
How U.S. Media Misrepresent Sochi and
Kiev
By Stephen F. Cohen

February 18, 2014

The degradation of mainstream U.S. press coverage of Russia, a country still vital to U.S.
national security, has been underway for many years. If the recent tsunami of shamefully
unprofessional and politically inflammatory articles in leading newspapers and magazines —
particularly about the Sochi Olympics, Ukraine and, unfailingly, President Vladimir Putin — is
an indication, this media malpractice is now pervasive and the new norm.

There are notable exceptions, but a general pattern has developed. Even in the venerable New
York Times and Washington Post, news reports, editorials and commentaries no longer
adhere rigorously to traditional journalistic standards, often failing to provide essential facts
and context; to make a clear distinction between reporting and analysis; to require at least
two different political or "expert" views on major developments; or to publish opposing
opinions on their op-ed pages. As a result, U.S. media on Russia today are less objective, less
balanced, more conformist and scarcely less ideological than when they covered Soviet Russia
during the Cold War.

https://www.themoscowtimes.com/author/stephen-f-cohen


The history of this degradation is also clear. It began in the early 1990s, following the end
of the Soviet Union, when the U.S. media adopted Washington's narrative that almost
everything President Boris Yeltsin did was a "transition from communism to democracy"
and thus in the U.S.' best interests. This included his economic "shock therapy" and oligarchic
looting of essential state assets, which destroyed tens of millions of Russian lives; armed
destruction of a popularly elected parliament and imposition of a "presidential" constitution,
which dealt a crippling blow to democratization and now empowers Putin; brutal war in tiny
Chechnya, which gave rise to terrorists in Russia's North Caucasus; rigging of his own re-
election in 1996; and leaving behind, in 1999, his approval ratings in single digits,
a disintegrating country laden with weapons of mass destruction. Indeed, most U.S.
journalists still give the impression that Yeltsin was an ideal Russian leader.

Since the early 2000s, the media have followed a different leader-centric narrative, also
consistent with U.S. policy, that devalues multifaceted analysis for a relentless demonization
of Putin, with little regard for facts. Was any Soviet Communist leader after Stalin ever so
personally villainized? If Russia under Yeltsin was presented as having legitimate politics
and national interests, we are now made to believe that Putin's Russia has none at all, at home
or abroad — even on its own borders, as in Ukraine.

Russia today has serious problems and many repugnant Kremlin policies. But anyone relying
on mainstream American media will not find there any of their origins or influences
in Yeltsin's Russia or in provocative U.S. policies since the 1990s — only in the "autocrat"
Putin who, however authoritarian, in reality lacks such power. Nor is he credited with
stabilizing a disintegrating nuclear-armed country, assisting U.S. security pursuits
from Afghanistan and Syria to Iran or even with granting amnesty, in December, to more than
1,000 jailed prisoners, including mothers of young children.

Not surprisingly, in January, The Wall Street Journal featured the widely discredited former
president of Georgia, Mikheil Saakashvili, branding Putin's government as one of "deceit,
violence and cynicism," with the Kremlin a "nerve center of the troubles that bedevil
the West." But wanton Putin-bashing is also the dominant narrative in centrist, liberal
and progressive media, from the Post, Times and The New Republic to CNN, MSNBC
and HBO's "Real Time With Bill Maher," where Howard Dean, not previously known for his
Russia expertise, recently declared, to the panel's approval, "Vladimir Putin is a thug."

The media therefore eagerly await Putin's downfall due to his "failing economy" — some
of its indicators are better than U.S. ones — the valor of street protesters and other right-
minded oppositionists, whose policies are rarely examined, the defection of his electorate —
his approval ratings remain around 65 percent — or some welcomed "cataclysm." Evidently
believing, as does the Times, for example, that democrats and a "much better future" will
succeed Putin — not zealous ultranationalists growing in the streets and corridors of power,
U.S. commentators remain indifferent to what the hoped-for "destabilization of his regime"
might mean in the world's largest nuclear country.

Certainly, The New Republic's lead writer on Russia, Julia Ioffe, does not explore the question,
or much else of real consequence, in her nearly 10,000-word Feb. 17 cover story. Ioffe's
bannered theme is devoutly Putin-phobic: "He Crushed His Opposition and Has Nothing
to Show for It But a Country That Is Falling Apart." Neither sweeping assertion is spelled out



or documented. A compilation of chats with Russian-born Ioffe's disaffected, but seemingly
not "crushed," Moscow acquaintances and titillating personal gossip long circulating on the
Internet, the article seems better suited, apart from some factual errors, for the Russian
tabloids, as does Ioffe's disdain for objectivity. Protest shouts of "Russia without Putin!"
and "Putin is a thief!" were "one of the most exhilarating moments I'd ever experienced." So
was tweeting "Putin's [expletive], y'all." Nor does she forget the hopeful mantra "cataclysm
seems closer than ever now."

