‘Moscow Times

INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

4
30 YEARS W e

What the Papers Say, Dec. 12, 2013

By The Moscow Times

December 12,2013

EI0MOCTH

wn B
“m

:—I.‘,".’#I i Bty y o PN

Kommersant

1. Anna Balashova and Olga Kudrina article headlined "4G to be served as 2G" says the State
Radio Frequencies Commission has allowed Russian mobile network operators to use

the frequencies that were earlier allocated to them for 2G networks for deploying their LTE
service; pp 1, 12 (727 words).

2. Yelena Kiselev and Alexander Gabuyev article called "Guard for single-industry towns" says
the state-run Vneshekonombank (VEB) is setting up a project office for the development

of single-industry towns. The bank has been put in charge of distributing an unprecedented
budget of $S10 billion allocated for the purpose in 2014; pp 1, 6 (805 words).

3. Svetlana Dementyeva et al. article headlined "Eight bankers' rule" says the Russian Central
Bank has published a draft set of regulations on a remuneration scheme for bankers; pp 1, 9


https://www.themoscowtimes.com/author/the-moscow-times

(1,055 words).

4. Vladislav Novy et al. article headlined "Rostelecom mobilizes Tele2'" gives details of the
merger between state-run telecom operator Rostelecom and mobile company Tele2; pp 1, 9
(756 words).

5. Viktor Khamrayev article called "Citizens half-ready to changes in Constitution" looks
at the results of a poll showing that only 35 percent of Russians believe that the Constitution
plays a significant role in their lives; p 2 (508 words).

6. Artur Asafyev article headlined "Rustem Khamitov could become Khakim'" says

the legislative assembly of Bashkortostan has approved amendments to the republic's
constitution that abolish the post of president and introduces that of head of the republic.
Rustem Khamitov's term in office expires in 2015. By then, the republic's legislators are
to have decided how to name their regional head in the vernacular; p 2 (633 words).

7. Ivan Safronov article headlined '"Dmitry Rogozin was in high spirits in front of deputies
reports on Deputy Prime Minister Dmitry Rogozin's upbeat speech at the State Duma. He
spoke about a project to retaliate against a U.S. new fast-strike weapons platform; p 2 (535
words).

8. Maxim Ivanov article called "State Duma approves judicial reform" reports on how
the State Duma passed in the first reading three bills paving the way to the merger of the
Supreme Court and the High Court of Arbitration; p 2 (575 words).

9. Vyacheslav Kozlov article headlined "FSKN gets dose of public disapproval'" discusses a bill
that would extend the mandate of the Federal Drug Control Service (FSKN); p 3 (564 words).

10. Sergei Goryashko and Taisia Bekbulatova article called "People ask authorities

for intelligence" says an opinion poll has found that 66 percent of Russian people believe
the national security service should be spying abroad, with the U.S. being the primary target
of intelligence efforts; p 3 (438 words).

11. Alexei Sokovnin article called ""Lesson shortened for teacher" says the Tver regional court
has reduced Ilya Farber's prison term from seven to three years. Teacher Ilya Farber was
found guilty of accepting a bribe from a contractor, but his severe punishment caused a public
outcry; p 5 (520 words).

12. Vadim Visloguzov article headlined "Privatization reaches beauty parlor" says
the government has so far failed to meet its plan for privatization of state-owned assets; p 6



(523 words).

13. Pavel Tarasenko article headlined '"Russia and Iran rescuing future deals' reports
on Foreign Minister Sergei Lavrov's meeting with his Iranian counterpart Mohammad Javad
Zarif as well as with Iranian President Hassan Rouhani; p 7 (566 words).

14. Yelena Chernenko interview with Steven Pifer of the Brookings Institution as to why
"Russia should not be concerned about Pentagon's plans'' to deploy fast-strike missiles; p 8

(534 words).

15. Military expert Mikhail Remezov column "Price of issue'' comments on the U.S.' plan
to deploy a global anti-ballistic missile defense shield; p 8 (434 words).

16. Yelena Chernenko and Ivan Safronov article headlined "Acceleration of arms" looks at the
U.S. Global Strike program and says Russia and the U.S. are likely to engage in a race against
each other to build new generation high-precision weapons; p 8 (1,128 words).

