" Moscow Times

30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

What the Papers Say, Apr. 2, 2014

By The Moscow Times

April 02,2014

BEIOMOCTH

- p— e p——T p—

Kommersant

1. Oleg Rubnikovich article headlined "Careerism as part of organized crime group" provides
an update on a criminal investigation against four high-ranking staff members of the
economic crime and corruption department of the Interior Ministry who are suspected

of inciting an FSB official to take a bribe. The suspects might face charges of acting as

an organized crime group; p 1 (639 words).

2. Vadim Visloguzov article called "Finance Ministry in hurry to set rates" says the Finance
Ministry has drawn up a road map for Crimea's switch to the Russian taxation system.

The author notes that the ministry is not introducing any tax incentives yet; pp 1-2 (768
words).

3. Kristina Naumova and Yegor Popov article called "Ford follows path of Avtovaz'" reports


https://www.themoscowtimes.com/author/the-moscow-times

that the Ford factory in Vsevolzhsk is laying off 35 percent of its staff, citing a drop in demand
and the devaluation of the ruble; pp 1, 10 (642 words).

4. Yekaterina Gerashchenko and Alexandera Mertsalova article titled "Distribution

of stadiums without competition" says the government has awarded contracts worth

an equivalent of $2.7 billion for the construction of stadiums to companies affiliated with
tycoons Gennady Timchenko, Dmitry Pumpyansky, Ravil Ziganshin and the Agalarovs
without any tender procedures; pp 1, 10 (543 words).

5. Viktor Khamrayev and Musa Muradov article headlined "Kabarda-Balkaria to opt out

of direct popular elections of republic head" reports that the parliament of the republic

of Kabardino-Balkaria is about to pass a bill abolishing direct elections of the regional head; p
2 (478 words).

6. Tatyana Grishina interview with deputy head of the Federal Tax Service Dmitry Grigorenko
called "Local colleagues have a number of unconventional functions" on how Crimea is being
integrated into the Russian taxation system; p 2 (396 words).

7. Petr Netreba article headlined "Entire Russia will outpace its own development" looks at a
bill that has been drafted by the Economic Development Ministry that contains a new
interpretation of the term "zones of advanced economic development" and would entitle all
regions of Russia to this status, without giving them any tax concessions ; p 2 (486 words).

8. Andrei Pertsev article called '"Old manifesto for new division' doubts that the manifesto
used by deputy State Duma speaker Ivan Melnikov will help the Communist Party gain enough
votes in the City Duma election in September; p 2 (573 words).

9. Maxim Ivanov and Anna Pushkarskaya article headlined ""Russia threatens to withdraw
from PACE control" says the Russian delegation to the Parliamentary Assembly of the Council
of Europe (PACE) is considering the option of acting preventively and withdrawing from the
organization before it votes in favor of stripping the delegation of its mandate over

the disruption of Ukraine's territorial integrity; p 3 (649 words).

10. Lenur Yunusov et al. article entitled "Crimean Tatars strengthen regional government"
says the Crimean Tatar assembly, or Majlis, has delegated its two representatives to the
Crimean government, but has not given up the idea of holding an ethnic referendum on the
status of the peninsula; p 3 (640 words).

11. Grigory Tumanov article headlined ""Non-commercialization of Crimea" reports that most
Ukrainian non-profit organizations have either withdrawn from Crimea or have closed down
altogether. It might be hard to form a local public chamber unless Russian NGOs and public



associations open branches in Crimea soon; p 3 (717 words).

12. Igor Lesovskikh article called "Surgut Without Drugs gets court prospects" gives details
of a criminal case against the head of the Surgut Without Drugs rehab and a member of his
staff who are facing charges of depriving 13 patients of their freedom illegally; p 4 (516
words).

13. Alexander Voronov article headlined "Kremlin moves clock hands" forecasts that daylight
saving time might be re-introduced in Russia on Oct. 26, 2014. It was abolished in 2011

by then-President Dmitry Medvedev, and the government is yet to voice its stance on the bill
that would reinstate it; p 5 (453 words).

14. Maria Yefimova article titled "NATO moves to containment" reports from a meeting of the
foreign ministers of the NATO member states that opened on Apr. 1 in Brussels; says

the alliance hopes to avoid military confrontation with Russia and is unlikely to offer any
tangible support to Ukraine; p 6 (581 words).

15. Nina Sokolova article called "Vitaly Klitschko to stand against three' weighs the chances
of Vitali Klitschko and three other contenders of winning the May 25 mayoral election in Kiev;
p 6 (600 words).

