4 (800
words).

12. Yury Paniyev report '""NATO moves to Russia" says that Russophobia in NATO prevails over
the need to ensure security; pp 9-10 (900 words).



13. Sergei Zhiltsov report "Ukraine moves to federalization' looks at the situation in Ukraine
and says that Kiev continues to ignore the opinion of the country's southeastern regions; p 11
(950 words).

14. Anatoly Plugaru report "Russia's recognition of Dnestr region will untie NATO's hands"
says that Chisinau may become Moscow's ally during restoration of Moldova's territorial
integrity; p 11 (750 words).

Vedomosti

1. Pavel Aptekar report headlined '""Charm of asceticism" says that judging by the 2013 income
declaration campaign, officials' incomes have begun to decrease; pp 1, 6 (400 words).

2. Anastasia Kornya article headlined "Corruption as business' says that according to a
national plan for combating corruption for 2014-15, control over the use of budget funds will
be carried out also covertly; p 2 (650 words).

3. Lilia Biryukova and Svetlana Bocharova article headlined "Fund behind front line" says that
the All-Russia People's Front will hold a media forum in St. Petersburg on April 23-25 ,
at which a support fund for regional media outlets may be established; p 2 (500 words).

4. Polina Khimshiashvili and Alexei Nikolsky article headlined "More and more Donetsk
people" says that pro-Russian riots continue in Ukraine's Donetsk region. Meanwhile,

the international community still blames Russia for orchestrating the events, the article says;
p 3 (400 words).

5. Lilia Biryukova article headlined "Self-dissolution for future" says that the political council
of the Volgograd region branch of the ruling United Russia party will hold a meeting today,
at which a decision to dissolve the council and elect a new one may be made; p 3 (650 words).

6. Alexander Rubtsov article headlined "Lost civilization" focuses on Russia's new state
culture policy; p 6-7 (2,000 words).

7. Konstantin Sonin article headlined "No longer cheap money" tries to explain why most
economists believe that the Ukraine crisis has negatively affected the Russian economy; p 7
(500 words).

8. Dmitry Kamyshev article headlined "Person of week: Mikhail Gorbachev" says that five



State Duma deputies have asked the Prosecutor-General's Office to study the circumstances
of the U.S.S.R.'s collapse and prosecute those who are to blame for this, mainly Soviet
president Mikhail Gorbachev; p 7 (300 words).

9. Yelena Khodyakova article headlined '""Who to pay for gas'' says that Ukraine has suspended
payments for Russian gas over an increase in the gas price as from April 1 and is trying

to establish reverse gas supplies from Europe. The latter is preparing for a new gas war; p 12
(500 words).

10. Nikolay Epple report "Island Russia" looks at the concept of buffer states; p 6 (400 words).

lzvestia

1. Alexei Krivoruchek article headlined ""Defense minister establishes medal named after
Mikhail Kalashnikov" says that Defense Minister Sergei Shoigu has signed an order

to establish a medal named after late Russian weapons designer Mikhail Kalashnikov; pp 1-2
(735 words).

2. Vladimir Zykov article headlined "Journalist's inquiry to be equalled to deputy one'" says
that State Duma lawmaker Ilya Kostunov has drafted amendments to the law on media

and the Administrative Offense Code, which oblige representatives of state bodies of power,
local government, other organizations and public movements to respond to electronic
inquiries from the media; pp 1-2 (544 words).

3. Pavel Kochegarov article headlined ""Oboronservis asked to return millions for military
school project' says that the Moscow-based company Stroimonitoring has filed a lawsuit
against a subsidiary of the Defense Ministry's company Oboronservis, seeking to recover

a debt for the design of a military school project being built in Tyva; pp 1, 4 (616 words).

4. Sergei Podosenov article headlined "Citizens afraid of new prices hike" says that a public
opinion poll conducted by the All-Russia Public Opinion Research Centre has shown that 62
percent of Russians, which is the highest index over the last few years, consider inflation
and prices hike the most serious problem; pp 1-2 (478 words).

5. Lyudmila Podobedova et al. article headlined "State corporations to send employees
to Crimea for holidays' says that a number of Russia's largest state-run corporations,
including oil and gas and energy giants, have decided to send their employees to Crimea
for holiday at their cost; pp 1, 4 (1,010 words).



