
What the Papers Say, Dec. 17, 2013
By The Moscow Times

December 17, 2013

Kommersant

1. Sofya Samokhina and Irina Nagornykh article headlined "Amnesty with a flourish" says
an amendment allowing the upcoming amnesty to be used towards people on trial over mass
disturbances will be submitted to the State Duma today. The deputies are to correct some
technical mistakes in the document; p 1 (782 words).

2. Alexei Shapovalov article headlined "Industry pulls to the bottom" says no industrial
growth can be observed in Russia despite warm weather and Gazprom's pledge to launch its
investment program by the end of 2013; pp 1, 8 (591 words).

3. Yury Barsukov article headlined "Gazprom's investments to be shown to prime minister"
says Gazprom's investment program is to be discussed at the government meeting chaired
by Dmitry Medvedev today. Some sources expect it to be criticized, however, Medvedev's

https://www.themoscowtimes.com/author/the-moscow-times


stance on the program is still unknown; pp 1, 11 (606 words).

4. Roman Rozhkov and Pavel Belavin article headlined "E-commerce not to be distinguished
from retail trade" says the Russian authorities are going to equate online trade with retail
trade and to take online commerce under control, as the budget is losing money due to grey
import schemes used in online trade; pp 1, 13 (592 words).

5. Anna Pushkarskaya and Viktor Khamrayev article headlined "Legal command structure
built in new way" says President Putin has submitted to the State Duma amendments to the
legal reform that would change the structure of the legal department of the Supreme Court
and would ensure the rotation of the federal courts heads; p 2 (867 words).

6.Taisia Bekbulatova article headlined "European regulations asked for dual citizenship" says
member of the federal political council of the PRP-Parnas opposition party Vladimir Kara-
Murza has complained to the European Court of Human Rights about the Russian ban
on standing for elections for people with dual citizenship. He believes that Russian legislation
violates international standards, while the Central Electoral Commission believes the ban
to be right; p 2 (473 words).

7. Natalya Korchenkova et al. report headlined "Shelf life extended for TV products" says
the State Duma plans to pass a bill obliging Russian television channels to store all television
programs for a year. The move is expected to help people suing media over defamation; p 3
(603 words).

8. Yelena Chernenko article headlined "Russia and EU drift apart on Independence Square"
says Russian Foreign Minister Sergei Lavrov, who met his EU colleagues to discuss the agenda
for the next Russia-EU summit, criticized European politicians over their involvement in the
political situation in Ukraine. Meanwhile, the EU pledged to help Ukraine find sources
of financing if the country reaches the association deal with Europe; p 7 (677 words).

9. Pavel Tarasenko article headlined "Britain sees labor migrants in Europeans" says
the British authorities want to impose limit on the EU labor migrants coming to work in the
country by 75,000 people a year. London is afraid of a possible influx of migrants
from Bulgaria and Romania, as the residents of these countries will be able to move freely
and work in any EU country as from 2014; p 7 (420 words).

10. Galina Dudina article headlined "Three times chancellor" says the inauguration of Angela
Merkel for her third term in office will be held in Berlin today. She is expected to help
the German economy stay afloat, however, no improvements in relations with Russia are
expected; p 7 (531 words).



Nezavisimaya Gazeta

1. Svetlana Gamova article headlined "Gagauz people make step towards independence" says
the Gagauz autonomy in the south of Moldova is developing is electoral code and the court
uncontrolled by Chisinau. The move is seen as a step towards independence of the region; pp
1, 6 (892 words).

2. Ivan Rodin article headlined "Passions run high over Putin's amnesty bill" says the State
Duma is to start discussing the presidential amnesty bill today, however, the deputies are
expected to do what the Kremlin tells them; pp 1, 3 (794 words).

3. Tatyan Ivzhenko article headlined " "Russian can give loan to Ukraine and bring down gas
price" says the Ukrainian opposition leaders have warned President Yanukovych against
signing a deal with Russia to join the Customs Union. Yanukovych is visiting Moscow today;
pp 1, 6 (1,090 words).

