
How Dozhd Television Rocked the Boat
By John Freedman

February 04, 2014

A Dozhd broadcast shows fans taking to the streets to support the channel, known for critical views of
the state.

Let's admit it. Ever since the Dozhd television station appeared in early 2010, many of us have
wondered how long it could last.

We now may know.

Beginning Wednesday, Dozhd began disappearing from Russian cable servers in quick
succession. A huge backlash occurred — or was orchestrated — when the channel sought
to provoke a discussion around the 70th anniversary of the Siege of Leningrad by posting this
question on its Twitter account on Jan. 27: "Should Leningrad have been surrendered in order
to save hundreds of thousands of lives?"

The response was explosive, as was noted in a report by Itar-Tass. Parliamentarians,
government spokespersons, and leaders of various public organizations lashed out, calling
the question "an attempt to rehabilitate Nazism," "treachery in regards to our nation,"

https://www.themoscowtimes.com/author/john-freedman


and "a move into anti-Russian propaganda."

The last time I recall seeing such vitriol was during the trial of the Pussy Riot punk protest
group in 2012. Russian society has, once again, broken into warring factions over a hot button
issue. For every individual declaring support for freedom of speech and press, someone else is
infuriated by a perceived lack of patriotism on the part of the television channel.

At present, at least four cable providers, NTV-Plus, Akado, ER-Telecom and Beeline, have
pulled Dozhd from the air. Cable company Tricolor and the Internet television provider Rinet
continue to offer access to the channel.

Officially calling themselves the Optimistic Channel, the small crew at Dozhd did for nearly
four years what no one else on Russian television dreamed of. They gave voice to political
opposition, served up wicked political satire, and openly covered the actions and movements
of individuals that the Russian government, and Russian state-controlled television outlets
along with it, considered criminals — Mikhail Khodorkovsky, Pussy Riot, and the blogger-
turned-politician Alexei Navalny to name just a few. They ran live broadcasts of political
protests in Moscow and elsewhere.

But if you think that is all Dozhd did, you missed the point.

Through their programs and their actions Dozhd was a strong advocate for the rights
of people with physical challenges; it provided opportunities for young people's issues
and voices to be heard; it championed emerging musical groups, or officially neglected
veterans, that stand in stark contrast to the flaccid pop that rules the waves of state-
controlled television; it promoted an atmosphere that is advantageous for small business;
and it played an enormous role in improving Moscow's image as a modern city of style and 

In short, Dozhd led by example in the efforts to create a civil society in Russia.

If almost four years of social activism and political daring did not bring down the ax on
Dozhd, what did last week? Was it really that question about surrendering Leningrad?

It is true that passions run high where patriotism, war and national identity are concerned.
And I understand and respect why the memory of World War II — The Great Patriotic War in
Soviet and in Russian parlance — is sacred.

But history and sanctity make awkward partners. Priests and their followers engage matters
of the sacred. Journalists, like historians, are involved in observing, recording and challenging
history.  

Dozhd, in wondering about the cost of human sacrifice during war, was not being
disrespectful or unpatriotic. It was doing its job. It sought to provoke a discussion that might
lead to useful conclusions and revelations. Those who did not like the implications of the
question might have answered in the negative and argued their point of view, even
vehemently. Instead, they claimed “treason” and pressured cable providers to pull the station
off the air.

In fact, the controversy surrounding the Siege of Leningrad is a smoke screen. A quick look
around us tells us that Russian parliamentarians are taking serious restrictive measures in



several spheres today.

The State Duma is considering passing a law known popularly as the “law of objective truth,”
which, according to critics, would seriously weaken the legal concept of presumption of
innocence. On Saturday a new law went into effect that allows the government to block
websites with contested content without a court warrant.

The attack on Dozhd comes as the Winter Olympics are beginning, as violent protests in
Ukraine continue to have a serious impact on Russia, and shortly after a few high-profile
releases of political prisoners, Khodorkovsky and two Pussy Riot members included. This is a
time when control of information is particularly important, and Dozhd was not a controllable
entity.

Natalya Sindeyeva, general director of Dozhd, told Novaya Gazeta on Friday that she believes
the ban on her channel was provoked by a report on dachas belonging to Vyacheslav Volodin,
Putin’s First Deputy Chief of Staff, and Sergei Neverov, Deputy Chair of the Duma.

But surely the reasons are many.

For one more of the underlying triggers of the controversy we might look back six weeks to
the premiere of a series of short satirical films that Dozhd broadcast under the collective
heading of “The Past and the Duma.”

The series marked the 20th anniversary of the Duma and featured actors reading texts drawn
directly from the archives of parliamentary sessions — Vladimir Zhirinovsky promising that
if he were elected Speaker of the Duma he would turn the entire planet upside down, Yelena
Mizulina declaring that “protection from gay propaganda is more important than even oil and
gas,” and Vladimir Putin, in the role of director of the Federal Security Service, making his
first attack on Khodorkovsky’s Yukos oil company in 1998.

The texts were all read verbatim from records available to the public on the Duma website, but
that did not soften their extraordinary satirical effect. It is easy to imagine that
parliamentarians have nursed a grudge ever since.

Whatever the reason for the attacks on Dozhd, the loss of this television channel would be a
serious blow to the free exchange of information in Russia.

Contact the author at jfreedman@imedia.ru

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2014/02/04/how-dozhd-television-rocked-the-boat-a31719

mailto:jfreedman@imedia.ru

