30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

What the Papers Say, Dec. 5, 2013

December 05,2013

e — i E— T ]

-

Kommersant

1. Alexander Chernykh article headlined "Audit Chamber conducts pseudoscientific inquiry"
says that the Audit Chamber has revealed mass violations by the Russian Academy

of Sciences, the Russian Academy of Agricultural Sciences and the Russian Academy

of Medical Sciences; pp 1, 5 (681 words).

2. Andrei Kolesnikov article headlined "Vladimir Putin entirely pardons' says that President
Vladimir Putin has met human rights ombudsman Vladimir Lukin, the head of the president's
human rights council Mikhail Fedotov and the head of the state legal directorate at the
presidential administration Larisa Brycheva in his residence in Novo-0Ogarevo to discuss
amnesty to be granted on the occasion of the 20th anniversary of the Constitution; pp 1-2 (1,
647 words).

3. Viktor Khamrayev and Sofia Samokhina article headlined "Two sides of single text" says
that at a meeting with human rights activists Putin has agreed to grant amnesty on the



occasion of the 20th anniversary of Constitution. However, he will decide on his own who will
be subject to amnesty, the article says; p 2 (519 words).

4. Grigory Tumanov article headlined ""Vladimir Putin to receive human rights activists

on occasion of holiday" says that for the first time in recent years, Putin will meet human
rights activists on Dec. 10, when the International Human Rights Day is celebrated; p 2 (557
words).

5. Unattributed article headlined "Is everyone forgiven?" features experts' comments
on people who should be granted amnesty on the occasion of the 20th anniversary of the
Constitution; p 2 (459 words).

6. Sofya Samokhina and Irina Nagornykh article headlined "President to dwell on unachieved
things" looks at politicians' expectations for the agenda of Putin's annual state-of-the-
nation address on Dec. 12; p 3 (486 words).

7. Irina Nagornykh article headlined ""United Russia strengthens for elections" says that
deputy secretary of the United Russia general council Viktor Kidyayev has replaced Dmitry
Travkin as the head of the party's executive committee. Travkin has voluntarily resigned.
Kidyayev will hold both posts; p 3 (433 words).

8. Sergei Mashkin article headlined 'Yury Budanov's murder confirmed" says that the judicial
board of the Supreme Court has rejected a complaint seeking the revision of the verdict, filed
by the lawyer of Yusup Temerkhanov, convicted of killing Colonel Yury Budanov in 2011.
Earlier, Temerkhanov got a 15 year sentence; p 4 (567 words).

9. Taisia Bekbulatova and Sergei Goryashko article headlined '"Presidential grant spread
among NGOs" says that the Civil Dignity movement has summed up the results of a tender
to give presidential grants to noncommercial organizations (NGOs). Not only well-known
human rights organizations, like Memorial, Agora and Golos, but also small regional NGOs
will receive state financing, the article says; p 5 (616 words).

10. Sergei Strokan article headlined "Divide 21st century in two' looks at U.S. Vice-President
Joe Biden's visit to China; p 7 (480 words).

11. Olga Kuznetsova article headlined "Turkey makes connection to Kurdish oil" looks at the
effect that the agreement on oil exports signed by Turkey and the Iraqi Kurdistan have had; p
7 (560 words).

12. Yelena Chernenko article headlined "Russia and NATO reach Kiev'" focuses on the NATO-



Russia Council's meeting at the level of foreign ministers held in Brussels. The situation
in Ukraine was discussed at the meeting, among other things, the article says; p 8 (726
words).

13. Ilya Barabanov article headlined "Ukrainian opposition stiffens in cordoning off" says that
having failed to overthrow the Ukrainian government, the opposition has decided to blockade
governmental buildings to compel the president to dissolve the cabinet of ministers and set
early parliamentary and presidential elections; p 8 (474 words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Ivan Rodin article headlined "Deputies scare each other with rotation" says that a number
of sources in the State Duma have said that the annual rotation of lawmakers may be
introduced in the lower chamber of the parliament shortly; pp 1, 3 (615 words).