4. Alexandra Samarina article headlined "Person involved in Oboronservis case complains
about investigation" says lawyers of Yevgenia Vasilyeva being under investigation as part
of the Oboronservis corruption case have filed three complains against investigators.
The Investigative Committee believes that Vasilyeva is stretching the time to wait until
the presidential amnesty comes into effect; pp 1, 3 (623 words).

5. Alina Terekhova article headlined "Forces reduction of livestock numbers and cattle
slaughtering under way in country" says food import grew in Russia by 4 percent this year
compared to the figures of 2012; pp 1, 4 (761 words).

6. Darya Tsilyurik article headlined "Tiger of Chinese corruption caught on trap" says former
Chinese security chief Zhou Yongkang is being investigated for corruption; pp 1, 7 (599
words).

7. Editorial headlined "Microscopic democracy for Russia" says the All-Russia People's Front
has drafted two versions of the municipal reform in the country, both of them abolish direct
mayoral elections; p 2 (498 words).

8. Viktor Litovkin article headlined "Army tasks on New Year's Eve" says Defense Minister
Sergei Shoigu has given tasks to his subordinates with tough deadlines at a meeting with
senior army officials following the instructions for the army President Vladimir Putin issued
during his annual address to parliament on Dec. 12; p 2 (486 words).

9. Yekaterina Trifonova article headlined "State Duma draws conclusions from Euro-Maidan"



says a Russian lawmaker has suggested that Russian media and NGOs should be barred
from receiving foreign funding and historians who forge historical facts should face criminal
charges; p 3 (593 words).

10. Yvgenia Novikova article headlined "America resumes support to Syrian opposition" says
the U.S. resumes the non-lethal weapons supply to the Syrian opposition despite the growing
power of Islamists among the opposition; p 7 (719 words).

11. Yury Panyev article headlined "European lunch with Ukrainian side-dish" says Russian
Foreign Minister Sergei Lavrov participated in a meeting with EU colleagues, where
the situation in Ukraine, the next Russia-EU summit and a peaceful settlement of the Syrian
crisis were high on the agenda. During the meeting Swedish Foreign Minister Carl Bild
criticized Ukrainian leader Viktor Yanukovych for his "double standards", in the same time
accusing Russia of "propaganda campaign against Ukraine", whereas Vladimir Chizhov,
Russia's representative at the EU, compared the EU actions against Kiev with a steam-boiler;
p 7 (708 words).

Vedomosti

1. Maria Dranishnikova article headlined "Developer Mamut" says tycoon Alexander Mamut
and former senator Alexander Gordeyev will soon become owners of a 16-percent stake in the
PIK developer group; pp 1, 18 (611 words).

2. Editorial headlined "Company party Russia" says an increasing number of Russian state
controlled corporations are canceling New Year parties or personnel are paying for the events
themselves following President Putin's criticism over wasting money on company parties; pp
1, 6 (408 words).

3. Lilia Biryukova article headlined "Replacement for Poltavchenko" says the Russian
leadership are deciding who is going to replace St Petersburg governor Georgy Poltavchenko
as he is not likely to get re-elected at the next polls; pp 1-2 (631 words).

4. Polina Khimiashvili et al. article headlined "Loan without union" says the Ukrainian
president Viktor Yanukovych visiting Moscow today is willing to reach an agreement on a
large loan without any obligations to join the Customs Union. The move is expected to help
Yanukovych stay in office at least until the next election in 2015; p 2 (668 words).

5. Another editorial headlined "Shifting blame" says Deputy Prime Minister Igor Shuvalov did
not mention the most acute problems for the Russian business climate when speaking about
doing business in the country; p 6 (319 words).



6. Maxim Glikin and Anna Shcherbakova interview with St. Petersburg governor Georgy
Poltavchenko headlined "The city is a like a bog, not the one to stage protests" in which
the governor speaks about his work at the KGB (name for Federal Security Service in Soviet
times), the city management and gubernatorial election plans; pp 8-9 (4,055 words).

7. Svetlana Bocharova and Lilia Biryukova article headlined "Dissenters may be pardoned"
says activists of the Bolotnaya riots case and Arctic Sunrise case may be amnestied before
the court brings in the verdict; p 3 (250 words).

