30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

What the Papers Say, Dec. 2, 2013

By The Moscow Times

December 02, 2013

=

- p— e p——T p—

Lo LEL

Kommersant

1. Alexander Chernykh and Yelena Ladygina article headlined ''No credit for Olympic
competition" says the head of the Higher School of Economics, Yaroslav Kuzminov, has
questioned the value of school academic competitions which give winners benefits in entering
universities. He suggested that the winners of the competitions should take the Single State
Exam for these subjects anyway, the Education and Science Ministry backed the idea; pp 1, 3
(832 words).

2. Svetlana Dementyeva article headlined "Central Bank slows chain reaction down" says
the Central Bank has resorted to the restructuring of the Solidarnost bank in Samara, which
has lost its funds as its clients started withdrawing their money due to uncertainty on the
financial market. The Deposit Insurance Agency will take the situation in the bank under
control; pp 1, 10 (473 words).


https://www.themoscowtimes.com/author/the-moscow-times

3. Vladislav Novy et al. report headlined "Ela does best to get hold of Nezavisimost" says
the group of companies Ela is going to buy a stake in the company Nezavisimost to become
Russia's largest car dealer; pp 1, 12 (711 words).

4. Maria Yakovleva article headlined '"Tranche of thousands of billions'" says pensions funds
are receiving the last money before their funds are frozen. It is still unclear how private banks
will be allowed to use this money; pp 1, 10 (510 words).

5. Ilya Barabanov et al. report headlined '"Too-many-party system' says a party set up

by political strategist Andrei Bogdanov has been renamed People's Alliance. Opposition
politician Alexei Navalny, who was trying to register his party with the same name, is going
to sue Bogdanov. Meanwhile, the fund for development of civil society has suggested that all
political parties in Russia should be developed into several groups in accordance with their
electoral success; p 2 (1,302 words).

6. Taisia Bekbulatova and Irina Borodina article headlined "Saratov Region decides to get
separated from RPR-Parnas'" says the RPR-Parnas party has lost its Saratov region branch.
The party leadership claimed that they only had to replace the top figures in the party branch
as the latter were far from liberal values; p 2 (427 words).

7. Irina Nagornykh article headlined "United Russia not to lose control over Moscow City
Duma election' says United Russia plans to carry out an aggressive election campaign in the
City Duma election. It will carry out primaries with the involvement of the electorate; p 3 (673
words).

8. Ivan Safronov article headlined '"Rosimushchestvo to work with Oboronservis assets'' says
the Defense Ministry and the Federal Agency of the State Property Management have started
working on the reform of the holding company Oboronservis. The agency will distribute
Oboronservis's shares among other state holding companies; p 3 (439 words).

9. Vyacheslav Kozlov report ""Opposition goes into defense" says that the defense will present
its evidence in court in the case of disorders on Moscow's Bolotnaya Square; p 4 (650 words).

10. Alexandra Larintseva report "They approach Naftabank via cooperative" says that
the management of the bank Naftabank is suspected of a large-scale cash out transaction; p 5
(500 words).

11. Sergei Strokan article headlined "America not to leave Asia' says that U.S. Vice President
Joe Biden is on his Asia tour starting with Japan as part of the new Asia strategy of President
Barack Obama. Biden is to show support to U.S. allies without escalating confrontation with
China; p 7 (530 words).



12. Maxim Yusin article headlined ""Maydan dispersed up to loss of control' says opposition
protests have resulted in violent clashes with police in Kiev. Ukrainian President Viktor
Yanukovych is going to visit Moscow to sign a road map agreement on trade and economic
cooperation with Russia; p 8 (779 words).

13. Article by Dmitry Polikanov, vice-president of PIR-center in opinion column headlined
"Price of issue'' looks at the results of the Vilnius summit and notes that the Ukrainian
president will continue "hesitating" about signing the association deal with the EU up to the
presidential election to bargain better conditions for Ukraine; p 8 (430 words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Tatyana Ivzhenko article headlined '"Ukraine goes out of control" says opposition protests
in Kiev have grown into a conflict between the authorities and society, as the police have
resorted to violence against protesters thus triggering a bigger wave of protests among those
who have not backed the European integration before; pp 1, 6 (1,434 words).

