
What the Papers Say, March 26, 2014
March 26, 2014

Kommersant

1. Ksenia Dementyeva article headlined "Ukrainian banks handing in Crimean portfolios"
reports that Ukraine's Platinum Bank is selling the loan portfolio of its branch in Crimea as
the bank is winding up its operations in the region. Other Ukrainian banks are likely follow
suit; p 1 (798 words).

2. Olga Mordyushenko article called "20 million euros not found for Ukraine" says
the European Commission has failed to broker a deal between Slovakia and Ukraine
on exporting gas to Ukraine via a Slovak pipeline. Slovakia is reluctant to invest 20 million
euros in arranging the reverse flow; p 1 (556 words).

3. Oleg Trutnev article called "Champagne separated from vodka" looks at how a conflict
between the French champagne producer Louis Roederer and the state-owned spirits maker
Soyuzplodoimport over the brand name Cristal has been resolved; p 1 (557 words).



4. Sergei Mashkin and Nina Sokolova article titled "Radical treated radically" gives details
of an operation that resulted in the killing of ultranationalist leader Oleksandr Muzychko.
Experts warn that his death might leader to a split between radicals on Maidan and Ukrainian
law enforcers; p 1 (731 words).

5. Vadim Visloguzov article called "Finance Ministry and Federation Council don't see eye
to eye on budgets" says the Federation Council is lobbying for a revision of fiscal relations
between the federal government and Russian regions that in 2013 ran a cumulative deficit
of 642 billion rubles ($17.8 billion); p 2 (673 words).

6. Taisia Bekbulatova et al. article headlined "Secretaries of district committees and art
figures to be put on 'Zyuganov's list'" looks at how the Communist Party (CPRF) is selecting
candidates for the City Duma election due to take place in September this year; p 2 (581
words).

7. Natalya Gorodetskaya article called "Government to help Crimea with constitution" says
the Ministry of Regional Development has drawn up a road map of Crimea's switchover
to Russian legislation; p 3 (637 words).

8. Maxim Ivanov article headlined "Crimea is dearer than sanctions" looks at the results of a
poll by VTsIOM that was conducted on March 16 and showed that only 25 percent of Russians
thought the prospects of sanctions against Russian were a good enough reason not to annex
Crimea ; p 3 (376 words).

9. Anna Pushkarskaya article called "PACE calls for decisive measures" reports from the 26th
session of the PACE Congress of Local and Regional Authorities that is taking place
in Strasbourg. The congress opened with a debate on Ukraine and Crimea; p 3 (560 words).

10. Yulia Rybina article called "Babayurt helped kill even their kin" reports the details of an
FSB-led operation that eliminated four members of the so-called Babayurt terrorist group
in Khasavyurt, Dagestan; p 4 (433 words).

11. Alexander Chernykh article headlined "Scientists preparing for Single State Exam" reports
from a conference of scientists that took place in Moscow on March 25. The gathering agreed
that the situation at the Russian Academy of Sciences was "catastrophic" and strongly
criticized all reforms of the academy that were recently initiated by the Russian government;
p 5 (779 words).

12. Vyacheslav Kozlov article titled "HIV does not fit into contract" warns that prices
of antiretroviral drugs used in the treatment of HIV infection might go up because of an
ineffective procurement system in the regions of Russia. This could further the spread



of HIV/AIDS in Russia; p 5 (658 words).

13. Sergei Strokan article called "Barack Obama flying between sheikhs and NATO" previews
the US-EU summit today in Brussels that is to be attended by U.S. President Barack Obama. He
is also to meet with the NATO leadership. Obama is seeking to build a new containment
strategy against Russia, hopefully with the involvement of Saudi Arabia. Obama is due
to travel there on March 28; p 6 (485 words).

14. Viktor Khamrayev and Maxim Ivanov article titled "Migration service wants to get police
functions" says the Federal Migration Service is drafting a bill "On immigration control" that
might further expand its powers; p 5 (455 words).

15. Pavel Tarasenko article called "Brothers get under court attack" looks at how the EU
and the U.S. respond to an Egyptian court's verdict sentencing over 500 Muslim Brotherhood
supporters to death; p 6 (510 words).

