The %, Moscow Times

INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Putin's Brave New Russia

By Victor Davidoff

March 16,2014

Trouble, even when expected, can come at unexpected times. For many months, Russians
have expected that authorities would begin to block Internet sites that publish opinions
from opposition leaders, activists and supporters. But when a number of sites were blocked
on Thursday morning, it was like a bolt out of the blue.

The Federal Mass Media Inspection Service blocked access to the website of the Ekho Moskvy
radio, the online publications Ej.ru, Grani.ru and Kasparov.ru, the homepage of world chess
grandmaster Gary Kasparov. The legal justification was the so-called Lugovoi law, named
after its author, State Duma Deputy Andrei Lugovoi. He is also the main suspect in the 2006
London murder of Kremlin critic Alexander Litvinenko. Even if Lugovoi's guilt as a murderer
has not been proven in court, there is no doubt that he is a killer of freedom on Russia's
Internet.

When a number of Internet
sites were blocked
on Thursday, it was like a bolt


https://www.themoscowtimes.com/author/victor-davidoff

out of the blue.

This law entered into force on Feb. 1, during protests in Ukraine. The law allows the Federal
Mass Media Inspection Service to block sites '"containing calls for unsanctioned acts

of protest" without a court injunction. As usual for repressive laws in Russia, it is applied
rather loosely. The editors of Grani.ru were not told which of their hundreds of online pages
contained "calls for unsanctioned acts of protest," if there were any at all. It goes without
saying that the Lugovoi law violates the Russian Constitution, where Article 29 strictly
prohibits any censorship.

While similar to the Chinese approach, the Russian law is technically applied in a different
way. China has its centralized "great firewall." In Russia, individual providers block sites if
they receive notice from the Federal Mass Media Inspection Service about a problem on their
URL. This model is far from perfect. Some providers do not block access at all; others block
some access. Online publishers can get around it easily by creating a mirror site that has

a different URL. It is even easier for users to get around it by using proxy servers.

Since their technical means are somewhat limited, the authorities have begun to threaten
sites with misdemeanors and felonies. Editors of blocked sites have been warned that they will
be fined significant amounts for creating mirror sites. Alexei Navalny, the No. 1 critic of the
regime, has also been threatened. He is under house arrest, but his wife has continued posting
on his blog. But Navalny has been warned that if his blog is not closed, house arrest might be
changed to pretrial detention.

Attacks on Internet freedom have long been one of the trademarks of the Putin regime.
Although the authorities monopolized most mainstream newspapers, radio and television,
they lost the battle for the country's minds on the Internet, where official propaganda is
treated as a joke. For more than 10 years, the Kremlin has tried in various ways to limit

the possibility of free expression on the Internet. Hacker attacks on independent sites

and blogs became the norm. Hundreds of trolls were paid to monitor forums and post
nationalistic and xenophobic comments. Their aggressive comments in broken English can be
found under many articles and comments on this newspaper's website.

All the same, these attempts to limit free expression on the Internet have failed. It has been
far more effective to persecute bloggers for ""extremism." Several have already been
sentenced to fines or jail terms. Threats have forced others to flee the country. At present,
there is a case against journalist Boris Stomakhin, who faces up to eight years in prison

for alleged "extremism." He is accused of a long list of "criminal acts," from "inciting hatred
of Orthodox believers by using an insulting term for the Almighty" to "justifying the actions
of the terrorists who killed Tsar Alexander II,| which took place in 1881.

Against this background, the destruction of the most popular Russian news site, Lenta.ru,
seems positively mild. The pro-Kremlin owner recently fired the editor, after which all

the publication's employees, including technical personnel, quit. The newly appointed editor
is the former editor of the openly nationalistic site Vzglyad, or Vz.ru.

There is no doubt that the new attacks on freedom of Internet are related to the events
in Ukraine. But it is not clear if this is an attempt to prevent Maidan protests in Russia, or if it



is a rehearsal for total censorship if military operations escalate in Ukraine. The answer
to that will become clear in the next few days.

What is not in doubt is that the increase in Internet censorship moves Russia closer to a
totalitarian state. Igor Yakovenko, a media analyst, wrote: "When creating his authoritarian
power vertical, Putin began by destroying the main private television channel, NTV.

The authoritarian regime allowed a few small information niches that let the thinking public
satisfy their need for diverse information. Independent thinking was not encouraged, but it
was not persecuted. Today, the country is sliding toward totalitarianism, which ends when
the authoritarian regime is transformed into a totalitarian regime."

This text was published on the site Ej.ru, which most readers living in Russia could not open

unless they used an anonymous proxy. Welcome to the brave new world of Vladimir Putin.

Victor Davidoff is a Moscow-based writer and journalist who follows the Russian blogosphere
in his biweekly column.

The views expressed in opinion pieces do not necessarily reflect the position of The Moscow
Times.

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2014/03/16/putins-brave-new-russia-a32995



