1. Moscow Times

INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

What the Papers Say, Nov. 14, 2013

November 14, 2013

Kommersant

1. Anatoly Dzhumaylo et al. article headlined ""Mechel falls into history" says that the shares
of the company Mechel have slumped down almost 50 percent without apparent cause at the
Moscow exchange; pp 1, 11 (634 words).

2. Denis Skorobogatko and Vladislav Noviy article headlined "Post stake'" details a new
strategy for the development of postal operator Russian Post, which is facing a crisis; pp 1, 13
(585 words).

3. Oleg Rubnikovich et al. article headlined "Winner to be tried" says that Astrakhan mayor
Mikhail Stolyarov, who was elected in 2012, has been detained on suspicion of receiving
a large bribe; pp 1, 3 (1,037 words).

4. Maxim Ivanov et al. article headlined ""Opposition to correct president' says that



the Communist Party of the Russian Federation, the Liberal Democratic Party of Russia

and the A Just Russia party have decided to draft joint amendments to the presidential bill,
under which the Supreme Arbitration Court and the High Arbitration Court will be combined
and a mechanism of appointed prosecutors will be changed; p 2 (578 words).

5. Viktor Khamrayev article headlined "'Vladimir Lukin suggests freezing constitution" says
that Russian human rights ombudsman Vladimir Lukin, whose term in office ends in February
2014, has suggested introducing a long-lasting moratorium on amendments to the Russian
constitution, otherwise Russia may plunge into chaos; p 2 (656 words).

6. Irina Nagornykh article headlined "New election rules explained to vice-governors'" says
that the presidential administration has held a seminar for regional deputy heads

for domestic policies to discuss the recent changes to the election procedure and the political
situation in the country in general; p 2 (614 words).

7. Maxim Ivanov and Natalya Gorodetskaya article headlined "Border control to be
strengthened for migrants' says that the government has drafted a bill, which envisages
attracting non-commercial organizations (NGOs) to help migrants adapt to life in Russia.
The state border commission led by Deputy Prime Minister Dmitriy Rogozin is working on a
bill obliging migrants to get medical insurance and toughening the rules of temporary
residence in Russia; p 3 (643 words).

8. Andrei Kolesnikov article headlined "Korean path not to be overgrown' gives an account
of President Vladimir Putin's visit to South Korea. One of the main results of the visit is
the signing of an agreement on visa-free travel between the two countries; p 7 (1,025 words).

9. Pavel Tarasenko article headlined "Europe extends sick leave' says that the Ukrainian
parliament has failed to pass a bill, under which former Ukrainian Prime Minister Yulia
Tymoshenko can go abroad for treatment. Thus, the parliament has not met the deadline set
by the EU. However, Brussels gave Kiev an extra week. A Russian expert says that if Ukraine
continues manoeuvring between the EU and Russia, it can lose credit with both; p 7 (614
words).

10. Kirill Belyaninov article headlined "Human rights discrepancy declared to Russia' says
that international human rights organizations and the U.S. have been outraged at new
members elected to the UN Human Rights Council, among whom is Russia; p 7 (453 words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Yevgenia Novikova article headlined "Al Qaida threatens Balkan states with terrorist attack"



says that a group of Albanians has been detained in Kosovo on suspicion of being connected
with Al Qaida. During questioning, one of the detainees said that Al Qaida was planning
terrorist attacks in the Balkan states. The article features a Russian military expert's comment
on the issue; pp 1-2 (706 words).

2. Alexandra Samarina article headlined "Navalny chooses party" says that opposition activist
Alexei Navalny's party People's Alliance will hold a founding congress on Nov. 17 for the third
time. The Justice Ministry has already refused to register the party twice; pp 1-2 (932 words).

3. Igor Naumov article headlined "Strong dollar to empty Russia's treasury" says that hard
times are awaiting the Russian economy in the near future as global oil prices are said to fall
in 2014; pp 1, 4 (826 words).

