
Former Kremlin Insider to Head State
Media Giant
By The Moscow Times

October 01, 2013

Mikhail Lesin

A former Kremlin advisor and influential media official during the turbulent 1990s who is also
credited with setting up Moscow's international broadcaster RT, formerly Russia Today, was
appointed Tuesday to head state-controlled media giant Gazprom-Media.

Mikhail Lesin will replace Nikolai Senkevich as head of Gazprom-Media, the country's largest
media holding, following a decision by the board of directors, a statement posted on the
company's website said.

The appointment of Lesin, which was widely reported in advance of the official
announcement, signals a return to the heart of the official media establishment for a figure
who played a key role in some of the media battles of the 1990s and early 2000s, including
Gazprom's takeover of the privately owned NTV television channel, which put a network
highly critical of the Kremlin firmly under state control.

https://www.themoscowtimes.com/author/the-moscow-times


As an advisor to President Vladimir Putin between 2004 and 2008, Lesin was reportedly
the architect of the Kremlin-funded English-language channel Russia Today, now known as
RT.

Lesin has "a reputation as being a professional, highly qualified and fairly tough," television
journalist and Public Chamber member Nikolai Svanidze said, adding that Lesin's
appointment could lead to changes in the media industry.

Gazprom-Media's most prominent assets are radio stations Ekho Moskvy and Citi-FM,
television channels NTV and TNT, satellite operator NTV Plus, online video site Rutube
and publishing house Sem Dnei. The company is owned by Gazprombank, the financial arm
of state-owned gas giant Gazprom. Gazprombank is also closely linked through its
management structure to Bank Rossiya, which is owned by Yury Kovalchuk, reportedly a close
personal acquaintance of Putin.

At the end of the 1990s Lesin set up one of Russia's largest advertising agencies, Video
International. Between 1999 and 2004 he was the country's Media Minister, before working as
a presidential advisor between 2004 and 2009, when he was dismissed from the Kremlin
by then-President Dmitry Medvedev.

Senkevich, the man Lesin is replacing, will retain his positions as deputy president
of Gazprombank and advisor to Gazprom head Alexei Miller, according to Russian media
reports. Senkevich, a former head of NTV, has run Gazprom-Media since 2004.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2013/10/01/former-kremlin-insider-to-head-state-media-giant-a281
86