2. Yekaterina Trifonova article headlined "Navalny defends People's Alliance in court" says
the Justice Ministry has registered Andrei Bogdanov's party with the name borrowed

from Alexei Navalny, People's Alliance. Navalny is going to sue Bogdanov, the latter says he
invited the opposition activist into his party; pp 1, 3 (530 words).

3. Igor Naumov and Ivan Shvarts article headlined '"Cancellation of mobile slavery postponed
due to Sochi Olympics' says Russian mobile phone subscribers will be able to keep their
numbers when changing a phone provider only after April 2014; pp 1, 4 (813 words).

4. Anastasia Bashkatova article headlined ""Banking mopping-up shakes ruble' comments
on the situation with the Russian currency, which is aggravated by instability of the banking
sector; pp 1, 4 (771 words).

5. Gleb Postnov article headlined "Arson of churches in Tatarstan found to be terrorist
attacks" reports on arson of churches in Tatarstan and notes that the prosecutor's office
plans to regard the arsons as terrorist attacks; pp 1, 5 (498 words).

6. Vladimir Mukhin article headlined "Putin turns on manual control over defense sector"
says the President Vladimir Putin will control the upgrading of the army and navy armament
via a special service set up within the presidential administration; pp 1, 5 (945 words).

7. Editorial headlined "Unproductive summit in Vilnius" says only Georgia and Moldova have



signed agreements with the EU at the summit in Vilnius; the rest four countries, including
Ukraine, did not sign any deals. Ukrainian President Viktor Yanukovych explained the decision
by unaffordable cost of the partnership; p 2 (518 words).

8. Article by Sergei Neverov, secretary of United Russia's general council, headlined "Five
myths about United Russia' tries to defend United Russia's principles as rumors have it that it
is losing supporters and All-Russia People's Front will replace it; p 2 (1,746 words).

9. Ivan Rodin article headlined ""Government winds internet democracy down" says Dmitry
Medvedev's government has decided to reduce its openness and not to discuss on-line
the bills they draft; p 3 (947 words).

10. Alexei Gorbachev article headlined '"European politicians not eager to go to Olympics" says
the European Parliament is likely to adopt a new resolution on Russia including its
"Magnitsky list" in January 2014. No European politicians are expected to visit the Winter
Olympics in Sochi; p 3 (606 words).

11. Alexander Chernyavsky article headlined "Federal digital TV kills regional TV" says

the heads of regional television stations have appealed to President Vladimir Putin for help, as
the current digital modernization of the federal television channels will make smaller
companies close; p 4 (517 words).

12. Alexandra Samarina report '"How Euro-Maidan differs from Bolotnaya square" looks
at protests in Ukraine and says that people in that country have no fear; p 6 (700 words).

13. Sergei Kulikov report ""How much Ukrainian road map will cost Russia' says that winning
over Ukraine may cost Russia $20 billion a year. Whereas Brussels is not ready to pay this
sum, Moscow may agree to these expenses for political reasons; p 6 (700 words).

14. Yury Simonyan report "Not only allies want to meet Putin in Yerevan' says that Putin is
visiting Armenia on a state visit today; p 7 (700 words).

15. Dmitry Orlov article headlined "100 leading politicians in Russia in November 2013" says
Putin is again on top of the rating of Russian politicians. Officials responsible for internal
and information policy are gaining power; p 9 (1,847 words).

16. Vladimir Ivanov article headlined "Pentagon not going to leave Europe' says Washington
is redeploying its military bases close to the Russian border in Europe; p 9 (787 words).



17. Alexandra Samarina report " Serdyukov, constitution and magic sticks of United Russia"
says that criminal proceedings have been instituted against former Defense Minister Anatoly
Serdyukov; p 11 (500 words).

Vedomosti

1. Margarita Lyutova article headlined ""Budget beneficiary" says that the Russian ministries
and government bodies, which have failed to use all of the budget funds allocated to them,
will hand over the money to the Russian Direct Investment Fund; pp 1, 5 (750 words).