2. Alexandra Samarina and Ivan Rodin article headlined "Alexei Kudrin gets under Dozhd"
says that former Finance Minister Alexei Kudrin has publicly denied his involvement in the
allocation of funds for the Russian niche liberal television channel Dozhd. Given

the weakening government, Kudrin looks like the most probable candidate for the post of the
prime minister if the cabinet of ministers is dismissed, the article says; pp 1, 3 (624 words).

3. Tatyana Ivzhenko article headlined ""Ukrainian authorities in no hurry to overcome political
crisis" previews the two-day conference of the Organization for Security and Cooperation

in Europe (OSCE) at the level of foreign ministers expected to open today in Kiev. Measures

to be taken by the Ukrainian authorities to overcome the political crisis are expected to top
the agenda of the conference, the article says; pp 1, 6 (1,381 words).

4. Yevgenia Novikova article headlined "Putin compels Riyadh to peace in Syria" says that
Putin has met Saudi Prince Bandar Bin-Sultan in Moscow to discuss the situation around
Syria and the preparations for the Geneva-2 international conference. Saudi Arabia does not
want to take part in the conference. Damascus also opposes Riyadh's participation in the
conference, the article adds; pp 1, 7 (791 words).

5. Yury Panyev article headlined '""NATO gets stuck on Kiev's Maidan [square]" says that
Russia and NATO have divided in assessing the developments in Ukraine. At the Russia-NATO
Council's meeting in Brussels, Foreign Minister Sergei Lavrov described NATO's statement
on Ukraine as ""misrepresenting", the article adds; pp 1, 7 (699 words).

6. Editorial headlined "Club of academicians or research organization" contemplates
the performance of the Council for Science and Education under the president; p 2 (512



words).

7. Alexei Gorbachev article headlined "Deputies' scuffle to be soft-pedalled' says that State
Duma speaker Sergei Naryshkin has announced that the Duma commission on ethical issues
will not discuss the fight between United Russia lawmakers Adam Delimkhanov and Alexei
Zhuravlev, although the men are not worthy of their status of lawmakers. Meanwhile, sources
in the State Duma told Nezavisimaya Gazeta that the scuffle was a sign of increased tension
inside the ruling party; p 2 (569 words).

8. Viktor Litovkin article published in the regular Carte Blanche column headlined "Greece
coming out of NATO" looks at the results of Defense Minister Sergei Shoigu's visit to Greece
and contemplates Russian-Greek military cooperation; p 3 (897 words).

9. Yekaterina Trifonova article headlined "People's Front becomes concerned about national
issue" says that the All-Russia Public Movement People's Front for Russia (All-Russia
People's Front, ONF) has held a forum in Moscow with ministers and representatives from the
regional authorities participating. Some ONF members were displeased with the forum
because the select few, but not ordinary ONF activists, were permitted to express their views,
the article says; p 3 (686 words).

10. Vladimir Skosyrev article headlined "Beijing issues serious warning for Biden" focuses
on U.S. Vice-President Joe Biden's visit to China; p 7 (529 words).

Vedomosti

1. Editorial headlined "Factory checkpoint' looks at the problems and current state of the
Russian metallurgy industry; pp 1, 6 (400 words).

2. Yulia Gribtsova and Natalya Ishchenko headlined "$1.5BIn for delivery" Japan Tobacco Inc
(JTT) and Philip Morris International are buying a 40-percent stake in Russia's major tobacco
distributor Megapolis; pp 1, 18 (700 words).

3. Maria Zheleznova et al. article headlined ""Amnesty of single people" says that convicts
of minor crimes that have not used force against law-enforcers will be granted amnesty
on the occasion of the 20th anniversary of the Constitution. Only few defendants in the so-
called Bolotnaya case on the May 6, 2012 riots on Moscow's Bolotnaya square will be freed,
the article says; p 2 (684 words).

4. Lilia Biryukova article headlined "Ideas for president" says that Putin is expected to attend



a forum being held by the All-Russia Public Movement People's Front for Russia (ONF)
in Moscow today; p 3 (269 words).