6. Alexandra Bayazitova and Anastasia Alexeyevskikh article headlined "Central Bank

and State Duma prepare fines for Visa and MasterCard' says that the Central Bank will be able
to fine international payment systems Visa and MasterCard for suspending servicing of bank
cards if the law on a national payment system is correspondingly amended; pp 1, 4 (603
words).

7. Yelena Teslova and Anastasia Kashevarova article headlined "Education at schools under
NGOs to become political activity' says that the State Duma wants the nongovernmental
organizations that set up human rights schools with money received from abroad, to be
labelled as foreign agents; pp 1, 4 (853 words).

8. Anastasia Kashevarova article headlined "'Freedom of speech' existed for one's own people
on Sakharov Avenue'' describes a rally in defense of the freedom of speech and in support

of independent media outlets that has been held in Moscow. A mere 3,000 people instead

of the expected 50,000 took part in the rally, the article says; p 3 (568 words).

9. Andrei Gridasov article headlined "Former Makhachkala mayor to be sentenced

by terrorism specialist' says that a trial of former Makhachkala mayor Said Amirov, charged
with having masterminded a terrorist attack and an attempted murder, has begun; p 5 (503
words).

10. Svetlana Subbotina interview with Yevgeny Dod, the head of one of Russia's largest power
generating companies, RusGidro, headlined "'Rich years end,'" speaking about

the company's plans till 2025, the fight against corruption and the prosecution of the
company's top managers, among other things; p 6 (2,968 words).

11. Irina Nenasheva article headlined "Domestic journalists excel European and U.S. colleagues
in salaries'" says that according to foreign recruiting agencies, Russian journalists' average
salaries are bigger than those of foreign journalists; p 7 (752 words).

12. Yury Matsarsky article headlined " 'We cannot risk hostages' lives'" shares the journalist's

impression of a trip to a fortification near the Syrian town of Kessab; p 8 (1,270 words).

13. Konstantin Volkov article headlined "Slavic popular assembly" reports on the state
of affairs in Ukraine's eastern regions and features experts' comments on the issue; pp 1, 8

(774 words).

14. Maxim Sokolov article headlined "Soviet president faced with trial" comments on an
initiative to prosecute those guilty of the U.S.S.R.'s collapse put forward by a group of State
Duma deputies; p 9 (733 words).



15. Pundit Oleh Bondarenko article headlined "Ideology of Russian Spring' says that the rise
of Russian-speaking people in the post-Soviet space has defined a new ideology of Russia,
that is the "collection of Russian lands'"; p 9 (768 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Sergei Maslennikov article headlined "Enough strength. More intellect needed" describes
the situation in Ukraine's Slovyansk and features a Russian expert's comment on the issue; pp
1,7 (1,707 words).

2. Kira Latukhina and Tatyana Shadrina article headlined "Bad to read someone else's letters"
says that Putin has addressed the leaders of EU member states that consume Russian gas

to clarify Russia's stance on gas relations with Ukraine. The EU is expected to issue an official
response to Putin's letter today; p 2 (1,161 words).

3. Ivan Yegorov brief interview with Prosecutor-General Yury Chaika, headlined "Wait
for amnesty", who speaks about changes that the judicial system of Crimea and Sevastopol
will undergo soon; p 4 (960 words).

4. Yekaterina Zabrodina report "Turchynov uses army against people' says that Moscow has
said that the Kiev authorities' order to use the army against people who stage protests
in eastern Ukraine, is crime; p 7 (350 words).

Moskovsky Komsomolets

1. Olga Rozhkova and Mikhail Zubov article headlined "Richest in Kremlin is presidential
envoy to Crimea Belaventsev, poorest is Putin" looks at the richest and poorest officials
in Russia judging by the 2013 income declarations; pp 1, 4 (805 words).

2. Marina Perevozkina article headlined "Russian Spring: First blood" says that information
about clashes between protesters and law enforcers in Slovyansk, Donetsk region is
contradictory; pp 1-2 (382 words).

3. Nikolai Makeyev article headlined "Russian shares sent to east' says that according

to Deputy Prime Minister Igor Shuvalov, Russia will not introduce economic sanctions against
the West. However, two days before this he advised Russian companies to recall shares

from Western markets and place them at the Moscow exchange or at exchanges in Asia; p 2



(576 words).

4. Yelena Gamayun article headlined "Avakov marks Palm Sunday with special operation"
denies information that Russian saboteurs have had a hand in the ongoing riots in Ukraine's
southeast; p 2 (622 words).

5. Mikhail Delyagin article headlined "Sitting on fence without court" says that Russia's
further development is impossible without normal justice; p 3 (1,127 words).

