Ao
E L
%

The 5

30 YEARS

‘Moscow Times

INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

== /'8 fl'n;&\,.ﬂ,

What the Papers Say, Jan. 30

By The Moscow Times

January 30, 2014

r: BEIOMOCTH

[ P e T pe—

Kommersant

1. Vitaly Gaidayev article headlined "Ruble falls in its own way" looks at the fiscal policy of the
Russian authorities that resulted in the cheapening of the ruble; pp 1, 8 (726 words).

2. Andrei Kolesnikov article headlined ""What is to be done consciously may require a three-
year wait" reports on President Putin's meeting with the Cabinet and on his decision

to suspend financial support to Ukraine until a new government is shaped there; pp 1, 3 (1,067
words).

3. Viktor Khamrayev et al. report "Providers work as umbrellas'" says several major cable
television providers have dropped independent Dozhd television from their packages over
arow triggered by the channel's poll, questioning the reasons for the Leningrad blockade
during World War II; pp 1, 3 (973 words).


https://www.themoscowtimes.com/author/the-moscow-times

4. Yegor Popov et al. report headlined "Not to drink and not to drive" says the cheap ruble
makes alcohol and vehicles more expensive in Russia; pp 1, 10 (925 words).

5. Maxim Ivanov article headlined "Ukraine protected from intervention from two sides" says
both Russian and European deputies have passed resolutions blaming each other for the
involvement in the political crisis in Ukraine; p 3 (408 words).

6. Kirill Belyaninov article headlined "Author of virus comes to agreement with investigation"
says Russian hacker Alexander Panin has fully admitted his guilt in a U.S. court, where he was
charged with developing software SpyEye that helped him to get hold of the personal data

of 1.4 million of users worldwide; p 5 (432 words).

7. Yelena Chernenko and Kirill Belyaninov article headlined '"Russian access to Iran being
closed' says Washington is trying to prevent Moscow from reaching a trade deal with Tehran,
however, the article adds that U.S. authorities do not pay attention to India conducting similar
cooperation talks with Iran; p 6 (700 words).

8. Sergei Strokan interview with Arsen Avakov, deputy chairman of the opposition Fatherland
faction in the Ukrainian parliament, speaking on the talks between the authorities and the
opposition in Kiev; p 6 (496 words).

9. Ilya Barabanov article headlined ""Indignation frees premises' says the Ukrainian
authorities are ready to amnesty all detained protesters if opposition activists free
government offices they occupied in Kiev. The process has already started, the article says; p 6
(575 words).

10. Maxim Yusin article in opinion column headlined "Price of issue'' says the Ukrainian
opposition leaders and the authorities became hostages of radical nationalists who do not
respect any authority and are willing to spread instability all through the country; p 6 (428
words).

11. Kirill Belyaninov article headlined "Pentagon to check moral readiness' says checks of the
U.S. strategic missile forces have started due to bullying allegations there; p 6 (445 words).

12. Olga Mordyushenko and Oleg Gavrish article headlined "Gazprom becomes victim
of political instability" says that due to an ongoing political crisis in Ukraine, Kiev is once
again unable to pay for the Russian gas; p 8 (500 words).



Nezavisimaya Gazeta

1. Tatyana Ivzhenko article headlined "Kiev thinks about federalization" says Moscow has
resumed thorough checking of Ukrainian cargoes on the border in an attempt to punish
the Ukrainian businesses supporting the opposition; pp 1, 6 (1,685 words).

2. Alexandra Samarina article headlined "Platon Lebedev may demand compensation' says
former head of Menatep bank and Mikhail Khodorkovsky's former business partner, Platon
Lebedev, who has been recently released from prison may demand a compensation for illegal
imprisonment. Lebedev's lawyers are also going to demand for acquittal of the former
businessman, the article says; pp 1, 3 (711 words).

3. Yekaterina Trifonova and Alexei Gorbachev article headlined '"They want to put Browder
on international wanted list" says Moscow is trying to persuade Interpol that there is no
politics in issuing an international arrest warrant for Hermitage Capital head William
Browder; pp 1, 3 (824 words).

4. Yury Panyev article headlined "Obama prefers acting alone" says U.S. President Barack
Obama has not found any time for Russia in his state of the nation address; pp 1-2 (675
words).

5. Anton Khodosevich article headlined "Glory of U.S. secret services does not allow
Lukashenko to sleep" says the Belarusian president Alexander Lukashenko has allowed
the secret services to monitor internet traffic of users in the country; pp 1, 6 (573 words).

6. Svetlana Gavrilina article headlined "Milonov finds Bandera followers in St. Petersburg"
says the St. Petersburg parliament has demanded that Dozhd television channel be punished
for its poll on the Leningrad blockade during World War II, as it questioned the actions of the
Soviet authorities during the war; p 1, 5 (592 words).

7. Alexei Gorbachev article headlined "Deputies to be obliged not to use swear words" regional
parliaments are adopting laws that ban officials from criticizing their colleagues. The so-
called "ethics code' was passed in Yaroslavl region, the article says; p 2 (631 words).

