
What the Papers Say, Oct. 25, 2013
By The Moscow Times

October 25, 2013

Kommersant

1. Alexander Gabuyev article headlined "Far East gains independence" says that envoy to the
Far Eastern Federal District Yury Trutnev has won his first victory: Prime Minister Dmitry
Medvedev has ordered to empower the Far East Development Ministry with many of the
functions of the federal bodies of power; pp 1, 6 (688 words).

2. Yegor Popov article headlined "Car industry to be subsidized under WTO rules" says that
the government has come up with a plan aiming to make up for the disposal charge that car
making plants will have to pay as of 2014. It will subsidize the production of environmentally
friendly cars, energy costs and research; pp 1, 11 (681 words).

3. Khalil Aminov and Yekaterina Gerashchenko article headlined "Hundred billions to one
gate" says that the Sports, Tourism and Youth Politics Ministry will be granted the exclusive
right to use the money allocated for the construction of stadiums for the 2018 World Football

https://www.themoscowtimes.com/author/the-moscow-times


Cup; pp 1, 12 (797 words).

4. Yury Barsukov article headlined "Gazprom to pay in full" says that the government is
discussing ways to make the Russian gas monopoly Gazprom pay more taxes; pp 1, 9 (682
words).

5. Kirill Antonov article headlined "Mintimer Shaymiyev not ready to part with presidential
title" says that former Tatarstan president Mintimer Shaymiyev has stated that Tatarstan will
not observe the federal law under which heads of Russian regions should not be called
president as of January 2015; p 2 (595 words).

6. Maxim Ivanov article headlined "Lifelong ban to stand in elections put to figures" says that
upon the Constitutional Court's ruling to cancel a lifelong ban for people with convictions
to stand in elections, United Russia deputies have drafted amendments to introduce a 10-
and 15-year ban; p 2 (624 words).

7. Taisia Bekbulatova article headlined "Boris Titov offers amnesty to migrants" says that
business ombudsman Boris Titov has drafted a proposal on an a migration amnesty which will
enable the mass legalization of migrants if they sign labor agreements with employers
and register with the tax office; p 3 (487 words).

8. Grigory Tumanov and Vyacheslav Kozlov article headlined "Hooligans of Pechora Sea" says
that piracy charges against 30 Greenpeace activists have been replaced with hooliganism
charges; p 3 (589 words).

9. Tatyana Grishina and Natalya Ilyina article headlined "Audit Chamber fights against
consistency" says that the first report published by the Audit Chamber after Tatyana Golikova
became its head, has raised doubts over the current budget policy initiated by former Finance
Minister Alexei Kudrin. A few hours after the report had been published, this part of the report
was referred to as a technical mistake and removed from the report; p 6 (736 words).

10. Sergei Strokan article headlined "U.S. and Israel disagree on Iranian nuclear program"
says that Washington's readiness to reach a compromise on the Iranian nuclear program may
repel one of its key allies, Tel Aviv, which insists on Iran's closing its nuclear program
completely; p 7 (533 words).

11. Andrei Kolesnikov article headlined "Gracious integration processes" gives an ironic
account of the session of the Supreme Eurasian Economic Council in Minsk and says that
the Kazakh president has suggested that the Eurasian Economic Community be eliminated
and Syria and Turkey join the Customs Union; p 7 (1,089 words).



12. Pavel Tarasenko article headlined "Term of friendship prolonged for commonwealth" says
that Foreign Minister Sergei Lavrov has met his counterparts from the CIS in Minsk ahead
of the CIS summit set for today. Experts warn that despite numerous plans for cooperation,
the CIS will exist only as long as there is no visa regime between its countries; p 7 (492 words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Igor Naumov article headlined "Dmitry Medvedev grows mellow towards state
corporations" says that Medvedev has suggested that companies in the Far East should first
develop their export potential. The idea of creating a state corporation to facilitate the Far
East's development is becoming increasingly vital, the presidential envoy Yuriy Trutnev said.
Experts, however, remain sceptical about the idea; pp 1, 4 (1,000 words).

