v/ Moscow Times

30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

What the Papers Say, March 5, 2014

March 05, 2014

r: BEIOMOCTH

Kommersant

1. Yelena Kiseleva and Yelena Kovaleva article headlined "Ukraine to be competed for in
mother and daughter game" says Ukrainian businesses owe $10 billion to the subsidiaries of
Russian banks in the country. Experts doubt that the banks will be able to collect the debts; pp
1, 8 (914 words).

2. Text of an open appeal of Russian publishers to the Russian president who ask him not to
abolish subsidies to the Russian Post that cover its losses from lower fees for newspapers
delivered. The publishers argue that higher fees would affect newspaper subscription
numbers; p 1 (364 words).



3. Valery Kalnysh et al. article called '"Vladimir Putin moves Ukrainian front back"
summarizes President Vladimir Putin's news conference on March 4 that focuses on the
Ukrainian developments and Russia's decision to build up its military presence in Crimea; pp
1-2 (2,031 words).

4. Vitaly Gaidayev article headlined "Currency exchange rates return to bases' says the
Russian stock market and the currency exchange rate have recuperated from a plunge on
March 3 after Putin dispelled fears of the Russian intervention in Ukraine. Experts say,
though, that it will take more than one day for the markets to fully recover, at least until
fully-fledged negotiations on Crimea begin; pp 1, 8 (562 words).

5. Yury Senatorov article called ''Alexander Bulbov listened to right people' says charges have
been dropped against Lieutenant General Alexander Bulbov, a senior staff member of the
federal drug trade control service, who was suspected of wiretapping; pp 1, 6 (929 words).

6. Dmitry Butrin and Alexei Shapovalov article headlined "Bills for rhetoric are on their way"
looks at how economic sanctions, which are being devised by the U.S. in response to Russia's
actions in Ukraine, could affect the Russian economy and forecasts that capital flight may
amount to $160 billion this year; p 2 (655 words).

7. Yelena Chernenko article called '""Russia sees Ukraine's future in the past" reports on a
meeting in Madrid between EU foreign policy head Catherine Ashton and Russian Foreign
Minister Sergei Lavrov, who discussed the latest developments in Ukraine, and looks at some
of the sanctions that may be introduced against Russia by the EU; p 3 (720 words).

8. Kirill Belyaninov article headlined "Europe does not join U.S." says the U.S. has failed to
persuade its European partners to freeze economic cooperation with Russia. The package of
U.S. sanctions against Russia is unlikely to badly hit the latter as its trade with the U.S. is only
S40 billion a year; p 3 (451 words).

9. Ilya Baranov report headlined "Crimea in transition period' describes the situation at a
Ukrainian army unit stationed near the Belbek air base in Crimea; p 3 (527 words).



10. Pavel Tarasenko article called "Self-taken Donbass' reports from a rally in Donetsk that
protested against Ukraine's new leadership; p 3 (582 words).

11. Yaroslav Malykh and Natalya Gorodetskaya article headlined "Municipal reform begins
with alternative city councils' describes a reform of municipal government that is being
piloted in Volgograd and may then be implemented in 67 cities in Russia; p 4 (427 words).

12. Irina Nagornykh article headlined "Public control reaches president" gives details of a bill
"On public control" that has been drafted by the Russian Public Chamber and the human
rights council under the Russian president; p 4 (554 words).

13. Viktor Khamrayev article called "Kremlin human rights champions split by Crimean line"
says the current political crisis in Ukraine has almost divided the human rights council under
the Russian president where half of the members voiced their concern about the Federation
Council's decision to meet the request of the Russian president for permission to send troops
to Ukraine; p 4 (621 words).

14. Grigory Tumanov article entitled "Capital disappointment" discusses loopholes in the law
on national parks that cause the concern of environmentalists as they allow for construction
activities in protected wildlife areas; p 5 (644 words).

15. Vyacheslav Kozlov article called "OMON has no complaints' provides an update on the
trial of Sergei Udaltsov and Leonid Razvozzhayev. Four riot police officers, who testified in
court, said they had not seen the suspects on Bolotnaya Ploshchad during the rally on 6 May
2012 and had no complaints against them; p 5 (451 words).

16. Yelizaveta Kuznetsova article headlined '""Dobrolet to be forced into garage" says Aeroflot's
low cost carrier Dobrolet will not get a license until it has at least eight aircraft; p 7 (512
words).

