
What the Papers Say, Nov. 26, 2013
By The Moscow Times

November 26, 2013

Kommersant

1. Andrei Kolesnikov article headlined "Meeting of Pope with Our Lady of Vladimir" reports
on President Vladimir Putin's meeting with Pope Francis in the Vatican, where the Russian
leader presented a rare icon to Pope Francis. The situation in Syria was on the agenda of their
talks; pp 1, 8 (708 words).

2. Kirill Melnikov article headlined "Monopolies found non-athletic" says that Federation
Council members want Russian monopolies to be barred from financing professional sports.
The relevant bill has already been submitted to the State Duma. Experts, however, doubt that
the bill will be passed; pp 1, 12 (861 words).

3. Yekaterina Gerashchenko et al. report headlined "Suleiman Kerimov passes his PIK" says
billionaire Suleiman Kerimov is selling his stake in the PIK developer group to former senator

https://www.themoscowtimes.com/author/the-moscow-times


Sergei Gordeyev for $599 million; pp 1, 13 (664 words).

4. Pavel Belavin article headlined "The Pirate Bay founder attacks Stalingrad" says
the founder of the Pirate Bay torrent resource, Gottfrid Warg, has been sued in Russia over
illegal distribution of the film "Stalingrad" and the series "Interns"; pp 1, 13 (598 words).

5. Yulia Rybina and Natalya Gorodetskaya article headlined "Dagestan will be separated to be
united" says the head of Dagestan, Ramazan Abdulatipov, will have four envoys in the
republic's four districts. The envoys will also have the status of ministers and will work
to make the republic more integrated; p 2 (527 words).

6. Natalya Gorodetskaya and Viktor Khamrayev article headlined "Lock yourselves up at dacha
for a month, like Stalin did, and write a bill!" says Federation Council speaker Valentina
Matviyenko has criticized the State Duma for its legislative work. She is particularly
dissatisfied with the practice of changing concepts of bills between the first and second
readings; p 2 (641 words).

7. Irina Nagornykh et al. report headlined "Local authorities promised part of taxes" says that
Putin is expected to sign a number of instructions to his administration and the government
following a meeting with municipal leaders. It will be the first step in the redistribution
of powers between different levels of authorities; p 3 (882 words).

8. Maxim Ivanov report "Russians surrounded by enemies" says that according to the pollster
Levada Center, most Russians believe that the country has enemies; p 3 (400 words).

9. Yury Senatorov report "Food markets feed international terrorists" says that a scheme
of illegal cash withdrawal has been exposed in Moscow and Perm; p 4 (650 words).

10. Natalya Korchenkova article headlined "New TV award goes to internet" says a contest
for the design and the name of a new television award will be soon launched on the Rutube
portal that is part of the Gazprom-Media holding company; p 5 (578 words).

11. Kirill Belyaninov article headlined "They come to agreement with Iran in secret
from mediators" says that secret consultations, that have been held between Iran and the U.S.
for several months, helped the group of international mediators reach the nuclear deal with
Tehran. The international mediators were not aware of the secret talks; p 7 (586 words).

12. Dmitry Butrin and Tatyana Yedovina article headlined "Maidan aggravates crisis" says
Ukrainian President Viktor Yanukovych has made an address to the nation, in which he
explained the decision to postpone the signing of the association agreement with the EU; p 8



(676 words).

13. Sergei Sidorenko and Yelena Chernenko article headlined "They talk to Ukraine through
open doors" says the U-turn in the Ukrainian policy towards the European integration has
caused a rift in relations between the EU and Russia. Brussels accused Moscow of putting Kiev
under pressure. The EU reportedly agreed not to make former Prime Minister Yulia
Tymoshenko's freedom as one of the conditions for the agreement; however, it is not ready
to provide financial support to Ukraine; p 8 (686 words).

14. Georgy Dvali article headlined "U.S. give symmetrical response to Mikheil Saakashvili"
says former U.S. ambassador to Georgia Richard Miles has accused the former president of the
country, Mikheil Saakashvili, of the failure to find a common language both with breakaway
regions of South Ossetia and Abkhazia and with Georgian politicians. The criticism became
a response to Saakashvili's rhetoric criticizing U.S. President Barack Obama's policy towards
Russia; p 8 (447 words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Tatyana Ivzhenko article headlined "European integration poisoned with gas in Kiev" says
that the EU hopes that on-going opposition rallies will make Ukrainian President Viktor
Yanukovych change his mind over European integration plans; pp 1, 6 (1,681 words).

