
What the Papers Say, Dec. 11, 2013
By The Moscow Times

December 11, 2013

Kommersant

1. Kirill Melnikov and Anna Solodovnikova article headlined "Mikhail Gutseryev goes
for second round" says businessman Mikhail Gutseryev, owner of the Russian oil firm
Russneft, is ready to buy oil assets to form a new oil company; pp 1, 11 (742 words).

2. Andrei Kolesnikov article headlined "Human rights evening" gives an account of President
Vladimir Putin's meeting with human rights activists; pp 1, 3 (1,223 words).

3. Yury Barsukov article called "Gazprom finds allies in Europe" says Bulgaria, Slovenia
and Greece intend to join efforts in support of the South Stream gas pipeline project. It is
likely to be discussed on Dec. 12 at a meeting with European commissioner for energy
Guenther Oettinger. Earlier the project was declared to be in violation of the European
legislation; pp 1, 11 (554 words).

https://www.themoscowtimes.com/author/the-moscow-times


4. Vladislav Trifonov and Vladislav Novy article headlined "Investigators explore telephone
lines" reports on a criminal investigation into the suspected embezzlement of some $606,000
from Russia's national telecoms regulator Rostelecom; pp 1, 4 (766 words).

5. Natalya Gorodetskaya article headlined "Ministry of regional development not to become
ministry of ethnic affairs" says the department for state policy in the field of ethnic relations
at the Regional Development Ministry will beef up staffing, but will not be reorganized into a
separate ministry; p 2 (505 words).

6. Ivan Safronov article headlined "Sergei Shoigu accepts 2014 threats for execution" reports
in detail on a sitting of the year-end session of the Defense Ministry board chaired
by President Vladimir Putin; p 2 (698 words).

7. Taisia Bekbulatova article called "Term of importance expires for Moscow referendum"
says the Moscow branch of the Communist Party has finally received permission from the
Moscow city electoral commission to hold a referendum on utility prices and housing
maintenance, but the issues have already lost their importance; p 2 (546 words).

8. Irina Alexanderova et al. article called "Supreme Court intervenes in Nikita Belykh's dispute
with CPRF" says the Supreme Court has upheld a libel lawsuit of Kirov Region governor Nikita
Belykh against leader of the local Communist Party branch Sergei Mamayev; p 2 (494 words).

9. Anna Pushkarskaya article headlined "Arbitration loses gowns" says the State Duma is
to pass today a bill on the merger of the Supreme Arbitration Court and the Supreme Court
in the first reading despite a call from the Supreme Arbitration Court and the Public Chamber
to give more time to the reform; p 3 (678 words).

10. Sofya Samokhina article headlined "Bolotnaya Square suspects asked to plead guilty" says
eight suspects in the Bolotnaya Square unrest case may be convicted and granted an amnesty
within the next six months if they plead guilty; p 3 (551 words).

11. Igor Lesovskikh article called "Aksana Panova may be allowed to go at large without
journalism" reports on recent developments in the case of former chief editor
of Yekaterinburg news agency Ura.ru Aksana Panova who is standing trial on charges of abuse
of office and fraud. The prosecution has demanded that she be given a five-year suspended
sentence, but barred from working as a journalist for two years; p 4 (438 words).

12. Sergei Mashkin article called "Poet killed on wrongly interpreted patriotic grounds" says
a Moscow court has given long prison sentences to two accomplices in the murder of Chechen
poet Ruslan Akhtakhanov, but the killer and the mastermind of the murder are still being
searched for; p 4 (509 words).



13. Anton Prusakov article headlined "Arzamas causes harm to shaurma" says that unrest
continues in Arzamas where a Russian man was stabbed to death in what people believe to be
an ethnic conflict; p 5 (862 words).

14. Vadim Visloguzov article headlined "State Duma returns tax dodgers to investigators" says
the Russian parliament has passed in the first reading a controversial bill that will enable
the Investigative Committee to launch criminal proceedings on tax evasion charges even
before receiving appropriate files from taxation agencies. The bill is to be amended, though,
following criticism from the business community and on Putin's initiative; p 6 (673 words).

