', Moscow Times

30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Amid Ukraine Crisis, Russia Puts the
Squeeze on Independent Media

By Oleg Sukhov

March 14, 2014

Journalists from independent news website Lenta.ru, which saw its long-time editor-in-chief dismissed
this week, posing for a photograph after many decided to quit in protest.

Fears of all-encompassing censorship were rife in Russia on Friday after several major
opposition-leaning news sites and the blog of anti-corruption activist Alexei Navalny were
blocked by the federal media watchdog.

The moves followed the appointment earlier in the week of a pro-Kremlin editor-in-chief
at Lenta.ru, a popular independent news site, after a government warning over supposed
extremist materials linked to on the website. And they come after major cable providers
dropped Russia's leading independent television channel, Dozhd, while changes have been
made in the editorial policy of other media outlets — actions that some observers say were
orchestrated by the Kremlin.

Analysts said that the authorities were stamping out the last remaining independent media


https://www.themoscowtimes.com/author/oleg-sukhov

due to fears of developments similar to the Ukrainian revolution and a lack of economic
incentives for boosting support of the government. Some also argued that the crackdown was
aimed at preventing critical coverage of the Kremlin's involvement in Crimea, which is set

to hold a referendum on joining Russia on Sunday.

Concerns over pressure on media outlets intensified after the Federal Service for Mass
Communications and IT Oversight said late Thursday that access to news websites Grani.ru,
Kasparov.ru and Ej.ru had been restricted due to "calls for participation in unauthorized
rallies" contained in site materials. All three websites often feature articles that are critical
of the authorities.

Navalny's LiveJournal blog was also blocked late on Thursday, with the media regulator
arguing that it was being written in violation of the conditions of the politician's house arrest,
according to which he is not allowed to use the Internet. The opposition leader has argued that
he did not violate the rules because he had been writing messages on paper that were
subsequently posted online by employees of his Anti-Corruption Fund.

Access to the site of Ekho Moskvy, Russia's main liberal-leaning radio station, was also
restricted Thursday because it contained a link to Navalny's blog. The site was unblocked
on Friday when the link was removed.

All the sites were blocked under a law signed in December that allows the authorities
to restrict access to Web pages without court authorization.

The regulator's actions were interpreted by analysts as part of a massive crackdown
on independent media.

Dmitry Oreshkin, head of the Merkator research group, said by phone that while previously
the Kremlin was satisfied with controlling most major media and left minor outlets alone,
now it was aiming to destroy even small independent media because it no longer had
economic incentives for the population at its disposal.

As the economic situation deteriorates, it becomes difficult to deal with reality but it's easier
to manage a "'virtual reality" created by state propaganda, he said.

Vladimir Rimsky, a political analyst at the INDEM think tank, attributed the crackdown
to Kremlin fears that the Ukrainian revolution could trigger political destabilization in Russia,
and to its displeasure with criticism of Russia's involvement in Crimea.

//News Site Upended

Lenta.ru, which has extensively covered the situation in Ukraine and Crimea, has arguably
been hit the hardest so far by the crackdown.

On Wednesday, Galina Timchenko was abruptly dismissed as editor-in-chief of the news
website after holding the position for a decade and was replaced by Alexei Goreslavsky,

the former editor of Kremlin-friendly online publication Vzglyad.ru. The reshuffle came after
the federal media watchdog warned the site that it could be shut down for "extremism"
because of a hyperlink to materials published by Right Sector, a Ukrainian nationalist group.



"I don't want to think about [the reasons of the dismissal]," Timchenko said by phone,
adding, however, that political reasons behind the move were "obvious."

More than 35 Lenta.ru journalists resigned in protest following Timchenko's dismissal. Ilya
Azar, one of the site's most prominent correspondents, said by phone that Timchenko's firing
demonstrated that she was very important for independent journalism in Russia. Azar argued
that Lenta.ru was targeted because of its popularity, with the web site having about 2 million
viewers per day, making it among one of the most-visited Russian-language news sites.

Some observers have linked Lenta.ru's problems to the fact that last year its owner, Afisha-
Rambler, merged with SUP Media, a group controlled by Kremlin-friendly tycoon Alexander
Mamut. Gazeta.ru, another news site controlled by Mamut, has also toned down its critical
coverage after its editor-in-chief Mikhail Kotov resigned last March.