16. Yelena Chernenko article called ""No noteworthy journalists found in West'' says there are
no journalists among the people blacklisted by Russia in retaliation for the West's lists
of Russian citizens declared persona non grata over the Ukraine crisis; p 6 (428 words).

17. Sergei Strokan article headlined ""Afghanistan saying goodbye to Karzai" previews
the presidential election in Afghanistan due to take place on Apr. 5 ; p 6 (573 words).

18. Sergei Sobolev and Pavel Belavin article titled "Europa Plus to be enhanced with
Dorozhnoye" says the Federal Anti-Monopoly Service has authorized the takeover by the
European Media Group of Dorozhnoye Radio (Road Radio), the second most popular FM
station in the country; p 7 (567 words).

19. Svetlana Dementyeva article called "Banks face FATCA" says there has been no progress
in the signing of Foreign Account Tax Compliance Act (FATCA) inter-governmental
agreement between Russia and the U.S., so Russian banks will each have to find a way

to exchange information with U.S. tax services; p 8 (770 words).

20. Roman Rozhkov and Vladimir Lavitsky article headlined '"Pavel Durov disentangles
network" looks at founder Pavel Durov's resignation from the post of CEO of the social



network Vkontakte; p 8 (665 words).

21. Yelizaveta Kuznetsova article called "Aeroflot gives Crimea more flights and prices" says
Aeroflot is going to perform up to 77 flights a week to Simferopol and set the price of tickets
at 7,000 rubles which is probably below cost; p 10 (475 words).

Vedomosti

1. Margarita Papchenkova and Maxim Tovkaylo article called ""Dividend a la Russe' says
state-owned companies might be allowed to pay out only 25 percent of their profits as
dividends to help them cope through the economic slowdown; pp 1, 5 (550 words).

2. Editorial headlined "Still movable feast" suggests that the government could take
advantage of Russians being overjoyed at the annexation of Crimea and implement
unpleasant economic and structural reforms or at least take steps to address burning
economic issues; pp 1, 6 (350 words).

3. Alexei Nikolsky and Polina Khimshiashvili article called ""Concentration without grouping"
analyses the alleged build-up of Russian troops along the border with Ukraine, quotes

an expert as saying that whatever the deployment might have been, it was prepared for an
offensive; p 2 (600 words).

4. Anastasia Kornya article titled ""House arrest not the reason' says Alexei Navalny's blog has
been blocked by the telecommunications watchdog not because he is under house arrest, but
because he voiced his support for unauthorized protests; p 3 (400 words).

5. Liliya Biryukova and Margarita Papchenkova article called "Front counts other people's
debts' quotes a report by the All-Russia People's Front indicating that regions that are
already heavily in debt continue to hold tenders for more loans; p 3 (350 words)

6. Olga Kuvshinova article titled ''Cold spell in economy" reports the highlights of a
conference hosted by the Higher School of Economics that boiled down to calls for economic
liberalization and reforms; p 4 (630 words).

7. Olga Kuvshinova article headlined "To play on devaluation" points to falling production,
energy consumption and employment and growing costs of production as the national
economy is stagnating; p 4 (400 words).

8. Editorial called ""Money-health-money' summarizes the findings of a study by the Higher



School of Economics that shows that 55 percent of Russians are prepared to pay for health
care services; p 6 (350 words).

9. Dmitry Kazmin column headlined "Figure of the week: 30 percent" praises the Finance
Ministry for taking steps to protect Russian banks from sanctions in the case of non-
compliance with FATCA because of the U.S. quietly sabotaging the signing of an interstate
agreement on exchange of information about tax payers; p 7 (350 words).

10. Andrei Kolesnikov op-ed called "'Fifth column', second rate" condemns the Russian
authorities and the media for labeling the current Ukrainian leadership Banderites

and waging a witch-hunt and for the lack of a development policy for the country; p 7 (430
words).

11. Anastasia Golitsyna article headlined '"Durov out of contact' looks at the causes of Pavel
Durov's resignation from the post of CEO of Vkontakte ; pp 10, 18 (800 words)

12. Vladimir Shtanov and Petr Tretyakov article called "Ford Sollers rides after AvtoVAZ" says
the Ford factory in Vsevolzhsk is to lay off 700 workers and to temporarily halt production
between Apr.7-15, Apr. 21 and June 8. Other car makers that have assembly facilities in Russia
are not going to follow suit yet; p 11 (650 words).

13. Alina Fadeyeva article titled ''Uralkali believes in India" reports that potash fertilizer
company Uralkali is selling 800,000 tons of potash to India for $322 per ton. Experts expect
prices in the market to grow; p 12 (370 words).