6. Leonid Berres et al. article headlined '"Declarations without intentions. Abyzov is richest
minister" looks at the 2013 income declaration campaign and features political experts'
comments on whether or not the campaign is an effective means to combat corruption; p 4
(764 words).

Novaya Gazeta

1. Pavel Kanygin article headlined "'"We demanded and still demand federalization, but they
palmed off decentralization. It is no go!'" gives an account of the events in southeastern
Ukraine where pro-Russian protesters have clashed with law enforcers; pp 2-3 (1,975 words).

2. Alexander Mineyev article headlined "We lose nothing, except for face" explains why
Russia needs the Parliamentary Assembly of the Council of Europe; p 3 (694 words).

3. Olga Musafirova article headlined "'Honest journalists will understand and forgive us
describes obstacles that Novaya Gazeta journalists have come across when trying to enter
Ukraine; p 6 (540 words).

4.Yulia Latynina article headlined "Baron Rogozin on Moon'" says that Russia is lagging
behind other countries in exploring space and tries to explain this; p 7 (780 words).

5. Vasily Zharkov article headlined "Tale about fisherman and fish: Crimean remake"
contemplates Russia's foreign policy given the Russia-West standoff over the Ukrainian
crisis; p 9 (694 words).

6. Nadezhda Prusenkova article headlined "Killings for mutual payment" gives an update
on the trial of the Novaya Gazeta journalist Anna Politkovskaya's murder case; pp 16-17 (2,112
words).



7. Alexander Vasilyev article headlined "With salary only?" looks at Russian top officials'
income declarations for 2013; p 19 (543 words).

8. Valery Shiryaev article headlined "Who was in power under [former Russian Defense
Minister] Serdyukov?" says that it is the standpoint of the military prosecutor's office that
prevents the Oboronservis case of alleged corruption in the Defense Ministry from being
closed; p 15 (900 words).

Tvoi Den

1. Anton Stepanov article titled "Slovyansk on spilled blood" reports on the situation in the
Ukrainian city of Slovyansk, where an antiterrorist operation is in progress; pp 2-3 (350
words).

2. Anton Stepanov article titled "We, Slavs" reports on the situation in southeastern Ukraine,
whose residents are asking Russia to protect them from nationalists; pp 4-5 (350 words).

3. Ivan Mikhaylov article headlined "Mayor of Slovyansk: Our police with people" says that
residents of Slovyansk are planning to hold a referendum on its status; p 4 (150 words).

Komsomolskaya Pravda

1. Nigina Beroyeva interview with Ukrainian presidential candidate and former Party
of Regions lawmaker Oleh Tsaryov saying that the authorities in Kiev are doing everything
to lose the eastern part of the country; p 5 (700 words).

2. Alexei Pankin interview with head of the Russian International Affairs Council Andrey
Kortunov speculating on whether Russia has allies on the world arena; p 7 (1,200 words).

3. Yevgeny Arsyukhin interview with Maxim Medvedkov, director of the department of trade
negotiations at the Ministry of Economic Development, speaking on the state of Russian
production sector and food prices; p 8 (900 words).

RBK Daily

1. Svetlana Reyter et al. article headlined "Slovyansk uprising" reports on the situation in the



Ukrainian city of Slovyansk and says that the paper's source in the Russian presidential
administration said Russia would not bring troops into Ukraine; pp 1-2 (1,400 words).

2. Zhanna Ulyanova article titled "Putin becoming even poorer, ministers even richer"
analyses Russian officials' income declarations for 2013, saying that President Vladimir Putin
and Prime Minister Dmitry Medvedev have earned less money than in 2013; pp 1, 3 (700
words).

3. Yelena Tofanyuk article headlined "Don't get into a flap' says that Sberbank's corporate
investment department, CIB, has invited a group of foreign investors and organized a meeting
between them and representatives of the Finance Ministry, the Economic Development
Ministry and Russian pundits. RBK reports that the investors say they think the situation over
Ukrainian crisis will soon be settled; pp 1, 8 (450 words)

4. Ivan Tkachev and Timofei Dzyadko report '"Forbidden shelf'" says the Crimean energy
company, Chernomorneftegaz, has fallen under the sanctions imposed by the U.S. and Canada
against Russia over the situation in Crimea; p 5 (700 words)

April. 14, 2014 / BBC Monitoring / ©BBC

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2014/04/14/what-the-papers-say-april-14-2014-a33911