16. Yelena Chernenko article headlined "OSCE deploying in Ukraine" reports on the summit
on nuclear security that ended on March 25 in The Hague and notes that the OSCE that is
sending a monitoring mission to Ukraine with Russia's consent is turning "the aging"
organization into a key tool in the settlement of the Ukraine crisis; p 6 (593 words).

17. Natalya Skorlygina column "Rules of the game" concludes that Crimea's dependence
on electricity supplied from Ukraine is giving the latter leverage to negotiate with Russia; p 7
(325 words).

18. Vitaly Gaydayev article called "Exporters support Bank of Russia" analyzes factors that
boosted the ruble's recovery on March 26 ; p 8 (536 words).

Vedomosti

1. Maxim Tovkaylo et al. article called "Trutnev resettles Sechin and his company" quotes its
sources in the federal government as saying that oil company Rosneft, one of Russia's key tax
payers, is on the list of corporations that will relocate their headquarters to the Far East; pp 1,
5 (800 words).

2. Editorial headlined "Alternative world" is skeptical about Moscow's prospects of finding
support in the East amid tense relations with the EU and the U.S.; pp 1,6 (400 words).

3. Lilia Biryukova and Vitaly Petlevoy article titled "Territory without Kuznetsov" forecasts



that the Krasnoyarsk regional governor Lev Kuznetsov is about to resign; p 2 (400 words).

4. Maria Zheleznova and Anna Afanasyeva article called "Alexei Navalny left out of print" says
the media watchdog Roskomnadzor has rejected an application for the registration of a
newspaper called "Popular Politics". The newspaper was founded by Alexei Navalny's affiliate
Vladimir Ashurkov; p 2 (400 words).

5. Svetlana Bocharova and Anastasia Kornya article headlined "With right of exit" notes that
Crimea, like another other region of Russia, will not be able to secede from the Russian
Federation; p 2 (300 words).

6. Margarita Papchenkova article titled "Cuttings served" says that in an attempt to cut
regional deficits the Ministry of Finance might allow Russian regions to slash some of the
social security benefits that are not related to Putin's so-called May orders; p 4 (400 words).

7. Anastasia Agamalova and Mikhail Overchenko article called "To Ukraine for reforms"
reports that the U.S. Senate has backed a bill allocating $150 million in financial aid
to Ukraine; p 5 (200 words).

8. Editorial called "Ethical purges" condemns the sacking of history professor Andrei Zubov
from the Moscow State Institute of International Relations following the publication of his
article "It happened before" in Vedomosti that drew parallels between Crimea's annexation
and Hitler's Anschluss with Austria; p 6 (300 words).

9. Ramazan Alpaut essay headlined "Caucasus: old songs about main things" calls for a new
government model for Dagestan as it has always been the civilization centre of the North
Caucasus; pp 6, 7 (700 words).

10. Alexei Rozhkov column "Figure of the week: 1.5 billion rubles" comments on the
commercial success of the Sochi Winter Games; p 7 (300 words).

11. Tatyana Voronova et al. article called "Russian financiers occupying Crimea" examines
the situation in Crimea's banking and insurance sector to see how Russian financial operators
may enter the market; pp 11, 15 (400 words).

12. Irina Mokrousova and Alexei Nikolsky article titled "Sukhoi Superjet flying to China" says
that a group including Henan Oberoi Aircraft Company, China Tianli Aviation Technology Co.
and Shanghai Yuan Fei Aviation Technology Company have signed a memorandum with
the United Aircraft Corporation on the purchase of one hundred SSJ 100 aircraft. The United
Aircraft Corporation might shift some of the production to China; p 12 (400 words).



13. Yelena Khodyakova article called "Rosneft considers supplies to India" looks at Rosneft's
plans to sell oil to India and start a joint offshore drilling project; p 12 (300 words).

14. Milana Chelpanova et al. article headlined "Change of steersman at USC" says the head
of the United Shipbuilding Corporation Vladimir Shmakov might be removed from the job this
week; p 13 (200 words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Yekaterina Trifonova article titled "Single voting day might be moved to December" says
the Communist Party has suggested that voting day should be moved from September
to December so that parties do not have to conduct their election campaigns during
the summer holiday lull; pp 1,2 (730 words).

