30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

What the Papers Say, Nov. 29, 2013

By The Moscow Times

November 29, 2013

=

- p— e p——T p—

Lo LEL

Kommersant

1. Sergei Mashkin article headlined "Recreation facility deployed against former minister"
says that although the status of former Defense Minister Anatoly Serdyukov in the criminal
case over his use of servicemen and public money to renovate his relative's private holiday
house was changed from witness to suspect, the former minister will hardly go to prison; pp 1,
4 (1,057 words).

2.Yelena Kiseleva and Denis Skorobogatko article headlined ""Russian Academy of Science
turns out to be without 'Brains'" says that a check revealed that the Russian Academy

of Sciences does not have any property rights for the building dubbed "Brains", which was
believed to be its property; pp 1, 9 (735 words).

3. Yelena Kovalenko article headlined '""Money to card" looks at the latest version


https://www.themoscowtimes.com/author/the-moscow-times

of amendments to the law on national payment systems regarding banks' return of money
lost through criminal activities with bank cards; pp 1, 10 (564 words).

4. Taisia Bekbulatova et al. report headlined "Moscow begins re-dividing" says that

the Moscow City Electoral Commission has presented a variant of districts division

into single-seat constituencies for the 2014 election to the Moscow City Duma; pp 1-2 (716
words).

5. Yelena Chernenko article headlined "Cyber security concept fails to comply with state
strategy" says that the Concept of Cyber Security Strategy the Federation Council is to discuss
today contradicts the state policy on information security; p 2 (615 words).

6. Zaur Farnyev and Irina Nagornykh article headlined '"Head of North Ossetia to get chance
for third term" says that the North Ossetian parliament has passed a bill to give up direct
elections of the republic's head; p 2 (565 words).

7. Andrei Kolesnikov article headlined ''Peace, labor, March'" gives an ironic account
of President Putin's meeting with the state officials in charge of preparations for the Sochi
Olympics; p 3 (997 words).

8. Grigory Tumanov article headlined "Public Chamber invites to prison' says that the Public
Chamber has invited more volunteers to monitor penal institutions in an attempt to put

an end to the scandal over public monitoring commissions where former law-enforcers
prevail; p 4 (509 words).

9. Vsevolod Inyutin article headlined "Attempt to cash environmental concerns" says that
law-enforcers have detained two environmental activists who staged protests against

the development of copper and nickel deposits in the Voronezh region. The activists are
charged with extortion of at least 24 million rubles ($700,000) from representatives of the
company to develop the deposits; p 4 (516 words).

10. Dmitry Komarov article headlined "Yevgeny Roizman acts as defense lawyer' says that
Yekaterinburg's Mayor Yevgeny Roizman was questioned yesterday in line with the criminal
case against former chief editor of Ura.ru news website Aksana Panova, who is facing charges
of extortion, abuse of office and fraud; p 5 (621 words).

11. Vladimir Solovyev article headlined "Eastern Partnership shifting towards west" says that
as Kiev has suspended integration with the EU, Brussels has begun portraying Moldova as
the main achievement of the Eastern Partnership project; p 7 (750 words).



12. Pavel Tarasenko article headlined "Tourists help protests in Thailand" says that the Thai
authorities are ready for concessions to opposition as the disorders are frightening off
tourists; p 7 (525 words).

13. Sergei Strokan article headlined "U.S., Japan defy Chinese zone" says that the territorial
dispute between China and Japan has moved to airspace as U.S. bombers and Japanese planes
fly over the disputed islands breaking into a new airspace defense zone imposed by China; p 7
(466 words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Vladimir Mukhin article headlined "Soft and cuddly suspect Serdyukov'" says that experts
reacted skeptically to the news about a criminal case launched against former Defense
Minister Anatoly Serdyukov over accusations that he used servicemen and government funds
to renovate a private holiday home and build a road to it. Most experts do not believe a serious
punishment will follow and say that the proceedings are aimed at reassuring the public; pp
1-2 (600 words).

2.Svetlana Gavrilina article headlined "Speaker, deputy governor and St. Petersburg's best
people" says that the St. Petersburg legislative assembly speaker has met the city's honored
citizens; pp 1, 6 (560 words).

3. Yekaterina Trifonova article headlined ""Opposition preparing for Constitution Day" says
that opposition is planning to stage a rally timed to the Constitution Day on Dec. 12.
Meanwhile, human rights activists are collecting signatures under a petition to the president
asking to interfere in the Bolotnaya Square riots case; pp 1, 3 (930 words).

