
What the Papers Say, Jan. 15, 2014
By The Moscow Times

January 15, 2014

Kommersant

1. Irina Nagornykh et al. article headlined "Anti-terror act" says a group of four lawmakers,
all of whom used to work for security agencies, are to introduce a set of bills in today's
legislative session that would toughen punishment for assistance in terrorist acts. One of the
bills envisages restrictions and closer control over online payments; pp 1, 3 (775 words).

2. Pavel Tarasenko article headlined "Millionaires will be asked to become migrants of a more
labor kind" says Britain is going to raise the price tag for its so-called Investor Visa that now
enables businessmen and their families to take out three-year UK visas in return for investing
1 million pounds in the country; pp 1, 6 (574 words).

4. Vadim Visloguzov and Tatyana Grishina article headlined "Russia gets in touch with

https://www.themoscowtimes.com/author/the-moscow-times


offshore centres" says Russia is about to ratify the OECD Anti-Bribery Convention that would
enable Russian taxation services to share information with their foreign colleagues and fight
offshore tax avoidance more effectively; pp 1-2 (849 words).

5. Vladislav Novy article called "Customs to check buyers" discusses a new extended list
of documents that online shoppers are now required to submit to clear their purchases
through Sheremetyevo Airport customs; pp 1, 8 (564 words).

6. Maxim Ivanov and Taisia Bekbulatova article headlined "Moscow to be handed over
to single seat winners" says the United Russia faction in the City Duma has proposed
amendments to the city electoral law that will provide for the city parliament to be elected
through single-seat constituencies; p 2 (571 words).

7. Taisia Bekbulatova et al. article called "Nikita Belykh and Vyacheslav Gayzer toe the starting
line" looks at the prospects of Nikita Belykh and Vyacheslav Gayzer to be re-elected as
governors of the Kirov region and the Republic of Komi respectively; p 2 (717 words).

8. Sofya Samokhina et al. article entitled "Citizens prefer elections" sums up the results of a
poll that shows growing support for elections as a means of solving current-day problems; p 3
(353 words).

9. Andrei Kolesnikov article called "Under Miller's surveillance" reports on President Vladimir
Putin's meeting with Hungarian Prime Minister Viktor Orban; p 3 (607 words).

10. Grigory Tumanov et al. article headlined "Citizens won't be allowed to construction site"
says the Public Chamber is going to debate a bill that would restrict people's involvement
in the discussion of major infrastructure projects; p 4 (647 words).

11. Ivan Buranov article called "New course declared for drivers" outlines new driver training
regulations that might come into force as soon as in February; p 4 (636 words).

12. Oleg Rubnikovich and Anna Pushkarskaya article headlined "New suspect appears
in Headquarters" offers an update on an embezzlement investigation in connection with
renovations at the General Staff Building in St. Petersburg that now belongs to the Hermitage
Museum. Fraud charges have been brought against Moscow businessman Arkady Akhmechet
whose companies are believed to have illegally received 55 million rubles as subcontractors; p
4 (765 words).

13. Vladimir Barinov article called "Ankle monitors pulled together in separate case" reports
that the Moscow investigations directorate has completed an investigation into a well-



publicized case in connection with the procurement of ankle monitors for the Federal Penal
Service; p 5 (856 words).

14. Yelena Chernenko article headlined "Russia-EU summit transferred into future" previews
a Russia-EU summit in Brussels scheduled for late January, saying its agenda is likely to be
curtailed; p 6 (502 words).

15. Ivan Safronov and Yelena Chernenko article headlined "Russia military bidding last
farewell to Syrian chemical weapons" details Russia's involvement in transporting Syria's
chemical weapons out of the country; p 6 (533 words).

16. Sergei Strokan and Yelena Chernenko article headlined "Syria and Iran may not reach
agreement any time soon" points to an escalating information war between Iran and Saudi
Arabia ahead of the Geneva 2 peace conference. As a result, both of them may not take part
in the conference; p 6 (484 words).

17. Kirill Melnikov and Anna Zanina article headlined "Ronsneft face fines in Yukos case"
reports that a U.S. court has ordered a subsidiary of Russian state oil company Rosneft to turn
over assets to the U.S. in order to pay $186 million to a company linked to bankrupt oil
company Yukos; pp 7, 9 (550 words).

18. Yegor Popov et al. article headlined "Rostec in control" says Aleksey Aleshin, who is
believed to be affiliated with Rostec CEO Sergei Chemezov, has been appointed as head of the
Federal Service for Environmental, Technological and Atomic Inspection, or Rostekhnadzor ;
p 9 (466 words).