15. Maria Yefimova article called "Iraq losing Syrian war" comments on the situation in Iraq
and looks at a rise in insurgent activities in several Iraqi provinces; p 7 (448 words).

16. Sergei Strokan article headlined "Pentagon trying to boost transit" comments on U.S.
Defense Secretary Chuck Hagel's visits to Pakistan and Afghanistan; p 7 (583 words).

17. Maxim Yusin article headlined "Viktor Yanukovych retreats into fields" says Ukrainian
President Viktor Yanukovych, who has held talks with his three predecessors (Leonid
Kravchuk, Leonid Kuchma and Viktor Yushchenko), has made it clear that an association
agreement with the EU could still be signed if the European Commission meets a number
of concessions that will secure Ukraine's economic interests. "The ball is now in the court
of the opposition," says the author; p 8 (580 words).

18. Mikhail Ivanov article headlined "State Duma stands up for Kiev's Lenin" says the State
Duma has denounced the toppling of a Lenin monument in Kiev and criticized the West
for getting involved in the Ukrainian developments. Meanwhile, the Communist Party and the
A Just Russia party slammed the Russian ambassador in Kiev, Mikhail Zurabov, for keeping
silent; p 8 (525 words).

19. Kirill Belyaninov and Yelena Chernenko article called "Russia coming to rescue of deal
with Iran" previews today's meeting between Russian Foreign Minister Sergei Lavrov and the
Iranian leadership in Tehran. One of the key items on the agenda is the agreements on Iran's
nuclear program that were reached at the conference in Geneva; p 8 (717 words).

20. Vladislav Novy column called "Rules of the game" discusses a "civilian" satellite
navigation project ERA-Glonass that is being launched by the government; p 9 (344 words).

Vedomosti



1. Margarita Papchenkova and Maxim Tovkaylov article headlined "How they will help VEB"
says the government is going to boost the capital of the state-owned VEB bank with means
from the National Welfare Fund. The bank is to receive at least 200 billion rubles ($6 billion)
to offset its losses from a growing number of bad loans; p 1 (366 words).

2. Yury Nekhaychuk and Darya Borisyak article called "Golden policies of Renessans" looks
at the successful insurance business of the Renessans Kredit bank; pp 1, 14 (478 words).

3. Editorial headlined "Amnesty as message" criticizes an amnesty bill that was tabled on Dec.
9 to the parliament as arbitrary and says the authorities are not interested in a dialogue with
society and in the humanization of criminal legislation and the prison system; pp 1, 6 (410
words).

4. Maria Kunle article called "Agriculture ministry to make farmers happy with subsidies"
says the Agriculture Ministry commission on subsidies has resumed its work and is to discuss
subsidized interest rates on loans for agricultural producers at a meeting today; p 18 (628
words).

5. Editorial headlined "Waiting for jobs" says that Prime Minister Dmitry Medvedev has
announced a plan to create 25 million "modernized" jobs and increase productivity by 50
percent by 2020. The author wonders whether it is feasible given the recent uninspiring job
loss statistics; p 6 (303 words).

6. Andrei Kolesnikov op-ed headlined "Political economy: Counterrevolution defends itself"
says the Russian constitution, that was adopted 20 years ago, has undergone natural
evolutionary changes as the regime in Russia has changed, too; p 7 (409 words).

7. Alexei Nikolsky article headlined "Serdyukov's bases are not needed" says Russian air bases
are to be transformed back into aviation divisions before the end of the year; p 2 (309 words).

8. Ruslan Pukhov, director of the center for Analysis of Strategies and Technologies, article
headlined "Modernization of army: How we can improve army budget" advocates new
military spending priorities in view of economic recession; p 6 (727 words).

9. Svetlana Bocharova et al. article called "Amnesty with limitations" says Nadezhda
Tolokonnikova and Maria Alyokhina, who are doing time for their Pussy Riot stunt, are likely
to be granted an amnesty, but the Bolotnaya Square suspects and the Arctic Sunrise crew
members, who are being tried on hooliganism charges, will only be released if courts pass
verdicts in their cases before the amnesty bill takes effect; p 2 (668 words).



