
Cable Providers Drop Independent Dozhd
TV Amid Pressure
By Natalya Krainova

January 29, 2014

The Dozhd television logo Maxim Stoulov

A wave of intense political pressure on opposition-leaning Dozhd television, the country's
most prominent privately owned television outlet, resulted Wednesday in at least two cable
providers removing it from their packages, while lawmakers have demanded an investigation
into content on the channel.

The pressure stems from backlash against a poll run by Dozhd regarding the Nazi blockade
of Leningrad during World War II, an event treated with the utmost reverence by government
officials and pro-Kremlin pundits.

Dozhd's editor-in-chief and political analysts say the attack on Dozhd is most likely being
orchestrated by the authorities and is part of a broader campaign to make media coverage
of the government more favorable.

https://www.themoscowtimes.com/author/natalya-krainova


The vast majority of national television channels are state-controlled, but the Kremlin has
moved in recent months to bring even more of the country's media under its direct
supervision. In December, President Vladimir Putin dissolved state news agency RIA Novosti,
replacing it with a new outlet under the leadership of an aggressively pro-Kremlin television
anchor.

“The restructuring of RIA Novosti is part of this campaign,” said Pavel Salin, director of the
Center for Political Studies, a think tank.

The pressure on Dozhd also comes amid reports of restrictions placed on journalists covering
the Sochi Olympics. On Tuesday, the New York-based Committee to Protect Journalists
released a report detailing harassment of journalists investigating politically sensitive topics
in Sochi such as the abuse of migrant workers' rights.

For Dozhd, the trouble began on Jan. 26, the eve of Russia's anniversary celebrating the end
of the Nazi blockade of Leningrad, when it posted a survey on its website asking readers:
"Should Leningrad have been surrendered to save the lives of hundreds of thousands
of people?"

About 750,000 civilians died, most of them from starvation, when the German army cut off
the city from Russian lines from Sept. 8, 1941 to Jan. 28, 1944.

Amid a flood of indignation from Russian bloggers — many of them pro-Kremlin activists —
who regarded the survey's question as an insult to the siege survivors and the memory of its
victims, Dozhd quickly removed the poll, and its website editor Ilya Klishin apologized in a
Twitter message for the "improper question."

Despite the removal of the poll and the apology, several senior State Duma deputies
on Monday condemned Dozhd. Irina Yarovaya of United Russia, head of the State Duma's
Anti-Corruption and Security Committee, called the survey an "attempt to rehabilitate
Nazism," Interfax reported.

Ivan Melnikov, Duma deputy speaker and a member of the Communist Party, said the poll was
"an attempt to lift the taboo off the issues that humanity dropped at the Nuremberg trials,"
Interfax reported. Melnikov said the poll was not the only mishap by Dozhd in recent weeks,
because "amid developments in Ukraine the channel abandoned even minimal attempts to be
objective."

Dozhd editor-in-chief Mikhail Zygar posted an open letter to viewers on the channel's
website on Monday afternoon, saying that the authors of the survey did not mean to offend
anyone and that the "campaign" against the independent channel was "a result of a
politically motivated directive."

Political analysts agreed with Zygar's take on the situation.

"A considerable part of the power elite has a negative view of the channel and there is a big
desire to liquidate or weaken it to the greatest possible extent," Alexei Makarkin, deputy head
of the Center for Political Technologies, a think tank, said by phone.



Igor Tabakov / MT

Mikhail Zygar

Dozhd was founded by supporters of President Dmitry Medvedev's team in 2010 to publicize
pro-Kremlin liberals, but that task from the government no longer exists, political analyst
Salin said.

A top government official disputed that a campaign was afoot to shut the channel down,
however. Deputy Communications and Press Minister Alexei Volin told Kommersant FM radio
that "when a campaign of political persecution unfolds, a channel is usually shut down." He
also called the survey "idiotic," unprofessional and disrespectful of public opinion and said
that Dozhd should fire all its editorial staff linked to publishing the survey.

Lawmakers and cable television officials were united in calling for sanctions on the channel.

The head of Russia's Cable Television Association, Yury Pripachkin, on Tuesday suggested
removing the channel from cable packages over the scandal, RIA Novosti reported.

As if replying to Pripaсhkin's call, at least two cable television providers — Akado
and Dom.ru — said Wednesday that they would cut off Dozhd to their subscribers across



Russia. Unconfirmed media reports said two other networks had also stopped carrying
the channel.

Dom.ru, which operates in 40 cities and towns, disconnected Dozhd to its subscribers over
the absence of a contract with the channel, the network's local websites reported.

Television operator Akado decided Wednesday to switch off Dozhd starting Thursday, over
the "significant change in the broadcasting concept of the channel in recent times," Interfax
reported, citing a statement by Akado.

State Duma deputies with the Communist Party and St. Petersburg's city legislature
on Wednesday separately asked Prosecutor General Yury Chaika to punish Dozhd over
the survey, Interfax reported.

"Those who defended Leningrad unquestionably performed a great feat," Dmitry Novikov,
author of the Duma's request to Chaika, told The Moscow Times by telephone.

"The survey [of Dozhd] envisages a 'yes' or 'no' answer, which make it possible to question
the people's feat as useless," Novikov said.

Novikov dismissed Zygar's apology, calling the poll "an element of editorial policy"
and asking why a representative of Dozhd speaking on RSN radio Tuesday proposed a public
discussion of the poll question.

Novikov refused to speculate about possible sanctions against Dozhd, but said that if
prosecutors failed to impose any, the party would come up with a bill "on protecting historical
memory."

Some observers and journalists spoke up for the channel, defending its right to have
an independent editorial policy. A commission at the Kremlin human rights council
condemned the removal of the channel from the air by cable networks, saying it contradicted
Russia's international obligations related to democracy, and Russian laws that require a court
ruling for "shutting off" a registered media outlet, RIA Novosti reported.

Pavel Gutiontov, secretary of the Union of Journalists of Russia, said it was "unacceptable that
a body that must provide a broadcasting opportunity would engage in censorship of the
content," Gutiontov told Interfax.

At least two high-profile journalists, including television and radio host Nikolai Svanidze
and former Izvestia gossip columnist Bozhena Rynska, defended the right of Dozhd to publish
the survey and justified posing the survey question to viewers.

In response to the public outcry, Dozhd said it would dedicate programming all day Sunday
starting at noon to discussing patriotism, adding that it did not want patriotism to be
"mistaken for loyalty to the authorities."

Contact the authors at n.krainova@imedia.ru and newsreporter@imedia.ru

mailto:n.krainova@imedia.ru
mailto:newsreporter@imedia.ru


Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2014/01/29/cable-providers-drop-independent-dozhd-tv-amid-press
ure-a31578