2. Yelizaveta Sergina article headlined "SIM-card slaves' says the scheme of keeping a phone
number when changing a mobile phone operator has started working in Russia. However,
people who apply for this service, are unlikely to have it done until April 2014; pp 1, 17 (615
words).

3. Editorial headlined "Yanukovych's second Maidan" says the division of Ukraine

into eastern and western parts does not allow President Viktor Yanukovych to conduct
autocratic policy. Opposition rallies against his decision not to sign the association deal with
Europe have shown that Yanukovych may lose power due to street protests again; pp 1, 6 (744
words).

4. Dmitry Kazmin article headlined '"Person of week: Elvira Nabiullina" comments on the
policy of new Central Bank head Elvira Nabiullina who has stripped 23 banks of their licenses
in six months; p 7 (339 words).

5. Maxim Glikin report ""Anarchy instead of Europe' says that demands for European
integration have grown into demands for the resignation of the government in Ukraine; p 2
(750 words).

6. Lilia Biryukova report "Filter for small parties' says that pro-Kremlin analysts have said
that only parliamentary parties should be allowed to stand in the State Duma election; p 3
(600 words).

7. Yulia Vymyatnina report '""Unselfish union' looks at the Customs Union of Russia, Belarus
and Kazakhstan; pp 6-7 (1,400 words).

lzvestia



1. Anastasia Kashevarova article headlined "Fight for science grows into fight for property"
accuses Nobel Prize winner Zhores Alferov of trying to get hold of some property of the
Russian Academy of Sciences during its reform; pp 1-2 (1,175 words).

2. Article by political analyst Boris Mezhuyev headlined "Europe loses face" criticizes the EU's
reaction to the Ukrainian decision not to sign the Association Agreement with Europe

and notes that European politicians have begged Yanukovich to sign the agreement and even
threatened him; pp 1, 7 (1,137 words).

3. Natalya Bashlykova article headlined ""Russian language can become official one in EU"
says the Motherland party leader, lawmaker Alexei Zhuravlev, has come up with an initiative
to make the Russian language one of official languages of the European Union; pp 1-2 (434
words).

4. Svetlana Subbotina and Alena Sivkova interview with Russian child ombudsman Pavel
Astakhov speaking on the aftermath of the Dima Yakovlev law which bans Americans
from adopting Russian orphans; p 4 (1,807 words).

5. Yury Matsarsky and Vladimir Suvorov article headlined "'Kill Yanukovych, kill generals'"
reports on opposition protests and clashes with police in Kiev and notes that the opposition
has managed to gather 300,000 supporters; p 7 (919 words).

6. Konstantin Volkov article headlined "Syrian opposition coalition agrees to Geneva-2 with
limitations" says the Syrian opposition coalition members have confirmed their decision

to take part in the international peace conference Geneva-2. However, they insist on some
conditions to be met; p 8 (594 words).

7. Yegor Sozayev-Guryev report "They report to president on preparation for Olympics
opening ceremony'' looks at Putin's visit to Sochi where he inspected Olympic facilities; p 2
(500 words).

8. Svetlana Povoraznyuk report "State Duma deputies and bloggers save Louis Vuitton S20M"
looks at the Louis Vuitton's giant suitcase installed on Red Square; p 6 (750 words).

9. Maxim Sokolov report "Need as teacher of diplomacy' looks at protests in Ukraine; p 7 (700
words).



Rossiiskaya Gazeta

1. Tatyana Shadrina and Taras Fomchenkov article headlined ""What are our codes!" says
Russian mobile phone users will be able to change operators without changing their phone
number; pp 1, 3 (400 words).

2. Pavel Dulman article headlined "Peaceful European bulldozer begins street fighting" says
the state of emergency may be imposed in Kiev as opposition protests continue despite
the authorities' ban; pp 1, 5 (1,400 words).

3. Vitaly Petrov report '"Lock for nuclear bomb'" says that Federation Council speaker
Valentina Matviyenko has suggested that a legal procedure should be adopted for nuclear
security cooperation among countries; p 2 (700 words).

4. Tatyana Zamakhina article headlined "There will be SCO bank' says prime ministers of the
Shanghai Cooperation Organization member states have agreed to set up a joint bank
to finance projects carried out by the countries; p 4 (650 words).