19. Anastasia Fomicheva article headlined "Rosatom conquers Hungary" says Hungary has
agreed to hire Rosatom to build two NPP reactors worth around 12 billion euros. Russia will be
the main investor in the project, despite its own fiscal problems; p 9 (514 words).

20. Sergei Sobolev article headlined "Olympics converted into audience" quotes a report
by Initiative advertising agency as saying that Sochi Olympic broadcasts are unlikely
to substantially boost Russian television channels' viewership, which is high already; p 10
(705 words).

21. Roman Rozhkov article headlined "Facebook finds itself on Yandex" reports on search
engine Yandex and Facebook having agreed to add the latter's user-generated content
to Yandex search results; p 10 (447 words).



Vedomosti

1. Bela Lyauv article called "Viktor Vexelberg to knock down and redevelop ZiL" says Viktor
Vexelberg's development company Kortros (formerly Renova Construction Group) is likely
to win a bid for redeveloping the territory of the Moscow-owned ZiL car factory; pp 1, 18 (600
words).

2. Editorial headlined "That's enough of shopping" looks at stagnating consumer spending
in Russia; pp 1, 6 (400 words).

3. Lilia Biryukova et al. article called "Duma against terror" says the parliament is to consider
amendments to the Criminal Code and banking regulations that are aimed at countering
terrorist activity. The bills would also extend security services' mandate to conduct a personal
search; pp 1-2 (1200 words).

4. Maria Zheleznova and Lilia Biryukova article headlined "No alternative found" says that
Nikita Belykh and Vyacheslav Gayzer, two of the eight regional governors whose term in office
expires this winter, have been appointed as acting heads of their regions and are likely to get
re-elected. The article estimates the chances for survival of the other six governors; p 3 (450
words).

5. Polina Khimshiashvili article headlined "Short talk with EU" says the 28 January Russia-EU
summit in Brussels is unlikely to avoid raising such burning issues as Ukraine and the South
Stream project; p 3 (400 words).

6. Margarita Lyutova article called "Shutting the stream" looks at the Russia-EU standoff
over the South Stream pipeline project; p 4 (450 words).

7. Maxim Tovkaylov and Alexei Nikolsky article entitled "Controller of business" profiles
the new head of Rostekhnadzor, Alexei Aleshin; p 5 (400 words).

8. Ramazan Alpaut op-ed called "Big Caucasus coming to Europe" argues that the Caucasus
countries should be considered a part of Europe rather than Asia due to their adoption
of democratic values and cultural bonds; pp 6, 7 (1100 words).

9. Ilya Klishin's column "Maximum retweet. Social networks against sacredness" looks
into Russian politicians' attitude to online life and social networks, saying that president
Putin is probably the last Russian president who is not a keen internet user; p 7 (500 words).



10. Darya Borisyak article headlined "VTB Group bids farewell to Fitch" reports that VTB
Group, Russia's second-largest bank, has severed all its relations with Fitch Ratings after
the rating agency lowered VTB's issuer-default rating in January 10; p 14 (550 words).

11. Anastasia Golitsina article headlined "Facebook switches on the search in Yandex" reports
that the Russian search engine Yandex is launching a social search feature that will show
Yandex visitors' public posts from Facebook alongside other search results; p 10 (450 words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Ivan Rodin article called "Party money boxes taken under surveillance" says
the government has proposed to introduce regulations as regards bank loans that political
parties are allowed to take out to finance their election campaigns. The move is explained
by willingness to make sure that election campaigns are not sponsored from abroad, by state-
owned companies and fly-by-night companies; pp 1, 3 (714 words).

2. Igor Naumov article headlined "Stagnation kills domestic demand" looks at consumer
spending in the last quarter of 2013 that went down by 5 percent as compared to the same
period in 2012; pp 1, 4 (752 words).

3. Viktoria Panfilova article entitled "Russian prosecutor's office might get hold of Ablyazov"
says a court in Aix-en-Provence is likely to authorize the extradition of Kazakh banker
Mukhtar Ablyazov to Russia. He is wanted in Russia, Ukraine and Kazakhstan on bank fraud
charges; pp 1, 7 (784 words).

4. Svetlana Gamova article called "Chisinau offers its airfields and aircrafts to NATO" says
the breakaway Trans-Dniester region has accused the Moldovan Defense Ministry
of negotiating with NATO to allow the alliance to use the local air force infrastructure; pp 1, 7
(838 words).

