
What the Papers Say, Nov. 25, 2013
By The Moscow Times

November 25, 2013

Kommersant

1. Pavel Tarasenko et al. report headlined "Maidan.eu" reports on clashes between opposition
activists and law-enforcement agencies in Kiev, where the opposition started protests against
the country leadership's decision not to sign the association agreement with the EU. Experts
note, however, that the opposition is unlikely to topple President Viktor Yanukovych's
regime; pp 1, 8 (999 words).

2. Maxim Ivanov article headlined "Term reduced for complainants" says the terms to contest
election results in court will be reduced from one year to three months in accordance with
the new bill submitted by the government to the State Duma. The opposition believes that
the shorter term will reduce their chances of affecting the election results; pp 1-2 (714 words).

3. Anna Solodovnikova article headlined "Transneft splits other companies' surplus profit"

https://www.themoscowtimes.com/author/the-moscow-times


says that while facing the freezing of its tariffs, Transneft has asked the government to allow
it to charge Gazprom and Rosneft more for the transportation of oil by the East Siberia-Pacific
Ocean pipeline. The company pledges to increase the capacity of the pipeline in return; pp 1, 11
(649 words).

4. Anna Balashova and Kirill Sarkhanyants article headlined "Richard Branson to come
to Russia virtually" says Virgin Mobile wants to launch a virtual mobile operator project
in Russia to provide subscribers with mobile services under the company's brand using other
operators' networks; pp 1, 12 (533 words).

5. Viktor Khamrayev article headlined "Alexei Kudrin to get program support" reports on a
civil forum held in Moscow and notes that former Finance Minister Alexei Kudrin has spoken
at the event and called for the development of civil society in Russia; p 2 (563 words).

6. Irina Nagornykh article headlined "One Russia learns to live in front way" says the United
Russia leadership has instructed party activists to cooperate with the All-Russia People's
Front as the party and the front "have similar aims"; p 2 (597 words).

7. Anna Pushkarskaya article headlined "Rejuvenating procedure prescribed to Supreme
Court" says the State Duma will consider the Supreme Court reform in an accelerated mode,
as the presidential amendments to the constitution were passed on Nov. 22; p 2 (675 words).

8. Yulia Rybina article headlined "Makhachkala group's bomb fails to bear planting" says that
Dagestani militant Suleiman Magomedov has been killed due to carelessness when working
with explosives; p 4 (662 words).

9. Angelina Davydova report "Climate distracted by minor things" looks at the Warsaw
Climate Change Conference; p 6 (800 words).

10. Sergei Strokan article headlined "Iranian atom linked to counter" looks at the results
of the international talks on the Iranian nuclear program in Geneva and notes that Tehran has
been given six months to wind up its nuclear program in exchange for the lifting of sanctions
against the country; p 7 (589 words).

11. Kirill Belyaninov article headlined "Disputable part of land surrounded from all sides"
comments on the territorial dispute between China and Japan over the Senkaku islands.
The U.S. is getting involved in the dispute; Washington has slammed Beijing over the decision
to include the islands into its missile defense system; p 8 (494 words).

12. Unattributed article headlined "What will they manage to get?" polls Russian officials



and politicians who comment on the current political situation in Ukraine as Kiev has decided
to suspend the European integration plans; p 8 (498 words).

13. Article by Mikhail Margelov, chairman of the Federation Council international affairs
committee, in opinion column headlined "Price of issue" looks at the reasons making Kiev
suspend its European integration plans and criticizes the EU policy towards the country; p 8
(400 words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Tatyana Ivzhenko article headlined "Maidan looks to West" says that mass rallies have been
held in big Ukrainian cities as people protested against the Ukrainian authorities' decision
to postpone the association agreement with the EU. Ukrainian President Viktor Yanukovych is
hesitant about the issue; pp 1-2 (1,593 words).

2. Yevgenia Novikova article headlined "Tehran and 5+1 group prevent war" says the 5+1
group and Iran have signed a six-month interim agreement. Tehran will reduce its nuclear
program and the international community will ease sanctions against the country. The next
step will be the signing of a full agreement proving that the world community does not
suspect Iran of manufacturing nuclear weapons. Israel deplores the move; pp 1-2 (841 words).

3. Ivan Rodin article headlined "Election administrative resource" says the ruling party will
benefit from the bill submitted to the State Duma which allows voters to protest against
elections results. The authorities will have a chance of cancelling the election results which
they are not satisfied with using lawsuits by "indignant" individuals; pp 1, 3 (772 words).

4. Alexei Gorbachev article headlined "Prokhorov and Pugachyova for peace in world" says
representatives of the Civil Platform party, billionaire Mikhail Prokhorov and pop star Alla
Pugachyova, have spoken out for releasing all political prisoners from custody in Russia
to mark the 20th anniversary of the constitution; pp 1, 3 (592 words).