4. Anastasia Bashkatova article headlined '"Mega-regulator looking for ways to boost coffers"
says that the Central Bank has revoked a license from Makhachkala's Naftabank, and quotes
experts as saying that the regulator seems to have changed its policy and stopped turning
ablind eye to illegal schemes amid the worsening economic situation; pp 1, 4 (1300 words).

5. Anna Gushchina article headlined "Brussels blames Russia for 'pressure and blackmail'"
looks at the first day of the Eastern Partnership summit in Vilnius and says that European
officials reproached Russia for pressuring Ukraine into ditching integration with Europe; pp
1-2 (620 words).

6. Ivan Rodin article headlined "State Duma deputies eager to be detectives'" says that
lawmakers have decided to bring back to life a bill on parliamentary investigation. Experts
attribute the move to recent polls that show that the parliament is losing its prestige; pp 1, 3



(1070 words).

7. Alexandra Samarina article headlined "Serdyukov to hurl back [accusations], Vasilyeva

to be set free' says that the Oboronservis case involving large-scale frauds with the Defense
Ministry's property is unlikely to bring former Defense Minister Anatoly Serdyukov and his
close friend Yevgenia Vasilyeva to prison; p 2 (490 words).

8. Fayed Mustafa article headlined ""Carte blanche. Joyless jubilee of Middle East peace
process'" says that, 20 years after the beginning of peace talks with Palestine, Israel keeps
dragging out the talks; p 3 (829 words).

9. Arkady Lyubarev article headlined " System of irremovable majority" slams the United
Russia party for passing bills that make it extremely hard for opposition to win in elections; p
5 (1,302 words).

10. Tatyana Ivzhenko article headlined "European Maidan turning into strike' says that today
protesters against Kiev's U-turn on EU integration are going to form a 600-meter-long chain
by holding hands. Meanwhile, Ukrainian youth is becoming increasingly radical and may
demand the authorities' dismissal; p 7 (971 words).

11. Grigory Mikhaylov article headlined "Kyrgyzstan begins having second thoughts about
Customs Union' says that Kyrgyz Economy Minister Temir Saryev has criticized the road map
Kyrgyzstan is supposed to follow when joining the Customs Union as it was adopted without
the republic's approval; p 7 (560 words).

12. Anton Khodasevich article headlined "Official Minsk being threatened with summons"
says that representatives of Belarussian opposition have suggested that an international
tribunal on the situation in Belarus be set up; p 7 (586 words).

13. Vladimir Skosyrev article headlined "America interferes in China's dispute with Japan"
says that the territorial dispute between China and Japan may turn into an international crisis
as the U.S. has assured Tokyo of its support; p 8 (687 words).

14. Yevgenia Novikova article headlined "U.S. ready to destroy Asad's chemical weapons
on vessel' says that the U.S. has suggested that the Syrian regime's chemical weapons be
eliminated on its vessel Cape Ray in the neutral waters of the Mediterranean Sea; p 8 (768
words).

15. Editorial headlined "Euro-integration as generation's choice" comments on Euro-
integration processes in former Soviet republics; p 2 (400 words).



Vedomosti

1. Editorial headlined "Happiness getting more expensive'' refers to polls that show that
the importance of prosperity for people's happiness is growing; pp 1, 6 (378 words).

2.Editorial headlined '"Migrants of our town' says that the authorities plan to set up a cluster
of facilities to house migrants engaged in construction and utilities sector in Moscow; p 6 (341
words).

3. Yekaterina Kravchenko article headlined "Market does not expect Iran" refers to polls
which show that oil traders do not expect Iran to return to the world oil market soon; p 4 (396
words).

4. Maxim Solyus article headlined '""Thing of week: Palaces" comments on new revelations
opposition politician and anti-corruption campaigner Alexei Navalny has recently made: five
high ranking officials have forgotten to include huge land plots they own in their income
declarations; p 7 (406 words).

5. Andrei Babitsky article headlined "Bad news: high-ranking squatters' contemplates why
state officials prefer not to register their property under their own names; p 7 (437 words).

6. Polina Khimshiashvili article headlined '"Two countries forward, one back" comments
on the results of the first day of the Eastern Partnership summit in Vilnius; p 2 (500 words).

Rossiiskaya Gazeta

1.Yelena Kukol interview with Economic Development Minister Alexei Ulyukayev headlined "I
know what I am talking about'" where he says that the natural monopolies' purchases will be
closely monitored and speaks about chances for Russian economy to grow; pp 1, 6 (2,275
words).

2. Natalya Kozlova article "Serdyukov steps on road" looks at the criminal case launched
against former Defense Minister Anatoly Serdyukov on charges of negligence which resulted
in damages of over 50 million rubles ($1.5 million); pp 1, 7 (1,488 words).

