
What the Papers Say, Feb. 25, 2014
February 25, 2014

Kommersant

1. Andrei Kolesnikov article headlined "Orders of victory" reports on President Vladimir
Putin's meeting with Russian athletes who have won Olympic medals; pp 1, 4 (1,845 words).

2. Irina Nagornykh et al. report headlined "Federation Council of elders" comments on an
initiative by LDPR leader Vladimir Zhirinovsky to introduce honorary seats to the Russian
Federation council that will be held by senators during their entire life; pp 1-2 (831 words).

3. Sergei Strokan and Maxim Yusin article headlined "Ukraine splits inter-authorities'
powers" says representatives of Yulia Tymoshenko's party have taken control over key posts
in the Ukrainian government. The party, however, has to take the opinion of the radical
opposition into account; pp 1, 3 (650 words).



4. Olga Shestopal article headlined "Certify and rule" says the Finance Ministry wants
to oblige auditors to provide tax collectors with information about their clients; pp 1, 8 (626
words).

5. Olga Kuznetsova interview with Deputy Chairman of the EU Parliament Committee
on International Trade Pavel Zalevsky speaking on the EU plans to provide Ukraine with
financial support; p 3 (386 words).

6. Ilya Barabanov article headlined "Maidan holds place" says opposition activists do not
hurry to leave Kiev despite the fact that the new authorities are calling for dismantling
barricades; p 3 (467 words).

7. Vyacheslav Kozlov article headlined "Bolotnaya case reduced to minimum" comments
on the verdict to eight people tried as part of the so-called Bolotnaya case. Despite the fact
that the people were sentenced to imprisonment, they will be able to apply for release
on parole, article says; p 3 (558 words).

8. Yury Barsukov report in the column "Rules of game" says that the "coup in Ukraine is
unlikely to create problems to Russian business in the near future", except the gas giant
Gazprom and the Russian state nuclear energy corporation Rosatom; p 7 (550 words).

9. Olga Mordyushenko report "Belaruskaly begins guerrilla war" says that the Belarusian
potash company Belaruskaly is "taking away" consumers from the major Russian potash
producer Uralkaly; p 9 (600 words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Vladimir Mukhin article headlined "Maidan's shadow over Black Sea Fleet" says the Russian
Navy command have refuted information about the Black Sea Fleet's involvement in the
escape of Ukrainian President Viktor Yanukovych from the country. The fleet, however, is
in the state of alert due to political instability in Ukraine; pp 1-2 (757 words).

2. Alexandra Samarina and Ivan Rodin article headlined "Senators with life term" says that
after Putin has signed the new law on the State Duma elections, independent candidates are
expected to push some members of political parties from of their seats in the Russian
parliament. Meanwhile, LDPR leader Vladimir Zhirinovsky has come up with a proposal
to introduce life-term Federation Council senator seats. The Kremlin is believed to be behind



the initiative; pp 1, 3 (1,039 words).

3. Alexei Gorbachev article headlined "They reach Bolotnaya defendants" says the Kremlin
may pardon opposition activists sentenced to imprisonment over their participation
in clashes with police on Bolotnaya Ploshchad in Moscow on 6 May 2012. Meanwhile,
the opposition has held a rally in support of the convicts in central Moscow; pp 1, 3 (776
words).

4. Igor Naumov article headlined "Gazprom invited for Vienna waltz " says Austria has
decided to return to the South Stream gas pipeline project implemented by Gazprom.
Meanwhile, Russia will have to compete with LNG from the U.S. and Canada in Europe; pp 1, 4
(850 words).

5. Tatyana Ivzhenko article headlined "Ukrainian parliament gets uncontrolled country" says
Russian Ambassador to Ukraine Mikhail Zurabov has been recalled to Moscow, as Russia is
concerned about the future of its businesses in Ukraine due to the political turmoil there; pp 1,
6 (1,928 words).

6. Andrei Melnikov article headlined "Locum tenens appears in Ukraine" says the clerics who
oppose a breakup in relations with the Russian Orthodox Church have taken control over
the Ukrainian branch of the church; pp 1-2 (389 words).

7. Editorial headlined "Maidan shows Russian authorities their main mistake" says Moscow
can learn a lesson from the political crisis in the Ukraine as total suppression of political
opponents is counterproductive. The article, however, rules out a possibility of a similar revolt
in Russia; p 2 (486 words).