8. Vladimir Mukhin article headlined "Carte Blanche: military factor of Maidan" says
the Ukrainian military are monitoring the political situation in the country, however,
servicemen are unlikely to be engaged in dissolving protests; p 3 (842 words).

9. Daria Tsilyurik article headlined "Reset of main British secret service'" says the head
of GCHQ, Britain's electronic intelligence gathering agency, Sir Iain Lobban, is to step down,



following the scandal with revelations by U.S. whistle-blower Edward Snowden; p 7 (662
words).

Vedomosti

1. Olga Kuvshinova et al. article ''ruble not to flow' analyses the cheapening of the Russian
ruble and the impact it might have on the economy; pp 1, 5 (900 words).

2. Margarita Papchenkova and Alexandra Terentyeva article headlined '"They not to hide
money' says the Finance Ministry is planning to collect taxes from subsidiaries of Russian
companies operating not only in the offshore zones but also in the countries with the lowest
tax rates; pp 1, 4 (500 words).

3. Editorial headlined "Sociology of Gifts'" says that the mass worshipping of the Christian
relic Gifts of the Magi should be considered as a sociological phenomenon; pp 1, 6 (200
words).

4. Polina Khimshiashvili and Yekaterina Kravchenko article headlined "Maidan not pardoned"
looks at the latest developments with the political crisis in Ukraine; p 2 (400 words).

5. Ksenia Boletskaya article headlined '"Dozhd partly blocked' says several major cable
television providers have dropped independent Dozhd television from their packages over

a row provoked by the channel's poll, questioning the reasons for the Leningrad blockade
during World War II. The move is likely to have a great impact on Dozhd, the article says; p 10
(700 words).

Izvestia

1. Anastasia Kashevarova and Svetlana Subbotina article headlined ""NGOs to be allowed

to take foreign money, but not from everyone' says the Russian authorities will draft
aregister of foreign organizations whose grants Russian nongovernmental organizations can
use without risking of being labelled as a "foreign agent"; pp 1, 3 (608 words).

2. Vladimir Zykov article headlined ""Extremist websites to be blocked in one hour" says
Russian websites with extremist information will be blocked within an hour as of 1 February.
Website owners will have to remove illegal content to reopen their websites; pp 1, 4 (430
words).



3. Alena Sivkova article headlined '"Ruslan Gattarov leaves Federation Council" says
Chelyabinsk Region senator Ruslan Gattarov is leaving the Federation Council to become
deputy governor of the region; pp 1-2 (607 words).

4. Natalia Bashlykova interview with Igor Morozov, member of the Russian delegation
at PACE, speaking on the PACE hearing of Hermitage Capital lawyer Sergei Magnitsky's death
in prison; p 3 (555 words).

5. Alexei Krivoruchek article headlined "Russian 'soldiers of the future' to be equipped
in accordance with NATO standards' says Russian servicemen are to be supplied with hi-tech
equipment allowing them to interact with colleagues from NATO forces; p 7 (456 words).

6. Yury Matsarsky article headlined " 'We have betrayed revolution, people'" says that a part
of Ukrainian "street opposition" has eventually fulfilled the conditions of the agreement with
the authorities; p 8 (600 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Tatyana Zykova article headlined "Total outsiders " says Russian officials brought
to account for bribery will be listed in a special state register and made public in an attempt
to curb corruption; pp 1, 5 (800 words).

2. Igor Dunayevsky article headlined '"Obama does not recall Russia' comments on U.S.
President Barack Obama's State of the Nation address and notes that he focused on the
creation of new jobs, the immigration reform and support to the healthcare system and not
on the Russian-U.S. relations; p 8 (600 words).

3. Maxim Makarychev article headlined "All Kiev warriors' reports on the recent
developments in Kiev protests and says that some well-known athletes are appealing

to opposition activists, many of whom are sports fans, to stop protests at least for the period
of the Sochi Winter Olympics; p 8 (400 words).

4. Yevgeny Shestakov article headlined '""Bandera did not dream about this" says as talks
between the ruling party and the opposition continue in the Ukrainian parliament,
nationalists are expected to get seats in the new cabinet; p 8 (530 words).



Rossiiskaya Gazeta (weekly)

1. Yury Snegirev article headlined '""Phantom of Maidan revolution" looks at the latest
developments with the political crisis in Ukraine; p 6 (1,100 words).

2. Timofei Borisov interview with Emergency Situations Minister Vladimir Puchkov, in which
he sums up the results of work of the ministry in 2013 and draws some plans for 2014; pp
30-31 (1,800 words).

Moskovsky Komsomolets

1. Yelena Yegorova article headlined "Putin assesses relations with Ukraine" says although
Russia has suspended financial support to Ukraine due to the political crisis in the country,
Moscow has already transferred $3 billion to the neighboring country; pp 1-2 (486 words).

2. Mikhail Rostovsky article headlined ""Should be rescued or left alone?" says while
supporting the Ukrainian opposition, the West has not provided any financial support to the
country. Ukraine has avoided bankruptcy only thanks to Moscow funding. The author
comments on recent statements by President Putin on the situation in Ukraine and praises his
pragmatism; pp 1, 3 (824 words).