4. Tatyana Ivzhenko article headlined ""Ukrainian opposition prepares for new Maydan'" says
that the Ukrainian opposition has accused the authorities of intending to wreck integration
with the EU after the Ukrainian parliament failed to approve a bill releasing former Ukrainian
Prime Minister Yulia Tymoshenko at least for treatment abroad. The opposition is planning
to take people out to the streets for protests; pp 1, 6 (1,130 words).

5. Svetlana Gamova report ''Moldova sells arms to terrorists" says that UN experts have
established that the Moldovan authorities have sold weapons to Libyan insurgents; pp 1-2
(600 words).

6. Editorial headlined "Three five-year stagnation periods not limit for Russia' says that

the Russian authorities have made a worst-case forecast for the country's development in the
near future. However, Russian society has not reacted to this so far, probably because it has
not realized the scale of the economic disaster; p 2 (489 words).

7. Ivan Rodin article headlined ""Nuances of new strategic policy" focuses on a meeting
between representatives of the presidential administration and regional deputy heads
for domestic policy; p 3 (804 words).

8. Vladimir Kozin article published in the regular Carte Blanche column headlined "Missile
race gets momentum on land and sea'' says that the U.S., which has not given up an idea

to build a missile defense system in Eastern Europe despite Russia's concerns, does not
realize the consequences of this move, so not only Russian-U.S., but international agreements
on missile defense are necessary; p 3 (815 words).

9. Mikhail Sergeiev article headlined '"Customs separates Kiev from Moscow' says that Russia
has introduced new rules of importing goods from Ukraine on Nov. 12. The EU has expressed
concern about this; p 4 (691 words).



10. Yury Paniyev article headlined "Netanyahu uses carrot and stick' says that Israel has
decided to suspend the construction of new houses on the disputed territories with Palestine.
The article features a Russian expert's comment on the issue; p 7 (582 words).

11. Vladimir Skosyrev article headlined "Beijing approves decisive role of market in economy"
looks at the results of the congress of the Communist Party of China (CPC) Central Committee
and features a Russian expert's comment on them; p 7 (619 words).

Vedomosti

1. Anastasia Golitsyna and Maxim Tovkaylo article headlined "Author's supervision" says that
the Economic Development Ministry has submitted a draft presidential decree to the
government on establishing a federal service for control over the observance of intellectual
rights; pp 1, 5 (723 words).

2. Editorial headlined "Ivanov's high-ranking functionaries" comments on the head of the
presidential administration Sergei Ivanov's idea to return to Soviet principles in the high-
ranking staff policy; pp 1, 6 (351 words).

3. Vadim Volkov et al. article headlined ""Non-departmental reform" looks at the political
elite's reaction to reforms in the law-enforcement and security agencies presented by former
Finance Minister Alexei Kudrin's Civil Initiatives Committee; p 6 (992 words).

4. Margarita Lyutova and Maxim Glikin article headlined "Ukraine not in hurry' says that

the Ukrainian business community has asked the Ukrainian president to postpone the signing
of a free-trade agreement with the EU because economic relations with Russia and other
Customs Union member states have worsened; p 5 (560 words).

5. Lilia Biryukova article headlined "Mayor detained, seat vacant' says that the arrest of the
Astrakhan mayor on suspicion of bribery may be playing into the Astrakhan regional governor
Alexander Zhilkin's hands; p 2 (505 words).

6. Mikhail Serov and Vitaly Petlevoy article headlined "Pipeline turns to be corruption
resistant' says that neither the Interior Ministry nor the Prosecutor-General's Office have
confirmed that they have received evidence from Switzerland on instances of corruption
during the construction of the Yamal-Europe pipeline by gas giant Gazprom; p 13 (493 words).

