
What the Papers Say, Sept. 26, 2013
By The Moscow Times

September 26, 2013

Kommersant

1. Yegor Popov article headlined "Screw propellers on water" zooms in on a new strategy
for the development of the state-run United Shipbuilding Corporation until 2030; pp 1, 9 (588
words).

2. Sergei Mashkin article headlined "Defense Ministry allows loss of embezzlement case" says
that the Defense Ministry has admitted it does not have financial claims against former CEO
of Slavyanka and founder of the Bezopasnost i Svyaz company, Alexander Yelkin, targeted
in the Defense Ministry fraud case; pp 1, 6 (915 words).

3. Maxim Ivanov article headlined "Valentina Matviyenko against all" says that Federation
Council speaker Valentina Matviyenko has suggested restoring the "against all" box in ballot
papers. Experts have welcomed the move as it may help increase the voter turnout, but
the ruling United Russia party has not backed the idea; pp 1-2 (704 words).

https://www.themoscowtimes.com/author/the-moscow-times


4. Taisia Bekbulatova article headlined "Non-governmental organizations as good as
nothing" says that according to the research conducted by former Finance Minister Alexei
Kudrin's Civil Initiatives Committee, 93 percent of Russians are not aware of the performance
of non-governmental organizations; p 2 (506 words).

5. Yelena Chernenko article headlined "Truce being concluded with Iranian atom" says that
a ministerial meeting of the 5+1 group of international mediators on the Iranian nuclear
program will be held today as part of the 68th session of the UN General Assembly; p 4 (640
words).

6. Andrei Kolesnikov report headlined "One could sense Arctic warm in Vladimir Putin" gives
an account of the international Arctic forum in Salekhard and comments on President
Vladimir Putin's remarks as regards the incident with Greenpeace activists; p 4 (891 words).

7. Grigory Tumanov et al. article headlined "Highly re-qualified ecologists" say that President
Putin does not consider Greenpeace activists detained for an attempt to board an oil rig in the
Pechora Sea to be pirates. The Russian Investigative Committee may reduce the charges
against them; p 4 (667 words).

8. Yekaterina Vyushkova article headlined "Investigators get interested in soldier's ration"
says that a probe has been launched into the heads of several subsidiaries of the RBE group
of companies in Samara over contracts with Voyentorg military retailer and service provider
on food supplies to the army in 2011 and 2012; p 6 (559 words).

9. Oleg Rubnikovich article headlined "Switchboards connected to Voyentelekom case" says
that Moscow's Khamovnichesky court has issued an arrest warrant for the former director-
general of the Voyentelekom company, suspected of large-scale fraud; p 6 (522 words).

10. Olga Mordyushenko and Anna Solodovnikova article headlined "Gazprom and Rosneft fail
to share Asia-Pacific Region" says that relations between the oil company Rosneft and the gas
giant Gazprom have sharply worsened supposedly over the distribution of gas fields; p 7 (548
words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Yevgenia Novikova article headlined "Lavrov makes advances to Kerry" says that Russia
and the U.S. have practically reconciliated their positions on a future UN Security Council
resolution on Syria. Russia has agreed to include a provision on the use of force against
Damascus if the Syrian authorities fail to meet agreements on its chemical disarmament, but
opposed its application without an additional UN Security Council resolution; p 1, 2 (705
words).

2. Ivan Rodin article headlined "Crawling revision of constitution" looks ahead at the all-
Russia's congress of municipalities, which is to be held in early November and is expected
to be attended by President Putin. The abolition of local governments across Russia will be
discussed at the meeting; p 1, 3 (651 words).



3. Alexandra Samarina and Petr Tverdov article headlined "Section named after Navalny" says
that Federation Council speaker Valentina Matviyenko has suggested restoring the "against
all" box on the ballot. This could be done in order to strip radical opposition of additional
votes, the article says. A corresponding bill may be put for consideration before Oct. 1 ; p 1, 3
(1,156 words).

4. Svetlana Gavrilina and Alexei Gorbachev article headlined "Liberal unity more important
than elections" says that the federal bureau of the RPR-Parnas party will meet today
in Moscow to discuss the future of the party's branch in St. Petersburg, which is on the brink
of dissolution; p 1, 3 (813 words).

5. Editorial headlined "Economy of revised promises" says that the economic situation
in Russia is alarming and has surprised Russian officials; p 2 (515 words).

6. Anastasia Bashkatova article headlined "Kiev calls on Moscow for concrete dialogue" says
that Ukraine wants Moscow to specify what exactly it does not like about Kiev's intention
to integrate with the EU. Meanwhile, Russia has to make a choice between a clean break
of bilateral relations or maintaining at least some economic ties with Ukraine; p 4 (997
words).

7. Igor Naumov article headlined "Vladimir Putin not to give away Arctic region to ecologists"
looks at the international Arctic forum in Salekhard, at which President Putin stood up for the
industrial development of the Arctic region despite possible environmental risks; p 4 (740
words).

8. Yury Roks article headlined "Saakashvili sure that Russia leaves entire Caucasus" says that
Georgian President Mikheil Saakashvili made an anti-Russian speech at the 68th session
of the UN General Assembly in New York. The day before, he met natives of Georgia living
in the U.S. and also criticized Russia; p 6 (694 words).