8. Maxim Tovkaylo article entitled "Olympic investors get two years" says as a result of a
meeting between Prime Minister Dmitry Medvedev and Olympic investors, the latter were
allowed not to give back loans to VEB bank before 2016 — by that time it will have become
clear whether they need additional support; p 4 (700 words).

9. Margarita Lyutova article headlined "Industry's nosedive" says the industry decline
gathered pace in November; the situation in the economy may exacerbate following
the stagnating industry; p 2 (250 words).

10. As part of the "Quote of the week", Kirill Kharatyan's comment on French Foreign
Minister Laurent Fabius's statement to the effect that the French authorities will not attend
the Sochi Olympics suggests that the Russian authorities are reaping the fruits of their own
victory; p 7 (300 words).

Izvestia

1. Pavel Kochegarov article headlined "Investigators find kickbacks in Federal Customs
Service" says the Federal Customs Service officials are being suspected of receiving kickbacks
when making purchases for the service; pp 1, 3 (585 words).

2. Yelena Teslova article headlined "Opposition wants extremists and drug-addicts amnestied
" details amendments to the presidential amnesty bill drafted by the parliamentary
opposition; p 1 (903 words).

3. Alexander Yunashev and Yelena Teslova article headlined "Marine Le Pen shocked
by Holland's refusal to go to Sochi" says French President Francois Hollande's political rival
Marine Le Pen says she was shocked by the president's decision to ignore the Winter Olympics
in Sochi; pp 1, 4 (400 words).

4. Natalya Bashlykova article headlined "Civic platform demands resignation of Nikolai



Tsukanov" says the Civic Platform party slams the Kaliningrad region governor Nikolai
Tsukanov over his failure to prevent the closure of the largest regional bank, Investbank; p 3
(712 words).

5. Igor Yavlyansky et al. report headlined "Jewish organizations of U.S. indignant over McCain
meeting with Tyahnybok" says Jewish organizations in the U.S. are indignant over senator
McCain's meeting with one of Ukrainian Nationalists actrivist, Freedom party leader Oleh
Tyahnybok notorious for his anti-Jewish statements during McCain's visit to Ukraine; p 7
(568 words).

6. Andrei Dubinksy and Yanina Sokolvskaya artile entitled "Independent Square becomes
open house" comments on support from abroad of events at Maidan and interviews a Polish
lawmaker, Malgorzata Gosiewska, who explains why she has put up a tent in the square
in support of protesters; p 7 (700 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Roman Markelov and Tatyana Shadrina article headlined "Bypassing cash register" says
Russians may be obliged to pay taxes on goods they buy on foreign online shopping websites;
pp 1, 5 (625 words).

2. Natalya Kozlova article headlined "Negligence in 50 volumes" says former Defense
Minister Anatoly Serdyukov has started reading the files of his case; pp 1, 9 (583 words).

3. Tatyana Zykova interview with Vladimir Denisov, head of the Moscow Region Technical
Inventory Bureau, speaking on changes in calculating property taxes for businesses in Russia;
pp 1, 11(3,144 words).

4. Article by political scientist Leonid Radzikhovsky headlined "Pillar or barrel" praises
President Putin's address to the Federal Assembly as he did not show any aggression towards
his political opponents, but expressed pragmatic approach towards Russian economic
problems; p 3 (797 words)

5. Anna Fedyakina article headlined "On brink of European abyss" says Moldova's breakaway
Dniester region has become an economic hostage of Moldova's European integration plans as
the region risks turning into an "appendix" of great Romania; p 8 (808 words).

6. Vladislav Vorobyev article headlined " Ghost of Maidan wandering around Europe" says
some EU countries are willing to pass laws banning protests by government buildings



following opposition rallies in Ukraine; p 8 (470 words).

7. Yury Gavrilov article entuitled "Serving without call-up paper" says Defense Minister
Sergei Shoigu's proposal to set up centers of training Defense Ministry reserve in higher
educational institutions; p 2 (500 words).

8. Vitaly Petrov article entitled "Sports with comfort" on Prime Minister Dmitry Medvedev's
visit to Sochi to inspect the sports facilities; p 3 (400 words).

Moskovsky Komsomolets

1. Yulia Kalinina article headlined "Serdyukov's negligence: slap or spit in face?" says
negligence charges brought against former Defense Minister Anatoly Serdyukov can be
attributed by the decision of the Russian authorities not to jail the former top official; pp 1, 3
(434 words).

