The

30 YEARS

' Moscow Times

INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Kremlin Helps Media Moguls Expand

By The Moscow Times

October 20,2013

Aram Gabrelyanov’s journalists are paid well, and are expected to use their wages to butter up and buy
sources. lvan Sekretarev

The skinny man in a baggy, wrinkled shirt carting groceries back to his car could have been
any Silicon Valley programmer, were it not for the Russian license plate on the car behind
him.

The grainy photograph is the first to show NSA intelligence leaker Edward Snowden in his
new life in Russia after leaving the Moscow airport.

The force behind the scoop? A father and son team who like to see themselves as Russia's
Murdochs.

With a well-oiled system of paying for scoops, the Gabrelyanovs have been able to crawl
into every crevice of Russian life from showbusiness to the security services. Their website
Lifenews, which published the photo confirmed authentic by Snowden's lawyer, is part of an
expanding empire that has come to dominate Russia's media landscape in the decades since


https://www.themoscowtimes.com/author/the-moscow-times

the elder Gabrelyanov started off as a provincial tabloid publisher.

A key reason for their recent success: obsequious loyalty to the Kremlin. The father, Aram
Gabrelyanov, refers to President Vladimir Putin as the "father of the nation," a fealty that was
rewarded when one of Putin's oldest friends spent $80 million to become a key shareholder
in the Gabrelyanovs' holding company, News Media, providing it with a flood of cash

for investment.

Its purchasing power and carefully cultivated contacts are what brought Lifenews its first
Snowden exclusive: a picture of the systems analyst leaving the airport after Russia granted
him asylum Aug. 1. That was followed Oct. 7 by the image of Snowden carrying groceries

in Moscow. With its savvy for scoops, the company often works as a de facto arm of Kremlin
power — humiliating Putin's opponents by catching them in all sorts of misdeeds.

But it is not just the Kremlin that values the Gabrelyanovs.

The public feeds on their coverage, too, because they are among the few people in Russian
media still able to break news — even if it is with a strong establishment slant — enabling
them to generate the clicks and the buzz that sterile state media can no longer muster.

Aram Gabrelyanov, who resembles a miniaturized, fleshier version of James Gandolfini, can
usually be found barking orders across the sleek newsroom to his army of young journalists.
Born to an Armenian builder father, Gabrelyanov has a warm, southern sense of humor, and it
is hard for him to go five minutes without whipping out an anecdote.

He first got the bug for tabloid journalism while at university in Soviet times, where he tricked
the KGB agent on campus into letting him into the library where foreign publications were
kept.

That exposure served him well when he moved to the provincial town of Ulyanovsk in the late
1980s, where he rapidly moved up in the local publishing world. He then relocated to the
capital and, after a few hit-and-miss years, made it big in 2001 with his national tabloid
Zhizn — Life — which now has a circulation of 1.6 million.

Today, News Media Holding earns 1.5 billion rubles ($47 million) per year. In addition to Life,
they own Izvestia, once the official newspaper of the Soviet government, as well as another
tabloid and three websites. The younger son and heir to the empire, 24-year-old Ashot, runs
Lifenews.ru and also a new television station. There is no substantive division between

the holding's publications, which freely feed one another information and scoops that are
then retailored for each audience. The elder son, 26-year-old Artyom, directs their comic
book line, with a host of Russified superheroes that includes an Orthodox priest.

The Gabrelyanovs pay their staff extravagantly — in some cases, $10,000 per month — with
the understanding that a large chunk of that should be spent on payments to ""agents," or
the people in law enforcement and hospitals who can feed scoops. Gabrelyanov said he paid
between $10,000 and $30,000 for the shots of Snowden leaving the airport, and Life
journalists have won some of their biggest breaks by bribing their way into hospitals to film
Russian megastars on their deathbeds.



Aram Gabrelyanov defends the agent system as the key to his empire's success: "We
categorically will not retreat from this system, it is our business."

One former Life editor-in-chief even boasted about the tactics.

"Before us nobody had ever done anything as systematic, and paid them for it. We spanned
the entire city," said Timur Marder, who started as an intern in Ulyanovsk in 1995 and worked
his way up the publication ladder to lead Life in 2005 before quitting in 2009 over a personal
dispute.

"There were many times," Marder said, ""when our journalists arrived at the scene before
investigators, the police or the ambulance."

For many of their scoops, the Gabrelyanovs' publications have been widely believed to have
relied on tips from Russia's security apparatus, and many of those officials frequently make
a flattering appearance on the pages of his papers.

That proximity to the security services also has been demonstrated by their hardline stance
on Russia's opposition movement, to which they take a hatchet much more aggressively than
state-controlled media. When protests erupted in Russia following manipulated
parliamentary elections in 2011, Lifenews published phone calls of opposition politician Boris
Nemtsov insulting his fellow activists and protesters as ""hamsters" and "scared penguins."
When questioned on the subject, the Gabrelyanovs insisted that they had not tapped
Nemtsov's phone but had "received' the files — suggesting they came from the security
services.

This go-for-the-jugular mentality has allowed Lifenews's star to rise, while viewership
of state-controlled television is in steep decline.

Vasily Gatov, an analyst at Novosti Medialab, said state media have lost their capacity to cover
major events. ""They think too long about whether we should cover this or not," said Gatov. "
[Gabrelyanov] does not wait; he trusts his feelings and his judgment."

Aram Gabrelyanov tries to portray News Media as an outsider organization and insists that it
has few high-up contacts and does not need them. ""You cannot recruit the president of the
U.S.," he said, "but you can probably recruit his cleaning lady."

That quip clashes with the fact that Gabrelyanov has spent the last few years cozying up
to Kremlin insiders.

It was in the mid-2000s, as Putin was consolidating his power, that Gabrelyanov jumped
on the political bandwagon and established one simple rule in his company: Do not mess with
Putin. "We do what we can to make him a symbol that unites the country," he said.

The loyalty was rewarded when, in 2008, Putin's old friend Yury Kovalchuk — dubbed "the
Kremlin's banker'" — bought just under half the company for $80 million. The resulting cash
flow allowed the Gabrelyanovs to expand their empire, by opening the Lifenews website and a
host of other outlets in the same year.

Gabrelyanov insists he has won the clout to be an independent voice.



"When some bureaucrat talks to me," he said, "I have a question: Who the hell are you
and why should I listen to you?"

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2013/10/20/kremlin-helps-media-moguls-expand-a28748