5. Yury Roks article headlined "Saakashvili could start speaking out of fear" says former
Georgian President Mikheil Saakashvili has started speaking on the connection with
the Russian opposition which was carried out via Christian Democratic Movement leader Givi
Targamadze. The statement was made during Saakashvili's visit to the U.S., possibly to enlist
support of the anti-Russian wing among the U.S. political establishment; pp 1, 6 (762 words).

6. Vladimir Skosyrev article headlined "Chinese and Japanese security zones cross" says China
has included air space above the Diaoyu Dao islands into its air defense system. Despite
the fact that it was Japan who started the dispute over the islands called Senkaku, Washington



accused Beijing of escalating the conflict; pp 1, 6 (539 words).

7. Eduard Lozansky article headlined "Washington needs new, more pragmatic policy towards
Moscow" criticizes the U.S. foreign policy which tries to drive Russia "into a geopolitical
corner". The author believes the policy does harm to the U.S. interests in the first place; p 3
(774 words).

8. Darya Tsilyurik article headlined "Karzai looks for political cover" says that
the consultative loya jerga (grand assembly) has agreed on the terms for U.S. troops to remain
in Afghanistan. However, President Hamed Karzai said he would sign the agreement with
the U.S. only after the presidential election scheduled for April 2014; p 6 (750 words).

9. Yury Panyev report "Cooperation with Brazil boosted" says that Russia and Brazil are ready
to share technological secrets; pp 9-10 (1,200 words).

10. Yevgenia Novikova report "Poppy fields guarded officially in Afghanistan" features
an interview with an Iranian high-ranking police officer who speaks about a drug threat
from Afghanistan; pp 9-10 (800 words).

Vedomosti

1. Vitaly Petlevoy article headlined "Prime minister's iron will" says Russian metallurgical
companies with the largest bank loans, UC RusAl, Mechel and Evraz, will meet with Prime
Minister Dmitry Medvedev today to ask the authorities for help; pp 1, 12 (653 words).

2. Editorial headlined "Nuclear truce" says the nuclear deal reached with Iran can help ease
tensions in the Middle East. Both Russia and the U.S. can claim political dividends following
the deal. China is expected to have the greatest economic benefit from the lifting of sanctions
against Iran; pp 1, 6 (411 words).

3. Another editorial headlined "Politician and Catholic" looks ahead at President Vladimir
Putin's meeting with the Pope and notes that they both will benefit from the talks; p 6 (327
words).

4. Maxim Glikin article headlined "Person of week: Viktor Yanukovych" says the EU has
underestimated the Ukrainian regime when it planned to sign the association deal with Kiev.
The Ukrainian president changed his mind; p 6 (364 words).

5. Yekaterina Kravchenko article headlined "Oil prices not to shake" says despite positive



results of the international talks on the Iranian nuclear program, Iranian oil will not return
to the world market soon, so oil prices are not falling; p 4 (420 words).

6. Maria Zheleznova report "Interpreter Alexei Kudrin" says that the civil forum, organized
by former Finance Minister Alexei Kudrin, has gathered 900 activists and will become
an annual event; p 2 (500 words).

7. Maxim Glikin report "People happy about bans" says that according to the pollster Levada
center, repressive laws do not provoke rejection with Russians; p 3 (450 words).

8. Konstantin Sonin article headlined "Rules of Game: European Choice" says that Russia's
closeness to European developed countries is one of the key factors of economic development;
p 7 (500 words).

Izvestia

1. Svetlana Subbotina and Yelena Teslova article headlined "Companies with state ownership
to be banned from celebrating New Year" says the All-Russia People's Front wants to impose
restrictions on state-controlled corporations to prevent them from using public funds on New
Year parties and presents; pp 1, 3 (946 words).

2. Natalya Bashlykova article headlined "Alexei Kudrin wants to become chief of liberals" says
former Finance Minister and head of the Civil Initiatives Committee Alexei Kudrin has decided
to set up his own political party; pp 1, 4 (931 words).

3. Article by U.S. Ambassador to Russia Michael McFaul headlined "U.S. and Russia: Relations
continue developing" recalls the history of Russian-U.S. relations, highlights key moments
in the two countries cooperation and speaks on prospects of relations between the two
countries; pp 1, 7 (890 words).

4. Dmitry Yevstifeyev report "Baumgertner placed in cell with swindlers" says that Vladislav
Baumgertner, the CEO of the Russian potash fertilizer producer Uralkali, has been put in a
Moscow remand center and shares a cell with people suspected of economic crimes; p 1 (300
words).

5. Yelena Nikitina report "Sergei Shoigu restores range service" says that Defense Minister
Sergei Shoigu has decided to restore the range service which was eliminated by former
Defense Minister Anatoly Serdyukov; p 5 (800 words).



6. Vladimir Zykov article headlined "Microsoft and Google promise Russia to fence
themselves from U.S. secret services" says representatives of the Federation Council and the
Russian Foreign Ministry have discussed the protection of Russia's information stored
by Microsoft and Google from the U.S. secret services; p 6 (473 words).