17. Yury Barsukov article called ""Gazprom raises price for Ukraine' says that Gazprom is



indeed raising the price of natural gas for Ukraine, but the latter is likely to get loans from the
EU as well as from Moscow to pay its gas bill and ensure uninterrupted gas supply to Europe; p
7 (681 words).

18. Pavel Belavin article headlined "Press is in for hungry year" says Russian newspapers and
magazines saw its advertising revenues fall by 10.6 percent in 2013, and the trend seems to
continue this year; p 9 (614 words).

19. Boris Gorlin et al. article entitled "Defense Ministry is not afraid of premier" says the
Defense Ministry owes Gazprom 4.7 billion rubles (about $127 million) for gas supplies and is
in no rush to settle the debt; p 9 (604 words).

Vedomosti

1. Alexei Nikolsky article called "First hand crisis' summarizes the key points that President
Vladimir Putin made in his news conference on Ukraine on March 4; pp 1-2 (1,100 words).

2. Editorial called "How to stop war' recalls how near war situations were resolved through
diplomatic effort in the past and praises President Putin for refraining from military action in
Ukraine; pp 1, 6 (500 words).

3. Maria Zheleznova article headlined "Military conflict in human rights council" looks at the
situation in the human rights council under the Russian president that appears to be split over
the stance of half of its members who were against sending Russian troops to Ukraine; p 2
(600 words).

4. Anastasia Kornya article entitled '"Complicated Themis' attempts to explain how a
commission, that will select judges for the newly established Supreme Court, is being formed,
describes the procedure as ""cumbersome and nontransparent; p 3 (500 words).



5. Svetlana Bocharova article called "Citizenship for the rich" says the streamlined procedure
of granting Russian citizenship to foreign graduates of Russian universities and people who
invest in Russian businesses favors the rich, while those who have been living and working in
Russia for years will still find it hard to become Russian citizens; p 3 (300 words).

6. Margarita Lyutova article headlined "How they can punish Russia" discusses possible
sanctions that the USA and the EU may take against Russia if it attempts to escalate the
conflict in Ukraine. The USA may make life harder for Russian banks, but the EU is unlikely to
take any serious steps, the authors conclude; p 4 (1,300 words).

7. Editorial headlined "Imperial burden' doubts that Russia's economy is strong enough to
sustain its imperial ambitions and says that Russian people may soon start to question their
government's decision to offer protection to Crimea as money is running out; p 6 (500 words).

8. Nikolai Epple op-ed headlined ""Concept has changed" previews a change of tone on
Ukraine in the Russian media as open aggression has been averted; p 7 (500 words).

9. Boris Safronov column headlined "Figure of the week: $10.5 billion " says the Central Bank
had to sell $10.5 billion to support the ruble on March 3 when its exchange rate hit a new
record low, says the Central Bank's decision to raise its interest rate will further slow down
the economy; p 7 (450 words).

10. Yelizaveta Sergina article called "Yury Kovalchuk is contender for Rostelecom' quotes its
sources as saying that Yury Kovalchuk has been named among the potential buyers of the
government's stake in the telecommunications company Rostelecom; p 10 (500 words).

11. Yulia Orlova and Mikhail Overchenko article headlined '"Markets recover half'" tracks the
stock market's behavior on March 5 when indices bounced back on the news that Russia will
not intervene in Crimea; p 14 (1,000 words).

12. Yelena Khodyakova article called '"Gazprom ends season of discounts' quotes experts as



saying that the gas giant's decision to cancel its gas price discount for Ukraine was politically
motivated and that it is likely to see its export volumes go down; p 12 (700 words).

13. Alexandra Terentyeva et al. article called "What Kolomoisky and Abramovich tried to
share' investigates a business conflict between the newly appointed Dnipropetrovsk governor
Ihor Kolomoisky and Roman Abramovich that Putin mentioned during his March 4 news
conference, calling Kolomoisky a "rogue"; p 11 (750 words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Yekaterina Trifonova article called "Party elections back on agenda" says the Communist
Party of the Russian Federation is going to raise again the issue of having back elections by
proportional representation, arguing that the lawmakers in the Ukrainian Rada, who were
elected in single-seat constituencies, switched sides to join the opposition; pp 1, 3 (808
words).

2. Alexandra Samarina article headlined "For simple Ukrainian guy'' reports on Putin's news
conference on March 4, quotes Nikolai Petrov of the Carnegie Moscow Centre as saying that
Putin's stance on Ukraine is "impeccable' in a sense because he is not starting armed
intervention, but only calls for abiding by law; pp 1, 3 (1,499 words).