2. Alexandra Samarina article called "Crimea issue to become foundation for new ideology"
looks at an idea of the Education Ministry to hold lessons at schools and colleges in order
to explain to students "the details of Russia's policy in Crimea"; pp 1,3 (672 words).

3. Anastasia Bashkatov article headlined "Russia enters mobilization and crisis regime" looks
at the uninspiring figures on Russian economic activity and concludes that the only industry
that is likely to benefit from sanctions against the country is the defense sector; pp 1,4 (1,005
words).

4. Alina Terekhova article called "Ministry of Industry and Trade says hello to Angela Merkel"
views a proposal by Industry Ministry Denis Manturov to restrict the purchase of foreign-
made cars for government fleets as a reciprocal sanction. Experts doubt, however, that there
are locally made alternatives to German premium class sedans such as the ones produced
by BMW and Mercedes-Benz ; pp 1,4 (502 words).

5. Tatyana Ivzhenko article headlined "West will not place stakes on Tymoshenko" notes that
Ukrainian society does not seem to have taken notice of Yulia Tymoshenko's alleged
conversation with Nestor Shufrych in which she appears to have said that the 8 million
Russians living in Ukraine should be killed with "nuclear weapons". Pundits believe that
Tymoshenko is unlikely to be backed by the U.S. and the EU if she runs for Ukrainian
presidency; pp 1,7 (1,396 words).

6. Yury Paniyev article called "People in Brussels to pay $10 million for one day with Obama"
previews U.S. President Barack Obama's trip to Brussels where he is to attend the US-EU
summit; says the one-day visit will cost Belgian taxpayers $10 million ; pp 1,8 (984 words).



7. Editorial headlined "Sanctions to mask problems in Russian economy" delivers a call
to action from Russian leading businessmen who attended the "Week of Russian Business"
conference last week and warned the government that the business climate needs to be
radically improved in the country; p 2 (516 words).

8. Ivan Rodin article called "Russian guarantees for Ukrainian deposits of Crimean people"
says the Bank of Russia insurance now covers the deposits of Crimea's people in Ukrainian
banks; p 3 (670 words).

9. Andrei Riskin column called "Carte Blanche. Maybe, it's better to hand rusty ships back
to Ukraine?" cautiously criticizes Russia for seizing Ukraine's warships, thus violating
maritime laws, and doubts the loyalty of the former Ukrainian Navy chief, Denis Berezovsky
who defected to Russia; p 3 (913 words).

10. Mikhail Sergeiev article called "Moscow backs Ukraine with scientific forecast" compares
the outlook for the Ukrainian economic as viewed by the Higher School of Economics
and Raiffeisen Bank. The former forecasts that Ukrainian GDP will drop a mere 1 percent this
year, while Raiffeisen believes the economy will slow down by 7 percent; p 4 (636 words).

11. Unattributed text headlined "Program for market economy" calls for new
industrialization, sets out potential challenges; p 5 (1,945 words).

12. Oleg Vladykin article called "Readiness for massive nuclear strike" reports on the start
of command staff drill of the Omsk and Orenburg missile formations; p 6 (581 words).

13. Viktoria Panfilova article headlined "Gulnara Karimova appeals to father via Internet"
quotes pundit Adzhar Kurtov as saying that by nipping his daughter's ambitions, Uzbek
President Islam Karinov is not only saving his own reputation, but is actually protecting her
from numerous adversaries ; p 7 (829 words).

14. Vladimir Skosyrev article called "China to help settle Ukraine crisis" looks at China's policy
with regard to the Ukraine crisis and supposes that China might play a mediating role in the
conflict between Moscow and Kiev; p 8 (604 words).

15. Artur Blinov article headlined "Tokyo hopes for Moscow's return to G8" concludes that
Japan's well-balanced stance on the Crimea crisis is aimed at keeping its relations with Russia
intact; p 8 (750 words).



Izvestia

1. Natalya Bashlykova article entitled "Valery Semenov to become senator in Krasnoyarsk"
says that Semenov, the secretary of United Russia's branch in Krasnoyarsk will represent
the region in the Federation Council; pp 1, 4 (400 words).

