‘Moscow Times

INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

4
30 YEARS W e

What the Papers Say, Nov. 20, 2013

By The Moscow Times

November 20, 2013

EI0MOCTH

wn B
“m

:—I.‘,".’#I i Bty y o PN

Kommersant

1. Yulia Gallyamova and Anna Solodovnikova article headlined "Railways to be filled up with
diesel" says railway operator Russian Railways might raise its fares for shipping diesel fuel
in 2014 by as much as 12 percent to make for its projected losses. The tariff hike might drive
retail diesel prices up by 1 percent; p 1 (586 words).

2. Dmitry Butrin et al. article headlined ""Russia cannot be bought to take away" says

the Russian government is working on a bill that would oblige foreign investors to obtain
permission to buy property such as land or buildings in Russia. The bill is aimed at preventing
the establishment of "ethnic enclaves'', but experts say it could only make the investment
climate in Russia worse; p 1 (762 words).

3. Oleg Rubnikovich article headlined '"Maternity capital withdrawn around the country' says


https://www.themoscowtimes.com/author/the-moscow-times

the Russian police have uncovered a fraudulent scheme that was used by criminals for cashing
maternity allowance certificates in nine regions ; p 1 (876 words).

4. Vladislav Novy and Denis Skorobogatko article called ""Managers asked to make room' says
the board of directors of state-owned telecom company Rostelecom might be reshuffled as
the government is seeking more control over the company in view of its upcoming merger
with Tele 2 Russia; p 1 (940 words).

5. Viktor Khamrayev article headlined '"Non-parliamentary parties given three minutes" says
political parties that are not presented in the State Duma were invited to take part in the
hearing on a pension system reform. Eleven of them were able to voice their stance, but their
spokesmen were only give three minutes each to do so; p 2 (542 words).

6. Anna Pushkarskaya article called "Constitution court to deal with 'locomotives' rights"
says the Constitutional Court is looking at the legitimacy of a law in the Krasnoyarsk region
that enables candidates who topped the lists of political parties in elections to hand over their
seats in legislatures to other party members regardless of the latter's own results; p 2 (589
words).

7. Andrei Kolesnikov report headlined "Innocently discussed' on a meeting between
President Vladimir Putin and leader of the Communist Party Gennady Zyuganov that lasted
almost two hours; p 2 (919 words).

8. Irina Nagornykh and Natalya Gorodetskaya interview with deputy head of the presidential
administration Magomedsalam Magomedov headlined "We are short of ethno-politicians".
Magomedov speaks about Russia's ethnic policy; p 4 (2,273 words).

9. Sergei Mashkin and Andrei Smirnov article headlined "Pilots pitch Boeing into nosedive"
reports that the Interstate Aviation Committee has concluded that the pilot of the Boeing-737
that crashed on Nov. 17 in Kazan switched off its autopilot and pitched it into a nosedive.
Experts say the pilot might have panicked; p 5 (763 words).

10. Yury Senatorov article headlined "Drug dealers being barred from Russia' says the Federal
Drug Trade Control Service has drafted a bill that would bar foreigners who have been
convicted of drug crimes from entering Russia. Non-profit organizations that have received
sponsorship from such people might be closed down; p 5 (375 words).

11. Anna Perova article called ""Three life sentences handed down for Kushchevskaya" reports
on the verdict of the Krasnodar regional court in the case of Sergei Tsapok and his five
accomplices who were found guilty of 19 murders; p 6 (569 words).



12. Vyacheslav Kozlov and Olga Churakova article headlined "Chamber of lawsuits" says 14
human rights advocates from six regions of Russia are going to sue the Public Chamber over
their refusal to include them in a supervisory commission for prison and pretrial detention
facilities; p 6 (566 words).

13. Sergei Strokan article headlined "Pakistan slapped on 'strong hand'" says the trial
of former Pakistani President Pervez Musharraf might alienate the military from the
country's civilian government; p 7 (545 words).

