30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

What the Papers Say, Feb. 11

February 11, 2014

r:. BEIOMOCTH

[ P oy T pe—

Kommersant

1. Vladimir Dzaguto et al. report headlined "Investments do not reach Caucasus' says

an attempt by Presidential Representative to the North Caucasus Federal District Alexander
Khloponin to attract investments to the region with the assistance of the federal centre has
failed. As the federal government has ignored the initiative, experts note that Khloponin's
policy in the region has not worked; pp 1, 3 (1,614 words).

2. Afsati Dzhusovyti article headlined '"Naturalized bronze" reports on performance of Russian
athletes at the Sochi Olympics; p 1 (281 words).

3. Andrei Kolesnikov article headlined ""Fourth side of medal' reports on the victory
of Russian figure skater Evgeni Plushenko at the Sochi Olympics and on his difficulties with
recovering after a spine operation; pp 1, 12 (2,490 words).



4. Yegor Popov et al. report headlined "AvtoVAZ rolls back" says AvtoVAZ car sales fell by 21
percent in January 2014. Experts attribute the trend to a decreasing demand for low-cost
vehicles; pp 1, 9 (675 words).

5. Maxim Ivanov article headlined "Moscow election regulations to be compared with
international ones" says the Communist Party is appealing to the Constitutional Court against
the new regulations for the Moscow City Duma elections that do not allow political parties

to take part in the polls with their own lists of candidates. The Communists believe that
United Russia has changed the regulations for its own benefit; p 2 (502 words).

6. Sergei Mashkin article headlined ""Impossible to catch son-in-law' says Anatoly Puzikov,
the relative of former Defense Minister Anatoly Serdyukov, has avoided arrest on fraud
charges and is probably hiding abroad; p 5 (500 words).

7. Pavel Tarasenko article headlined ""Geneva 2 goes to second round" says no breakthrough is
expected from the second round of Syria talks in Geneva; p 6 (496 words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Mikhail Sergeyev article headlined "Moscow hopes for reconciliation with EU" says

the future of the utilization duty imposed in Belarus and thus affecting other countries of the
Customs Union is still unclear. Moscow is monitoring the reaction of the European
Commission to the duty; pp 1, 4 (500 words).

2. Tatyana Ivzhenko article headlined "Ukrainian radicals ready to seize mainstream gas
pipelines" says the EU is undecided whether to impose sanctions against the Ukrainian
authorities or to continue a dialogue with Kiev. Meanwhile, Ukrainian opposition radicals do
not want to wait for the results of lengthy talks; pp 1, 6 (1,200 words).

3. Ivan Rodin article headlined "United Russia platforms collide due to material evidence"
says two groups within United Russia, liberals and patriots, cannot come to agreement over
the right of the law-enforcement agencies to seize large batches of goods as part of material
evidence. Goods seized by the police often get lost causing entrepreneurs losses; pp 1, 3 (700
words).

4. Anastasia Bashkatova article headlined "Russians should not wait for petrol to become
cheaper" says prices on petrol grew by 6 percent in Russia in 2013, while they decreased by 3
percent during the same period in Europe. No fuel price reduction is expected in Russia; pp 1, 4
(1,000 words).



5. Sokhbet Mamedov article headlined '"West prepares Maidan for Baku' says the West is
to support civil society in Azerbaijan ahead of the 2015 European Games; pp 1, 6 (400 words).

6. Editorial headlined "Will change in name hamper Alexei Navalny?" says Alexei Navalny's
People Alliance has been renamed into the Party of Progress after another opposition party
took the alliance's name. The article notes that the former name of Navalny's party was more
appealing to left-wing electorate who are indifferent to progress; p 2 (400 words).

7. Oleg Nikiforov article headlined "Carte Blanche. Who is he, new German ambassador
to Moscow?" looks at the career and political affiliation of German diplomat Ruediger Freiherr
von Fritsch who is to become new German ambassador to Russia; p 3 (500 words).

Vedomosti

1. Yelena Khodyakova article headlined ""Gazprom to occupy St. Petersburg in two years' says
Gazprom is to move to St. Petersburg by the end of 2015. The gas giant is looking for new
offices and personnel in the city as not everybody is going to leave Moscow to continue
working for the company; pp 1, 12 (500 words).

2. Editorial headlined "Torch and smoke" says Russian officials accuse bloggers writing about
theft in the preparation for the Sochi Olympics of a lack of love for their motherland.

The article notes that President Vladimir Putin's control over the Olympics created high
expectation among general public; pp 1, 6 (400 words).

3. Anastasia Kornya article headlined ""Bolotnaya prisoners were humanely fed" says
the Russian government has asked the European Court of Human Rights to turn down
a complain by defendants in the case of 2012 unrest in Moscow's Bolotnaya Ploshchad.
The defendants say they have been inhumanely treated in jail; p 2 (500 words).

4. Maria Zheleznova et al. report headlined "Spoilers at zero" says half of Russian parties
work with zero financial balance, their reports to the Central Electoral Commissions show; p 3
(500 words).

5. Another editorial headlined "Good riddance" says commuter trains are being cancelled
in many parts of Russia. Small private bus companies can replace trains in the regions where
roads are available; p 6 (300 words).

