. Moscow Times

30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Expect More Anti-U.S. Venom in the
State Media

By Vladimir Ryzhkov

December 16,2013

President Vladimir Putin has destroyed RIA Novosti, Russia's largest news agency. With

a single stroke, he has leveled a powerful brand that the government had spent about $1
billion developing over the past decade. In place of RIA Novosti, the authorities will create

a new agency called Rossia Sevodnya, which means "Russia Today," headed by Dmitry
Kiselyov. He will dismantle the outgoing team headed by Svetlana Mironyuk, who labored
over those 10 years to create a modern, world-class new agency. Putin's decree last week
announcing the liquidation of RIA Novosti came as a complete surprise to the agency's 2,000
employees.

The journalists
Dmitry Kiselyov
will cultivate

at Rossia
Sevodnya will


https://www.themoscowtimes.com/author/vladimir-ryzhkov

likely copy his
venomous anti-
U.S., anti-gay
and anti-liberal
rhetoric.

Kremlin officials justified the decision as a way to improve efficiency and cut costs. But

the dismantling of RIA Novosti could not be a more inefficient and wanton waste of the state's
resources. What is the point of spending so much time and money building up a world-class
brand and then summarily destroying it? That is like eliminating the Coca-Cola brand

and replacing it with Volga Kvass — and all in the name of greater efficiency. How is it
"efficient" to destroy an agency that has long led Russian media in the use of modern
technology, that is by far the most quoted domestic news agency, and that is ranked almost
on par with leading foreign media? If the authorities really wanted to save money, they could
have simply made budget cuts without demolishing an efficiently operating organization.

Senior officials have long had it in for Mironyuk. They disliked the fact that Mironyuk was too
independent and that she refused to quickly carry out orders from superiors. The long-
standing intrigue was resolved in a typically Russian fashion: by dismantling the entire
organization that Mironyuk headed. It was like getting rid of a pesky neighbor by leveling his
entire apartment building.

Of course, RIA Novosti was not an independent news agency. It was state-owned and carried
out government policy and propaganda. But it worked very professionally by trying
to objectively report all the basic information on domestic and international events.

As aresult, RIA Novosti earned a much-deserved reputation over the years as a reliable source
of information, whereas other state propaganda arms — for example, state-controlled NTV
with its infamous pseudo-documentaries like "'Anatomy of a Protest'" — became seen as
rogue media outlets by nearly everyone except Putin's core electorate.

I remember well how RIA Novosti presented live broadcasts of the mass protests at Bolotnaya
Ploshchad, Prospekt Akademika Sakharova and at Bolshaya Yakimanka Ulitsa, how it covered
protests by environmentalists and human rights activists, and how it covered the court cases
against Bolotnaya Ploshchad protesters and anti-corruption whistleblower Alexei Navalny.
These events were never covered in the same objective fashion by other state-controlled
media outlets, with the possible exception of Echo Moskvy, which is majority-controlled

by Gazprom Media.

Dmitry Kiselyov, who will oversee the liquidation of RIA Novosti and build a new state media
empire in its place, is a notorious and bitter critic of the West, liberalism and the protest
movement in Russia and Ukraine. By appointing Kiselyov as the new director of Rossia
Sevodyna, the Kremlin has signaled a radical shift in its propaganda style: using the heavy ax
of Kiselyov to replace the soft power of Mironyuk. The pro-Kremlin journalists Kiselyov will
cultivate at Rossia Sevodnya will likely take on the same venomous anti-U.S., anti-gay

and anti-liberal tone that is so prominent on Kiselyov's own news analysis program and talk
shows on state-controlled Rossia 1 television. Kiselyov's media agency will whip up a new
level of hysteria about the country being surrounded by enemies and anti-Russian U.S.



conspiracies, which will be cynically presented as ""news'' and "analysis."

In all likelihood, the unexpected, impulsive decision to dismantle RIA Novosti was a result
of the huge anti-government protests in Ukraine, which has sparked panic in the Kremlin
of the prospect of similar protests in Moscow and other cities. In addition, the events in Kiev
most likely provided a convenient excuse for competitors to carry out their hopes

for dismantling RIA Novosti.

Kiselyov's Rossia Sevodnya will become a blunt propaganda tool of the Kremlin. With its
stated mission to "restore the image of Russia as an important country with good global
intentions," the new media company is effectively resurrecting Soviet-era propaganda
outlets like the Political News Agency and TASS.

The Kremlin has made it clear that it no longer needs news. From now on, it needs only

propaganda.

Vladimir Ryzhkov, a State Duma deputy from 1993 to 2007, hosts a political talk show on Ekho
Moskvy radio and is a co-founder of the opposition RP-Party of People's Freedom.

The views expressed in opinion pieces do not necessarily reflect the position of The Moscow
Times.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2013/12/16/expect-more-anti-us-venom-in-the-state-media-a30547