For weeks, this toxic coverage has focused on the Sochi Olympics and the deepening crisis
in Ukraine. Even before the Games began, the Times declared the newly built complex
a "Soviet-style dystopia" and warned in a headline, "Terrorism and Tension, Not Sports
and Joy." On opening day, the paper found space for three anti-Putin articles and a lead
editorial, a feat rivaled by the Post. Facts hardly mattered. Virtually every U.S. report insisted
that a record $51 billion "squandered" by Putin on the Sochi Games proved they were
"corrupt." But as Ben Aris of Business New Europe pointed out, as much as $44 billion may
have been spent "to develop the infrastructure of the entire region," investment "the entire
country needs."

Overall pre-Sochi coverage was even worse, exploiting the threat of terrorism so licentiously
it seemed pornographic. The Post exemplified the media ethos. A sports columnist and an
editorial page editor turned the Olympics into "a contest of wills" between the despised
Putin's "thugocracy" and terrorist "insurgents." The "two warring parties" were so equated
that readers might have wondered which to cheer for. If nothing else, U.S. journalists gave
terrorists an early victory, tainting "Putin's Games" and frightening away many foreign
spectators, including some relatives of the athletes.

The Sochi Games will soon pass, triumphantly or tragically, but the potentially fateful
Ukrainian crisis will not. A new Cold War divide between the West and East may now be
unfolding, not in Berlin but in the heart of Russia's historical civilization. The result could be
a permanent confrontation fraught with instability and the threat of a hot war far worse than
the one in Georgia in 2008. These dangers have been all but ignored in highly selective,
partisan and inflammatory U.S. media accounts, which portray the European Union's
"partnership" proposal benignly as Ukraine's chance for democracy, prosperity and escape
from Russia, thwarted only by a "bullying" Putin and his "cronies" in Kiev.

Not long ago, committed readers could count on The New York Review of Books for factually
trustworthy alternative perspectives on important historical and contemporary subjects. But
when it comes to Russia and Ukraine, the NYRB has succumbed to the general media mania.
In a Jan. 21 blog post, Amy Knight, a regular contributor and inveterate Putin-basher, warned
the U.S. government against cooperating with the Kremlin on Sochi security, even suggesting
that Putin's secret services "might have had an interest in allowing or even facilitating such
attacks" as killed or wounded dozens of Russians in Volgograd in December.

Knight's innuendo prefigured a purported report on Ukraine by Yale professor Timothy
Snyder in the Feb. 20 issue. Omissions of facts, by journalists or scholars, are no less
an untruth than misstatements of fact. Snyder's article was full of both, which are widespread
in the popular media, but these are in the esteemed NYRB and by an acclaimed academic.
Consider a few of Snyder's assertions:



• "On paper, Ukraine is now a dictatorship." In fact, the "paper" legislation he is referring
to hardly constituted dictatorship, and in any event was soon repealed. Ukraine is in a state
nearly the opposite of dictatorship — political chaos uncontrolled by President Viktor
Yanukovych, the parliament, the police or any other government institution.

• "The [parliamentary] deputies … have all but voted themselves out of existence." Again,
Snyder is alluding to the nullified "paper." Moreover, serious discussions have been underway
in Kiev about reverting to provisions in the 2004 Constitution that would return substantial
presidential powers to the legislature, hardly "the end of parliamentary checks
on presidential power," as Snyder claims. Does he dislike the prospect of a compromise
outcome?

• "Through remarkably large and peaceful public protests … Ukrainians have set a positive
example for Europeans." This astonishing statement may have been true in November, but it
now raises questions about the "example" Snyder is advocating. The occupation
of government buildings in Kiev and in western Ukraine, the hurling of firebombs at police
and other violent assaults on law enforcement officers and the proliferation of anti-Semitic
slogans by a significant number of anti-Yanukovych protesters, all documented and even
televised, are not an "example" most readers would recommend to Europeans or Americans.
Nor are they tolerated, even if accompanied by episodes of police brutality, in any Western
democracy.