Azar said that after the merger, Lenta.ru's journalists started speculating that the Kremlin
could "take care" of the outlet. Timchenko expressed a different opinion, saying that pressure
on the news outlet had "continued non-stop' but was not connected with the ownership
change.

Azar also said that the current crackdown on Lenta.ru was linked to its independent coverage
of Russia's takeover of Crimea.

"Now independent journalists are believed to be enemies, 'the fifth column'," he said.

The situation around Lenta.ru has been compared by some observers to difficulties being
experienced by Ekho Moskvy radio.

Last month, Yekaterina Pavlova, a former deputy head of the pro-Kremlin Voice of Russia
radio station, was appointed chief executive of Ekho Moskvy in what some analysts saw as
a move to eliminate its critical coverage of the authorities.

Ekho Moskvy editor-in-chief Alexei Venediktov told the Colta.ru news site earlier this month
that the chief executive could exert pressure on the station by using financial tools,
for instance by cutting its budget.

He also said that former Press and Mass Communications Minister Mikhail Lesin, who
became head of state-affiliated Gazprom Media, which is part owner of the radio station, last
year, had started expressing "hostility'" toward him.

Venediktov's position had been seen as precarious by some, but on Friday he was confirmed as
editor-in-chief by the board of directors in an annual procedure.

//Far-Reaching Measures

Dozhd television, the country's most prominent independent channel, has also found itself
in dire straits in recent months.

All major cable operators dropped Dozhd earlier this year after the channel was lambasted
by pro-Kremlin lawmakers for a poll related to World War II. The channel said it would hold
talks with cable providers on resuming cooperation but no results have been achieved so far.



Dozhd chief executive Natalya Sindeyeva said last week that the channel would not survive
longer than two more months if the situation did not change.

Amid speculation that the crackdown on Lenta.ru., Dozhd and Ekho Moskvy was linked to the
crisis in Ukraine, Kommersant Publishing House decided to shut down its publication in the
country, Kommersant Ukraina, on Thursday.

Critics have accused the Kremlin of gradually bringing Kommersant Publishing House, which
prints one of the country's best-known newspapers and is owned by Kremlin-friendly tycoon
Alisher Usmanov, under its control since 2011.

In December 2011, Maxim Kovalsky, editor-in-chief of the Kommersant Vlast magazine, was
fired after critical coverage of a parliamentary election and the publication of a picture
featuring a ballot with an expletive addressed to President Vladimir Putin written on it. In May
2012, Kommersant CEO Demyan Kudryavtsev also stepped down, while in October 2013
publishing house president Dmitry Sergeyev was replaced by Vladimir Zhelonkin, who had
previously managed media outlets for the Orthodox Church and Defense Ministry.

Kommersant FM, the publishing house's radio station, has also been accused of becoming less
independent since its editor-in-chief, Alexei Vorobyov, resigned last March.

The transformation of the media industry has not been limited to opposition-leaning outlets.

Argumenty i Fakty, Russia's most popular weekly newspaper, was bought by the Moscow
government earlier this month. Though the newspaper had been pro-Kremlin even before
the purchase, some observers speculated that the deal would strengthen the government's
hold on the outlet.

The editorial policy of another Kremlin-aligned outlet, the state-owned RIA Novosti news
agency, is expected to undergo a major change after aggressively pro-Putin television anchor
Dmitry Kiselyov became its head in December and announced that it should become an agency
with an ideology rather than a neutral one. The outlet has since seen an exodus of employees
who do not agree with the new policy.

Observers have said that few independent outlets remain in Russia after the Kremlin's latest
moves. These include Novaya Gazeta and The New Times, two publications with strong
opposition links that have consistently experienced financial problems and accused

the authorities of pressuring them.

Azar, the former Lenta.ru journalist, said that independent news site Slon.ru could be the next
target of government pressure, and that RBC, a media conglomerate controlled by tycoon
Mikhail Prokhorov, was not safe from the crackdown either.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2014/03/14/amid-ukraine-crisis-russia-puts-the-squeeze-on-indepe
ndent-media-32986-a32986