10. Prof Nikolay Rozov op-ed called "Constitution and regime incompatible" predicts that
the Constitution will continue to be amended, the articles on key values and freedoms are
likely to suffer most; p 7 (880 words).

11. Maxim Tovkaylo and Sergei Titov article headlined "President to wait for State Duma" says
the parliament has passed in the first reading a controversial bill that will enable investigators
to launch criminal proceedings on tax evasion charges without taking account of taxation
agencies' opinion. The bill is to be amended, though, following criticism from the business
community and government officials; p 4 (515 words).

12. Yulia Orlova and Darya Borisyak article headlined "Central Bank lets ruble go" says
the Central Bank is reducing its intervention on the foreign exchange market, which will make
the rouble exchange rate more volatile; p 15 (421 words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Yury Panyev article headlined "Cuba gets $29Bln richer" says Russia is writing off Cuba's
$29-billion-debt, hopefully paving the way to a revival in trade cooperation; pp 1-2 (621
words).

2. Ivan Rodin and Alexei Gorbachev article headlined "History of one amnesty" says the State
Duma has started working on an amnesty project that is unlikely to result in the release of the
Bolotnaya Square case suspects as they are still under trial. "President Putin has not yielded"
to public pressure, the authors conclude; pp 1, 3 (1,185 words).

3. Alexandra Samarina article called "Only one in 15 instructions of the president gets
executed" says President Vladimir Putin is likely to speak about the implementation of his so-
called May Instructions in his State of the Nation address to be delivered on Dec. 12.
The national government and local authorities have found numerous cunning ways to ignore
the instructions; pp 1, 3 (1,092 words).

4. Svetlana Gamova article headlined "Dniester region to be left without Russian flag" says
Moscow and Kiev are against the adoption of the Russian legislation in the breakaway
Transdniestr region; pp 1, 7 (721 words).

5. Tatyana Ivzhenko article called "West not to help Maidan" says the Ukrainian authorities
may succeed in breaking up opposition rallies in central Kiev, but unrest is likely to continue
because it is a genuine protest movement against the political, economic and social crisis
in the country; pp 1, 7 (1,238 words).



6. Yevgenia Novikova article headlined "Canada enters North Pole from rear" says Canada has
filed to a special United Nations commission a preliminary bid to assert control over a large
part of the Arctic. The area is also being contested by Russia, the United States, Norway,
Denmark and China; pp 1, 8 (871 words).

7. Viktor Litovkin article called "Commander-in-chief sets promising tasks to generals"
reports in detail on a sitting of the year-end session of the Defense Ministry board chaired
by President Vladimir Putin; p 2 (774 words).

8. Vladimir Olenchenko column headlined "European Union after Vilnius: Response measures
or usual practice?" slams the EU for its anti-Russian policies and for aggressive attempts
to take Ukraine under its control; p 3 (716 words).

9. Alina Terekhova article headlined "Russia sets world record in number of emigrants" looks
at the results of a poll by Zurich Insurance that shows 60 percent of Russians have considered
leaving the country; p 4 (652 words).

10. Dmitry Abzalov op-ed headlined "New leader of world conservatism" looks at Putin's
foreign policy, praises his conservative and consistent approach; p 5 (831 words).

11. Alexander Ryabushev article called "Dangerous arsenal in Russian enclave" looks at the
problem of obsolete ammunition stockpiles in the Kaliningrad region; p 6 (641 words).

12. Viktor Skosyrev article headlined "Purge in North Korea reminds of 1937" looks at the
recent developments in North Korea where the once powerful uncle of North Korean leader
Kim Jong Un was removed from his posts. The young leader may be seeking to consolidate his
power, but it may be only the start of a purge that will only make the country unstable; p 8
(559 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Article by Russian Prime Minister Dmitry Medvedev headlined "Twenty years: Path
to understanding law" dedicated to the 20th anniversary since the adoption of the Russian
constitution; pp 1, 3 (3,628 words).

2. Tatyana Zamakhina article called "Expedition to Arctic" gives an account of the year-end
session of the Defense Ministry board chaired by Putin; p 2 (737 words).