3. Oleg Bazak article headlined "Tough choice of Verkhovna Rada' says the Ukrainian
parliament Verkhovna Rada, which started looking for a way out of the political crisis on Jan.
29, has not found any solution so far; pp 1, 3 (547 words).

4. Alexander Melman interview with Mikhail Zygar, editor-in-chief of Dozhd television
channel, speaking on a recent scandal triggered by a controversial television poll, questioning
the actions of the Soviet authorities who made the Leningrad siege possible during World War
IT; pp 1, 6 (746 words).

5. Melor Sturua article headlined "'Raise U.S. wages'"' says Obama's State of the Nation
address was well-written and well-rehearsed, however, it has not succeeded in breaking
the ice of mistrust among Republicans; p 4 (1,533 words).

6. Political analyst Stanislav Belkovsky article headlined "To Kiev! To Kiev! To Kiev'" looks
at the political crisis in Ukraine and speculates on its prospects; p 3 (900 words).

7. Maxim Grigoriyev article headlined ""Pull and push for Olympics" says the Emergency



Situations Ministry will have "unique equipment' for provision of safety of individuals
and vital infrastructure in Sochi during the Olympics; p 6 (500 words).

RBK Daily

1. Alina Yevstigneyeva et al. article headlined "Gazprom assistants' says that the Economic
Development Ministry, the Higher School of Economics (HSE) and Sberbank are to set up

a centre of expertise on the issues related to the World Trade Organization; pp 1, 3 (750
words).

2. Katerina Kitayeva article headlined "Every fourth button' say that radio stations belonging
to Gazprom-Media holding company, namely Ekho Moskvy, City-FM, Relax-FM, Detskoye
Radio and Comedy Radio stations, are to fall under the control of the ProfMedia broadcasting
corporation from now on; pp 1, 9 (400 words).

3. Ivan Petrov article headlined "Not Moscow traffic officer' says that the head of the State
Traffic Safety Inspectorate Moscow department has resigned right after the Interior Minister,
Vladimir Kolokoltsev, voiced his dissatisfaction with the department's performance; p 2 (600
words).

4. Alisa Shtykina article headlined ""Formula of $17 million" looks into the Russian Supreme
Court decision not to drop a tax claim against the former head of the Yukos oil company,
Mikhail Khodorkovsky, and his co-defendant Platon Lebedev; p 3 (400 words).

5. Vladimir Barsky interview with Deputy Prime Minister Arkady Dvorkovich on his work as
the head of Russia's Chess Federation; p 12 (500 words).

Noviye Izvestia

1. Elya Grigoriyeva article headlined "Useless billion" says that the powerful financial
intervention of the Central Bank to the economic sector has stopped the falling of the ruble
rate only for a short period of time; pp 1, 3 (500 words).

2. Anna Alexeyeva article headlined "'No such rioters exist'" says that the defense of the
Bolotnaya case defendants continues to note inconsistency in the case materials
and witnesses' testimony; pp 1, 5 (850 words).

3. Artyom Lunkov interview with Dozhd television's editor-in-chief Mikhail Zygar headlined



"Political campaign launched against us' following some of Russia's major cable television
providers dropping Dozhd from their packages amid a row over a World War II poll; p 2 (600
words).

4. Yekaterina Dyatlovskaya article headlined "Wrong degree of doubt" says that the ruling
of the European Human Rights Court as regards the violations in the first Yukos case verdict
was not enough for Russian Supreme Court to cancel the verdict; p 2 (450 words).

5. Sergei Manukov and Artyom Lunkov article headlined ""There came a cold blast' looks
at the cooling down in the Russian-EU summit, which was obvious a the recent summit
in Brussels, the authors say; p 2 (400 words).

Komsomolskaya Pravda

1. Alexander Grishin article headlined "KP investigation: Siege and freeing of ministries'
buildings in Kiev coordinated from U.S. Embassy" accuses one of the U.S. Embassy top
officials of orchestrating the Kiev riots; pp 1, 4 (500 words).

2. Yevgeny Arsyukhin article headlined "Central Bank chases ruble" looks into the possible
consequences of the ruble rate fluctuations; p 3 (600 words).

3. Writer Alexander Prokhanov op-ed headlined ""Will Russians lay under Bandera's knife?"
says that having seized the pro-Russian centers in Ukraine, the Ukrainian opposition will
start destroying everything Russian and the state will become "a sitting duck' for Europe; p 5
(800 words).

4. Nigina Beroyeva interview with the head of the Federal Anti-Monopoly Service, Igor
Artyomyev; pp 14-15 (1,500 words).

Komsomolskaya Pravda (weekly)

1. Alexander Grishin article headlined ""Opposition offered power, but does not accept it" calls
the Ukrainian opposition "weirdos" for rejecting the offer for Arseny Yatsenyuk to take
the post of the country's prime minister; p 6 (500 words).

Jan. 30, 2014 / BBC Monitoring / ©BBC



Original url: https://www.themoscowtimes.com/2014/01/30/what-the-papers-say-jan-30-a31580