2. Natalya Bashlykova interview with Nenets autonomous district Governor Igor Koshin
headlined "'Influence of oil companies on authorities reduced to zero'" on the governor's
plans for the area as well as on peculiarities of management in this constituent part of the
Russian Federation; pp 1-2 (800 words).

3. Petr Kozlov article entitled "Bosco Sport leaving Ukraine" says Russian businessmen
Mikhail Kusnirovich has decided to close down six shops in Ukraine but leave one open
in Yalta, Crimea; pp 1, 5 (400 words).

4. Dmitry Runkevich and Yelena Malay article entitled "State Duma suggests launching
criminal case against Tymoshenko" says deputies want to put former Ukrainian Prime
Minister Yulia Tymoshenko on an international wanted list for her statement calling for the 8
million Russians living Ukraine to be killed; p 4 (300 words).

5. Arseny Pogosyan and Taras Podrez article headlined " U.S. Department of Commerce
freezes its business mission" says the business visit to Russia due to be held in September is
up in the air over the situation around Crimea; p 5 (500 words).

6. Sergei Podosenov article headlined "Officials find island belonging to Russian Orthodox
Church among U.S. property" says Yakutsk Mayor Aysen Nikolayev says Spruce Island off
Alaska's shores should be brought back to the Russian Orthodox Church as it is its property
in accordance with the documents signed in 1867 and recently found by a Yakutian expedition
in the archives of Russian emigres in the U.S.; p 5 (400 words).

7. Dmitry Runkevich and Yelena Malay article entitled "Google will be compelled to show
Crimes as Russian constituent" says lawmaker Alexander Sidyakin has filed a statement
in which he also asks to check Wikipedia that is still referring to Crimea as moot territory
between Russia and Ukraine; p 6 (400 words).

8. Yelena Teslova article headlined "Moscow and Washington fighting over Arab world" looks
at Russia establishing and maintaining contacts with various countries in the Middle East
and beyond, "one step ahead of the U.S.", as the authors puts it; p 8 (900 words).

9. Timofey Bordachev article "Diplomacy is just beginning ..." looks at what diplomacy can do



in a changing world to prevent the armed forces from intervening in the standoff between
the West and the humankind; p 9 (600 words).

Rossiisskaya Gazeta

1. Oleg Kiryanov interview with Economic Development Minister Alexei Ulyukayev headlined
"Gusty wind from East". Ulyukayev speaks about expanding economic cooperation with
South-East Asia, notes that uncertainty is more harmful than sanctions and forecasts that
GDP might grow 2 percent this year; pp 1, 4 (1,132 words).

2. Ivan Yegorov article called "Bullet of revolution" reports on the killing of ultranationalist
leader Oleksandr Muzychko; points out that his death saved him from life in prison in Russia;
pp 1, 8 (1,012 words).

3. Alena Uzbekova article titled "Roman holiday" says that Italy and Greece are taking steps
to simplify visa procedures for Russians, while the Russian authorities are working
on subsidies for air carriers to make Crimea a more attractive destination for Russian tourists;
pp 1, 5 (744 words).

4. Editorial by lawmaker Vyacheslav Nikonov called "Short wire: Don't strain yourself"
responds to the article by former U.S. Ambassador to Russia Michael McFaul that was
published on March 24 in the New York Times. Russia cannot be isolated, nor can it be harmed
by sanctions, the author says; p 3 (1,660 words).

5. Fedor Lukyanov op-ed headlined "Why do we need America?" looks ahead at Russia's
foreign policy to conclude that the U.S. will probably cease to be its strategic opponent and the
focus is likely to tilt to the East; p 10 (748 words).

6. Yevgeny Shestakov article called "Yulia said" notes that Yulia Tymoshenko's conversation
with Nestor Shufrych in which she allegedly said that the Russian population of Ukraine
should be killed with "nuclear weapons" might have been leaked by herself because she is
trying to win the votes of the right-wing electorate; p 10 (948 words).

7. Vladislav Vorobyev article called "Without vodka" reports on the results of the Hague
summit on nuclear security where Russian Foreign Minister Sergei Lavrov held two dozen
bilateral meetings, including one with his Ukrainian counterpart ; p 10 (670 words).