2. Sergei Kulikov article headlined "Russia's place in global energy system is supplying China"
says the World Energy Outlook 2013 expects Russia to become the main energy supplier
of China, as the country is turning into the world's biggest oil importer; pp 1, 4 (659 words).

3. Alexandra Samarina and Natalya Savitskaya article headlined "Political scientists called
to serve fatherland" says the Russian political analysts society has held a founding congress
in Moscow; pp 1, 3 (1,014 words).

4. Tatyana Dvoynova article headlined "Rosatom to add nuclear waste to Primorye Region"
says Primorye Region residents have started collecting signatures against the construction
of a nuclear waste storage facility planned by the Rosatom state corporation.
Environmentalists are worried that the facility will store nuclear waste from neighboring
countries; pp 1-2 (647 words).

5. Anton Khodasevich article headlined "Minsk lacks money both for bread and circuses" says
food prices and public utilities tariffs are to grow in Belarus; pp 1, 6 (692 words).



6. Viktor Rusakov article headlined "Ideal ecological tandem" says environmental protection
can become one of the main aspects of the government's policy, as Putin has dedicated
the recent Security Council meeting to environmental problems; pp 1, 4 (831 words).

7. Editorial headlined "Are there political prisoners in Russia, after all?" says recent public
opinion polls have shown that 45 percent of the respondents believe that there are political
prisoners in Russia, but people are indifferent to the fact; p 2 (509 words).

8. Alexei Mukhin report "Civil Platform forever" says that the principle of rotation will allow
Mikhail Prokhorov to build its party Civil Platform "on the best European patterns"; p 5 (950
words).

9. Yevgenia Novikova article headlined "Obama has problems because of Iran" says U.S.
President Barack Obama will work with U.S. lawmakers to prevent disruption of the
agreements with Iran as Israel uses members of the U.S. Congress to affect the U.S. policy; p 7
(700 words).

10. Darya Tsilyurik article headlined "To Pope by five planes" reports on Putin's visit to the
Vatican where he was received by Pope Francis; p 7 (682 words).

11. Vladimir Skosyrev article headlined "Greenpeace reconsiders results of raid to Russia" says
that although some Greenpeace activists, released from custody in Russia, are reconsidering
their actions, it is too late to say that the organization will change its approach in dealing with
environmental problems; p 7 (462 words).

12. Yury Solomonov interview "Russian nationalism in 21st century" with the leader of the
unregistered National Democratic Party, Konstantin Krylov, who speaks about goals and tasks
of modern Russian nationalism; pp 9, 12 (4,100 words).

13. Denis Volkov report "Interview on powder keg" says that anti-immigrant sentiments are
on the rise in Russia; p 13 (2,600 words).

Izvestia

1. Alexei Krivoruchek article headlined "Bulava production may double" says the only
manufacturer of Bulava missiles, the Votkinsk Plant, will upgrade five of its workshops
to double the plant's capacity; pp 1, 3 (524 words).

2. Yelena Teslova and Svetlana Subbotina article headlined "United Russia against advance



payments for public utilities services" says United Russia does not support the plans
to introduce advance payments for public utilities services and suggests that the problem
of debts in the sector should be resolved using sanctions rather than advance payments; pp
1-2 (537 words).

3. Ivan Cheberko article headlined "Energia missile corporation demands $430 million
from Boeing" says Russia's Energia Rocket and Space Corporation has sued Boeing over $430
million in response to the U.S. company's claims against it; pp 1, 4 (880 words).

4. Anastasia Alexeyevskikh and Tatyana Shirmanova article headlined "Elvira Nabiullina
starts dealing with non-banking organizations" says the Central Bank headed by Elvira
Nabiullina will check how non-banking organizations, which are now controlled by the
Central Bank, meet the requirements of the legislation aimed at the fight against money
laundering; pp 1, 4 (866 words).

