The.

30 YEARS

' Moscow Times

INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

The New State Media Behemoth

By Yulia Latynina

December 17,2013

The Moscow Times

Yulia Latynina

President Vladimir Putin has dismantled RIA Novosti and replaced it with the Rossia Sevodnya
news agency to improve Russia’s image in the world. The odious television host Dmitry
Kiselyov will head Rossia Sevodyna. This is the man who infamously proposed burning the
hearts of gay people who have died in car accidents. He also said the mass protests in Kiev
were provoked by Sweden in revenge for its loss to Russia in the Battle of Poltava more than
300 years ago.

Kiselyov’s appointment came just one week after Gazprom Media announced that it had


https://www.themoscowtimes.com/author/yulia-latynina

purchased 100 percent of Profmedia, a company owned by multi-billionaire Vladimir Potanin.
That deal came two months after Gazprom Media appointed Mikhail Lesin as its new director.
In his former job as press and mass communications minister, Lesin had played a central role
in the Gazprom Media takeover of NTV in 2001.

It is no secret that Lesin’s appointment is far more than a simple staffing change. Gazprom -
Media is fully owned by Gazprombank, itself controlled by the Kovalchuk brothers, who are
among Putin’s most trusted friends. But under previous management, Gazprom Media was
really controlled by Gazprom itself. Yet Lesin’s appointment rectified that.

Thus, Lesin’s appointment to head Gazprom Media and Gazprom’s purchase of Profmedia
have resulted in the creation of a media monopoly. Practically all television channels, radio
stations and other major media assets not already owned by the state have now come under
the control of the Kovalchuk brothers.

Putin loves monopolies. Just as Rosneft has concentrated almost all of Russia’s oil assets in its
own hands, the Kovalchuks are apparently concentrating all media assets in theirs.

Even more interesting, a monopolization of the advertising market has accompanied the
monopolization of the media market. Video International has long been Russia’s largest
player in television advertising, controlling a 70 percent share of that market. Alcasar, the
company selling advertising for NTV, controlled most of the remaining 30 percent. Now
Gazprom Media effectively controls NTV and Video International was sold to structures
owned by the Kovalchuk brothers back in 2010. That means the brothers are not just creating a
television and radio monopoly for the state, but a state-controlled conglomerate of television,
radio, film and advertising that rivals the Soviet media behemoth Gosteleradio.

The authorities’ ideological and economic motivations in creating such a powerful tool are
clear. It is more difficult to understand why the Kovalchuks named Lesin to manage it. After
all, Lesin helped dismantle NTV, has a shady reputation and a long list of people with whom
he has managed to come into conflict. There is a danger that Lesin will use his administrative
resources not only to serve the interests of his bosses, but also to settle old scores.

The liquidation of RIA Novosti is a good example. That agency’s outgoing head, Svetlana
Mironyuk, was the perfect person to accomplish the Kremlin’s stated goal of “improving
Russia’s image abroad.” A loyal and highly capable professional, Mironyuk turned RIA
Novosti into a world class news agency renowned for its professional reporting, despite being
state-owned. The problem is that Mironyuk had a bad relationship with Lesin. Now Lesin and
his Kremlin backer, Alexei Gromov, are gaining the upper hand by firing Mironyuk on the eve
of the Olympics and appointing Kiselyov to take over the task of improving Russia’s image.

As long as Rossia Sevodnya begins reporting that the protests in Kiev are the handiwork of
Swedes still angry over their centuries-old defeat at Poltava, Russia’s global image can only
improve.

Yulia Latynina hosts a political talk show on Ekho Moskvy radio.

The views expressed in opinion pieces do not necessarily reflect the position of The Moscow



Times.

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2013/12/17/the-new-state-media-behemoth-a30595