17. Yelena Chernenko interview with Deputy Foreign Minister Sergei Ryabkov who says that
the deployment of Prompt Global Strike systems would be perceived by Russia as a dangerous
and destabilizing factor; p 8 (506 words).

18. Olga Shestopal and Ksenia Leonova article headlined "Wily cards' says that according to a
report by cyber crime analytical company Infowatch, retailers account for almost 50 percent
of credit card detail leaks internationally; p 10 (624 words).

19. Anatoly Dhumaylo and Alexander Konstantinov article headlined "Russian pipe makers
to protect Kazakh borders' says Russian pipe makers are concerned that after joining

the WTO, Kazakhstan might lobby for the reduction of import duties on pipes in Russia; p 11
(612 words)

20. Vladislav Novy interview with Rostelecom president Sergei Kalugin on the future of the
company; p 13 (2,246 words).

Vedomosti

1. Darya Borisyak and Tatyana Voronova article headlined '"Rehabilitator found" says
Probiznesbank might be appointed to rehabilitate the troubled Solidarnost bank based
in Samara; pp 1, 15 (454 words).



2. Maxim Tovkaylo et al. article headlined "State to evaluate its bosses" says
Rosimushchestvo has published instructions for state-owned companies on introducing Key
Performance Indicators (KPI) for top managers; pp 1, 5 (722 words).

3. Editorial headlined "Francis the first" says the fact that Time magazine selected Pope
Francis as its Person of the Year shows that social issues in developing countries are at the
center of the world agenda at the moment; pp 1, 6 (421 words).

4. Polina Khimshiashvili article called "Yanukovych ready for talks' comments on recent
developments in Ukraine, says the readiness of President Viktor Yanukovych to negotiate with
the opposition may secure him his post until 2015; p 2 (519 words).

5. Lilia Biryukova article called "Single registry against checks' says business ombudsman
Boris Titov has suggested that the Russian Prosecutor-General's Office should set up a single
registry where all scheduled and abrupt checks on businesses would be recorded; p 4 (382
words).

6. Olga Kuvshinova article called "Regional budget crisis' summarizes a report by Standard
and Poor's that points to declining revenues of the Russian regions and warns that they might
default on their debts if the federal government does not review its budget policy; p 4 (828
words).

7. Margarita Lyutova and Natalya Tikhonova article headlined "Marriageable country" says
Ukraine is on the brink of economic collapse, but investors are not selling Ukraine's
government bonds as they believe the country will get financial aid; p 5 (774 words).

8. Editorial headlined "Price of growing minimum' argues that increases in minimum wage
have an adverse effect on employment; p 6 (334 words).

9. Vladislav Inozemtsev essay headlined ' Madness of imperial integration' looks

at migration trends in Russia and concludes that the current influx of immigrants

from Central Asia will not solve any of the problems that this country is facing; p 6 (1,295
words).

10. Arina Dmitriyeva and Yekaterina Khodzhayeva article headlined ''Loss-making security
guard unit" analyses the work of the security guard unit affiliated with the Interior Ministry.
This police subdivision is supposed to make a profit, but does not; p 7 (712 words).

11. Oleg Salmanov article called '"Dvorkovich gives go-ahead" says Deputy Prime Minister
Arkady Dvorkovich has instructed the representatives of the state on the Rostelecom board



of directors to vote for the merger with mobile network operator Tele2; p 16 (573 words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Ivan Rodin article called "Third branch of power contradicts president for the first time"
says the State Duma has passed in the first reading three bills paving the way to the merger
of the Supreme Court and the High Court of Arbitration despite strong objections from both
courts; pp 1-2 (624 words).

2. Alexandra Samarina article headlined "Kremlin looks ahead into 2024" comments on the
government's alleged plans to adopt a completely new constitution; pp 1, 3 (893 words).

3. Anastasia Bashkatova article called '"Regions failing to cope with Putin's May instructions"
comments on the results of a survey by Standard and Poor's showing that the Russian regions
are failing to implement President Putin's instructions on raising the salaries of public sector
employees due to the lack of funds; pp 1, 4 (908 words).

4. Svetlana Gamova article called "Moldovans barred from Russia" says Romanian authorities
and experts expect Russia to introduce quotas on the number of labor migrants from Moldova
following the signing of an association agreement between Moldova and the EU; pp 1, 7 (579
words).