3. Vladislav Vorobyev article headlined "To Vilnius without signing" says that now it is Kiev,
not Brussels, that puts forward conditions for integration with the EU; pp 1, 8 (664 words).



4. Kira Latukhina article headlined "To reach stars" looks at President Putin's meeting on the
state defense order in Sochi; p 2 (450 words).

5. Tatyana Zamakhina article headlined "Corridor to Asia' looks ahead at the session of the
council of heads of governments of SCO countries to be attended by Prime Minister Medvedev;
p 2 (200 words).

6. Vitaly Petrov article headlined "Renewal of philosophy' says that State Duma speaker
Sergei Naryshkin has called on Brussels to refrain from interfering into Ukrainian affairs; p 4
(613 words).

7. Yevgeny Shestakov article headlined ""CNN 'edits' Russia's envoy to UN' says that the CNN
has made significant cuts to its interview with the Russian Permanent Representative to the
United Nations, Vitaly Churkin, namely his statements on the Syrian crisis; p 8 (637 words).

8. Pavel Dulman article headlined "Lady drawn to tribune" says that the speech of the
Lithuanian parliament speaker at the Ukrainian Maidan has proved to be the high point of the
unprecedented pressure Brussels has been exerting on Kiev to force it into signing

an association agreement with the EU; p 8 (430 words).

9. Yekaterina Zabrodina article headlined "Covering things up in water" says that the U.S.
brass have put forward an initiative of destroying Syrian chemical weapons aboard a U.S.
vessel in the neutral waters of the Mediterranean; p 8 (322 words).

10. Maxim Makarychev article headlined "Fighting in Kiev manner' looks at recent
developments in Ukraine; p 9 (758 words).

11. Valery Vyzhutovich article headlined ""From maidan to maidan" comments on Ukraine's U-
turn on integration with Europe, the beginning of the Eastern Partnership summit in Vilnius
and reasons behind the escalating political crisis in Ukraine; p 9 (878 words).

12. Alexei Plotnikov article headlined '""No cars, no planes'' looks at the consequences for the
Russian industry if Ukraine signs an association agreement with the EU; p 9 (723 words).

Moskovsky Komsomolets

1. Yulia Kalinina article headlined "Slippers and negligence" makes fun of the fact that when
television host Ksenia Sobchak interviewed the main suspect in the high-profile Oboronservis
corruption case, Yevgenia Vasilyeva, in her house, she was made to take off her beautiful



shoes and put on slippers; pp 1, 4 (400 words).

2. Alexander Minkin article headlined "Authorities without conscience" refers to the Latvian
government's resignation after the collapse of a mall claimed the lives of 54 people and says
that the Russian government has never acknowledged its fault in numerous man-made
disasters and people's deaths; pp 1-2 (502 words).

3. Yeva Merkacheva article headlined "Ex-minister's unbeloved woman" features
an interview with one of the suspects in the high-profile case over fraud with the Defense
Ministry's property, Yulia Rotanova, who is kept in a remand center; pp 1, 4 (978 words).

4. Natalya Rozhkova article headlined "Ukraine, Russia in animal world. Myths and truth
about EU" features an interview with deputy director of the CIS Countries Institute Vladimir
Zharikhin and Ukrainian expert Vitaly Portnikov who speak about prospects

and consequences of Ukraine's integration with the EU; pp 1, 3 (2,572 words).

5. Igor Karmazin article headlined ""Maidan awaiting ... Russian riot police" looks at the recent
developments in Kiev and rumours about quite likely forceful dispersal of the rallies; p 3 (640
words).

6. Stanislav Belkovsky article headlined "Love to Russia for money'' comments on Kiev's U-
turn on the integration with Europe, reasons behind the move and prospects for Russia-
Ukraine relations; p 3 (1,253 words).

7. Marina Perevozkina article headlined "EU to completely split Georgia and Moldova?" looks
at how integration with Europe may affect Georgia and Moldova; p 3 (509 words).

lzvestia

1. Olesya Elkova article headlined " Industry and Trade Ministry will save 5BIn on aviation"
looks at the financial situation in the Russian aircraft-building industry as authorities try
to draw in private investors, pp 1, 3 (700 words).

2. Yelizaveta Mayetnaya and Herman Petelin article headlined "Serdyukov's negligence may
turn out to be abuse" says the criminal case on negligence against former Defense Minister
Serdyukov may be requalified to abuse of authority; pp 1, 4 (1,100 words).