7. Svetlana Bocharova and Anastasia Kornya article headlined "Arbitration court joins
opposition' says that three opposition parliamentary parties, which have decided to jointly



draft amendments to the presidential decree on merging the Supreme Arbitration Court
and the High Arbitration Court, have to collect 90 signatures of State Duma lawmakers
to implement their initiative for the first time; p 2 (571 words).

8. Maria Eysmont article headlined "Civil society: Everyday sadism" says that neither
relatives nor friends of the convicted Pussy Riot punk band member Nadezhda Tolokonnikova
are aware of her whereabouts and this is the norm for the Russian penal system; p 7 (472
words).

lzvestia

1. Anastasia Kashevarova article headlined "Vladimir Putin to say whether main law should be
changed" says that Putin will pay attention to the Russian constitution and its role in the state
in his annual address to the Federal Assembly on Dec. 12. Following his state-of-the-nation
address, a constitutional council to improve the Russian constitution will be set up by the end
of the year; pp 1-2 (505 words).

2. Anastasia Kashevarova and Yelena Malay article headlined "Corruption fighters have
Astrakhan mayor in view for long time" focuses on the corruption scandal involving
Astrakhan mayor Mikhail Stolyarov, who was caught red-handed receiving a large bribe; pp 1,
3 (1,171 words).

3. Alexei Krivoruchek article headlined '""Nuclear cruiser Petr Veliky to defend Olympics" says
that according to a source close to the Russian Navy headquarters, the missile cruiser Petr
Veliky will probably be used to ensure security during the 2014 Winter Olympics in Sochi; pp
1-2 (535 words).

4. Political analyst Dimitri Simes article headlined "Supremacy of constitution" says that
Putin's recent statement that the Russian constitution has priority over international law,
conforms fully to the U.S. standards of jurisprudence; pp 1-2 (902 words).

5. Yegor Sozayev-Guryev article headlined "Russia and South Korea agree on cancellation
of visas'" describes Putin's visit to Seoul; p 2 (489 words).

6. Alena Sivkova article headlined "Interior Ministry leadership to be checked by lie detector"
says that high-ranking officers from the Interior Ministry will have to take lie detector tests
when applying for a job in the ministry or when being promoted; p 3 (578 words).

7. Vladimir Zykov article headlined '"They will fight against cyber espionage from U.S." says



that a Russian delegation, composed of Federation Council members and Foreign Ministry
officials, will visit the U.S. to meet with officials to discuss the PRISM surveillance plan; p 6
(689 words).

8. Maria Gorkovskaya article headlined 'Supporters of convicted Bo Xilai set up party" says
that supporters of disgraced politician Bo Xilai have set up a political party. The article
features a Russian expert's comment on the issue; p 7 (689 words).

9. Yanina Sokolovskaya article headlined "Ukrainian parliament leaves Yulia Tymoshenko
behind bars" says that a meeting of the Ukrainian parliament, at which bills necessary

for Ukraine's integration with the EU should have been adopted, has ended without result; p 7
(567 words).

10. Dmitry Drobnitsky article headlined "Not to form structure" comments on the Defense
Ministry's plans to reform the notorious company Oboronservis; p 9 (859 words).

11. Political analyst Kirill Benediktov article headlined "Battles of secret war'" says that high-
ranking officials have been killed in Iran. This comes amid a certain thaw in Iran-U.S.
relations; p 9 (898 words).

12. Political analyst Boris Mezhuyev article headlined "To risk Yanukovych?" says that
the Ukrainian president is notable for double-facedness and perfidy and probably Russia
should not back him as regards the Customs Union or the Eurasian Union; p 9 (907 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Tatyana Zykova interview with Audit Chamber head Tatyana Golikova, headlined '""What
about...", who speaks about the performance of the agency, the Russian fiscal policy
and budgetary spending; pp 1, 6 (2,969 words).

2. Kira Latukhina article headlined "Pushkin and taekwondo" reports on Putin's visit to South
Korea; p 2 (785 words).

3. Tatyana Zamakhina report "Strategist replaced' says that deputy speaker of the State Duma
Sergei Zheleznyak will be in charge of forming United Russia's ideology; p 2 (150 words).