5. Yelena Teslova article headlined "Golos association to help protest leaders in elections"
says the election monitoring NGO Golos will help the opposition to carry out the election
of the Coordination Council; p 2 (596 words).

6. Alexei Krivoruchek article headlined "Military radar to protect airliners from collision"
says that a super-precision military radar, which is being developed for long-range radar
detection aircraft A-100, is being designed to equip passenger airliners too; p 3 (750 words).

7. Lyudmila Podobedova article headlined "Shale gas revolution not to reduce oil prices" says
oil prices have gone down following reports on the settlement of the Iranian nuclear problem.
The news, however, should not be overestimated as Iran will not be able to increase oil
production quickly; p 5 (696 words).

8. Yanina Sokolovskaya article headlined "European integration supporters put to skates
in Kiev" says that law-enforcement agencies have repelled an attack on the government
office, however, they did not dissolve an opposition camp in the center of Kiev that is
protesting against the government's decision not to sign the association deal with the EU; p 6
(586 words).

9. Konstantin Volkov article headlined "Agreement with Iran reached in accordance with
Lavrov's plan" details the nuclear deal reached by a group of international mediators with
Iran; p 7 (564 words).

10. Tigran Oganesyan article headlined "Armenia approves enlargement of Russian military
base" says Armenia is getting ready for President Vladimir Putin's visit in early December.
The country's authorities have allowed Russia to enlarge its military base located in the



country; p 7 (506 words).

Vedomosti

1. Natalya Ishchenko et al. report headlined "Ozon looks for buyers" says the owners of the
online trading company Ozon.ru have decided to sell the company. The financial corporation
Sistema is believed to be the most likely buyer; pp 1, 18 (646 words).

2. Editorial headlined "Inexplicable determination" comments on the authorities' decision
to strip large Master Bank of its license and notes that it was a signal to Russian banks
involved in money laundering schemes; pp 1, 6 (426 words).

3. Margarita Papchenkova article headlined "Putin changes his mind" says President Vladimir
Putin has listened to businesses and agreed that criminal cases of tax evasion have to be
opened with the involvement of tax bodies; pp 1, 4 (494 words).

4. Polina Khimshiashvili article headlined "Europe does not let Ukraine go" says the EU
insists on signing an agreement with Ukraine claiming that the Ukrainians want this deal; p 2
(614 words).

5. Another editorial headlined "Monopoly sport" comments on the Federation Council
members' proposal to ban state-controlled corporations from investing money
in professional sport; p 6 (327 words).

6. Alexei Levinson report "Everything is clear without maidan" says that according to Levada
Center, only 39 percent of those polled believe that Russia needs the State Duma, while 43
percent believe that the country's life may be organized by presidential decrees; p 7 |(500
words).

7. Yekaterina Kravchenko interview with the British Secretary of State for Business,
Innovation and Skills, Vince Cable, speaking on Russians doing business in Britain, on British
companies' interest in the Russian economy and shale gas extraction; pp 8-9 (2,200 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Yelena Domcheva article headlined "They hit passport" reports on changes in the procedure
of issuing international travel passports to Russians, which aim to make it easier to get new
documents; pp 1, 6 (879 words).



2. Yevgeny Shestakov article headlined "Europe: Theft of Ukraine fails" says the association
agreement rejected by Kiev would have made Ukrainians "beggars" in Europe; pp 1, 8 (743
words).

3. Kira Latukhina report "What experts will say" says that Putin has instructed the Federal
Tax Service to assess the new procedure of opening criminal tax-related cases; p 2 (950
words).

4. Irina Varlamova report "Two better than one" looks at twins serving in police special-
purpose units in Rostov-on-Don; p 7 (700 words).

5. Niva Mirakyan report "Frankly speaking" looks at Foreign Minister Sergei Lavrov's visit
to Italy where Middle East issues have been discussed; p 8 (350 words).

6. Alexandra Karavayev interview with Azeri ambassador to Russia Polad Byulbyul-ogly
speaking on integration processes in the former Soviet space and changes in the Russian
migration legislation; p 10 (1,126 words).

Moskovsky Komsomolets

1. Oleg Bazak article headlined "'Wet' Maidan with 'orange' past" reports on the on-going
opposition rallies in Kiev protesting against the authorities' decision not to sign
the association agreement with the EU; pp 1-2 (629 words).