5. Yevgenia Novikova article called "Riyadh backs Sunni uprising in Iraq" says Iraq has finally
managed to persuade the UN Security Council to look into reports about Saudi Arabia
financing terrorists on the territory of Iraq; pp 1, 8 (731 words).

6. Vladimir Mukhin article headlined "Moscow preparing base in Middle East" examines
Russia's ongoing effort to strengthen its positions in the Middle East and the Mediterranean
through expanded military cooperation with Iran and Mediterranean states; pp 1, 8 (886
words).



7. Yury Paniyev article called "Russia does not want to see American journalist for five years"
looks at how the Western mass media responded to the ousting of U.S. journalist David Satter
from Russia; p 2 (649 words).

8. Editorial headlined "Utility prices do not listen to ministers" says utility prices soared
by around 12 percent last year, twice the rate of inflation, and concludes that the national
utility sector is a "black hole"; p 2 (550 words).

9. Viktor Litovkin article called "Petr Veliky controlling transportation of Syrian chemical
weapons" gives details of a challenging military operation to transport Syrian chemical
weapons from the country, emphasizes Russia's leading role in it; p 2 (737 words).

10. Alexei Gorbachev and Darya Garmonenko article called "Nikita Belykh becomes acting
governor until September" weighs Nikita Belykh's chances of getting re-elected as the Kirov
region governor; p 3 (616 words).

11. Andrei Serenko op-ed "Carte Blanche. Ghost suicide bombers threatening Russia" analyzes
the December terrorist attacks in Volgograd, saying there are groups of "ghost suicide
bombers" operating in Dagestan that recruit men rather than women and whose tactic has so
far proved effective; p 3 (640 words).

12. Yekaterinburg Trifonova article called "Yet another judicial reform" says human rights
advocates and lawmakers call for including members of public on judges qualification boards;
p 3 (705 words).

13. Anastasia Bashkatova article headlined "Center failing to cope with North Caucasus" looks
at an expert report that reveals the failure of the Russian government's economic policy in the
North Caucasus; p 4 (974 words).

14. Alina Terekhova article called "On opposite sides of South Stream" says "the Kremlin is
bracing itself for a conflict with the European Union over the South Stream pipeline." Expert
Mikhail Krutikhin says that neither Gazprom nor the European Commission want to make
compromises on the issue; p 4 (718 words).

15. Kirill Velikanov essay entitled "Ukraine, Europe and Russia" argues that it would be good
for Ukraine as well as for Russia if the former became part of the EU as it would ensure a solid
presence of the Russian language in Europe; p 5 (1,788 words).

16. Tatyana Ivzhenko article called "Every second Russian does not approve of loan
for Ukraine" looks back at Ukraine's financial hardships that led to its signing a deal with



Russia in December on a $15 billion loan; p 7 (1,034 words).

17. Darya Tsilyurik article headlined "Egyptian military legitimize themselves through
constitution" reports on a referendum on the new constitution that is taking place in Egypt;
quotes pundit Irina Mokhova as saying that Muslim Brotherhood won't give up easy; p 8 (548
words).

Izvestia

1. Anastasia Kashevarova article headlined "Terrorists and their accomplices to be jailed
for life" says that State Duma deputies have drafted a set of anti-terrorist amendments to the
law envisaging life-long imprisonment for terrorist activities. The amendments are to be
passed down by the end of the Duma's spring session, the paper says; pp 1-2 (900 words).

2. Andrei Gridasov article headlined "Serdyukov's friend asks to be presented with charges"
says the defendants of the high-profile Oboronservis fraud case have complained to the
Investigative Committee, saying the case materials are presented to them in chaotic order
and don't have a clear understanding of what they are actually charged with; pp 1, 4 (700
words).

3. Lyudmila Podobedova article headlined "Agency to deal with shelf projects" says that
the State Duma and manufacturers of oil and gas equipment have suggested to set up
a national integrator that would control shelf projects for the benefit of market players
and the Russian economy in general; pp 1, 5 (900 words).

4. Denis Telmanov article headlined "Head of Kalashnikov concern denied U.S. visa" says
the ousting of U.S. journalist David Satter from Russia could be a response to the incident
of December 2013, when the head of the Kalashnikov weapon production concern, Konstantin
Busygin, was denied a U.S. visa; pp 1, 4 (600 words).