5. Tatyana Ivzhenko article headlined "Yanukovych cuts off escape routes' says yet another
attempt by the Ukrainian authorities to break up opposition protests in central Kiev has
changed the attitude of the EU and the U.S. to the Ukrainian leadership to negative; pp 1, 7
(1,373 words).

6. Vladimir Skosyrev article headlined '"Chinese blame Gorbachev for collapse of U.S.S.R." says
Chinese officials have been watching documentaries about the history of the U.S.S.R. to figure
out the causes of country's collapse as they want to avoid liberalization of the Communist
Party of China; pp 1, 8 (510 words).

7. Editorial headlined "Shaky foundations of the Constitution'" predicts that the ruling elite
will not stop trying to amend the Russian Constitution to ensure their own future; p 2 (489
words).

8. Sergei Konovalov op-ed headlined '"Carte Blanche. Wrong kind of Communists'' says
the top membership of the Communist Party of the Russian Federation largely consists of rich
businessmen, while the party continues to make believe it represents the poor; p 3 (871



words).

9. Igor Naumov article called "Productivity driven up by retail workers' comments
on contradictory statements by Prime Minister Dmitry Medvedev about plans to boost
productivity in the economy; p 4 (706 words).

10. Alina Terekhova and Sokhbet Mamedov article "Gazprom's pipe to undergo rigidity test
in Brussels" looks at the opposition to the South Stream gas pipeline project in Europe; p 4
(768 words).

11. Roza Tsvetkova interview with co-author of the Russian Constitution, law professor Sergei
Shakhray headlined "Russian Constitution is a time machine". He speaks about its history,
prospects of new amendments and its compliance with international law; p 5 (2,939 words).

12. Sergei Nikanorov article headlined "Maidan hits Ukrainian economy hard" considers
the possible economic implications of the ongoing opposition protests in Kiev; p 7 (676
words).

13. Yevgenia Novikova article called "Lavrov returns Russia to Iran" views the Dec. 11 visit
of Russian Foreign Minister Sergei Lavrov to Teheran as an attempt to secure Russia's
influence on the country that is making progress on the world arena; p 8 (706 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Anna Fedyakina article called ""Chisinau at crossroads" says many Moldovans are concerned
about losing their sovereignty as the country has signed an association agreement with the EU
and Romanian has been declared a national language in Moldova; pp 1, 8 (1,067 words).

2. Yulia Krivoshapko article headlined '"Case worth three trillion" says the total debt

of Russian regions might exceed $3,000 billion in the next two years, as reported by Standard
and Poor's. Experts say weaker regions might find themselves fully dependent on the federal
government soon; p 1 (615 words).

3. Vitaly Petrov article called "Farewell visit" reports on a meeting between President Vladimir
Putin and former German Chancellor Helmut Schmidt; p 2 (649 words).

4. Vladislav Vorobyev article headlined "Teheran — 13" notes that Russian Foreign Minister
Sergei Lavrov's visit to Iran took place amid the latter's growing role as a foreign policy actor;



p 2 (702 words).

5. Tamara Shkel interview with chairman of the State Duma Committee on Civil, Crime,
Arbitration and Procedural Legislation Pavel Krasheninnikov titled ""The citizen is the basic
element' about the Russian Constitution that was adopted exactly 20 years ago; p 3 (1,264
words).

6. Leonid Radzikhovsky op-ed headlined "Unchanged" says the Russian Constitution could be
considered liberal, but in fact it enables the country and its government not to fall apart; p 3
(706 words).

7. Ivan Yegorov interview with Russian Prosecutor-General Yury Chayka headlined
"Prosecutor's first rule" on how his agency ensures the enforcement of the Russian
Constitution; p 3 (957 words).

8. Tamara Shkel article called "'Kalashnikov will be back" reports the highlights of Deputy
Prime Minister Dmitry Rogozin's speech on the state defense order at the Russian State
Duma; p 5 (737 words).

9. Yevgeny Shestakov article headlined "To Maidan with check" effectively accuses the EU
and U.S. envoys in Kiev of hypocrisy as their governments more than once forcibly dispersed
peaceful protests in their countries, but now they are condemning the Ukrainian authorities
for doing the same; p 8 (757 words).