8. Alexei Mukhin article headlined "Carte Blanche. Winter fairy tale amid 'chilly war'" praises
the organization of the Sochi Olympics and notes that the event has shown that Russian civil
society is becoming more powerful; p 3 (803 words).

9. Viktoria Panfilova report "Washington looks for approaches to Rahmon" says that the U.S.
is ready to invest in an energy project in Tajikistan and features comments of Russian experts;
p 6 (750 words).

10. Artur Blinov and Anna Gushchina article headlined "Washington puts end to long-drawn-
out wars" reports on the U.S.' plans to reduce the personnel of ground forces and features
a comment of a Russian expert on the issue; p 7 (785 words).

11. Daria Tsilyurik report "U.S. creates myth about moderate al-Qaida" says that Americans



have "found a pretext for arming Osama bin Laden's successors" and provides a comment of a
Russian expert; p 7 (900 words).

12. Nikolai Gulbinsky report "Tree bearing fruit in winter" looks at the political situation
in Russia and tries to answer a question about whether a revolution is possible in the country;
pp 9, 12 (3,900 words).

13. Alexei Tokarev report "Transformation or vendetta in Kiev way?" looks at the
phenomenon of "colored" revolutions; p 14 (3,100 words).

Vedomosti

1. Margarita Lyutova article headlined "Ukraine looks for $35 billion" says Ukraine is one step
away from a financial crisis. Kiev is asking the EU, the U.S. and the IMF to provide the country
with urgent financial support; pp 1, 5 (1,100 words).

2. Editorial headlined "Level of fear" criticizes the Russian justice system over the verdict
to people involved in the so-called Bolotnaya case and the law-enforcement agencies over
the recent detention of opposition activists who protested against the verdict in Moscow; pp 1,
6 (600 words).

3. Svetlana Bocharova and Lilia Biryukova article headlined "To Federation Council for entire
life" comments on a bill by State Duma member from the LDPR Vladimir Zhirinovsky
to introduce some life term seats in the Federation Council. The opposition MPs, who will lose
their seats in the State Duma after the next election, may get those seats; pp 1, 3 (650 words).

4. Another editorial headlined "To borrow money for livelihood" says bank loans are
becoming the only way for poor Russians to make both ends meet. As these people lack money
to pay their loans back, the amount of bank debts is growing; p 6 (400 words).

5. Anastasia Kornya report "Education of Bolotnaya" looks at the verdicts passed in the so-
called Bolotnaya case; p 2 (850 words).

6. Valery Zubov report "Marshall Plan for Ukraine" looks at the problems of the Ukrainian
economy; pp 6, 7 (2,100 words).



Izvestia

1. Andrei Gridasov article headlined "Anatoly Serdyukov asks for amnesty" says the lawyers
of former Defense Minister Anatoly Serdyukov, charged with negligence, have applied
for amnesty; pp 1, 4 (528 words).

2. Lyudmila Podobedova article headlined "Price on gas for Ukraine may grow by one-third as
from April" says Gazprom may raise prices on gas for Ukraine to $400 per 1,000 cubic meters.
in the second quarter of 2014, in case political instability in Ukraine results in delay
in payments and disruption in gas transit to Europe; pp 1, 4 (828 words).

3. Pavel Kochegarov report "Three candidacies selected for post of Moscow's main
investigator" says that the leadership of the Interior Ministry has made a list of candidates
for the post of the head of the main investigations directorate of the Interior Ministry main
directorate for Moscow; pp 1, 4 (800 words).

4. Kirill Mogutin report "Reform of Defense Ministry's biggest scientific centre begins" says
that the reform of the Defense Ministry's fourth central research institute has begun; p 3 (550
words).

5. Svetlana Povoraznyuk article headlined "Gazprom-Media closes Itogi" says the Sem Dney,
or Seven Days, publishing house stops publishing the Itogi magazine as it has became
unprofitable; p 6 (397 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Kira Latukhina article headlined "For our Olympic victory" says Putin has summed up
the results of the Olympic Games in Sochi that has turned out to be the most successful
for Russia in history; pp 1-2 (1,400 words).

2. Yulia Krivoshapko article headlined "Central Bank splits penalties for three" says two banks
in Ingushetia have been stripped of their licenses due to violations of the law; pp 1, 7 (400
words).