3. Yegor Sozayev-Guryev article headlined "President postpones New Year's day for Olympic
managers'' covers the Nov. 28 session of the Sochi Olympics preparation committee, chaired



by Putin; p 2 (620 words).

4. Alena Sivkova article headlined ""Young United Russia members start looking for national
heroes' talks about an online project by the United Russia party's Young Guard movement
aimed at naming the '"'national heroes" of our time; p 2 (970 words).

5. Ivan Cheberko article headlined "Planned Proton-M launch does not go according to plan"
talks about a propulsion unit malfunction at the latest test launch of the Proton-M missile; p
5 (540 words).

6. Maria Gorkovskaya et al. article headlined ""Cameron promises to take social benefits away
from guest workers' talks about British Prime Minister David Cameron's recent migration
initiative; p 8 (620 words).

7.Yanina Sokolovskaya et al. article headlined "Eastern Partnership working on shortened
agenda' talks about the Eastern Partnership summit in Vilnius; p 8 (670 words).

8. Yury Matsarsky article headlined "Students protesting in Kiev do not want to go to Siberia"
covers the pro-EU protests in Kiev from the point of view of students who went out onto
the squares; p 8 (470 words).

9. Eduard Limonov's column headlined "Battle for Ukraine" is an anti-EU look at the protests
in Kiev; p 9 (740 words).

RBC Daily

1. Ivan Petrov article headlined ""Trial does not mean jail" comments on the Investigations
Committee having launched criminal proceedings against former Defense Minister Anatoly
Serdyukov, who is charged with negligence. According to RBC's source, an order to start
proceedings against Serdyukov personally was given by chairman of the Russian Investigative
Committee Alexander Bastrykin. Serdyukov's role in other criminal episodes related to the
Defense Ministry will be re-assessed as well; however, the investigation has no plans

to demand that Serdyukov be arrested; p 2 (900 words).

2. Inga Vorobyeva article headlined '"Putin strips Sochi officials of New Year holidays" looks
into the meeting between Sochi officials and President Vladimir Putin, who inspected
the readiness of Sochi facilities and sport objects for the upcoming Olympics; p 3 (350 words).



Komsomolskaya Pravda

1. Viktor Baranets article headlined "Serdyukov finally gets case' comments on the launch
of criminal proceedings against former Defense Minister Anatoly Serdyukov, saying that
negligence is the most ""harmless" accusation he could face; p 3 (700 words).

2. Sergei Senushkin article headlined "'l am proud I managed to take heat'" reports
on television host Ksenia Sobchak's interview with one of the main suspects in the
Oboronservis corruption case Yevgenia Vasilyeva, who said she did nothing wrong
and complained about the pressure put on her to give testimony to incriminate former
Defense Minister Anatoly Serdyukov; p 3 (200 words).

3. Alexander Belyayev article headlined "Yekaterinburg got everything necessary from World
Expo already" says that Yekaterinburg has lost its bid for hosting the World Expo 2020
to Dubai; p 6 (600 words).

4.Alexander Rogoza article headlined "Suitcase on Red Square to remain forever! In people's
minds' says that a big scandal around the giant Louis Vuitton-branded suitcase installed

on the Red Square received a huge coverage in Russian social media and even got its own
Twitter account; pp 1, 8 (650 words).

5. Alexander Kots and Dmitry Steshin special report headlined "Jihad for export' traces
the footsteps of some militants fighting in Syria to the Russian North Caucasus; pp 12-13
(1,600 words).

Novaya Gazeta

1. Maria Yepifanova article headlined "Upgrading Herod's law" says that Russian State Duma
deputies may introduce new amendments to the so-called Dima Yakovlev law banning U.S.
foster parents from adopting Russian children, which will envisage a total ban for foreign
adoption; p 2 (500 words).

2. Andrei Kolesnikov article ''Suitcase-sized man'" looks into the scandal around the Louis
Vuitton suitcase-shaped pavilion installed on the Red Square; p 7 (500 words).

Trud

1. Alexander Protsenko article headlined ""Gold fever" says that the Olympics have not yet



stared, but the local authorities in the Russian regions are already competing in the scale
of money rewards for the future champions; pp 1, 3 (700 words).

2. Alexander Dmitryev article headlined "Listen, Zina, leave brother-in-law alone" says that
former Defense Minister Anatoly Serdyukov is very unlikely to be put behind bars even if he is
found guilty of negligence; pp 1-2 (700 words).

Krasnaya Zvezda

1. Dmitry Semenov article headlined "Space harbor near Amur" features an extensive report
on the construction of the Vostochny cosmodrome; p 6 (1,000 words).

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2013/11/29/what-the-papers-say-nov-29-2013-a30040