3. Vladimir Kuzmin article called "Steps to dialogue" points out that Russia is ready for a



dialogue on adjusting the Third Energy Package and on the South Stream gas pipeline project;
p 4 (513 words).

4. Timur Alyev report "They pulled net" says that police in Dagestan have detained 52 alleged
members of a cell of the radical Islamic group Hezb-e Tahrir al-Islami; p 7 (150 words).

5. Roman Markelov article called "If war starts tomorrow. Price war" doubts that oil prices
may drop because of a price war that may begin as a result of disagreements within the OPEC.
Oil prices are bound to grow due to rising demand in China, but the oil market will not survive
in its present state beyond 2025 because alternative energy sources are taking over; pp 1, 8
(717 words).

6. Fyodor Lukyanov op-ed headlined "Far East gets closer" contemplates the U.S. foreign
policy and concludes that it will get increasingly focused on Southeast Asia; p 8 (730 words).

7. Pavel Dulman article headlined "Opposition folding its tends and packing up" reports
on how the riot police forced protesters out of their strongholds in central Kiev; p 9 (532
words).

Izvestia

1. Ivan Cheberko report "Arrived" says that Ukraine has raised the price on Zenit rockets so
much as the Russian Space Agency has refused to buy them for the federal space program; pp
1, 3 (3,600 words).

2. Dmitry Runkevich report "Seven events allowed on Red Square" says that only seven main
events will be allowed to be held on Red Square; pp 1, 4 (850 words).

3. Dmitry Runkevich et al. report "State companies find way to bypass Putin's
recommendations" says that despite Putin's statements, state companies do not intend
to give up expensive corporate parties at the state's expense; pp 1, 4 (900 words).

4. Anna Akhmadyeva report "Audit Chamber classifies audit of RIA Novosti" says that
according to sources close to the Audit Chamber, the agency has classified a report on the
audit of the activities of the news agency RIA Novosti; pp 1, 4 (500 words).

5. Natalya Bashlykova report "Mass media to be made responsible for republication
of incorrect information" says that in January 2014 the State Duma committee on information
policy will table a bill toughening control over the activities of mass media; p 2 (750 words).



6. Anastasia Kashevarova report "Serdyukov's case to be closed due to amnesty" says that
a criminal case against former Defense Minister Anatoly Serdyukov may be closed
in connection with an amnesty; p 2 (900 words).

7. Alexei Krivoruchek report "Bulava missiles to be covered for R0.5bn" says that over 100
Bulava missiles will be placed in warehouses hidden in rocks in Severomorsk, Murmansk
region; p 5 (550 words)

8. Petr Kozlov report "Igor Shuvalov to teach American establishment not to be afraid
of Russia" says that First Deputy Prime Minister Igor Shuvalov is on a working visit in the U.S.
to focus on economic issues; p 6 (600 words).

Moskovsky Komsomolets

1. Nikolai Makeyev report "Dmitry Medvedev opens plant of illusions" critically looks at the
prime minister's videoblog statements saying, among other things, that 25 million jobs will
be created in Russia by 2020; pp 1, 4 (600 words).

2. Irina Sukhova report "Amnesty: Who will leave?" looks at the amnesty announced in Russia
and says that suspects in the Bolotnaya case and environmentalists from Greenpeace's ship
Arctic Sunrise are unlikely to be amnestied; pp 1-2 (800 words).

3. Alexander Melman et al. report "Half year for 'purges'" says that the dissolution of the
news agency RIA Novosti will take between three and six months; p 2 (650 words).

4. Natalya Rozhkova report "Nationalists leave Manezh Square to people from Caucasus" says
that people from North Caucasus plan to hold a rally on Moscow's Manezh Square on Dec. 25;
p 3 (600 words).

RBC daily

1. Stepan Opalev and Alexander Litoy article entitled "Law for Greenpeace" says that
Transport Ministry has elaborated amendments to the Administrative Offences Code that
envisage new fines for environmental activists like the 30 members of the crew of the Arctic
Sunrise, who were detained by Russian border guards in the Pechora Sea on Sept. 19 when
they tried to stage a protest against oil drilling at the Prirazlomnaya platform; p 1 (400
words).