6. Andrei Zubov opinion column headlined "Slavic winter' says the unrest in Ukraine has
been caused by the authorities' unwillingness to strengthen the country's ties with the EU; pp



6-7 (1,500 words).

7. Konstantin Simonov opinion column headlined ''Barrier for the young'" says young
Ukrainians would like their country to be closer to the EU, but the bloc itself has high
unemployment rate among its young people; p 7 (500 words).

8. Irina Mokrousova and Galina Starinskaya interview with businessman and Federation
Council senator Leonid Lebedev over his claims on a share from the sale of TNK-BP oil
company to Rosneft; pp 8-9 (2,500 words).

lzvestia

1. Lyudmila Podobedova article headlined "Oil companies ask to protect them from Gazprom's
appetite' says Rosneft, Novatek and LUKoil want to have equal access to underground gas
storage facilities controlled by Gazprom; pp 1, 4 (815 words).

2. Sergei Podosenov article headlined "Paid informers to help defeat bribery" says experts
from the National Anti-Corruption Committee have suggested that a number of measures
should be taken to terminate the corruption in Russia. Paying informers who report on bribes
is one of the possible measures; pp 1, 2 (874 words).

3. Alexei Krivoruchek article headlined ""Army demands artificial intelligence" says

the Defense Ministry economic analysis department will receive a new computer system
to evaluate the efficiency of budget spending. The new software is to determine the way
to spend the budget funds; pp 1, 6 (659 words).

4. Natalya Bashlykova article headlined "Ryzhkov does not want to reconcile with Nemtsov
and Kasyanov'" says Vladimir Ryzhkov and his supporters from the Republican Party do not
want to reconcile with former allies from the People's Freedom Party Boris Nemtsov

and Mikhail Kasyanov. Experts believe the opposition alliance has no future; p 3 (663 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Igor Zubkov article headlined "The slower you drive, the more you pay' says the Russian
Union of Oil Industrialists has come up with an initiative to introduce social norms of petrol
consumption and to sell fuel cheaper than the market price. The measure could help Russians
cope with an expected rise in petrol prices this year; pp 1, 2 (607 words).



2. Natalya Kozlova interview with head of the Moscow directorate of the Investigative
Committee Lieutenant General Vadim Yakovenko speaking on crimes committed by migrants;

pPp 1, 13 (1,741 words).

Moskovsky Komsomolets

1. Marina Lemutkina article headlined ''Scandal for entire Livanov's ministry' says that
the Education and Science Ministry should have welcomed activists publishing on-line their
findings about forged theses. But instead, the officials pretend that they are fighting against
plagiarism and show no support for the initiative of the public activists; p 1 (592 words).

2. Natalya Rozhkova interview with politician and founder of the Republican Party Vladimir
Ryzhkov speaking on his disagreements with former political allies, Boris Nemtsov
and Mikhail Kasyanov; p 2 (569 words).

Komsomolskaya Pravda

1. Alexei Bogomolov interview with Moscow police chief Anatoly Yakunin speaking about
the crime rates among illegal migrants, a shooting in a Moscow school and the fate of illegal
casinos; p 1, 11 (1,200 words).

2. Viktor Baranets article headlined "Puzikov, Motherland awaiting your arrival" says that
former Defense Minister Anatoly Serdyukov's brother-in-law Valery Puzikov suspected

of committing large-scale fraud has been put on a wanted list and speculates on his possible
role in former Defense Ministry employee Yevgenia Vasilyeva's corruption case; p 10 (400
words).

3. Yelena Chinkova article headlined "CNN to buy photo of separated doorknob' reports
on the supposed fake photos that foreign journalists covering the Winter Olympics in Sochi
posted on the internet; p 9 (900 words)

4. Yelena Chinkova article headlined "Stop hammering Russians!" says that British readers
have harshly criticized The Daily Telegraph for a sarcastic article about Sochi; p 9 (350 words).

Noviye Izvestia

1. Yelena Ryzhova article headlined "Should we move Felix?" reports on plans to return



the monument to Felix Dzerzhinsky, the founder of the Soviet secret service, to its former
place of honor in Lubyanka square; pp 1, 4 (300 words).

2. Vitaly Solovetsky article headlined "Shall we spare no expense?" says that Russian
lawmakers intend to review a draft law introducing prison sentences for insulting
the memory of the World War II; p 4 (400 words).

Trud

1. Viktor Churakov article headlined "They have come here in numbers" says that Swiss voters
have narrowly backed a national referendum proposal to bring back strict quotas

for immigration from EU countries and compares the state of affairs with immigration

in Switzerland and Russia; p 2 (550 words).

2. Alexander Dmitriyev article headlined "Remember this word, Roslyakovo'" says that
Russian state-controlled energy giant Rosneft will start constructing shipyards in the village
of Roslyakovo in Murmansk Region; p 3 (550 words).

RBK Daily

1. Yevgeny Novikov et al. article headlined "Sochi requires new construction sites" says Sochi
requires additional investments to become a viable seaside resort despite the fact that

a substantial proportion of funds has been invested in the construction of Olympic facilities
in the city; pp 1-2 (600 words).

Feb. 11, 2014 / BBC Monitoring / ©BBC

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2014/02/11/what-the-papers-say-feb-11-a31949