14. Kabay Karabekov article called '"Kyrgyzgas involved in fight against premier" says
Kyrgyzstan's parliament will not authorize the sale of the country's gas monopoly Kyrgyzgas
to Russia because it wants to use the deal as a pressure tool to secure the resignation of the
government; p 7 (490 words).

15. Article by president of the European Economic and Social Committee Henri Malosse
headlined ""Eastern Partnership should become a bridge, not a buffer" calls on Russia and the
EU to take advantage of the Eastern Partnership summit in Vilnius and get closer, rather than
to fall apart because of Ukraine's intention to sign an association agreement with the EU; p 7
(719 words).

16. Natalya Yedovina and Vadim Visloguzov article headlined "Taxes have been detected to go
down in Russia'' reports on the results of a survey by PricewaterhouseCoopers showing that
the tax burden on SMEs in Russia has gone down by 3.4 percent to 50.7 percent; p 8 (362
words).

17. Roman Rozhkov column "Rules of the Game" says the Russian social network Vkontakte
(vk.com) was inaccessible to Italian internet users following a complaint about copyright
infringement from Italian film company Medusa Film. The author notes that the film maker
should have contacted the website administration as it has been highly responsive

to copyright holders' requests to remove pirated content; p 9 (359 words).

18. Anastasia Fomicheva article headlined "Far East to be left without wind and sun" says

the utility company RAO ES Vostoka (Eastern Energy Systems) has asked the Russian
government to suspend funding for renewable energy projects in Russia's Far East, promising
to build its own "green energy' capacity. The company fears that it will have to pay excessive
prices for renewable electricity generated by its competitors; p 11 (592 words).

19. Maria Yakovleva article called "Pension reform goes through first reading" reports that
the State Duma has passed a set of bills on a reform of the pension system, despite a largely
critical attitude to it; p 10 (415 words).



Vedomosti

1. Maria Dranishnikova article headlined ""Man with portfolio" says businessman Alexander
Zanadvorov has consolidated his assets in a company called "Mkapital" that owns over 1.2
million square meters of office and commercial premises; p 1 (519 words).

2. Alexander Vorobyev article headlined ""FSB's winter games' reports on an anti-terror drill
in Sochi in the run-up to the 2014 Winter Olympic Games; pp 1,3 (518 words).

3. Editorial headlined "Federalism not to be borrowed" says Russian regions are effectively
prohibited from borrowing abroad. As most of them are short of money to implement
President Putin's instructions on welfare, the federal government will have to offer them
loans ; p 6 (406 words).

4. Article by Natalya Zubarevich of the Independent Institute for Social Policy headlined
"Prospects: The horrors of economic separatism' says the accumulation of power in the
hands of the federal government has made the national economic policy ineffective

and deprived the regions of the tools to attract investors; pp 6, 7 (1,100 words).

5. Rimma Avshalumova article headlined "Unlicensed migrants" says an estimated 30 percent
of drivers working for Russian transportation companies are foreigners. They are required

to obtain Russian driving licenses by May 2014. The article looks at how their employers are
going to address the issue; p (803 words).

6. Margarita Papchenkova and Lilia Biryukova article called ""Government correcting Putin"
says Vedomosti has got a copy of amendments to a bill that would enable the Investigative
Committee to start criminal proceedings against businessmen without proper evidence

from tax agencies. The amendments to the bill that was tabled by the president would require
the Investigative Committee to first send its files to the Federal Taxation Service and ask it

to conduct a check; p 21 (748 words).

7. Anastasia Golitsyna article called ""Americans to have Russian-style fun" Mail.Ru Group,
one of Russia's biggest online companies, has launched a mobile app startup called My.com; p
10 (616 words).

8. Lilia Biryukova article headlined "Feast of Putin's instructions' looks at the agenda of a
forum of the All Russia People's Front that is due to take place on Dec. 3 to Dec. 4 in Moscow; p
2 (550 words).