2. Alexander Minkin article headlined "Heaven and earth" compares Pope Francis with Putin
who visited the Vatican this week; pp 1-2 (381 words).

3. Yeva Merkacheva report "Baumgertner did not fit into cell" says that Vladislav
Baumgertner, head of Uralkali, has explained why Russian prisons are better than Belarussian
ones; pp 1, 3 (400 words).

4. Mikhail Zubov report "What will make heart calm down?" says that Russian and Ukrainian
political analysts have discussed events in the "Euro-Maidan" in a video link; p 2 (500 words).

5. Unattributed article "Hezb-e Banker al-Islami" says that an international gang of illegal
bankers has made Russia a sponsor of extremists; p 3 (1,200 words).



Moskovskye Novosti

1. Alexandra Beluza article headlined "Opposition besieging cities" says that mayoral
elections in the cities across Russia have gained federal importance as prominent
and heavyweight opposition figures have joined the race; pp B2-B3 (1,500 words).

2. Yelena Malysheva article headlined "Master Bank effect" says that a recent Master Bank
case, the license of which was recalled, will result in more people transferring their savings
to state banks; p B7-B8 (1,400 words).

RBC Daily

1. Yevgeny Novikov and Yulia Sinyaeva article headlined "Doing Business at Sobyanin's" says
that according to a recently conducted survey, 57 percent of businessmen in Moscow have
complained about the worsening of the business environment in the capital in the last couple
of years; pp 1, 3 (700 words).

2. Alexander Litoy article headlined "Presidential Human Rights Council to look after courts"
says that Russian president Vladimir Putin has tasked the presidential Human Rights Council
with defining the legal status of its members. The HRC would like to have the power of vote
in order to influence the appointment of judges on cases as well as to assess the bills related
to the human rights; p 2 (400 words).

3. Ivan Petrov article headlined "between first and second" says that the Federation Council
speaker, Valentina Matviyenko, has called on the State Duma members not to rewrite the bills
submitted by the Federation Council in a radical way. That practice distorts the initial
proposals, Matviyenko said. She suggested that a position of a supervisor be set up, who
would follow the discussion of a certain bill in the State Duma and report to the Federation
Council; p 2 (450 words).

Noviye Izvestia

1. Sergei Putilov article headlined "'Hobnob' discount" says Russia has agreed to reconsider
the gas agreement with Ukraine. Gazprom is likely to raise domestic gas prices to compensate
the losses in Ukraine; pp 1, 3 (1,012).

2. Yana Sergeyeva article headlined "Gathering under banners" reports on the ongoing
protests in Kiev in support of European integration; p 2 (500 words).



3. Vera Moslakova article headlined "Ban in favor" says that according a survey, the majority
of Russians treat repressive State Duma laws, like the one banning propaganda of non-
traditional sexual relations among minors or the law on NGOs, in a neutral or even positive
way; p 2 (600 words).

4. Diana Yevdokimova article headlined "Russia gives cold shoulder" says that human rights
activists have reported that Syrian refugees are being sent back to Syria by the Russian
authorities. The Foreign Ministry claims Russia acts according to the UN charter and gives
shelter to the Syrian refugees, whereas pundits say people are being sent back to Syria because
of the unwillingness of local migration authorities to deal with loads of paper work; p 5 (900
words).

Komsomolskaya Pravda

1. Andrei Baranov article headlined "Russia concentrates" praises the Russian foreign policy,
listing the Geneva talks on Iran, the diplomatic attempts to settle the Syrian crisis
and Ukraine's decision to halt European integration among its recent successes; p 3 (900
words).

2. Viktor Baranets article headlined "Court arrests yet another 'Serdyukov's country house'"
says that a court in the Krasnodar region has arrested a new plot of land which was allegedly
sold at a law price by former Defense Minister Anatoly Serdyukov; p 8 (400 words).

Trud

1. Sergei Ilyichenko article headlined "Gas and tears" reports on the latest developments
in the ongoing protests against the postponement of European integration in Kiev; pp 1-2
(1,200 words).

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2013/11/26/what-the-papers-say-nov-26-2013-a29914