5. Yevgeny Shestakov report "European commissars deliver strike'" says that Europe
continues blackmailing the leadership of Ukraine over its integration with the EU; p 5 (1,400
words).

Moskovsky Komsomolets

1. Oleg Bazak article headlined "New Year tree in place of fight' says members of the
Ukrainian Party of Regions have started ""abandoning" Ukrainian President Viktor
Yanukovych as the political situation in the country is aggravating; pp 1-2 (1,137 words).

2. Yulia Kalinina article headlined "Peculiarities of national slavery" comments on the Global
Slavery Index 2013 and says that labor migrants in Russia can be considered to be slaves; pp 1,
3 (657 words).

3. Ignat Kalinin report "Why Putin needs army" looks at Putin's visit to Sochi where
the country's military doctrine has been elaborated; p 4 (750 words).

Novaya Gazeta



1. Alexander Mineyev article headlined "You do not want it, so do not do that'" sums up
the results of the Vilnius summit and notes that the EU will alienate itself from Russia; p (861
words).

2. Vadim Dubnov article headlined "Vilnius summit closed. For inventory" says Ukraine made
the Vilnius summit not to go as planned, the EU would accept cooperation with the country
only when it gets new leadership; p (606 words)

RBC Daily

1. Yulia Kalachikhina et al. article entitled ""Revolution by Christmas" says it was during
the Orange revolution of 2004 that Kiev last saw violence like the one witnessed today
and warns that events may lead to a revolution; pp 1-2 (600 words).

2. Ivan Petrov article headlined "Antihackers in epaulettes' says the Interior Ministry has
announced its intention to prepare 44 information security experts, to protect personal
information as well as materials of high-profile criminal cases; pp 1-2 (300 words).

3. Stepan Opalev article entitled ""One cannot hide from terror' quotes the results of an
opinion poll which show that half of Russians believe it impossible to hide from terrorists; pp
1-2 (300 words).

Noviye Izvestia

1. Yana Sergeyeva and Konstanin Nikolayev article headlined "Revolutionary situation' on the
clashes in Ukraine between the EU supporters and the police. For the first time over 22 years
blood of peaceful demonstrators has been shed; pp 1-2 (600 words).

2. Zoya Grigoryeva article entitled "Give me a complaint book" says defenders of consumers'
rights are thinking of tools that will allow Russians to stand up for their rights together; pp 1,
3 (1,100 words)

3. Sergei Putilov article entitled "Postflight debriefing" says President Vladimir Putin's
meetings in Sochi devoted to Russia's defense industry have shown that three days are not
enough to resolve all the industry problems; p 3 (600 words).

4. Artem Lunkov article entitled "Russian authorities are ready to confiscate property
from foreigners' on a new draft law that will allow Russian authorities to seize property



of terrorists, corrupt officials and organized crime ringleaders on Russian territory.
Opposition leader Boris Nemtsov describes this initiative as '"comic"; p 2 (200 words).

Tvoy Den

1. Andrei Muravyev article headlined '"Maidan on blood" gives an account of events in Kiev
over the weekend, generously peppered with photos of clashes between EU supporters
and police; p 2 (300 words).

Komsomolskaya Pravda

1. Andrei Berezovikov article entitled "Time for Russia to gather stones" says Russian
diplomacy has won a victory at the EU Eastern Partnership summit. It sums up the results
of the summit, focusing on Ukraine's decision to suspend its pact with the EU; pp 1, 3 (700
words)

2. Dmitry Smirnov article sums up the result of President Putin's meetings on defense
industry that were held in Sochi last week; p 2 (700 words).

3. Alexander Grishin and Yevgenia Suprycheva article entitled '"'Berkut' against opposition
falcons" on the events in central Kiev when the central square changed hands three times over
two days; p 4 (400 words).

4. Yevgenia Surpycheva first-hand report from a monastery where protesting students were
spending the night headlined "Trouble brought onto students"; p 4 (300 words).

5. Vladimir Demchenko article headlined "20 seconds without steering wheel'" looks at the
results of journalistic investigation into the Boeing crash in Kazan; pp 10-11 (1,600 words)

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2013/12/02/what-the-papers-say-dec-2-2013-a30085