9. Editorial headlined "Directorate P" criticizes the Kremlin-initiated project to establish
a new writers' union as arrogant and naive. The Kremlin wants to be able to influence
literature and, consequently, people's minds through grants and property, exactly as

the Soviet leadership used to do; p 6 (344 words).

10. Ilya Klishin column headlined "Maximum retweet: Don't confuse consequence

and consequence' says Facebook and Twitter are nothing but campaigning tools; it is
impossible to stage a revolution with the help of Facebook only as people's indignation is
fuelled by more profound causes; p 7 (438 words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Artur Blinov article headlined "Geneva is the only hope" looks ahead at the third round of a
conference on Iran's nuclear program that starts today in Geneva. The conference will
hopefully change the U.S. senators' mind about imposing new sanctions on Iran; pp 1, 2 (519
words).

2. Yekaterina Trifonova article headlined "Not all 'little ones' will make it to meeting with
Putin" says President Vladimir Putin is to meet representatives of around 10 political parties
that have no seats in parliament to discuss his future address to the Federation Council; pp 1, 2
(867 words).

3.Ivan Rodin article headlined "Fight for free seat" says the Constitutional Court is looking
at the legitimacy of Krasnoyarsk region law that enables candidates who topped the lists

of political parties in elections to hand over their seats in legislatures to other party members
regardless of the latter's own results. Similar provisions exist in 30 other regions of Russia.
Earlier, the United Russia party and A Just Russia party were more than once accused

of "'selling seats" in legislatures; pp 1, 3 (964 words).

4. Alexandra Samarina article headlined ""Law on disobedience" looks at a bill that was sent
to the State Duma yesterday. It would enable civil servants to disregard their superiors'
instructions if they might result in the waste of public funds; pp 1, 3 (943 words).

5. Olga Loginova article called "Sochi migration service chasing spying journalists" reports
on an incident at an office of the Federal Migration Service in Sochi where staff members
accused a journalist of trying to ""compromise'" the government agency and of spying; pp 1, 6
(641 words).

6. Tatyana Ivzhenko article entitled '"Moscow reprimands Brussels and Kiev has a fight with



Washington' looks at the most recent developments in the spat between Russia and Europe
over Ukraine's intention to sign an association agreement with the EU, and the U.S.' harsh
stance on the release of former Prime Minister Yulia Tymoshenko; pp 1, 7 (1,300 words).

7. Vladimir Mukhin article called "Lukashenko started to speak about Arab arch' says
Belarussian President Alexander Lukashenko has announced an abrupt combat readiness
check on the country's army and the overhaul of Su-27 jet fighters. The statement gave rise
to speculations that Lukashenko might back off from a plan to allow Russia to locate

an airbase in Belarus, but he might as well be haggling with Russia over the sale of Su-27
and MiG-29 aircraft; p 2 (665 words).

8. Editorial headlined "One's own theatre, one's own school" says culture figures who support
the Russian leadership are almost sure to get funding for their projects, while those who fall
from grace might be stripped of premises; p 2 (511 words).

9. Alexander Knyazev column headlined "Carte Blanche: Manas turns into base again' says
the Manas air base in Kyrgyzstan will apparently remain under the control of NATO, although
the U.S. and NATO are building up their presence in the south of Kyrgyzstan, further from the
border with Russia; p 3 (798 words).

10. Sergei Kulikov article called "Public sector employees getting richer amid stagnating
economy'' says the salaries of public sector employees have been growing, almost matching
the national average, while industrial growth was down 0.01 percent in October; p 4 (767
words).

11. Anastasia Bashkatova article entitled "Treasury problems to be shifted to rich Russians"
discusses other countries' experience in adopting a progressive tax system; says the Russian
government is considering this in an attempt to fill budget gaps, but experts believe the flat
rate system is likely to remain in place until at least 2018; p 4 (906 words).