2. Mikhail Rostovsky article headlined "Profligates against adultery or Poles and Yankees as
main 'Ukrainians'" slams Western politicians for their involvement in the Ukrainian political
crisis; pp 1, 3 (779 words).

3. Yeva Merkacheva interview with Audit Chamber head Tatyana Golikova speaking
on problems of the Russian banking sector and checkups Russian state companies are facing;
p 2 (578 words).

4. Natalya Rozhkova interviews with Vladimir Zharikhin, deputy director of Institute of CIS
countries, and Alexei Makarkin, deputy director at the center for Political Technologies,
headlined "Sitting on two unions". The pundits give their expert opinion on the situation
in Ukraine; p 3 (400 words)

5. Oleg Bazak article headlined "Yanukovych makes sacrifices" says Ukrainian leader Viktor
Yanukovych has called an emergency meeting of the Party of Regions on the morning of Dec.
16, where he reportedly refused to sack the country's Prime Minister Mykola Azarov to fulfill
one of the requirements of Maidan protesters, but agreed to a sweeping cabinet reshuffle; p 3
(350 words).

RBC Daily

1. Tatyana Aleshkina article headlined "Six months of stiff hand" reviews the outcomes of this



year's activities of Elvira Nabiullina, head of the Central Bank of Russia; pp 1, 7 (1,100 words).

2. Inga Vorobyeva article headlined "Yanukovych comes to Moscow for loan" features expert
comments on the Russian-Ukrainian relations; p 2 (400 words).

Noviye Izestia

1. Tatyana Sazonova article headlined "'People who stand on Maidan are not a crowd but
citizens'" is and interview with Ruslan Grinberg, director of the Russian Academy of Sciences
Economics Institute, on various topics, including Ukraine and Russian economy; pp 1, 3 (1,000
words).

2. Artem Lunkov article headlined "Brought to despair" reports on a rally in front of the office
of the mayor of Sochi. Citizens are unsatisfied with public utilities and are urging the mayor
to resign, the article says; p 2 (500 words).

3. Sergei Putilov article headlined "Bargain relevant?" features comments by Russian experts
on possible outcomes of today's visit of Yanukovych to Russia; p 3 (600 words).

Moskovskiye Novosti

1. Yelena Malysheva article headlined "Money — back!" says most experts and business
people say it is possible to implement President Vladimir Putin's recent call for "de-
offshorization" of the Russian economy, although the implementation would supposedly be
connected with certain risks; pp B2-B3 (1,000 words).

2. Irina Granik article headlined "Budget deficit or activity deficit" says Putin, in his annual
address to the Federal Assembly, has told the Russian regions how to increase the quality
of life; p B7 (800 words).

3. Alexandra Beluza article headlined "Russia to strengthen nuclear triad" says that,
according to Putin's annual address to the Federal Assembly, some countries' concept of an
immediate global strike threatens agreements on nuclear disarmament; p B8 (700 words).

Trud



1. Alexander Protsenko article headlined "Russian style for your own money" says the World
Bank has lowered its forecast on the Russian economy growth in 2013; pp 1, 3 (900 words).

2. Sergei Rubakhin article headlined "According to precepts of Serdyukov" comments
on appointment of Ursula von der Leyen as Germany's defense minister, wondering if
the appointment will affect the Bundeswehr in a negative way; p 1 (400 words).

3. Sergei Frolov article headlined "Between little streams" says there is a feeling that friends
and enemies of Ukrainian President Viktor Yanukovych expect nothing but betrayal from him;
p 2 (400 words).

4. Mikhail Vasilyev article headlined "VIP tribunes get quieter..." comments on European
Commission deputy head Viviane Reding's decision not to come to the 2014 Winter Olympics
in Russia, saying that the games will be used to step up foreign pressure on the country; p 2
(300 words).

Komsomolskaya Pravda

1. Viktor Baranets article headlined "General Staff ordered to prepare against U.S. immediate
strike" reviews instructions given by Defense Minister Sergei Shoigu to the General Staff; p 2
(100 words).

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2013/12/17/what-the-papers-say-dec-17-2013-a30561


