
Gazprom Media Buying Profmedia
By The Moscow Times

November 26, 2013

State-controlled gas export monopoly Gazprom expanded its already considerable media
interests on Tuesday when its subsidiary Gazprom Media announced it was
buying metals tycoon Vladimir Potanin's Profmedia.

Through the deal, the former Soviet gas ministry will add television and radio stations, as well
as cinemas, film production and distribution assets, to an empire that has commercial
television channel NTV at its heart.

In a joint statement, Gazprom Media and Interros, Potanin's investment company, said
the deal should be completed at the start of 2014, subject to regulatory approvals. Terms were
not disclosed.

Gazprom bought NTV in 2000 from Vladimir Gusinsky, a media tycoon forced to leave
Russia over the channel's highly critical coverage of the Kremlin early in Vladimir Putin's first
term as president. That deal took place while Mikhail Lesin, who was recently named
Gazprom Media's general manager, was serving as Press and Mass Communications Minister.

https://www.themoscowtimes.com/author/the-moscow-times


Under Gazprom's ownership, NTV quickly shed its previous reputation for independence. It
ran a series of documentaries through the 2011-12 election season that sought to discredit
Putin's political opponents.

Gazprom Media also owns satellite television company NTV-Plus, while its radio stable
features all-talk station Ekho Moskvy. It has interests in magazines, including popular
television guide Syem Dnei, newspapers, film production, cinemas, advertising sales
and online portals now.ru and rutube.ru.

The company posted revenues of 52.3 billion rubles ($1.6 billion) in 2012, about one-
hundredth of Gazprom's total sales. The majority of the turnover (80 percent) comes
from advertising sales.

Profmedia had a turnover of 20.2 billion rubles in 2012. Its assets include television channels
MTV, TV3 and 2x2.

Lesin also served as an adviser to then-President Dmitry Medvedev until 2009, when he
resigned. At the time Interfax quoted a source in Medvedev's administration as saying Lesin
had been ousted due to "systematic violations of discipline" and "failing to follow the rules
and ethics of civil servants."

Material from The Moscow Times was included in this story.

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2013/11/26/gazprom-media-buying-profmedia-a29937