12. Leonid Vasilyev essay headlined "Nationalism of native Russians" says that historically
Russian people enjoyed fewer benefits and advantages in comparison with ethnic minorities
living in the country, and calls for tougher control over the influx of Muslim immigrants

to Russia. "Russia is not infected with fascism, nationalism and racism. But it has to respond
to what many... consider a mere religion," the author says; p 5 (2,331 words).

13. Svetlana Gavrilina article headlined '"St. Petersburg prosecutors make compromise"
reports on court hearings of the case of the Arctic Sunrise crew members. Nine of them have
been granted bail; p 6 (559 words).



14. Anton Khodasevich article called "Belarus promises Russia not to cheat on it with
European Union'" gives details of the Nov. 19 meeting between Russian Foreign Minister
Sergei Lavrov and his Belarussian counterpart Vladimir Makei; p 7 (566 words).

15. Viktoria Panfilova article headlined ""Turkmen parliament to become bipartite" says two
parties will compete for seats in a new Turkmen parliament to be elected on Dec. 15. Russian
pundit Alexei Malashenko says the Democratic Party of Turkmenistan is likely to get

the majority of seats, but the new formula will still keep everyone happy and make it possible
to call Turkmenistan a modern country; p 7 (618 words).

16. Darya Tsilyurik article called "Lebanon finds itself in the center of the Syrian crisis' says
the ongoing major offensive by the Syrian army is forcing people to flee to Lebanon and might
prevent the opposition from participating in the Geneva-2 peace conference; p 8 (693 words).

17. Excerpt from Foreign Minister Sergei Lavrov's interview with editor-in-chief Konstantin
Remchukov on Nov. 18 headlined "Split between Sunnis and Shiites cannot be 'swept under
carpet'" in which Lavrov says the Middle East settlement is bound to be a historic
breakthrough, p 8 (800 words).

lzvestia

1. Yury Matsarsky article headlined "'Before we collect bodies, we cannot talk about

the funeral'" reports on the situation in Kazan after the Boeing crash on Nov. 17 ; says that
the identification procedure is in progress, quotes local senior officials from the republic's
health ministry; pp 1, 3 (600 words).

2. Natalya Bashlykova article entitled "'Political reform has not become an answer

to protests'" interview with the former head of the internal policy department at the
presidential administration and incumbent head of the Civil Society Development Foundation
Konstantin Kostin who speaks about the Kremlin's personnel policy and explains the success
of pro-Kremlin governors in the elections; pp 1, 4 (1,100 words).

3. Pavel Chernyshev article entitled ""Occupational standard for housing managers have been
drawn out for the first time' says that from now on those who do not fit the new standard,
drawn out for housing facilities management specialists, may be sacked; pp 1, 2 (500 words).

4. Yegor Sozayev-Guryev article entitled 'Zyuganov took government to task at his meeting
with Putin" reports on the two-hour-long meeting between Communist Party leader
Gennady Zyuganov and the president within the latter's preparations for his address to the



Federal Assembly; p 2 (500 words).

5. Andrei Gridasov interview with Vladimir Markin, Russian Investigative Committee
spokesman, entitled ''Vasilyeva would take witnesses out of the country" who speaks about
the high-profile Oboronservis criminal case after on Nov. 18 the Moscow City Court extended
house arrest for the former head of the property relations department of the Russian Defense
Ministry, Yevgenia Vasilyeva, who is accused of fraud; p 5 (600 words).

6. Dmitry Drobnitsky article entitled '"Configuration incompatible with life" comments on the
state of aircraft fleet in Russia in connection with the air crash in Kazan on Nov. 18 ; p 9 (500
words).

7. Eduard Limonov article headlined "Premonition of future' gives his view of Russia's role
in the world in future. Among other things, he suggests releasing 600,000 Russian prisoners
under the obligation that they settle down in the Far East; p 9 (500 words).