4. Tamara Shkel article headlined "Bad weather worse than WTO'" says that Agriculture
Minister Nikolay Fedorov has delivered a report to the State Duma; p 3 (624 words).



5. Anna Fedyakina report ''Iraq waits for investors from Russia' says that the Iraqi
ambassador to Russia has visited the office of the newspaper and spoken about the Russian-
Iraqi cooperation; p 8 (250 words).

6. Ariadna Rokossovskaya report ""Note after note" says that Poland has apologized for the
incident outside the Russian Embassy in Warsaw. At the same time, Poland demanded
explanations from Russia following an unauthorized rally near the Polish Embassy

in Moscow; p 8 (400 words).

Rossiiskaya Gazeta (weekly)

1. Mikhail Barshchevsky interview with lawyer Anatoly Kucherena, headlined "Snowden sticks
to his word" who speaks about the life of U.S. leaker Edward Snowden in Russia, among other
things; p 8 (1,321 words).

Moskovsky Komsomolets

1. Yeva Merkacheva article headlined "For whom Matrosskaya Tishina [jail] makes fuss?" says
that warders in the Matrosskaya Tishina remand center are considering going on a strike
because it has become increasingly dangerous to work there due to a shortage of personnel
and a large number of prisoners; pp 1, 7 (525 words).

2. Yan Smirnitsky report "Big bribes for Bolshoi Theatre?" comments on rumors about
attempts to extort money from a U.S. ballerina who used to work at Bolshoi Theatre; pp 1, 11
(850 words).

3. Viktoriya Prikhodko article headlined "Putin becomes great taekwondo master' looks
at Putin's visit to South Korea; p 2 (739 words).

4. Igor Karmazin article headlined "Does governor have an evil eye on mayor?" says that
the Astrakhan mayor has been detained on suspicion of corruption; p 2 (404 words).

5. Mikhail Zubov brief interview with Astrakhan opposition activist Oleg Shein, headlined
"'"Developments around Stolyarov expected and conditioned by his personnel policy'", who
comments on the arrest of the Astrakhan mayor on suspicion of corruption; p 2 (259 words).

6. Marina Ozerova article headlined '"Twenty years without right to re-write'" says that
human rights ombudsman Vladimir Lukin has delivered a speech dedicated to the 20th



anniversary of the Russian constitution in the State Duma. He opposed amending
the constitution, but suggested authorizing the human rights ombudsman to put forward
legislative initiatives; p 2 (536 words).

7. Ignat Kalinin article headlined "Shoigu looks for foothold in Balkan states' focuses
on Defense Minister Sergei Shoigu's visit to Serbia; p 2 (462 words).

8. Darya Tyukova article headlined "Polish Embassy: We cannot confirm attack' says that
the Polish Embassy in Moscow is said to have been attacked, but the Polish diplomatic staff
have not confirmed this information; p 2 (280 words).

9. Matvey Ganapolsky article headlined "Putin and comrades Bolsheviks'" contemplates
Putin's "peacekeeping capabilities" following his statement that he may try to reconcile
North Korea and South Korea; p 3 (1,019 words).

10. Oleg Bazak article headlined "Yanukovych may postpone integration with EU" says that
the Ukrainian authorities have successfully wrecked the adoption of laws promoting Ukraine's
integration with the EU; p 3 (438 words).

11. Yekaterina Petukhova report ""Female suicide bombers spread like cockroaches' says that
law-enforcement agencies are looking for the women, who were friends of Naida Asiyalova,
the reported suicide bomber who blew up a bus in Volgograd on Oct. 2, across the whole
country; p 3 (450 words).

12. Dmitry Katorzhnov report headlined "Riding back on United Russia'" describes
the journalist's experience as a United Russia member; p 4 (2,047 words).

