" Moscow Times

30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

What the Papers Say, Feb. 20, 2014

By The Moscow Times

February 20,2014

r: BETOMOCTH

- p— e p——T p—

Kommersant

1. Maxim Yusin article headlined "Square of European-style renovation" says both

the authorities and the opposition leaders are losing control over the situation in Ukraine, as
protesters seize arms depots. The West is speaking about the need for international mediators
to resolve the crisis; p 1 (588 words).

2. Dmitry Butrin article headlined "Academicians suggest money be invested in growth" says
a group of researchers belonging to the Russian Academy of Sciences have handed over their
proposals for the country's economic development to President Vladimir Putin.

The government is to study the proposal; pp 1, 3 (616 words).

3. Yury Barsukov article headlined '"Gazprom finds money in group" says Gazprombank is
to become the first investor in Gazprom's projects to build LNG plants on the Baltic Sea coast


https://www.themoscowtimes.com/author/the-moscow-times

and in the Maritime region; pp 1, 7 (564 words).

4. Roman Rozhkov article headlined "Two years for illegal [content provider]" says the owner
of the Ironclub.tv website from Naberezhnyye Chelny has received a two-year suspended
sentence over internet piracy; pp 1, 8 (521 words).

5. Article attributed to the paper's political section headlined "Alexander Volkov stays with his
people" says Udmurtia governor Alexander Volkov has been replaced by the republic's
senator, Alexander Solovyev. Experts believe the reshuffle will not help the region get rid

of economic stagnation; p 2 (606 words).

6. Ilya Barabanov article headlined "Emergency continuation regime" reports on the situation
in Kiev "on both sides of barricades" and notes that Ukrainian politicians are incapable
of restoring order; p 5 (827 words).

7. Sergei Strokan interview with Ukrainian lawmaker representing the opposition Fatherland
parliamentary faction Sergei Sobolyev speaking on the situation in the country and calling
on UN peacekeepers to get involved in the situation; p 5 (467 words).

8. Sergei Strokan interview with Ukrainian lawmaker from the ruling Party of Regions
Volodymyr Oliynyk accusing the opposition of pressing for the use of force by the authorities
and claiming that the majority of Ukrainians oppose an armed conflict; p 5 (430 words).

9. Vladimir Barinov article headlined "Sergei Pugachev taken off wanted list" says the lawyers
of Sergei Pugachev, former influential banker and senator, have appealed against the decision
to put their client on the international wanted list and won the case; p 4 (600 words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Svetlana Gamova article headlined "Third Ukrainian front'" says while opposition protesters
are clashing with the police in Kiev, a new pro-government movement is being formed in the
southeast of the country. Ukraine becomes divided into the west and the east; pp 1, 6 (767
words).

2. Anastasia Bashkatova article headlined '""Central Bank enters currency uncertainty' says
the Russian financial authorities no longer forecast the future rate of the ruble, which means
that the value of the currency may continue to fall; pp 1, 4 (923 words).



3. Alexei Gorbachev article headlined "Opposition to respond to Bolotnaya case verdict with
protests'' says opposition activists are getting ready to stage protests in Moscow if the verdict
for their colleagues tried as part of Bolotnaya case turns out to be too harsh; pp 1, 3 (610
words).

4. Yekaterina Trifonova article headlined '"New window to Russia opened for migrants" says
the state funding for the program to return compatriots to Russia has been increased in 2014.
Residents of Central Asian countries are the ones willing to move to Russia; pp 1, 3 (883
words).

5. Yury Roks article headlined ""Abkhazian independence recognized in Latvian schools' says
Tbilisi and Baku may find an unpleasant surprise in Latvian history books, as breakaway
regions of South Ossetia, Abkhazia and Nagorny-Karabakh are described there as
independent states; pp 1-2 (470 words).

6. Vladimir Skosyrev article headlined "Spying on allies not forbidden" says students

in Glasgow have expressed support for U.S. whistleblower Edward Snowden in an attempt

to show that the Western community is indignant with the U.S. secret services' spying; pp 1, 7
(557 words).

7. Editorial headlined '"Abundance of military plans' says ambitious plans recently announced
by the Defense Ministry are not backed by budget funding; p 2 (517 words).

8. Alena Terekhova article headlined '"Moscow ready to build pipe up to South Korea' says
South Korea has expressed a readiness to import Russian gas; Gazprom is considering
the possibility of building a new gas pipeline in the Far East; p 4 (830 words).

9. Tatyana Ivzhenko article headlined ""Maidan takes paving stone' says a state of emergency
has de facto been imposed in Kiev, as the metro is not working, many companies allow their
personnel not to come to work and there is a disruption in telephone and internet
communications; p 6 (1,782 words).

10. Darya Tsilyurik and Yevgeny Grigoryev article headlined "West shields opposition
and blames Yanukovych for everything'" says the West blames only President Viktor
Yanukovych for the political conflict in Ukraine. The EU will consider sanctions against
the Ukrainian authorities; p 6 (875 words).