8. Ivan Cheberko article entitled "Dnepr sets world record in terms of satellites put in orbit"
says that on Nov. 21 the Dnepr booster will place 32 satellites in orbit; pp 1, 4 (400 words).

9. Alexei Krivoruchek article entitled ""Defense Ministry to review borders of forbidden
forests" says in 2014 the Defense Ministry will issue a digital geographical information
system to cost account so-called "military' forests; p 6 (300 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Yelena Ilyina and Marina Gritsyuk article headlined "St. Pete is the capital of migrants' says
that last year over 28,000 labor migrants registered as living in St. Petersburg, compared
to 9,200 in Moscow; p 1 (658 words).

2. Second part of Foreign Minister Sergei Lavrov's interview headlined ''Spetsnaz
for embassy''. Lavrov speaks about security at Russian embassies, his recent trip to Egypt,
issues of migration; p 1 (2,762 words).

3. Vitaly Petrov article called "Essence of firearms' reports on Prime Minister Dmitry
Medvedev's visit to the gun factory Promtekhnologiya. Medvedev encouraged private
businesses to engage in the production of firearms for the Russian army; p 3 (671 words).

4. Pavel Danilin op-ed headlined "Achilles' heel of winged transport" calls on the government
to do more to develop the Russian aviation industry and at the same time to exert tougher



control over flight security and pilot training; p 6 (784 words).

5. Tatyana Shadrina article headlined "Wrong altitude' points out that Russian aviation
requirements and safety rules are in line with those of ICAO, but many air carriers ignore
them; p 6 (538 words).

6. Yury Gavrilov article called "Spy over clouds' reports that Russian An-30B aircraft are now
conducting observation flights over military bases in Denmark under the Open Skies Treaty; p
10 (324 words).

7. Fedor Lukyanov op-ed called "European integration not in our way" says it might do Russia
good to focus on fostering its relations with China and other Asian countries rather than
fervently fight with the EU for Ukraine; p 11 (704 words).

8. Ivan Kartashov interview with Brazilian Foreign Minister Luiz Alberto Figueiredo who is
visiting Moscow; p 12 (670 words).

Moskovsky Komsomolets

1. Natalya Rozhkov interview with Zakhid Godzhayev, the former head of the Federal
Machine-Building Research and Testing Centre, which is part of the Rostekhnologii (Russian
Technologies) state corporation. Former Defense Minister Anatoly Serdyukov has been
recently appointed to head the institute; pp 1, 2 (400 words).

2. Konstantin Smirnov and Tatyana Filatovich article headlined "Spartak fans against pension
reform' comments on the debate around the pension reform in the State Duma; pp 1, 2 (500
words).

3. Kirill Saltykov article headlined "Second circle of hell" on the preparations of Russian pilots
following the Kazan air crash on Nov. 17 ; pp 1, 3 (400 words).

4. Olga Bozhyeva article entitled "Matter of life and sum' on the moral and financial aspects
of the air crash in Kazan; pp 1, 3 (300 words).



RBK Daily

1. Alexei Sinyakov report ""Law against ghetto" says that the Economic Development Ministry
has drafted a bill that introduces an authorization-based procedure of purchasing property
by foreigners. If the authorities believe that a deal may pose a threat to the national security,
they it can be banned; pp 1, 9 (850 words).

2. Denis Puzyrev report ""Berlusconi closes VKontakte' says that Silvio Berlusconi's company
Medusa Film has obtained a judgment to block the website Vk.com in Italy over posting
a pirate copy of an Italian film on the website; pp 1, 9 (600 words).

3. Alexander Litoy interview headlined "Investors took all proceeds to Sofia and paid us salary
from loans" with Anton Bortyakov, head of the trade union committee of engineering

and aviation services of the airline Tatarstan, who speaks about the situation in the company;
p 2 (650 words).