14. Galina Starinskaya article called '"Petrol for Crimea" says that LUKoil, Gazprom
and Rosneft will be able to fully meet the demand for petrol in Crimea; p 12 (530 words).

15. Mikhail Serov article titled ""Ukraine keeps discount for fleet" points out that Ukraine is
now buying Russian gas at a discount of $100 that it secured thanks to signing an agreement
in 2010 on the stationing of the Black Sea Fleet in Crimea after 2017; p 12 (380 words).

16. Yelizaveta Sergina, Mikhail Overchenko article '"To Crimea for frequencies' says
the Russian media and telecommunications watchdog Roskomnadzor has started an audit
of available frequencies in Crimea; p 16 (450 words).

17. Alexei Rozhkov et al. article called "Who will build stadiums" looks at the companies that
have been selected as contractors for building stadiums for the 2018 FIFA World Cup; p 18
(430 words).



Nezavisimaya Gazeta

1. Yury Paniyev article headlined '"Russia might find NATO bases in its neighborhood"
concludes that NATO is going to stick to its expansion plans amid the crisis over Ukraine

and scale down its cooperation with Russia, or at least that was the mood at the Apr. 1meeting
of the foreign ministers of the NATO member states in Brussels; pp 1, 8 (873 words).

2. Vladimir Mukhin article called ""Buffer mini-states to emerge in Central Asia'" reports
from a meeting of the defense ministries of the SCO member states in Hujand, Tajikistan,;
notes that that the meeting is a sign that the Central Asian countries and China are
determined to maintain cooperation with Russia; pp 1, 2 (891 words).

3. Alexei Gorbachev article headlined '""President and prime minister report income" says top-
ranking officials and lawmakers have filed their income statements, which will be made
public in a month. Experts say, though, that Russians doubt the validity of the income
declarations, especially after former Defense Minister Anatoly Serdyukov, who faced
corruption charges, was granted amnesty; pp 1, 3 (742 words).

4. Igor Naumov article headlined "Gazprom pushes Ukraine to Europe" views how a hike
in the gas price for Ukraine as of Apr. 1 has fueled fears of a new ""gas war'' between Russia
and Ukraine that is forcing Europe to diversify its sources of gas supply; pp 1, 4 (985 words).

5. Andrei Serenko article titled "Volgograd start of ruling party' looks ahead at the visit
of Prime Minister Dmitry Medvedev to Volgograd on Apr. 4 that will mark the start of the
United Russia party's campaign in the local government elections; pp 1, 6 (680 words).

6. Tatyana Ivzhenko article headlined '"Rada puts an end to revolutionary lawlessness"
reports on a standoff between the ultranationalist Right Sector movement and the interim
Ukrainian authorities; pp 1, 7 (1,397 words).

7. Editorial headlined "Territory for hunting Satana' alleges that the U.S. leadership is
interested in finding common ground with Russia on Ukraine because without Russian orders
the Ukrainian defense industry will go bankrupt and its nuclear technologies will become
available to China or anyone else for that matter; p 2 (508 words).

8. Alexei Fenenko op-ed headlined "Carte Blanche. Slovak challenge' suggests that Russia
should pay more attention to its relations with Hungary, Romania and Slovakia amid
deteriorating ties with Germany; p 3 (629 words).

9. Ivan Rodin article called ""Hot screw trend" reviews a bill on tougher penalties for holding



unauthorized rallies; says it is likely to be opposed by the communists, but at least some of the
initiatives "tightening the screws' even more will be adopted; p 3 (732 words).

10. Yekaterina Trifonova article ""Masterclass for Crimean parliament' previews a visit
of Russian State Duma members to Crimea where they will hold workshops for local
legislators; p 3 (517 words).

11. Anastasia Bashkatova article called "Central Bank stands up for Crimean depositors'" says
now that the Central Bank has insured the deposits of bank customers in Crimea, Ukrainian
"patriotically minded" bankers may decide to withhold the money; p 4 (770 words).

12. Alina Terekhova article headlined ""Finance Ministry ready to stop paying pensions

to some pensioners" casts doubt on the arguments of Finance Minister Anton Siluanov, who
calls for increasing the age of retirement or else there will be no money in the Pension Fund
to provide for everyone; p 4 (908 words).

13. Kirill Rodionov article called "Peculiarities of visa regime' spells out his ideas with regard
to a reform of Russia's migration policy; p 5 (2,084 words).