2. Petr Tverdov article headlined "It turns out that authorities like opposition. But only
parliamentary and systemic" wonders why head of the presidential administration Sergei
Ivanov at a meeting with mayors, and head of the president's directorate for domestic policy
Oleg Morozov at a meeting with chairmen of regional electoral commissions have neglected
the issue of corruption and called the non-systemic opposition the main threat to the
country's security; pp 1, 3 (1,350 words).

3. Ivan Rodin article headlined "Filter named after Navalny and Khodorkovsky" says that
United Russia lawmakers have tabled a bill to replace the ban for people convicted for grave
and particularly grave crimes to stand in elections with a restriction of 25 or at least 18 years;
pp 1, 3 (704 words).

4. Anton Khodasevich article headlined "Kyrgyz president ignores meeting in Minsk" says
that Kyrgyzstan's leader have not shown up for a meeting of the Supreme Eurasian Economic
Council in Minsk, which is yet another proof that Moscow's integration plans are at risk; pp 1,
7 (758 words).

5. Svetlana Gamova article headlined "Dniester region to seal the EU's border on Dniester"
says that the Dniester region authorities have announced that as of Nov. 1 Moldovan law
enforcers, who show up in the security zone in the Dniester area, will be detained; pp 1, 7 (725
words).

6. Yevgeny Grigoryev article headlined "American ear in Merkel's mobile phone" says that
Berlin is indignant over the U.S. National Security Agency's tapping of German Chancellor
Angela Merkel's mobile phone; pp 1, 8 (538 words).

7. Editorial headlined "Interethnic code of silence" comments on Prosecutor-General Yury



Chayka's initiative to introduce administrative responsibility for mass media outlets which
publish inadequate information about conflicts, thus contributing to the escalation of ethnic
tension. A ban for mass media outlets to mention the nationality of offenders will only fuel
xenophobia in society; p 2 (461 words).

8. Yekaterina Trifonova article headlined "Churov concerned over voter turnout" says that
head of the Central Elections Commission Vladimir Churov has put forward a range
of initiatives aimed at boosting people's trust in the outcome of elections; p 2 (404 words).

9. Andrei Melnikov report "Imams responsible for those whom they trained" says that the law
on responsibility of local officials if ethnic conflicts break out, came into force on Oct. 24 ; p 2
(500 words).

10. Sergei Kulikov article headlined "Entrepreneurs lose confidence" says that businessmen
are becoming increasingly sceptical about the prospects of their businesses; p 4 (612 words).

11. Mikhail Sergeiev article headlined "Tatyana Golikova exposes Alexei Kudrin's secrets" says
that the Audit Chamber headed by Tatyana Golikova has published a report which shows
the authorities' policy of increasing the state debt even with surplus budget is inadequate; p 4
(830 words).

12. Article by chairman of the State Duma's labor and social policy committee Andrei Isayev
headlined "Migrants and ethnic issue" where he dwells upon migration and ethnic relations
in the country in the light of mass disturbances in Moscow's Biryulyovo district; p 5 (1,275
words).

13. Kirill Rodionov article headlined "Russia and Ukraine: After empire" looks at Russian-
Ukrainian relations over the last decade and says that Russia's influence on the territory of the
former Soviet republics will remain, but change its nature completely; p 5 (1,145 words).

14. Vladimir Mukhin article headlined "'Careless' tragic consistency" looks at recent tragic
accidents in the Russian army resulting in the death of servicemen due to explosions or
negligence and says that the system of security in the army needs updating; p 6 (835 words).

15. Svetlana Gavrilina article headlined "St. Petersburg authorities oust advocates of tolerance
to outskirts" says that for the first time in a decade, the St. Petersburg authorities have
refused to approve the route for the march against enmity; p 6 (552 words).

16. Darya Tsiryulik article headlined "Bloody winter looms for allies in Afghanistan" says that
as Washington and Kabul are negotiating the terms of military assistance after the pullout



of NATO forces from Afghanistan, experts predict a rise in the Taliban's terrorist activities; p
8 (715 words).

17. Yevgenia Novikova article headlined "Netanyahu does not convince Washington" says that
despite all its efforts, Tel Aviv has failed to make Washington toughen its demands
concerning the Iranian nuclear program, and features Russian experts' comments; p 8 (832
words).