Novaya Gazeta

1. Irek Murtazin report '"Nose diving Tatarstan airline" looks at the history of the airline
Tatarstan and says that the tragedy with its passenger aircraft, that happened on Nov. 17
could have occurred any time; pp 1-3 (1,000 words).

2. Boris Bronshteyn report "Air alert" says that people's perception of air crashes in Russia is
aggravated by mistrust of political elites; p 3 (800 words).

3. Newspaper publishes an open letter of the Committee to Protect Journalists to President
Vladimir Putin; p 4 (650 words).

4. Yevgeny Feldman report "Arrest replaced with bail for defenders of Arctic" looks at the trial
of Greenpeace protest detainees and says that as of the moment of the newspaper's
publication, St. Petersburg courts have delivered seven out of eight verdicts in favour of the
defense; p 5 (800 words).

5. Vladimir Pastukhov report '"Why Dmitry Anatolyevich quarrelled with Vladimir
Vladimirovich'" looks at a row between Vladimir Putin and Prime Minister Dmitry Medvedev
when the latter spoke out publicly against a bill Putin submitted to the State Duma.

The argument between them concerns a fundamental question: the limit of repression
violence in the economy, article says; pp 7-8 (1,900 words).



6. Pavel Felgengauer and Semen Novoprudsky reports '"New appointment" looks at Putin's
elite and says that the conditional rehabilitation of former Defense Minister Anatoly
Serdyukov is a signal that the authorities will protect "their own people" as long as they
remain such and do not plot treason; p 9 (1,600 words).

7. Gennady Osinov report "Factory of leaders'" looks at billionaire Mikhail Prokhorov's Civil
Platform party; p 11 (1,300 words).

Noviye Izvestia

1. Diana Yevdokimova report "Arithmetic of lie" says that a rise in salaries promised by the
authorities to public sector employees, has in fact, made them work harder than ever, write
open letters and stage protests; pp 1, 5 (2,100 words).

2. Veronika Vorontsova report "Silence of pilots" says that a device that recorded
the conversations of the crew of the crashed airliner in Tatarstan, has been damaged and is
unlikely to be restored; pp 1, 5 (600 words).

3. Margarita Alekhina report "Until last rights activist" says that the number
of representatives of security agencies in public supervisory commissions is rising; pp 1, 5
(800 words).

4. Dinara Surmeyeva report '"Price of freedom'' says that Russian courts continue to release
Greenpeace protest detainees on bail; p 5 (350 words).

5. Arina Raksina report "Risky instrument" says that according to economists, increasing tax
burden on the population will not help Russia avoid crisis; p 3 (700 words).

Komsomolskaya Pravda

1. Unattributed interview with Mayor Sergei Sobyanin, who speaks about economic and social
problems of the city; pp 1, 8-9 (2,900 words).

2. Unattributed interview with Axan Giniyatullin, general director of the Tatarstan airline,
who speaks about the situation in the company following a crash of one of its aircraft; p 5 (250
words).



3. Alexander Gamov report featuring comments of Vladimir Kozhin, head of the presidential
property department, on problems of small Russian airlines; p 5 (500 words).

4. Viktor Baranets report describes the luxurious flat of Yevgenia Vasilyeva, the main
defendant in the Oboronservis fraud case over the sale of Defense Ministry's property; pp 1,
12-13 (1,700 words).

5. Viktor Baranets report on the Defense Ministry's fraud case says that the people, who could
give information about embezzlement in the ministry, were brought outside Moscow; papers
and mobile phones were taken away from them; p 13 (600 words).

Trud

1. Sergei Ilchenko report "Much money'" looks at Ukraine's European integration plans; pp 1-2
(1,400 words).

Argumenty i Fakty

1. Alexander Kolesnichenko interview with the president of the institute of national strategy,
Mikhail Remizov, who speaks about ethnic issues faced by Russia; p 8 (850 words).

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2013/11/20/what-the-papers-say-nov-20-2013-a29748