3. Vladislav Vorobyev article headlined "Where is Yanukovych?" assumes that Americans
could have helped toppled Ukrainian President Viktor Yanukovych leave the country if he
promises not to get involved in the events in Ukraine; p 7 (500 words).



4. Leonid Radzikhovsky article headlined "History" says the revolt in Ukraine has not
resolved any political or economic problems of the country. The author notes that the new
authorities will have to develop relations with Russia; p 8 (750 words).

5. Ivan Yegorov report "Lower than lowest" looks at the verdicts passed in the so-called
Bolotnaya case; pp 1, 13 (1,200 words).

6. Viktorya Chernysheva report "Something flew..." says that an unidentified UAV has been
spotted over Ulyanovsk. A special commission is looking into the incident; pp 1, 18 (600
words).

7. Yury Sergeyev report "Who pulls whom into 'marsh"' looks at the situation in Ukraine
and says that "Moscow liberals should learn Kiev lessons"; p 13 (600 words).

Moskovsky Komsomolets

1. Alexander Minkin article headlined "Put on wanted list" advises Putin to help the new
Ukrainian authorities find Viktor Yanukovych who is trying to escape punishment for the
mistakes of his regime; pp 1, 3 (745 words).

2. Mikhail Rostovsky article headlined "Triumph of Russiaphobes in Ukraine is impressive,
but fortunately, temporary" slams the Ukrainian parliament over the bills violating the rights
of the Russian-speaking population of the country. The author notes that anti-Russian mood
among the Ukrainian authorities will not last long; pp 1, 3 (609 words).

3. Dmitry Katorzhnov report "Bolotnaya verdict passed for unrest" looks at the verdicts
passed in the Bolotnaya case and says that the convicts' lawyers hope for release on parole
for their clients; pp 1-2 (550 words).

4. Yevgeny Gontmakher report "One cannot go far on 'mad printer'" says that Russia needs
a civilized party system to move forward; p 3 (1,100 words).

RBK Daily



1. Tatyana Aleshkina and Ivan Petrov article headlined "Crime re-enactment" says the Central
Bank of Russia has asked the Investigative Committee to conduct a probe into the actions
of former top managers and the owner of Moi Bank, which was stripped of its operating
license on Jan 31; pp 1, 8 (950 words).

2. Yevgeny Novikov et al. article headlined "Yanukovych's legacy" speculates on the fate of the
close associates of the deposed Ukrainian president, Viktor Yanukovych; pp 1, 3 (1,200 words).

3. Alexander Litoi article headlined "Olympic closure" describes the announcement of verdicts
to the defendants in the so-called Bolotnaya case, who have been sentenced to prison terms,
and looks at the rally in their support held on Feb. 24 in Moscow; p 2 (600 words).

Noviye Izvestia

1. Vitaly Slovetsky article headlined "Upside down" says that the State Duma plans to table
a bill suggesting the abolishment of superiority of the international right over the Russian
law; p 2 (600 words).

2. Yana Sergeyeva article headlined "Revolutionary expediency" says the new Ukrainian
authorities are searching for money and for the deposed president, Viktor Yanukovych; p 2
(450 words).

Komsomolskaya Pravda

1. Alexei Ovchinnikov article headlined "Sevastopol runs up Russian flag" says that some
Ukrainian cities and regions have distanced themselves from Maidan and showed a desire
to unite with Russia, such as Sevastopol and Crimea; p 4 (1,200 words).

2. Yevgenia Suprycheva article headlined "Maidan feels sad... Power slipping from it" says
Ukrainian revolutionaries are not satisfied with the outcome of the protest; p 5 (450 words).

3. Andrei Baranov article headlined "There will be attempt of aggressive incorporation
of eastern Ukraine" is an interview with Russian pundit Alexei Vlasov saying that the U.S. is
provoking Russia to make some decisive steps as regards Ukraine; p 10 (400 words).



Trud

1. Sergei Frolov article headlined "Translated from Ukrainian" outlines five lessons Russians
should draw from the Kiev unrest; p 2 (650 words).

Krasnaya Zvezda

1. Alexander Alexanderov article headlined "Ukraine: Moment of truth" describes
the situation in Ukraine, showing how democratic values can become an effective tool
to overthrow the authorities; pp 1, 3 (1,500 words).

Feb. 25, 2014 / BBC Monitoring / ©BBC

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2014/02/25/what-the-papers-say-feb-25-2014-a32434


