
Kommersant Gets New Head Amid
Speculation on Increasing Kremlin
Control
By The Moscow Times

October 10, 2013

Vladimir Zhelonkin

As analysts speculate that the Kremlin's hold over the Kommersant publishing house is
increasing, the company has landed itself a new president — Vladimir Zhelonkin, who
previously managed media outlets for the Orthodox Church and Defense Ministry.

Zhelonkin replaces Dmitry Sergeyev, who said he left the company "for personal reasons"
and recommended Zhelonkin for the job, Prime reported.

Some observers have accused the publishing house's owner Alisher Usmanov, who has close
ties to the Kremlin, of gradually curbing Kommersant's independence in recent years. Several
major journalists quit Kommersant after a new chief executive, Pavel Filenkov, was appointed
in 2012, while the opposition-minded Kommersant-TV and Citizen K magazine were closed.

https://www.themoscowtimes.com/author/the-moscow-times


Critics saw Zhelonkin's appointment as  proof of Kommersant's increasing ties with
the government and the Russian Orthodox Church.

But Usmanov indicated that Kommersant's editorial line will continue as is.

"Kommersant must remain the country's main business newspaper. Its editor-in-chief was
and remains Mikhail Mikhailin," Usmanov said Wednesday, Prime reported.

Zhelonkin said he had no aspirations to reinvent the wheel at Kommersant. "Since
the stockholders have no complaints toward the management, I will continue to work within
the strategy taken at Kommersant," the businessman told Vedomosti Thursday.

Zhelonkin has ties with Usmanov, having run the billionaire's AF Telecom group from 2009
to 2010, but is otherwise a somewhat surprising choice.

He began his media career as chief executive of a news agency run by the Russian Orthodox
Church in 1999 to 2001, joining the organizing committee of the Congress of the Orthodox
Press the following year, Kommersant reported.

After time at two television channels and then in the telecoms industry, Zhelonkin returned
to media as chief executive of the Defense Ministry's Zvezda media group, whose Zvezda
television station explores primarily military and patriotic themes.

The businessman has also dabbled in the public sector as head of the Defense Ministry's
education department in 2010 and deputy presidential envoy to the Central Federal District
in 2011.

Kommersant introduced the concept of the business daily to Russia when it came into print
in 1992. The company has diversified steadily ever since, now incorporating two daily
newspapers, three weekly papers, a weekly entertainment magazine, a car magazine, monthly
shopping and business magazines, and a radio station, altogether serving an audience of more
than 1 million.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2013/10/10/kommersant-gets-new-head-amid-speculation-on-incre
asing-kremlin-control-a28489