Vedomosti

1. Vladimir Shtanov article headlined "State to help car industry with subsidies" says that
Russian car manufacturers may get multi-billion subsidies from the federal budget as
compensation for the cancellation of disposal fee preferences; pp 1, 5 (665 words).

2. Valery Kagachigov and Anastasia Golitsina article headlined "iPhone with limited
capabilities" says that iPhones 5c and iPhones 5s will not function in Russia's LTE frequencies
until the Apple company finds the quality of the LTE network in Russia satisfactory; pp 1, 17
(500 words).

3. Editorial headlined "Loss of quality" says that although some 22 percent of Russians are
willing to leave the country, only 10-15 percent are serious about the idea. The bad news is
that this 10-15 percent is the most economically active and prosperous part of the population;
pp 1, 6 (437 words).

4. Article by head of the Centre for Studies of Ideological Processes under the Institute
of Philosophy at the Russian Academy of Sciences Alexander Rubtsov headlined "Metaphysics
of power: Private interests dictate reforms" comments on recent reforms in culture
and science; p 7 (1,148 words).

5. Polina Khimshiashvili article headlined "Cultural recruitment" says that U.S. newspapers
have reported that the FBI suspects the head of the Russian centre for culture and science,
Yury Zaytsev, of assisting the Russian special services in recruiting U.S. citizens; p 3 (333
words).

6. Editorial headlined "Russia without Yukos" says that the campaign against the Yukos oil
company and its co-owner Mikhail Khodorkovsky, that the authorities started 10 years ago,
has resulted in the degradation of the most important state institutes; p 6 (500 words).

7. Lilia Biryukova and Polina Khimshiashvili article headlined "Union of discontent" says that



Kazakh President Nursultan Nazarbayev has accused Russia of politicizing the work of the
Eurasian Economic Commission; p 2 (457 words).

8. Anastasia Kornya article headlined "To vote like in the 1990s" says that the Central
Electoral Commission has drafted proposals aimed at increasing voter turnout; p 3 (460
words).

9. Ksenia Boletskaya report "Alexei Pivovarov goes to STS" says that YV journalist Alexei
Pivovarov has left NTV and has been appointed head of the TV and trans-media projects
of STS Media; p 18 (700 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Tatyana Shadrina interview with the new head of the Post of Russia Dmitry Strashnov
headlined "Letter to Father Frost" where he speaks about the changes awaiting the postal
service; pp 1, 6 (2,000 words).

2. Anna Roze article headlined "Obama listening" says that Berlin has expressed its
indignation over the U.S.'s eavesdropping on Chancellor Angela Merkel's mobile phone
conversations; pp 1, 8 (800 words).

3. Kira Latukhina article headlined "Compromise for three" says that ahead of the summit
of the Supreme Eurasian Economic Council, Russian, Kazakh and Belarusian leaders have met
behind closed doors; p 2 (1,100 words).

4. Natalya Kozlova article headlined "Pirates become hooligans" says that piracy charges
against Greenpeace activists have been dropped; p 2 (450 words).

5. Valery Vyzhutovich article headlined "Long-standing partnership" looks at the outcome
of the international media forum in Yerevan and at Russian-Armenian relations; p 3 (800
words).

6. Sergei Ptichkin article headlined "Glock gun costs fortune" says that the tender for the
purchase of the Austrian Glock guns for the Defense Ministry has been suspended; p 7 (900
words).

7. Yevgeny Shestakov article headlined "Cultural exchange of 'spies'" says that amid
escalating surveillance scandals, the U.S. special services are using their trump card: they
have accused the head of the Russian centre for culture and science in Washington



of recruiting U.S. citizens; p 8 (850 words).

Izvestia

1. Olesya Yelkova report "Rosatom explores Dutch coast" says that the state nuclear energy
corporation Rosatom is looking for jurisdiction to attract financing and plans to locate its
subsidiary in the Netherlands; pp 1, 6 (700 words).

2. Natalya Bashlykova interview headlined "There should be a balance between security
and freedom" with member of the Federation Council Ruslan Gattarov; pp 1-2 (1,200 words).