5. Polina Khimshiashvili article headlined "Maidan is not cause for boycott' says that several
high-ranking officials, including the U.S. secretary of state and the British and French foreign
ministers, will not attend a meeting of the Organization for Security and Cooperation

in Europe (OSCE) in Kiev on 5-6 December; p 3 (318 words).

6. Alexei Nikolsky article headlined "Unmanned aircraft in assortment' says that the Defense
Ministry will get an unmanned aircraft, produced by the UAE's company ADCOM Systems,
for testing in February 2014; p 3 (518 words).

7. Ksenia Boletskaya article headlined "Company of Week: Profmedia'" says that the holding
company Gazprom-media has bought the Profmedia holding company from businessman
Vladimir Potanin; p 7 (430 words).

8. Anton Oleynik article headlined "Protests in Ukraine: D mark for history once again' says
that judging by the ongoing anti-government protests in Ukraine, the Ukrainian authorities
have not learned lessons of the 2004 Orange Revolution; p 7 (1,008 words).

9. Vasily Kashin article headlined "Second world: Russia to achieve its goals in Ukraine' looks
at aspects of Russia's foreign policy on post-Soviet space and Eastern Europe; p 6 (923
words).

Izvestia

1. Petr Kozlov interview with Minister for Relations with Open Government Mikhail Abyzov,
headlined "'Society's interest in bills is zero'", speaking about measures being taken to make
Russian bodies of power more transparent; pp 1, 4 (1,549 words).

2. Anastasia Kashevarova and Alena Sivkova article headlined ""Members of public councils
to have code of ethics" says that the ONF has prepared a report on the performance of public
councils under executive bodies, which lists factors impeding the effective work of these
structures. The report will be handed over to Putin at the ONF forum in Moscow today,

the article says; pp 1, 3 (735 words).

3. Yegor Sozayev-Guryev article headlined "Those who committed non-violent crimes to be
freed on amnesty" says that Putin has preliminarily approved the amnesty project drafted
by human rights activists; p 2 (623 words).



4. Dmitry Runkevich and Yelena Malay article headlined ""Gennady Gudkov to lead party
activists away from A Just Russia" says that former A Just Russia lawmaker Gennady Gudkov
has decided to set up a new party — Social Democrats of Russia; p 2 (341 words).

5. Dmitry Runkevich and Anastasia Kashevarova article headlined "Kremlin gives up ideology
in favor of national idea" says that the presidential administration is not concerned about
amending the Constitution. It is working on a strategy for the development of patriotism

and is looking for the main national idea of Russia, which can unite Russian people, the article
says; p 2 (605 words).

6. Alena Sivkova article headlined ""Head of Chamber of Lawyers gets confused about Alexei
Navalny's status'' says that opposition activist Alexei Navalny has been deprived of the status
of lawyer; p 3 (787 words).

7. Pavel Chernyshov article headlined '"People's Alliance to become brand" says that

the limited liability company Political Class has asked the Rospatent federal body to protect
copyright to register a trademark and a logo People's Alliance, which looks like an aircraft
made in an origami technique. People's Alliance is known to public as opposition politician
Alexei Navalny's unregistered party; p 3 (650 words).

8. Konstantin Volkov article headlined "Kim Jong-un strips his uncle of power" says that
North Korean leader Kim Jong-un has dismissed his uncle Jang Song-thaek as the deputy
chairman of the National Defense Commission. The article also features a Russian expert's
comment on the issue; p 7 (567 words).

9. Maria Gorkovskaya and Alexander Sobina article headlined ''Victoria Nuland to save
Eastern Partnership' says that U.S. Assistant Secretary for European and Eurasian Affairs
Victoria Nuland will visit Moldova, Georgia and Ukraine in coming days. The article features
a Russian expert's comment on the issue; p 7 (582 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Vladimir Bogdanov interview with the head of the Federal Drug Control Service Viktor
Ivanov, headlined "Struggle for non-drug addicts", speaking about court-ordered
compulsory medical treatment of drug addicts as a measure to fight against drug addiction
in Russia; pp 1, 6 (1,837 words).