3. Alina Terekhova article called "Gazprom cancels discount, but offers loan' mulls over the
consequences of higher gas prices for Ukraine; pp 1, 4 (621 words).

4. Tatyana Ivzhenko article entitled ""Rada preparing new bill on languages' reports on the
recent political developments in Ukraine; pp 1, 7 (1,740 words).

5. Yevgeny Grigoriyev article called "Ex-chancellor Gerhard Schroeder condemns sanctions
against Moscow'' reviews German newspapers' reaction to a speech by former German
Chancellor Gerhard Schroeder that he made in Madrid, advising the EU against taking
sanctions against Moscow; pp 1, 8 (749 words).



6. Vladimir Skosyrev article headlined '"Yuan to get weaker gradually" looks at the agenda of
the this year's session of the National People's Congress of China that opens today; pp 1, 8
(531 words).

7. Vladimir Mukhin article headlined "Moscow is not scared by termination of military
cooperation with U.S." quotes Alexander Kanshin of the Russian Public Chamber as saying
that the U.S.' decision to freeze military cooperation with Russia will backfire because joint
anti-terror and anti-piracy drills that may be cancelled are actually in the interests of
Pentagon; p 2 (576 words).

8. Vladimir Gundarov article called ''Sergei Shoigu orders air force to fly more" discusses the
results of a snap check on the combat readiness of the Russian army that ended on March 4; p
2 (860 words).

9. Editorial headlined "Economic growth problem solved by itself'" says that the crisis over
Ukraine has put Russia's economic problems on the backburner and enabled economic
authorities to attribute the economic slowdown to external factors; p 2 (475 words).

10. Sergei Kazennov and Vladimir Kumachev op-ed headlined "Carte Blanche. On soft power
and military might" says that the primary "lesson'" that Russia should learn from Maidan is
that it needs to get stronger, work harder, but also become more "man-centered" to avoid the
fate of Ukraine; p 3 (832 words).

11. Sergei Turanov article called "Russia's best lobbyists — January 2014" presents this
month's ranking of Russia's most successful lobbyists; p 5 (1,345 words).

12. Vladimir Gurvich essay called "Stagnation as result of stabilization" says that the Russian
authorities have finalized their ideological and political concept that is aimed at contained
Western influence and promotion of pan-Eurasian values. The concept, however, is not
helping boost the country's development; p 5 (1,120 words).



13. Anton Khodasevich article headlined "Lukashenko laying low" points out that the
Belarusian leadership has been keeping mum about the developments in Crimea, while the
local opposition calls on President Alexander Lukashenko to withdraw from the CSTO; p 7 (712
words).

14. Anastasia Bashkatova report ''ruble getting out of Ukrainian crisis" says that the ruble is
trying to consolidate, but the Central Bank will not be able to support the national currency
for a long time; p 4 (1,000 words).

15. Yury Paniyev report ''Moscow given until March 6 to defuse crisis" says that the U.S. and
the EU are discussing sanctions in relation to Russia; p 8 (1,100 words).

16. Vladislav Maltsev report 'Slav brothers and mother church" says that the conflict between
Russia and Ukraine has placed the Moscow Patriarchate on the verge of split; pp 1-2 of NG
Religions supplement (1,400 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Taras Fomchenkov article called "Obama scares himself" says the U.S. and the EU may lose a
lot more from them their own sanctions against Russia; pp 1, 8 (952 words).

2. Chairman of the State Duma committee on labour, social policy and veteran affairs Andrey
Isayev article headlined ""Russian pensioners in Ukraine" confirms Russia's obligation to pay
pensions to its retired nationals and veterans now living in Ukraine; p 3 (481 words).

3. Alena Uzbekova interview with Deputy Prime Minister Arkady Dvorkovich headlined
"Orient express' on the government's plans regarding the development of the Far East and
Siberia and privatization of state-owned companies; p 5 (854 words).

4. Maxim Makarychev article called "Continent of hysteria" contains excerpts from an article



in the Guardian pointing to ''the hysterical reaction to Russian military movements in
Crimea' and criticizing the Western media for over-dramatizing developments in the east of
Ukraine; p 8 (661 words).

5. Vladislav Vorobyev report ""Lavrov: Our stance is honest" looks at Foreign Minister Sergei
Lavrov's statement on Ukraine he has made in Tunisia; p 10 (800 words).

