
Journalists Quit En Masse Over Owner's
Interference
By Mark Lammey

April 01, 2014

The editorial staff of two news agencies have quit because their owner repeatedly interfered
in their work, amid growing concerns that censorship in the Russian media has become rife.

Former editors and writing staff at the Ekho Moskvy in Petersburg news website
and EKHOweekly newspaper said Monday in a statement that they had resigned, leaving one
freelance editor to hold down the fort.

Staff at the news outlets — founded by Ekho LLC, which is headed by Sergei Nedovodin —
were pushed to their limits and several of them were being paid less than shop assistants,
according to the statement, published Monday on Ekho Moskvy's website.

"We even had cases when an editor couldn't call a reporter in the field because he had no
money. In another instance, our editor went to work wearing an evening dress because she
had no money to buy trousers," they said.

https://www.themoscowtimes.com/author/mark-lammey


The former staff members said they were prepared to carry on for the good of the "fabled
freedom of speech," but had no choice but to leave when their owner tried to dictate editorial
policy.

They were also prevented from publishing the opinions of members of Ukraine's interim
government. "We were told that Russia is in a state of war and that Ukraine is the enemy."

"The founder wanted to determine the publications' editorial policy himself, choose what we
write about, publish blogs, edit headlines, make decisions about paid information sharing
with politicians and state authorities. He has an administrative account — he writes whatever
he wants on the site without having the chief editor check it," the journalists said.

Alexei Venediktov, chief editor of Ekho Moskvy radio station in Moscow, said that his news
agency is in no way linked to the stations or the dispute in question, but that he supported
the journalists' cause, nonetheless.

Media freedom in Russia has recently been under the microscope due to difficulties
experienced by a number of news outlets so far this year.

Independent television station Dozhd was dropped by several of Russia's biggest cable
companies over a World War II poll it posted in January, a move widely interpreted as a blatant
attempt to shut down the channel, which gives airtime to Kremlin opponents. The subsequent
drop in revenue has forced the channel to appeal for donations to stay afloat.

Furthermore, the chief editor at Lenta.ru, one of Russia's most popular news websites, was
fired last month over an interview with a Ukrainian nationalist it published. Her replacement
has a reputation for being pro-Kremlin, leading many observers to conclude that the change
up was part of a Kremlin-orchestrated media crackdown.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2014/04/01/journalists-quit-en-masse-over-owners-interference-a3
3530