2. Yury Politov article headlined "At social Front'" focuses on the ONF forum in Moscow.
The main topic for discussion is the implementation of Putin's decrees issued in May 2012
when he was elected the president? the article says; p 2 (531 words).



3. Mikhail Falaleyev article headlined "And what will Mr Kudrin say?" says that the re-elected
public council at the Interior Ministry has held its first meeting; p 7 (566 words).

4. Natalya Kozlova article headlined "Navalny no longer lawyer" says that opposition activist
Alexei Navalny has been deprived of the status of a lawyer; p 7 (434 words).

5. Yekaterina Zabrodina article headlined "They did not even translate it into Ukrainian" looks
at the ongoing protests on Kiev's Independence Square known as the Maidan; p 8 (817 words).

6. Pavel Dulman article headlined "To show off roadmap" says that the EU has presented
Ukraine with a new ultimatum. Meanwhile, a Ukrainian delegation has headed for Moscow
to discuss a roadmap to improve bilateral trade and economic relations, the article adds; p 8
(931 words).

Rossiiskaya Gazeta (weekly)

1. Yelena Kukol interview with Economic Development Minister Alexei Ulyukayev, headlined
"According to Ulyukayev's policy", speaking about deposit insurance, growth of pensions
and state procurements; p 4 (1,172 words).

2. Lawyer Mikhail Barshchevsky interview with the first deputy head of the Federation Council
committee for constitutional legislation, Alexei Alexanderov, headlined "Victims to be
reckoned with", speaking about measures to be taken to fight against disdain for the law

and law nihilism in Russia; p 8 (945 words).

3. Vladislav Vorobyev article headlined "Whose business is it?"" says that the main problem
facing Ukrainian President Viktor Yanukovych is not the ongoing anti-government protests
in Kiev, but an increasing split in Ukrainian society; p 12 (418 words).

Moskovsky Komsomolets

1. Natalya Rozhkova article headlined "Godsend with disintegration of Russia" comments
on Putin's backing of an idea to introduce responsibility for calls to disintegrate Russia; pp
1-2 (614 words).

2. Mikhail Rostovsky article headlined '"State Duma deputies charged for work' comments
on the fight between United Russia lawmakers Adam Delimkhanov and Alexei Zhuravlyov; pp
1, 3 (689 words).



3. Unattributed article headlined "Kadyrov prepares his own Alfa [special-purpose unit]" says
that the genuine reason behind the fight between two United Russia lawmakers is the fact that
a member of the Federal Security Service's special-purpose center has changed his job for an
adviser to Chechen leader Ramzan Kadyrov, who is said to be planning to establish his own
Alfa special-purpose unit; pp 1, 3 (1,132 words).

4. Igor Karmazin and Marina Perevozkina article headlined "Kiev residents feel siege" reports
on the situation in Ukraine, where anti-government protests have been continuing; pp 1, 3
(776 words).

5. Viktoria Prikhodko article headlined "Putin agrees to wide amnesty" says that Putin has
agreed to grant amnesty on the occasion of the 20th anniversary of the Constitution, but
to the limited number of people; p 2 (417 words).

6. Marina Ozerova article headlined "'In three Sosny" says that the State Duma commission
for monitoring the validity of deputies' income declarations has not found grounds for a
check on State Duma deputy speaker Sergei Neverov and the head of the State Duma economic
policy committee Igor Rudensky, who have been suspected of having not declared all

the property they own; p 2 (629 words).

7. Mikhail Zubov interview with former Central Electoral Commission member and member
of the president's human rights council Igor Borisov, headlined ""Will society play with boxes?
With ballot boxes...", speaking about the role of noncommercial organizations in elections; p
4 (3,112 words).

8. Lina Panchenko article headlined "Alexei Kudrin finds business in Interior Ministry" says
that former Finance Minister Alexei Kudrin has become a member of the public council under
the Interior Ministry; p 11 (431 words).

RBC Daily

1. Ivan Petrov report "Arrest without qualification' says that those involved in criminal cases
relating to state purchases will no longer be able to avoid arrest citing their status

of entrepreneurs. The Investigative Committee has drafted amendments to the Criminal Code
in this connection; p 1 (500 words).