11. Yevgenia Novikova article headlined '"Syrian friends prepare militants to attack Damascus"
says Jordan has turned into the main base for armed groups fighting against the Syrian
regime. Moscow speaks out against a military solution to the Syrian conflict; p 7 (767 words).



12. Gleb Postnov article headlined "'Islamists spotted at presidential level" says that Tatarstan
president Rustam Minnikhanov has criticized the Nizhnekamsk authorities for losing control
over local Islamists; p 5 (600 words).

Vedomosti

1. Olga Kuvshinova and Margarita Papchenkova article headlined "Economy in the red" says
the reduction of economic growth in Russia may be followed by a sharp decline in the
country's economy, experts warn; pp 1, 5 (800 words).

2. Editorial headlined ""Ukraine at edge" says the Ukrainian authorities are to blame for the
clashes in Kiev, as Yanukovych is losing legitimacy and still demands that opposition activists
leave the streets of Kiev, despite the fact that opposition leaders cannot implement order. As
the West is considering sanctions against Kiev, Russia is turning into the only ally of the
Ukrainian regime and Russian taxpayers will have to pay for the problem; pp 1, 6 (400 words).

3. Polina Khimshiashvili and Alexei Nikolsky article headlined "Mournful Ukraine' says

the authorities and the opposition cannot find a way out of the political crisis in Ukraine. Only
the involvement of external forces can help resolve the crisis, experts believe; p 2 (800
words).

4. Another editorial headlined "President and academicians' comments on Putin's meeting
with experts from the Academy of Sciences and notes that scientists cannot express any
weighty opinion as their own legal and financial status has not been fully determined yet; p 6
(300 words).

5. Vasily Kashin article headlined "Republics-sisters" gives the author's opinion on how
the Ukrainian protest will affect Russian internal policy and change its place in the
international arena; p 7 (550 words).

lzvestia

1. Svetlana Subbotina article headlined "Labor Ministry designs punishment scale
for officials" says the Labor Ministry has drafted a document detailing anti-corruption
violations that Russian officials commit; pp 1, 4 (507 words).

2. Vladimir Zykov article headlined '"Passport to be required to access torrents" says film
producer Oleg Teterin has asked the Culture Ministry to adopt regulations requiring people



to provide their IDs when downloading internet content. The move is seen as a measure
against online piracy; pp 1, 4 (521 words).

3. Dmitry Runkevich article headlined "Alexander Shokhin to head new council under
president' says head of the Union of Industrialists and Entrepreneurs Alexander Shokhin is
to become a head of the newly set up council for professional qualifications under the Russian
president; pp 1, 4 (698 words).

4. Yury Matsarsky article headlined "If ordered, I will kill, if required, I will die" gives
a detailed report on the situation in the centre of Kiev following clashes between the riot
police and opposition protesters; pp 1, 7 (681 words).

5. Konstantin Volkov interview with Alexei Pushkov, chairman of the Russian State Duma's
International Affairs Committee, who gives a negative forecast for the political future
of Ukraine; p 7 (393 words).

6. Dmitry Yevstifeyev and Konstantin Volkov article headlined "FSKN wants to conduct
special operations abroad' says the Federal Drug Control Service has proposed the creation
of an anti-drug secret service to fight against international cartels; p 4 (1,000 words).

7. Konstantin Zatulin expert opinion headlined '"In and around Ukraine: Days of deceived"
speculates on the reasons behind the Ukrainian crisis; p 9 (1,200 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Marina Aleshina and Pavel Dulman article headlined "Ukrainian night: End of silence"
reports on clashes between the police and opposition protesters in Kiev and notes that
the Interior Ministry blames protesters for killing policemen; pp 1, 9 (1,800 words).

2. Yury Gavrilov article headlined "By three, count off'" says the Defense Ministry plans
to halve the number of conscripts in the Armed Forces by 2020; pp 1, 8 (500 words).

3. Yulia Krivoshapko and Roman Markelov article headlined "Ruble becomes agitated"
comments on ruble losing its value against the dollar and the euro and notes that the Russian
Central Bank is losing optimism about the devaluating ruble; pp 1-2 (1,000 words).

4. Yelena Novoselova interview with a Ukrainian political analyst headlined '"Darkness covers
great city" who speaks on the Ukrainian future; p 9 (1,200 words).



Moskovsky Komsomolets

1. Marina Perevozkina article headlined "Kiev turns into Grozny" reports on recent
developments in Kiev and notes that the Ukrainian opposition does not allow Russian
journalists to cover the events; pp 1-2 (698 words).

2. Mikhail Rostovsky article headlined ""Do people have right to armed revolt?" says Ukraine is
going through its most tragic days and approves the actions of the Ukrainian authorities; pp 1,
3 (722 words).

3. Nikolay Makeyev article headlined '"Ruble condemned: Euro costs 49 rubles already"
blamed the Finance Ministry for the falling ruble and says that the devaluating ruble does no
good for the economy; pp 1-2 (555 words).

4. Stanislav Belkovsky expert opinion headlined "Cursed Ukraine" says Russia perceives
Ukraine as a little sister that has grown older, with which Moscow does not want to put up; p 3
(700 words).