14. Anton Khodasevich article titled ""Unexpected heirloom comes upon Minsk" says Belarus
might end up getting Russian defense contracts as economic cooperation with Ukraine has
been canceled; p 7 (530 words).

15. Vladimir Skosyrev article headlined ""China extracts gas from South China Sea" considers
the multifaceted implications of China-Canada's Liwan offshore project that has started
flowing gas; p 8 (602 words).

16. Roman Silantyev article headlined "Ummah increases with Crimea' says the Muslim
organizations in Crimea will have to integrate into the Russian system of religious
communities; p 4 (1,100 words).

lzvestia

1. Alexandra Bayazitova and Lyudmila Podobedova article headlined "They will help
businesses with financial guarantees'' says the government has worked out measures in case
sanctions are imposed on Russian companies; pp 1, 4 (800 words).

2. Alexander Yunashev article headlined "Crimean officials get rid of shares in companies
and of accounts" says the officials in the territory absorbed by Russia will be barred



from having foreign bank accounts; pp 1, 4 (300 words).

3. Svetlana Subbotina article headlined ""United Russia in the peninsula to be headed
by Vladimir Konstantinov' says a regional branch of the ruling party is being created
in Crimea; pp 1-2 (500 words).

4. Natalya Bashlykova article headlined "Alexei Chaly ready to run for Sevastopol governor"

says Chaly has been approved as interim governor of the city of Sevastopol; p 2 (700 words).

5. Sergei Podosenov article headlined "Russian citizens' attitude towards U.S. and EU
worsens'" cites a poll that says 61 percent of Russians oppose the U.S. and 53 percent oppose
the EU; p 2 (700 words).

6. Alexandra Yermakova article headlined "Aeroflot lowers costs of tickets to Crimea" says
the cheapest flight tickets from Moscow to Simferopol will now cost around 7,500 rubles
(S$215) ; p 5 (600 words).

7. Irina Nenasheva article headlined "Pirate Party sues Roskomnadzor over Navalny's blog"
says one of the Pirate Party leaders Pavel Rassudov has sued the communications watchdog
for blocking the pages of opposition politician Alexei Navalny and other websites; p 5 (200
words).

8. Vitaly Ageyev article headlined "Russia, Ukraine start dividing Crimean sky" says
the International Civil Aviation Organization is helping Russia and Ukraine divide control over
the Crimean and Black Sea airspace; p 5 (800 words).

9. Konstantin Volkov article headlined "Tokyo may become serious player in arms market"
features Russian experts' comments on Japan's arms and military technology exports; p 8
(400 words).

10. Darya Tsoy article headlined "'Ukraine blocks Russians living in Dnestr region" is
an interview with the Dnestr region's Minister of Foreign Affairs Nina Shtanski on Ukraine
closing its border with the region; p 8 (700 words).

11. Maxim Kononenko opinion headlined "Snipers' revolution 2" casts doubt on photos of the
alleged law-enforcement snipers who supposedly fired at protesters during the uprising
in Ukraine. The photos were published by The Daily Beast; p 9 (600 words).

12. Vadim Shtepa opinion headlined "Europe of hundred flags or E.U.S.S.R.?" criticizes



the European Union for paying little attention to the interests of its regions; p 9 (700 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Tatyana Zykova article headlined "April theses of Anton Siluanov' reviews Finance Minister
Anton Siluanov's views on the economic crisis in Russia; p 3 (800 words).

2. Article by head of the State Duma committee on labor and social policy Andrei Isayev
headlined "'Social development of Crimea and Sevastopol" sets out priorities in introducing
welfare provisions in Crimea and Sevastopol; says that in March Russia paid off Ukraine's
debts to Crimean pensioners; p 3 (502 words).

3. Yury Gavrilov article headlined "Threats assessed' contains excerpts from what Defense
Minister Sergei Shoygu said at a meeting of the defense ministries of the SCO member states
in Hujand, Tajikistan; 5 (419 words).

4. Sergei Ptichkin article headlined '"Yars to become invisible'" says mobile missile systems
will be defended from foreign surveillance by engineering support and disguise machines; p 5
(500 words).

5. Yury Politov article titled "Who is the last in line to Kingdom" raises the issue of long
queues at UK visa application centers; p 6 (541 words).

6. Fedor Lukyanov op-ed headlined "Europe and federalization" insists that federalization is
probably the only solution for Ukraine and Moldova that are both facing threats to their
territorial integrity; p 8 (683 words).

7. Anna Fedyakina article headlined "They have no choice' looks at the income statements
of the candidates for Ukrainian president and says that none of them is capable "of uniting
the country"; p 9 (649 words).