5. Yelena Malay article headlined "Corruption in security services proposed to be equalled
to state treason" says that lawmaker Oleg Nilov from A Just Russia Party is to draft a bill that
would equal the abuse of power of security services' employees to state treason; pp 1-2 (500
words).

6. Egor Sozayev-Guryev article headlined "Russia to help Hungary by means of loan
for nuclear power plant" looks into he highlights of the meeting between President Vladimir
Putin and Hungarian Prime Minister Viktor Orban; p 2 (400 words).



7. Natalya Bashlykova article headlined "CPRF wants to toughen ban on foreign financing"
says that the Communist Party has introduced a bill that would ban all the parties
from receiving funding from non-commercial foundations, as the money often comes
from abroad; p 3 (450 words).

8. Svetlana Povoraznyuk interview with journalist Mikhail Leontyev, who has been appointed
oil giant Rosneft's vice-president with responsibility for PR; p 5 (600 words).

9. Konstantin Volkov and Yury Matsarsky article headlined "New Egyptian constitution
written in favor of military men" reports on the ongoing referendum on the new constitution
that is taking place in Egypt, noting the high level of tension that resulted in several casualties
already; p 8 (600 words).

10. Boris Mezhuyev opinion column headlined "Entire Europe looking at us" looks into recent
developments in the Russian-European relations; p 9 (600 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Natalya Kozlova interview headlined "Not private business" with head of the Investigative
Committee Alexander Bastrykin, who speaks about his agency's legislative initiatives aimed
at preventing fraudulent privatization of state-owned assets; pp 1, 2 (805 words).

2. Alexander Yemelyanenkov article called "Frost hits, postgraduates in fever" voices
astonishment over the Education Ministry's decision to suspend the operation of 602
university dissertation committees across Russia, including a few at Russia's major
universities; pp 1, 6 (976 words).

3. Alena Uzbekova interview with Agriculture Minister Nikolai Fedorov headlined "Menu
for new year"; pp 1, 9 (1,800 words).

4. Yulia Krivoshapko interview with first deputy chair of the Central Bank Ksenia Yudayeva
headlined "Ruble is free" on the Central Bank's police regarding the ruble exchange rate; p 3
(1,221 words).

5. Fedor Lukyanov op-ed headlined "Echo of 20th century" pays tribute to the late Israeli
Prime Minister Ariel Sharon; p 8 (725 words).

6. Alexander Gazyuk article called "Correspondent non grata" reports on the expulsion of U.S.



correspondent David Satter from Russia, says that in addition to his "signature sharp
criticism of the Russian political system" Satter often makes very "weird conclusions",
for example when he says that "Russia is sabotaging the U.S. fight against terrorism"; p 8 (735
words).

7. Pavel Dulman article headlined "Klitschko punched" slams Ukrainian opposition leader
Vitaly Klitschko, saying he supports Ukrainian nationalism and noting the destructive nature
of the Ukrainian opposition in general; p 8 (500 words).

Moskovsky Komsomolets

1. Marina Ozerova article headlined "Tale of frozen time" speculates on possible winter time
reversal that might be introduced in Russia after the Sochi Winter Olympics; pp 1-2 (300
words).

2. Mikhail Rostovsky article called "Primakov attacks White House" says that former Prime
Minister Yevgeny Primakov has fiercely criticized the government for not concentrating on a
set of measures necessary for economic growth; pp 1-2 (550 words).

3. Mikhail Zubov article headlined"United Russia not allowed to lose Moscow city elections"
reports that the Moscow election code may soon be changed so that it will let only candidates
running in single-seat constituencies to participate in the elections; p 2 (300 words).

4. Vladislav Inozemtsev essay headlined "Swore friends and best enemies" looks at the
possible Russian partners and enemies in the approaching global stand-off and speculates
on the creation of a union between Russia, Japan and the United States; p 3 (700 words).

5. Natalya Rozhkova article headlined "Scenario for Caucasus leads to mental house" sums up
the report on the situation in the North Caucasus drafted by former Finance Minister Alexei
Kudrin's Committee for Civil Initiatives, adding that it probably, won't be sent to the
government due to its harsh criticism of the regional authorities' policy, p 3 (300 words).

RBK Daily

1. Yevgeny Krasnikov report "Absorbed by reading Flirt" says that Pavel Shapkin, head of the
national union for protection of consumers' rights, has sent a letter to Prime Minister Dmitry
Medvedev and asked him to take steps in relation to the magazine Flirt and check whether its
activities are legal; pp 1, 9 (650 words).



