Consumer Rights Group Files Suits
Against Anti-Dozhd Cable Operators

By Christopher Brennan

February 10,2014

11 O

Dozhd general director Natalya Sindeyeva. D. Abramov / Vedomosti

The Society for Consumer Rights Protection has filed suits against four cable operators
for dropping independent television channel Dozhd from their packages over a poll about
the Siege of Leningrad.

The society said on its website that it had received numerous complaints from consumers that
the companies Tricolor TV, Akado, NTV-Plus and Beeline had violated the terms of their
contracts by turning off the station.

The suit maintains that the operators must keep the channel and also says that customers
should be able to seek damages for ""moral harm" from the companies.

Dozhd itself has been the subject of at least 23 lawsuits in the St. Petersburg area since it
posted a poll in January asking whether the city should have been surrendered to the Nazis


https://www.themoscowtimes.com/author/christopher-brennan

during World War II to save hundreds of thousands of people who died in the blockade. Many
of the moral damages lawsuit applications were reportedly rejected.

Other outraged responses included a call by St. Petersburg lawmakers for the Prosecutor
General's Office to check Dozhd for extremism and cable providers have suspended
broadcasts of the channel resulting in an 80 percent drop in its television reach, Lenta.ru
reported.

The management of Dozhd, known for its independent coverage of Russian politics, has said
that the cable companies' actions may have been motivated by a larger, Kremlin-driven
campaign against the channel.

During one broadcast, Beeline founder Dmitry Zimin told one of Dozhd's news presenters,
Yulia Taratuta, that his "soul hurt" over the situation, The New York Times reported.

"I think that everyone understands that this is not Beeline's decision, nor the decision of the
other companies, that have shut you off," Zimin said in an apparent reference to the
channel's powerful enemies.

More than 40 demonstrators were detained in Moscow on Saturday after they held
an unauthorized protest with umbrellas to support Dozhd, which means "rain" in Russian.

The poll about the Siege of Leningrad was taken down shortly after it was posted and the
channel quickly apologized. On Friday, two of Dozhd's presenters personally met with
members of a group dedicated to commemorating the event, who said that they did not want
the channel to be shut off, Interfax reported.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2014/02/10/consumer-rights-group-files-suits-against-anti-dozhd-c
able-operators-a31917