Moskovsky Komsomolets

1. Natalya Rozhkova article headlined "Give us a million!" says the State Duma may toughen
punishments for organizers of unauthorized rallies; pp 1-2 (400 words).

2. Mikhail Rostovsky opinion headlined "Moscow plays for two' describes how Russia is



defending its interests in Ukraine; pp 1, 3 (400 words).

3. Leonid Berres article headlined "Crimea — our Singapore" says business rights
ombudsman Boris Titov has suggested that tax exemptions should be introduced in Crimea; p
3 (100 words).

4. Nikolai Vardul opinion headlined "U.S. serve sanctions under different sauces' focuses
on the effects of U.S. sanctions on Russian banks; p 5 (300 words).

5. Mikhail Zubov article headlined "Tauric Putin" features Russian experts' comments
on Putin's further policies on Crimea; p 5 (1,000 words).

RBK Daily

1. Maria Gordeyeva article headlined "Here we are' says that "serious changes in the
economic situation in Russia' made Ford car manufacturer curtail down its production
in Russia and cut the number of employees; pp 1, 7 (600 words).

2. Yevgeny Krasikov article headlined "Vkontakte without founding father" looks into the
resignation of Pavel Durov from the post of Vkontakte CEO; pp 1, 10 (500 words).

3. Ivan Petrov and Vladimir Pavlov article headlined '""NATO goes East" says that NATO's
response to Russia's actions in Ukraine and Crimea could be the deployment of additional
military units in the countries of Eastern Europe and the Baltic states; p 2 (700 words).

4. Yelena Malysheva article headlined '"Uncertainty for one, two or three years' analyzes
the recent open lecture of Finance Minister Anton Siluanov, who noted the need to toughen
pension reform and raise the retirement age; p 4 (500 words).

5. Dmitry Nikitin and Alexandra Yevdokimova article headlined ""Miller not joking'" says that
the price of Russian gas for Ukraine has gone up by 43.6 percent as of April; p 7 (800 words).

Noviye Izvestia

1. Yana Stadilnaya article headlined "Release of Dnepr''" comments on the shooting that took

place in the Dnepr Hotel in Kiev, which served as headquarters for the Right Sector right-wing
nationalist group; p 2 (350 words).



2. Vitaly Solovetsky article headlined "Five years behind bars' says parliamentarians suggest
that punishment for repeated violations of the law during mass events should be toughened
and that the maximum penalty should be five years in a penal colony; p 2 (400 words).

3. Sergei Putilov article headlined "Sitting on a pipe' predicts a new ''gas war'' between Russia
and Ukraine, saying that the price on the Russian gas could go up by 200 percent for Ukraine
in 2014; p 3 (500 words).

Komsomolskaya Pravda

1. Mikhail Ozerov article headlined ""Crimea's echo: rush from Piccalilli until they catch you"
says that due to the Western sanctions imposed on Russia, some Russian oligarchs have
decided to leave London. Some fear they would be included on the blacklist, others think their
job contracts will not be prolonged in Britain; pp 1, 8 (1000 words).

2. Viktor Baranets article headlined "Russian troops led away from Ukrainian borders" says
Western talks about Russia's alleged intention to invade Ukraine is simple "bluff"; p 5 (300
words).

3. Alexander Kots and Dmitry Steshin article headlined "Right Sector ordered to disarm"
features a report on the recent developments around the Ukrainian Right Sector nationalist
movement; p 6 (400 words).

4. Yelena Suprycheva interview with Darth Vader, the most eccentric candidate in the
Ukrainian presidential election; p 7 (600 words).

Novaya Gazeta

1. Kirill Rogov feature headlined ""Historic rivers' twists" says that the Ukrainian revolution is
a great loss of President Putin on the arena of geopolitical influence; p 9 (700 words).

Krasnaya Zvezda

1. Alexander Alexanderov article headlined "Power divided in Kiev'' looks into the recent
Ukrainian events, reports on a fight between "chocolate billionaire" Petro Poroshenko
and "gas princess'' Yulia Tymoshenko; p 3 (1,000 words).



Argumenty i Fakty

1. Vladimir Polupanov interview with prominent journalist Vladimir Pozner; p 3 (1,200 words).

2. Vyacheslav Kostikov article headlined "Lost illusions: who is damaged by information
wars' blames U.S. "cynical" policy towards Ukraine, saying that Ukraine is just another
playing card in U.S. game with Europe; p 6 (1,100 words).

BBC Monitoring / © BBC

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2014/04/02/what-the-papers-say-apr-2-2014-a33555