2. Irina Yuzbekova article entitled "Internet has become too dangerous" says in 2014
the Internet as we know it may disappear with dozens of national networks with limited
access to foreign resources appearing in its stead. Russian experts are commenting on the
forecast; pp 1,8 (700 words)

3. Section "Photo of the day" publishes a photo from the memorial service in honor of former
President Nelson Mandela at the FNB Stadium in Johannesburg on Dec. 10 and a short article
enumerating the highlights of the service under the caption "Madiba's last stadium"' p 5 (100
words).

4. Alexander Litoy interview with Moscow teacher Ilya Farber, sentenced to over seven years
behind bars over bribe-taking and abuse of office, headlined "The main thing is not to fear,
but learn from everything and not give in". Farber talks about his life in prison and gives
details of his case; p 3 (1,100 words).

5. Alisa Shtykina article entitled "Southern deal" says Chechnya and Dagestan top the anti-
rating of most corrupt regions in public procurement; pp 1- 2 (600 words).

Novaya Gazeta

1. Observer Andrei Kolesnikov article entitled "Russia here, Russia there" predicts that after
the state news agency RIA Novosti has been turned into the Rossia Segodnya (Russia Today)
international news agency, the state propaganda machine will become more blunt
and omnipresent; p 3 (500 words).

2. Leonid Nikitinsky article entitled "Locked behind seven seals" looks at the broad amnesty
draft that President Vladimir Putin has submitted to the State Duma; p 2 (800 words)

3. First reaction to the presidential amnesty draft from Russian human rights activists
and lawyers collected under the caption "Amnesty of guilt"; pp 2-3 (600 words)

4. Pavel Kanygin article entitled "Will it resolve on its own?" says the Kiev authorities have
changes their tactics; they have stopped cleaning the streets in the center of the city
from snow and are pinning their hopes the Euro-Maidan will dissolve on its own. People here
believe Russian television coverage of the events in Kiev are regular "propaganda diarrhoea";
p 4 (800 words).

5. Olga Musafirova article headlined "Pictures from the square" on the work of journalists
during Kiev events; p 5 (800 words).



6. Yelena Milashina article entitled "Bastrykin's humiliation" looks at reasons behind
the dismissal of Chechnya's main prosecutor Sergei Bobrov; pp 12-13 (2,200 words).

Noviye Izvestia

1. Sergei Putilov article entitled "We've been friends at whose expense?" says that the plans
to write off debts of the CIS member-states as well as countries of the far abroad may become
a burden too heavy to carry for the Russian economy; pp 1, 3 (1,000 words).

2. Yekaterina Dyatlovskaya article headlined "Amnesty not for all" says that about 30,000
people may be granted amnesty in accordance with President's Putin decree in view of the
20th anniversary of the Constitution. However, under the caption "No pardon for Mikhail
Khodorkovsky" the authors says that some people will be excluded from the amnesty; pp 1- 2
(800 words).

3. Mikhail Vinogradov article entitled "Our Stierlitzs [allusion to main character of popular
spy TV series] disclosed over insurance" says that Russian diplomats accused of fraud in the
U.S. are now suspected of spying; p 2 (300 words).

Komsomolskaya Pravda

1. Sergei Vladimirov article entitled "Maidan awakes when city falls asleep" on the events
in Kiev in the last two weeks, with leading Ukrainian politicians commenting; p 5 (800 words).

2. Viktor Baranets report headlined "We are closing down the debts issue! I said: we are
closing it down!" from the expanded Defense Ministry collegium at the Chief of Staff military
academy. President Putin said the phrase in the headline in his address to the collegium,
speaking about the existing housing problems in the Armed Forces; p 2 (600 words).

3. Yelena Chinkova interview with Ukrainian lawmaker Oleh Tsaryov headlined "Americans
want victims!" in which the deputy says the events in Kiev are sponsored from abroad, by the
U.S. in particular; p 7 (500 words).

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2013/12/11/what-the-papers-say-dec-11-2013-a30386