3. Viktor Loginov report "Communications Ministry invites 200,000 migrants" says that
the ministry plans to employ migrants in IT companies in Moscow; pp 1, 4 (650 words).

4. Yury Matsarskiy article headlined "Egypt says goodbye to state of emergency" says that
Egypt's interim president has announced that the state of emergency will be lifted on Nov. 14
and features a Russian expert's comment; p 7 (560 words).

5. Igor Yavlyansky and Maria Gorkovskaya article headlined "U.S. special services accused
of eavesdropping on Angela Merkel" gives highlights of the scandal reeling in Germany over
the NSA's tapping the chancellor's mobile phone; p 7 (548 words).

Moskovsky Komsomolets

1. Maxim Grigoryev article headlined "Fear and hatred in Volgograd" looks at the aftermath
of the bus blast in Volgograd; pp 1, 5 (1,660 words).

2. Yulia Kalinina article headlined "Be more attentive to people" gives a sarcastic account
of Prime Minister Dmitry Medvedev's visit to flood-stricken Komsomolsk-na-Amure; pp 1-2
(507 words).

3. Igor Subbotin article headlined "Russian man becomes Caucasus militants' captive
in Syria" says that in a video posted on YouTube a Russian engineer, who has been captured
in Syria, asks to exchange him for a certain Saudi Arabian man captured by the Syrian
governmental troops; p 2 (368 words).



4. Natalya Rozhkova report "Tolokonnikova transferred to myrrh-streaming icon" says that
jailed Pussy Riot band member Nadezhda Tolokonnikova is being transferred from a prison
in Mordovia to Chuvashia; p 2 (400 words).

5. Renat Abdullin article headlined "Saudi Arabia stages mild blackmail" looks at possible
changes in relations between Saudi Arabia and the U.S., and features a Russian expert's
comment; p 3 (383 words).

6. Stanislav Belkovsky article headlined "Khodorkovsky: Live in present" looks back at the
arrest of Yukos head Mikhail Khodorkovsky on Oct. 25 2003, at the reasons and people behind
it and prospects for Khodorkovsky; p 3 (1,279 words).

7. Igor Subbotin brief interview with lawyer Anatoly Kucherena, who represents the interests
of former CIA contractor Edward Snowden, headlined "Snowden still endangered" where he
speaks about Snowden's meeting with his father; p 3 (372 words).

RBK Daily

1. Alexei Kuzmenko report "Onishchenko's shadow" looks at the reshuffle in the leadership
of the Federal Service for Consumer Rights Protection (Rospotrebnadzor); pp 1, 3 (650 words).

Novaya Gazeta

1. Andrei Kolesnikov report "Captured by time" says that former Yukos head Mikhail
Khodorkovsky was arrested 10 years ago today in a move that consollidated Vladimir Putin's
regime ; p 2 (1,400 words).

2. Alexander Mineyev report "Brussels does not understand our guys" says that deputies
of the European Parliament are puzzled: why does Moscow place its stake on cruelty in the
case of the Greenpeace ship crew's arrest; p 3 (600 words).

3. Elvira Goryukhina report "Themis. Dead-end case" looks at the Yukos case; pp 11-14 (4,300
words).



Noviye Izvestia

1. Arina Raksina report "Are they planning to replace Prime Minister Dmitry Medvedev with
Valentina Matviyenko?" looks at Federation Council speaker Valentina Matviyenko's recent
initiatives; p 2 (350 words).

2. Margarita Alekhina report "Two-thirds of Muscovites are in favor of release
of Khodorkovsky" looks at a study conducted by the Levada Centre about former Yukos head
Mikhail Khodorkovsky; p 3 (300 words).

3. Konstantin Nikolayev brief report "Americans suspect Russian man of spying" says that
the U.S. authorities suspect head of the Russian culture centre in Washington of spying; p 3
(150 words).

Komsomolskaya Pravda

1. Semen Yelenin report "Did terrorist recruit supporters via recruitment agency in Moscow?"
looks at new details about suspected suicide bomber Naida Asiyalova; p 6 (800 words).

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2013/10/25/what-the-papers-say-oct-25-2013-a28932