8. Igor Dunayevsky article headlined "U.S. keeps an eye on Russia and China" comments
on U.S. foreign policy; p 8 (453 words).



Moskovsky Komsomolets

1. Igor Karmazin article entitled "We shall avenge the death of our brother!" says the Right
Sector declared a war on the provisional government of Ukraine after Oleksandr Muzychko,
also known as Sashko Bily, was killed; pp 1-2 (400 words).

2. Alexander Yashlavsky article entitled "Window on Europe for Crimea will be closed" says
residents of Crimea will have to go to Ukraine to get a Schengen visa; pp 1-2 (300 words).

3. Sergei Gaponov article headlined "Story of Professor Zubov" looks at corporate ethics
at Moscow State Institute of International Relations that recently sacked history professor
Andrei Zubov following the publication of his article "It happened before" in Vedomosti that
drew parallels between Crimea's annexation and Hitler's Anschluss with Austria; p 3 (700
words).

Novaya Gazeta

1. Yulia Polukhina interview with opposition politician Ilya Ponomarev who says that Russian
security officials attempted to prove that Russian presidential aide Vladislav Surkov was
behind the mass unrest on Moscow's Bolotnaya Square in 2012; pp 2-3 (1,800 words).

2. Andrei Kolesnikov and Andrei Lipsky interview with former Polish Finance Minister
and Central Bank Governor Leszek Balcerowicz speculating on the impact of the EU and U.S.
sanctions on Russia over the situation in Crimea; pp 7-8 (1,300).

3. Maria Yepifanova and Andrei Kapustin article headlined "Getting our ears ready ..." reports
on the ongoing information war waged between the Russian and the Ukrainian mass media; p
10 (600 words).

4. Elena Shafran article headlined "Chechnya of Promise" reports on the opening ceremony
of a mosque named after Akhmat Kadyrov in Israel. The Chechen authorities claim the funds
for its construction have not been taken from the republic's budget; p 20 (1,000 words).

Trud

1. Sergei Frolov article called "'Grey geese' fly over Ukraine" reports on the news that
the private military company Greystone Limited was hired to impose order in eastern
Ukraine; pp 1-2 (800 words).



2. Vladislav Rzhevskiy article headlined "Good zone requires bridge" compares the situation
in Crimea and Kaliningrad, which has been a special economic zone for about 20 years; p 4
(500 words).

Argumenty i Fakty

1. Mikhail Delyagin article headlined "How Ukrainian oligarchs made money on Russia" says
that all Russian assets of Ukrainian businessmen who sponsored the unrest in Ukraine should
be confiscated; p 5 (300 words).

2. Darya Buravchikova and Ekaterina Donskikh interview with Valentin Katasonov, professor
of the Department of International Finances of the Moscow State International Relations
Institute , on the future of the Russian economy; p 15 (900 words).

3. Georgy Zotov article called "Vegetables of Wehrmacht" reports on the situation in western
Ukraine; p 7 (1,000 words).

Noviye Izvestia

1. Veronika Vorontsova interview with the editor-in-chief of Yezhednevny Zhurnal, Alexander
Ryklin, saying the website was supposedly blocked by Roskomnadzor following a preview
of the rally against war with Ukraine; pp 1, 5 (400 words).

RBK Daily

1. Elena Malysheva article headlined "Revolution is not scary" says that the political crisis
in Ukraine may not turn into an economic one, quoting the latest forecast of pundits from the
Higher School of Economics (HSE); p 3 (600 words).

2. Denis Puzyrev and Valeriya Zhitkova article headlined "Peninsula of opportunities" reports
on how the lives of Russian businessmen working in Crimea changed after the peninsula's
merger with Russia; pp 1, 6 (1,300 words).

Komsomolskaya Pravda



1. Evgenia Suprycheva article headlined "Weapons sold on Maidan overtly" reports on the
situation on Maidan in Kiev; pp 1, 6 (1,000 words)

Source: BBC Monitoring / © BBC

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2014/03/26/what-the-papers-say-march-26-2014-a33336