13. Marina Perevozkina article headlined "People killed in couples in Abkhazia'" says that
an Abkhaz lawmaker has been suspected of killing Russian businessman Sergei Klemantovich
in Georgia's breakaway republic Abkhazia; p 4 (483 words).

RBK Daily

1. Kirill Sirotkin article headlined "'All the talks about our incapability to manage without
immigrants' labour are very harmful'" is an interview with former Mayor Yury Luzhkov on a
number of domestic policy issues; pp 1, 5 (1,900 words).

2. Unattributed article headlined "Astrakhan mayor — third regional capital mayor detained
in 2013" says the mayor of the city of Astrakhan, Mikhail Stolyarov, has been detained



on bribery allegations; p 6 (200 words).

Noviye Izvestia

1. Konstantin Nikolayev et al. article headlined "Border locked?" says that poor performance
of Russian visa centres in European countries makes it difficult for many foreigners to access
Russia; pp 1-2 (1,531 words).

2. Vyacheslav Shiryayev interview with Sergei Katyrin, the president of the Chamber

of Commerce and Industry, headlined "Law on state industrial policy is necessary'', who
speaks about the results of Russia's two-year membership in the WTO and about other issues;
pp 1, 3 (2,121 words).

3. Yana Sergeieva article headlined "Turning its back to Europe?" says that Ukraine is
confidently heading towards the wreck of the signing of an association agreement with
the EU. Moreover, the Ukrainian authorities have started to describe the association as
an unnecessary move; p 2 (426 words).

4. Artem Lunkov article headlined "On brink of death from starvation' says that one of the
defendants in the so-called Bolotnaya case on the May 6,2012, unrest in Moscow's Bolotnaya
Square is continuing a hunger strike in protest against being kept in custody. He has not eaten
for 56 days; p 2 (278 words).

5. Sergei Putilov article headlined ''Call from Tehran" says the decline in world oil prices may
be bad for the Russian economy; p 3 (200 words).

Moskovskiye Novosti

1. Andrei Shitikhin article headlined ""Rural life under strict protection' reports on residences
for participants of 2014 Winter Olympics in Sochi; pp 25-27 (900 words).

Komsomolskaya Pravda

1. Yekaterina Malinina and Yulia Yermakova article headlined "Took money without limit"
says the mayor of the city of Astrakhan, Mikhail Stolyarov, has been detained on bribery
allegations; p 6 (200 words).



2. Nigina Beroyeva article headlined "Ulyukayev looses to Komsomolskaya Pravda?" says
Minister of Economic Development Alexei Ulyukayev has admitted that this years' inflation
rate may exceed 6 percent; p 7 (200 words),

3. Galina Sapozhnikova article headlined "Why Baltic people become English Tajiks?" says
that emigration of citizens from Latvia, Lithuania and Estonia may be compared
to evacuation; pp 10-11 (1,400 words).

Komsomolskaya Pravda (weekly)

1. Olga Rakhimdzhanova article headlined '"Russians create currency reserve' says
the demand for dollars and savings in foreign currencies has increased due to unfavorable
economic forecasts; p 20 (500 words).

2. Yevgeny Belyakov article headlined "Half of Russians live on credit" says more than 70
million Russians used to take loans from banks; p 21 (400 words).

Tvoi Den

1. Alexander Popov article headlined ""White salary" says the governor of the Kirov region,
Nikita Belykh, has been accused of receiving a bribe from bankers; p 2 (200 words).

2. Ivan Mikhaylov article headlined "Appetite without mayor" says the mayor of the city
of Astrakhan, Mikhail Stolyarov, has been detained on bribery allegations; p 2 (100 words).

3. Sergei Vasilyev article headlined "Burning tears' says two officers have been poisoned with
rocket fuel at Plesetsk Cosmodrome; p 4 (100 words).

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2013/11/14/what-the-papers-say-nov-14-2013-a29562