5. Mikhail Zubov and Igor Karamzin article headlined "Can Maidan go nuclear" gives three
scenarios for the Ukrainian future based on interviews with Ukrainian political analysts; p 3
(450 words).

6. Yekaterina Petukhova and Oleg Bazak article headlined "Country split in two" gives a brief
description of events taking place in various Ukrainian regions, showing that the country is
literally split in two, with the western part supporting opposition protests and the eastern
part being against Maidan; p 3 (1,200 words)

RBK Daily

1. Ivan Petrov report ""Anatomy of protest' says that Ukraine is on the verge of a civil war.
Experts say the split of the country is possible; pp 1-2 (1,300 words).

2. Stepan Opalev report '"Navalny will tear open districts' says that the opposition is setting
up a ''network of district newspapers' with the circulation of million copies preparing for the
City Duma election; pp 1-2 (650 words).

3. Andrei Kotov report "Russia's aid gets stuck at stock exchange" says that Moscow is ready



to buy Ukrainian bonds, but due to technical problems there may be a delay; p 2 (400 words).

4. Katerina Kitayeva report '""Double audit at Vkontakte'" says that Ernst and Young is auditing
the financial activities of the social network Vkontakte at the request of two shareholders; p 9
(800 words).

Noviye Izvestia

1. Yana Sergeieva report "Ukraine on fire" says that not only the opposition, but also
the authorities are losing control of the situation in Ukraine; pp 1-2 (1,200 words).

2. Vladimir Frolov report ""They spoiled the Olympics' looks at the defeat of Russia's ice
hockey team at the Olympic Games in Sochi; pp 1, 6 (1,000 words).

3. Yekaterina Dyatlovskaya report "Police do not want conflict and side with people' says that
many regions in Ukraine are hit by mass unrest; p 2 (600 words).

4. Elya Grigoryeva report ''Nosedive' says that the Russian ruble has hit a record low against
the euro and the dollar; p 3 (650 words).

5. Arina Raksina report "Generous soul" says that Russia continues writing off debts
of former allies hoping to strengthen its political influence; p 3 (600 words).

6. Margarita Alekhina interview "'We still understand nothing"' with Alexei Venediktov,

editor-in-chief of the radio station Ekho Moskvy, who speaks about the recent sacking
of Yury Fedutinov, Ekho Moskvy's general director; p 5 (700 words).

Komsomolskaya Pravda

1. Dmitry Smirnov report ''Putin and Yanukovych discuss situation in Kiev'' says that Russian
and Ukrainian presidents have discussed the situation in Ukraine on the phone. Putin believes
that extremists are to blame for what has happened there; p 2 (300 words).

2. Alexander Grishin report ""They are scared! It means that everything is right" says that
the Western mass media's information attack against the Sochi Olympics is aimed at Putin
personally; p 2 (450 words).



3. Dmitry Yegorov report '"Ukrainian fans leave Sochi'" says that rumor has it that
the Ukrainian delegation may leave the Olympics in Sochi ahead of time; p 3 (350 words).

4. Yevgenia Suprycheva report "Storming of Maidan: Fire, grenades, borshch and prayers"
looks in detail at the situation in Kiev; p 4 (1,400 words).

5. Alexander Gamov interview with the aide to the Ukrainian president and pro-presidential
Party of Regions lawmaker Hanna Herman, who comments on the situation in Ukraine; p 5
(1,000 words).

6. Political analyst Vitaly Tretyakov report "Outcome nears' looks at the situation in Ukraine
and at a possible way out of the crisis; p 6 (600 words).

7. Political analyst Fedor Lukyanov report ''Is February 2014 in Kiev a copy of October 1993
in Russia?" compares the current situation in Ukraine with the crisis in Russia in 1993; p 7
(400 words).

8. Political analyst Sergei Markov report ''Blood on hands of Erinyes of Ukrainian revolution
comments on the crisis in Ukraine; p 7 (450 words).

9. Yelena Chinkova report "Lead security forces away and be patient!" looks at the West's
reaction to the events in Ukraine and at Joe Biden's conversation with President Viktor
Yanukovych, in particular; p 8 (200 words).

10. Alexander Grishin report ''Beaten with whip, poured with gas" says that Maria Alyokhina
and Nadezhda Tolokonnikova, members of the Pussy Riot punk band, are staging "one act
of provocation after another in Sochi"; p 12 (450 words).

Tvoi Den

1. Anton Stepanov "'Blood and tears" says that the Ukrainian security service has begun
a counterterrorism operation in the country; pp 1, 6-7 (550 words).

Zavtra

1. Andrei Fefelov brief interview headlined "Straightforward question to Kim Yong Jae" with
the North Korean Ambassador to Russia; p 1 (250 words).



2. Unattributed interview headlined "Iran: Epoch of deeds" with Iranian Ambassador
to Moscow Mehdi Sanaei ; p 3 (1,100 words).

Feb. 20, 2014 / BBC Monitoring / ©BBC

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2014/02/20/what-the-papers-say-feb-20-2014-a32302