• "Representatives of a minor group of the Ukrainian extreme right have taken credit for the
violence." This obfuscation implies that apart perhaps from a "minor group," the "Ukrainian
extreme right" is part of the positive "example" being set despite the fact that many of its
representatives have expressed hatred for Europe's "anti-traditional" values, such as gay
rights. Still more, Snyder continues, "something is fishy," strongly implying that the mob
violence is actually being "done by russo-phone provocateurs" on behalf of "Yanukovych [or
Putin]." As evidence, Snyder alludes to "reports" that the instigators "spoke Russian." But
millions of Ukrainians on both sides of their incipient civil war speak Russian.

• Snyder reproduces yet another widespread media malpractice regarding Russia, the decline
of editorial fact-checking. In a recent article in the International New York Times, he both
inflates his assertions and tries to delete neo-fascist elements from his innocuous "Ukrainian
extreme right." Again without any verified evidence, he warns of a Putin-backed "armed
intervention" in Ukraine after the Olympics and characterizes reliable reports of "Nazis
and anti-Semites" among street protesters as "Russian propaganda."

• Perhaps the largest untruth promoted by Snyder and most U.S. media is the claim that
"Ukraine's future integration into Europe" is "yearned for throughout the country." But every
informed observer knows — from Ukraine's history, geography, languages, religions, culture,
recent politics and opinion surveys — that the country is deeply divided as to whether it
should join Europe or remain close politically and economically to Russia. There is not one
Ukraine or one "Ukrainian people" but at least two, generally situated in its western
and eastern regions.

Such factual distortions point to two flagrant omissions by Snyder and other U.S. media
accounts. The now exceedingly dangerous confrontation between the two Ukraines was not



"ignited," as the Times claims, by Yanukovych's duplicitous negotiating — or by Putin — but
by the EU's reckless ultimatum, in November, that the democratically elected president of a
profoundly divided country choose between Europe and Russia. Putin's proposal for a
tripartite arrangement, rarely if ever reported, was flatly rejected by U.S. and EU officials.

But the most crucial media omission is Moscow's reasonable conviction that the struggle
for Ukraine is yet another chapter in the West's ongoing, US-led march toward post-Soviet
Russia, which began in the 1990s with NATO's eastward expansion and continued with US-
funded NGO political activities inside Russia, a U.S.-NATO military outpost in Georgia
and missile-defense installations near Russia. Whether this longstanding Washington-
Brussels policy is wise or reckless, it — not Putin's December financial offer to save Ukraine's
collapsing economy — is deceitful. The EU's "civilizational" proposal, for example, includes
"security policy" provisions, almost never reported, that would apparently subordinate
Ukraine to NATO. Any doubts about the Obama administration's real intentions in Ukraine
should have been dispelled by the recently revealed taped conversation between a top State
Department official, Victoria Nuland, and the U.S. ambassador in Kiev. The media predictably
focused on the source of the "leak" and on Nuland's verbal "gaffe" — "[expletive] the EU."
But the essential revelation was that high-level U.S. officials were plotting to "midwife"
a new, anti-Russian Ukrainian government by ousting or neutralizing its democratically
elected president — that is, a coup.

Americans are left with a new edition of an old question. Has Washington's 20-year winner-
take-all approach to post-Soviet Russia shaped this degraded news coverage, or is official
policy shaped by the coverage? Did U.S. Senator John McCain stand in Kiev alongside the well-
known leader of an extreme nationalist party because he was ill informed by the media, or
have the media deleted this part of the story because of McCain's folly?

And what of Barack Obama's decision to send only a low-level delegation, including retired
gay athletes, to Sochi? In August, Putin virtually saved Obama's presidency by persuading
Syrian President Bashar Assad to eliminate his chemical weapons. Putin then helped
to facilitate Obama's heralded opening to Iran. Should not Obama himself have gone
to Sochi — either out of gratitude to Putin, or to stand with Russia's leader against
international terrorists who have struck both of our countries? Did he not go because he was
ensnared by his unwise Russia policies, or because the U.S. media misrepresented the varying
reasons cited: the granting of asylum to Edward Snowden, differences on the Middle East,
infringements on gay rights in Russia, and now Ukraine? Whatever the explanation, as
Russian intellectuals say when faced with two bad alternatives, "Both are worst."

Stephen F. Cohen, professor emeritus at New York University and Princeton University, is
contributing editor to The Nation, where this comment appears in its March 3, 2014, edition.

The views expressed in opinion pieces do not necessarily reflect the position of The Moscow
Times.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2014/02/18/how-us-media-misrepresent-sochi-and-kiev-a32227