7. Maria Gorkovskaya report "American lawmakers block 'delay tactic'" looks at changes
in the voting procedure regarding staff questions and features analysts' comments on the
issue; p 7 (750 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Vladislav Vorobyev article headlined "Enrichment of Iran" welcomes the progress
in nuclear talks with Iran reached in Geneva. Russian President Vladimir Putin has praised
the results of the talks, the paper notes; pp 1, 8 (1,200 words).

2. Pavel Dulman article headlined "Kiev does not yield to European blackmail" looks at the
international reaction to the Ukrainian authorities' decision not to sign an association deal
with the EU; pp 1, 6 (700 words).

3. Vladislav Fronin interview "Senate gives TV signals" with Federation Council speaker
Valentina Matvyenko; p 5 (3,200 words).

4. Roman Markelov article headlined "From Lisbon to Vladivostok" polls experts who
comment on Kiev's decision to take a pause in the signing of the association agreement with
the EU; p 6 (1,200 words).

5. Mikhail Gusman interview with Italian Prime Minister Enrico Letta speaking on relations
with Russia ahead of the Russian-Italian summit; p 9 (3,700 words).

Moskovsky Komsomolets

1. Oleg Bazak article headlined "People ready for maydan" says the Ukrainian opposition is
going to stage on-going protests against the country leadership's decision not to sign a deal
with the EU; pp 1-2 (400 words).

2. Marina Ozerova article headlined "Very selective election law" comments on the
government bill allowing individual voters to contest election results in courts; pp 1-2 (400
words).



3. Darya Burlakova report "Respected Muscovites against visitors" says that people
from Moscow's district Novokosino are protesting against the construction of a cheap hotel;
pp 1, 3 (800 words).

4. Melor Sturua article entitled "White smoke over Geneva" says that a "historic" agreement
on the Iranian nuclear program has been reached in Geneva; p 2 (550 words).

5. Dmitry Katorzhnov report "Will Kudrin get message of civil forum to Putin?" looks at the
all-Russia civil forum organized by Alexei Kudrin's Civil Initiatives Committee and held
in Moscow; p 2 (800 words).

RBC Daily

1. Alexander Litoy report "U.S. instead of Kadyrov" says that 50 members of the U.S. Congress
are ready to demand that Meskhetian Turks should be relocated from Russia to the U.S.; p 2
(750 words).

2. Andrei Kotov report "Depletion of uranium will make Iran rich in currency" looks at the
agreement on the Iranian nuclear program; p 3 (500 words).

3. Yulia Sinyayeva report "Kremlin's fraud" says that according to Russian officials
and experts, Ukraine's refusal to sign the association agreement with the EU is the Kremlin's
victory; pp 1, 3 (700 words).

4. Unattributed report "'Sputnik' on screen, in Twitter and YouTube" looks at the programs
of the TV channel Russia Today; p 9 (650 words).

Novaya Gazeta

1. Natalya Zotova and Yevgeny Feldman article headlined "Arctic witnesses" reports on the
release on bail of three Russians who were aboard the Arctic Sunrise ship when it approached
the oil rig in the Pechora Sea. The authors interview the people who speak on their time
in custody; p 15 (2,408 words).

2. Alexander Mineyev article headlined "EU, Customs Union and let it be" says that "hungry
Ukraine" has preferred fish offered by Russia to a fishing rod provided by the EU; that is why
Kiev decided not to sign a deal with Europe; p 3 (785 words).



3. Nikita Girin report "Printer's ink" says that the State Duma has become the single ruling
party in Russia and "dirty" work is being distributed there in accordance with the factions'
political tastes; pp 8-9 (750 words).

Noviye Izvestia

1. Yana Sergeyeva report "Ukrainians go to European maidan" comments on the situation
in Ukraine and says that supporters of the rapprochement with the EU have staged a protest
in central Kiev; pp 1-2 (650 words).

2. Natalia Amanova report "Practically agreed" looks at the agreement on the Iranian nuclear
program reached in Geneva; p 2 (400 words).

3. Elya Grigoryeva report "In web of global supervision" looks at the problems the Internet is
facing; p 3 (600 words).

4. Anna Alexeyeva report "Russia will not obey decision of international tribunal in case
of Arctic Sunrise" says that according to head of the Russian presidential administration
Sergei Ivanov, Russia will not respond to the ruling of a UN maritime tribunal concerning
Greenpeace's icebreaker Arctic Sunrise; p 5 (450 words).

Komsomolskaya Pravda

1. Yelena Chinkova report "No-one lost, everyone won" looks at the results of the meeting
in Geneva on the Iranian nuclear program; p 3 (300 words).

2. Yelena Chinkova report "'Our gays are more intelligent'" says that a Russian delegation
of "fighters for traditional family values" has been attacked in Germany; p 3 (300 words).

3. Alexander Gamov interview with the head of Dagestan, Ramazan Abdulatipov; p 6 (1,600
words).

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2013/11/25/what-the-papers-say-nov-25-2013-a29876