2. Alexander Litoy report "Acting winner" says that Kirov region governor Nikita Belykh
and the head of the Republic of Komi, Vyacheslav Gayzer, are likely to be re-elected
in September; p 2 (800 words).

3. Inga Vorobyeva report "Generous atom" looks at the meeting of President Vladimir Putin
with Hungarian Prime Minister Viktor Orban and says that Russia is ready to invest in the
construction of two nuclear power units in Hungary; p 3 (450 words).

Novaya Gazeta

1. Yulia Polukhina report "Appalling court" slams the trial of Vladimir Topekhin, who is
paralysed, at Moscow's Tverskoi court; p 2 (750 words).

2. Vera Chelishcheva report "Magnitsky's second case" says that according to the investment
fund Hermitage Capital Management, new criminal proceedings have been instituted
in relation to Sergei Magnitsky, the fund's lawyer who died in a Moscow remand center
in 2009; p 3 (900 words).

3. Olga Prosvirova report "Five years without 'Liberty'" looks at David Satter, the U.S.
journalist who has been refused a Russian visa after "violating migration regulations"; p 4
(600 words).

4. Boris Vishnevsy report "'Against all' option to be reinstated" says that the State Duma
intends to reinstate the "Against all" option in ballot papers. This will serve the interests
of the authorities, author says; p 7 (850 words).

5. Vera Chelishcheva report "Politkovskaya case being drowned in scandals" looks at the case
of Anna Politkovskaya, prominent journalist and a Kremlin critic, killed in 2006, and says that
both law enforcers and defendants want to drown the results of the probe in idle talk; p 10
(800 words).

6. Yelena Masyuk interview headlined "Church's channels of self-purification are littered"
with Andrei Kurayev, a proto deacon in the Russian Orthodox Church and the critic of the
church and the government; pp 11-13 (4,300 words).

Noviye Izvestia

1. Vera Moslakova report "Tight tie or garrotte" says that the State Duma has approved in the



first reading a bill introducing amendments to the law on political parties, which are aimed
at "increasing transparency of providing funds to political organizations". According to the
opposition, the bill will "strangle" opposition parties; p 2 (800 words).

2. Vardan Ogandzhanyan report "Will flat be likened to Butyrka?" looks at the corruption case
of the Defense Ministry's subsidiary Oboronservis and says that according to experts,
the main suspects, former Defense Minister Anatoly Serdyukov and former head of the
Defense Ministry's property department Yevgenia Vasilyeva, will get very lenient sentences; p
2 (650 words).

3. Konstantin Nikolayev report "Via correspondence" says that Nobel Prize winners have
called on Putin via The Independent to cancel the law banning "gay propaganda" among
minors; p 2 (400 words).

4. Sergei Putilov report "Will war write off everything?" looks at a new economic mobilization
plan being introduced in Russia from 2014 and says that it may undermine the country's
economy; p 3 (700 words).

Komsomolskaya Pravda

1. Anastasia Moryleva report "Cost of terrorist attack in Volgograd is 700 rubles" looks
at possible organizers of explosions in Volgograd in December 2013 and at who could carry
them out; pp 1, 5 (500 words).

2. Viktor Baranets report "Our seamen decontaminate Syria" says that Russian warships are
escorting vessels carrying Syrian chemical weapons; p 2 (400 words).

3. Alexander Grishin report "Okhlobystin leaves Yevroset himself" says that Russian actor
and former priest Ivan Okhlobystin has said in his Twitter that he has quit the post of creative
director of the mobile phone retailer Yevroset "not to expose to danger his friends and their
families"; p 4 (150 words).

4. Alexei Mukhin report "When power of truth changes truth of power" looks at political
success of Vladimir Putin; p 4 (1,400 words).

5. Darya Aslamova's second part of report "Why Russia needs Caucasus" featuring author's
comments on her trip to Dagestan; pp 8-9 (2,800 words).



Krasnaya Zvezda

1. Viktor Ruchkin report "Geneva 2 will decide many things" looks at the forthcoming
international conference on Syria to be held in Switzerland on Jan/ 22 ; p 3 (1,000 words).

Argumenti i Fakti

1. Yekaterina Barova interview with Valery Fedorov, head of the All-Russia Public Opinion
Research Centre (VTsIOM); p 5 (1,500 words).

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2014/01/15/what-the-papers-say-jan-15-2014-a31086