Izvestia

1. Natalya Bashlykova article headlined "Extension of Magnitsky list will not remain
unanswered" covers State Duma International Relations Committee Head Alexander
Pushkov's reaction to U.S. Ambassador Michael McFaul's statement on the possible extension
of the U.S.' "Magnitsky list"; pp. 1, 4 (700 words).

2. Andrei Gridasov and Yekaterina Kvon article headlined "Investigators find 25 million rubles
(§760,000) in Vasilyeva's accounts' covers developments in the case against Yevgenia
Vasilyeva, a suspect in a high-profile Defense Ministry corruption case; pp 1, 3 (600 words).

3. Olga Rogozhina and Alexander Yunashev interview with one of the Russian Constitution's
authors Sergei Shakhrai headlined "It has to be hammered into the Constitution that marriage
is a union between a man and a woman"; pp 1, 4 (1,000 words).



4. Dmitry Runkevich article headlined '"Gennady Ovechko to represent Russia in WTO" says
diplomat Gennady Ovechko is the most likely choice for the post of Russia's envoy to the WTO;
pp 1, 5 (680 words).

5. Yelena Teslova interview with human rights campaigner Lyudmila Alexeyeva headlined
"Volodin gave me a ride but it is nothing special" focuses on why Alexeyeva arrived

at President Vladimir Putin's meeting with human rights activists in the same car as State
Duma speaker Vyacheslav Volodin; p 3 (650 words).

Moskovsky Komsomolets

1. Marina Lemutkina interview with Russia's Education and Science Minister Dmitry Livanov
focuses on measures the Ministry will take to raise trust in the Single State Exam; pp 1, 4
(2,000 words).

2. Marina Ozerova article headlined "Outcry in three boxes' covers Russian human rights
campaigners' and opposition's appeal for a broad amnesty in Russia; p 2 (370 words).

3. Darya Fedotova article headlined ""Medics refuse to treat Yevgenia Vasilyeva' talks about
complaints of pressure from the lawyer of a high-profile Defense Ministry corruption case
suspect; p 3 (350 words).

4. Yeva Merkacheva article headlined '"Pussy Riot guilty but not on all charges" covers a ruling
by the Supreme Court that proclaimed the sentence against punk band Pussy Riot unlawful; p
3 (300 words).

Noviye Izvestia

1. Yekaterina Dyatlovskaya article headlined '"Measure of mercy'' says that a petition to free all
political prisoners in Russia, signed by 20,000 people, was submitted to the State Duma
yesterday. The article also quotes human rights activists as saying that amnesty is not

the most important thing today, the legislators should turn their efforts to improving

the legal system and reforming the prosecutor's office and the investigative bodies; p 2 (600
words).

2. Arina Raksina article headlined "Hidden threat' says that Russian companies
underestimate the threat of cyber attacks and do not invest enough money in cyber security



programs; p 3 (550 words).

Tvoi Den

1. Anton Stepanov article headlined "Pork chop" says that activists of the Khryushi Protiv
(Pigs are against) movement, who defend consumers' rights in Russia, have been beaten up
at a Moscow market during one of their raids; pp 1, 5 (150 words).

RBK Daily

1. Alexander Litoy and Inga Vorobyeva article headlined "Migrants to try ombudsman' says
that human rights activists have come up with an initiative to introduce the post of migrants'
rights ombudsman in Russia. They also suggested that the former deputy head of the Federal
Migration Service, Vyacheslav Postavnin, should be appointed to the post and started
collecting signatures in support of this initiative; p 2 (600 words).

2. Nadezhda Gurina article headlined "One-third of Russians haven't read Constitution" says
that according to a poll conducted by the SuperJob portal, one-third of Russians have not read
the Russian Constitution and some have said that there is no sense in reading it because its
laws do not work; p 2 (240 words).

Komsomolskaya Pravda

1. Alexei Ovchinnikov article headlined "'"We don't want to join Europe with Bandera's
supporters'" comments on the latest developments in Kiev and says that protests there have
much in common with protests in Bolotnaya Square in central Moscow; p 5 (900 words).

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2013/12/12/what-the-papers-say-dec-12-2013-a30426