6. Natalia Yachmennikova interview with head of the Federal Space Agency Oleg Ostapenko
called "March to Mars'' on the construction of the Vostochny cosmodrome and Russia's lunar
program,; p 12 (2,582 words).

7. Kira Latukhina report "On sending [troops] and conclusions" looks at Putin's news
conference on Ukraine; pp 1-2 (2,700 words).

lzvestia

1. Yegor Sozayev-Guriyev article called "'Armed seizure of power took place in Ukraine
looks at Putin's news conference on Ukraine; pp 1-2 (2,100 words).

2. Svetlana Subbotina interview with Federation Council member Andrey Klishas "'We are
preparing reply to foreign partners' actions"' who says that Russia should reply to the West's
threats to introduce sanctions against the country; pp 1, 4 (2,100 words).

3. Alena Sivkova report '"Prosecutor's office asked to remove Right Sector from Facebook"
says that the "State Duma intends to stop the activities of Ukrainian extremist groups in
social networks"; pp 1-2 (950 words).

4. Alexandra Bayazitova report '"Pavel Durov faces criminal case for embezzlement' looks at
the results of the audit of the economic activities of the social network Vkontakte; pp 1, 5
(1,100 words).



5. Boris Mezhuyev report ''Russian roller-coaster' comments on Russia's actions towards
Ukraine; pp 1, 9 (1,900 words).

6. Daria T'soi report "European deputies make up ways to exert pressure on Russia" looks at
the EU's possible sanctions against Russia over Ukraine; p 4 (1,100 words).

7. Yelizaveta Mayetnaya report "Crimean people cannot wait for self-determination" looks at
the situation in Ukraine's Crimea and says that not all its residents have decided how to vote
at a referendum on the peninsula's future; p 8 (1,500 words).

8. Maria Gorkovskaya et al. article called "President's words make Europe happy' says that
Europe has welcomed Putin's statement made during his news conference that "so far,
Moscow does not see the need to send troops to Ukraine"; p 8 (700 words).

Moskovsky Komsomolets

1. Mikhail Rostovsky article entitled 'Putin not ready to retreat, but possibly to come to
agreement'' says that at his news conference, Putin has answered the newspaper's question
about the future of Crimea; pp 1-2 (900 words).

2. Alexander Minkin report ""Crimea, to whom do you belong?" looks at Crimea's future; pp 1,
5 (1,000 words).

3. Nikolai Makeyev report "Sanctions as double suicide' looks at the consequences of
sanctions that may be introduced by the U.S. against Russia; pp 1-2 (400 words).

4. Mikhail Rostovsky article entitled "Save our brotherhood!" looks at the Russian-Ukrainian



crisis and says that the two countries urgently need a compromise; pp 1, 5 (550 words).

5. Mikhail Delyagin report '"People becoming stupid" says that according to polls carried out
in 2011-13, only 17 percent of young Russians can perceive information appropriately; p 3
(900 words).

Novaya Gazeta

1. Pavel Kanygin article headlined ""Do not shoot" is a report from the deployment sites of
three Crimean military units that have been blocked by the Russian military; pp 2-3 (1,300
words).

2. Maria Yepifanova article headlined "Truth and fiction in reports from Ukrainian front"
checks rumor about the current situation in Crimea to establish whether it is true; p 8 (300
words).

3. Yelena Masyuk interview with Moscow Human Rights Commissioner Alexander
Muzykantsky headlined "Kiev scared everyone' addresses the Moscow city authorities' recent
move to ban all protest rallies in central Moscow; pp 16-17 (2,200 words).

RBK Daily

1. Yekaterina Kitayeva article headlined '"Television with no residue' details the financial
standing of the embattled liberal broadcaster Dozhd television; pp 1, 9 (650 words).

2. Yelena Malysheva and Yulia Sinyayeva article headlined "To save economy by end of week"
says Prime Minister Dmitry Medvedev has ordered the Economic Development Ministry to
develop a set of measures to compensate for spending on the Crimean campaign; p 2 (600
words).



Argumenty i Fakty

1. Ivan Konoval article headlined "Maidan on our heads?" defends the idea that the Russian
liberal opposition will attempt a revolution similar to the one in Ukraine; p 44 (600 words).

Noviye Izvestia

1. Yelena Tyulkina article headlined "I will not surrender' covers an initiative to conduct an
anti-war concert of Russian and Ukrainian rock bands in Crimea; pp 1, 4 (300 words).

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2014/03/05/what-the-papers-say-march-5-2014-a32695