2. Alexander Litoy report "Unchecked Sosny'" says that a State Duma commission has refused
to check the income of Sergei Neverov, a senior member of the ruling United Russia party,
following accusations put forward by opposition activist Alexei Navalny in relation to the
deputy; p 2 (600 words).



3. Ivan Petrov report "Liberal's effect" says that former Finance Minister Alexei Kudrin has
suggested that a body to protect business should be set up within the new public council under
the Interior Ministry; p 2 (1,00 words).

4. Unattributed report "Putin agrees to amnesty proposals of Council for Civil Society
Development and Human Rights Council" says that Putin has agreed to the suggestion of the
human rights council that an amnesty is necessary in the country. However, this amnesty can
apply only to people who have not committed serious crimes or crimes involving violence
against the state's representatives, Putin said; p 2 (300 words).

5. Inga Vorobyeva report "Putin asks Belyaninov not to spoil climate' says that Putin has
chaired a meeting of the presidential economic council, where the investment climate
and customs issues have been discussed; p 3 (700 words).

Noviye Izvestia

1. Diana Yevdokimova report '"'We supplemented our suit'" says that the former director
of the television and radio company Khimki-SMI is trying to challenge her dismissal in court;
pp 1, 5 (600 words).

2. Vardan Ogandzhanyan report "Selective compassion' says that the people under
investigation in connection with the Bolotnaya case, the one against protesters who clashed
with police on Moscow's Bolotnaya Square on May 6, 2012, are unlikely to be amnestied; p 2
500 words).

3. Vera Moslakova report 'Place for fist fight' says that the State Duma commission on ethical
issues has refused to discuss the fight between United Russia deputies, Adam Delimkhanov,
the cousin of Chechen leader Ramzan Kadyrov, and Alexei Zhuravlyov, in the corridor of the
State Duma on Dec. 3; p 2 (500 words).

4. Vardan Ogandzhanyan report "And judges there" says that the U.S. authorities are working
on the expansion of the Magnitsky list. Judges engaged in Bolotnaya case trials may be
included in the list; p 2 (500 words).

5. Yana Sergeyeva report ''Before decisive battle" looks at protests in Ukraine and says that
Ukrainian President Viktor Yanukovych's supporters have gone into the offensive against
the opposition; p 2 (550 words).



Komsomolskaya Pravda

1. Andrei Ryabtsev report headlined on the front page '""Kadyrov's cousin comes to State Duma
with golden gun to settle showdown" and "Deputies put up scuffle at State Duma" on page
three looks at the fight between two deputies from United Russia in the parliament building;
pp 1, 3 (650 words).

2. Vladimir Vorsobin report "Revolution put off indefinitely' looks at the "aftertaste of the
failed coup d'etat" in Ukraine; p 5 (500 words).

3. Sergei Vladimirov report "World's community has new leader' looks at the "success
of Putin's international policy" and says that no doubt, the year 2013 in the world's politics
has become the year of Vladimir Putin; p 6 (1,900 words).

4. Unattributed interview with Vladimir Kozhin, head of the presidential property
department; pp 12-13 (1,900 words).

Zavtra

1. Alexander Prokhanov report ""Forelocks crack in Ukraine" analyzes the situation in Ukraine
and says that an ""orange revolution is erupting in Kiev in its entirety"; p 1 (1,400 words).

2. Alexander Nagornyy report "Is there coup in Kiev?" looks at protests in Ukraine and says
that "orange people' are getting crazy in Kiev again; pp 1-2 (2,100 words).

Krasnaya Zvezda

1. Vladimir Kozin report "Shifting blame" says that several U.S. online media outlets and a
number of U.S. senators have blamed Russia for violating the Intermediate-Range Nuclear
Forces Treaty (INF); p 3 (1,700 words).

Komsomolskaya Pravda weekly

1. Sergei Polosatov report "Three ways from Euro-Maidan' looks at what the ''peaceful"
protest of Ukrainians may result in, and lists three options; p 2 (800 words).

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2013/12/05/what-the-papers-say-dec-5-2013-a30215