Vedomosti

1. Yelena Khodyakova and Milana Chelpanova article headlined "Novatek to choose between
two candidates" says that two consortiums from Japan and India are competing for a stake
in the Yamal LNG project being developed by the Novatek independent gas manufacturer; pp
1, 12 (734 words).

2. Margarita Papchenkova et al. article headlined "To put pressure on investor" focuses
on draft amendments to the Tax Code, which envisage the change in the system of tax
privileges for Russians; pp 1, 5 (616 words).

3. Editorial headlined "Time machine" comments on an idea to restore the "against all" box
on the ballot and an initiative to reinstate elections by single-seat constituencies from the
point of view of the modernization of the archaic political system in Russia; p 1 (410 words).

4. Polina Khimshiashvili and Alexei Nikolsky article headlined "Putin cancels piracy" says



that at the international Arctic forum in Salekhard, President Putin declared that
the Greenpeace activists detained for an attempt to board an oil rig in the Pechora Sea are not
considered pirates; p 2(500 words).

5. Lilia Biryukova article headlined "Party not guilty" looks ahead at the ruling United Russia
party congress set for Oct. 5 , at which planned reshuffles of the party leadership will be held;
p 2 (558 words).

6. Svetlana Bocharova article headlined "History will do without Bolotnaya" looks into the
draft concept of the single study book on Russian history. The book will feature Putin's two
presidential terms and the two jail terms of Mikhail Khodorkovsky, whereas nothing at all is
said about the present-day opposition movement; p 3 (450 words).

7. Maxim Tovkaylo and Margarita Lyutova article headlined "Preparations for conflict" looks
at the prospects for Russian-Ukrainian relations as Kiev preferred integration with the EU
to membership of the Customs Union of Russia, Belarus and Kazakhstan; p 5 (485 words).

8. Ella Paneyakh article headlined "Extra Jus: vicious circle of humiliation" criticizes prison
conditions in Russian jails given the convicted Pussy Riot punk band member Nadezhda
Tolokonnikova's recent complaint; p 6 (732 words).

9. Editorial headlined "Crime and punishment" compares prison conditions in Russian jails
to those in Scandinavia; p 6 (331 words).

10. Human Rights Watch deputy head Carroll Bogert article headlined "Syrian chemical
weapons: Who used sarin" contemplates Russia's stance on the Syrian conflict and describes
conclusions made by UN chemical experts and human rights activists on the Aug. 21 chemical
attack near Damascus; p 7 (1,071 words).

11. Yekaterina Sobol and Alexei Nikolsky interview with Viktor Livanov, director-general
of Ilyushin aviation plant, headlined "'Do not scare me, I am not so easily scared'", speaks
about the revival of the Russian military aviation; pp 8-9 (5,813 words).

Izvestia

1. Yelizaveta Mayetnaya and German Petelin article headlined "Colony No 14 makes clothes
for former State Duma deputy" says that convicted women in the penal colony in the Republic
of Mordovia, where Pussy Riot punk group member Nadezhda Tolokonnikova is serving her
term, are practically working for former State Duma deputy from United Russia, Vladimir
Golovnev, who owns a company that sells work wear; pp 1-2 (1,433 words).

2. Olesya Yelkova article headlined "Federal Anti-Monopoly Service to check sale of Uralkali
shares to Chinese company" says that the Federal Anti-Monopoly Service will check the sale
of a stake in the Russian potash producer Uralkali to the Chinese sovereign wealth fund
Chengdong Investment Corporation as the deal could have been concluded without
the endorsement of the commission for foreign investment; pp 1, 3 (437 words).



3. Anastasia Kashevarova and Svetlana Subbotina article headlined "Head of state to deliver
address in early December" says that the presidential administration has begun to prepare
the text of President Putin's address to the Federal Assembly. Putin will deliver the address
in the first half of December, probably on Dec. 12 , the article says; p 2 (580 words).

4. Yegor Sozayev-Guryev article headlined "Putin calls on Greenpeace for dialogue" says that
at the international Arctic forum in Salekhard, Putin has condemned an attempted boarding
of an oil rig in the Pechora Sea by Greenpeace activists; p 2 (413 words).

5. Olesya Yelkova article headlined "Uralkali staff stands up for their arrested director" says
that employees of the Russian potash producer Uralkali will send a letter to Belarussian
President Alexander Lukashenko in defense of their director-general Vladislav Baumgertner,
who was arrested in late August ; p 3 (531 words).

6. Yulia Tsoy article headlined "Party of Pensioners to sue Bozhena Rynska" says that
the Russian Party of Pensioners for Justice has filed a lawsuit against journalist Bozhena
Rynska over the protection of honor and dignity; Rynska offended elderly people in her blog; p
3 (573 words).

7. Maria Gorkovskaya article headlined "Syrian opposition splits over shariah" says that 13
radical Islamist groups have quit the National Coalition of Syrian Revolution and Opposition
Forces. The article also features a Russian expert's comment on the issue; p 7 (511 words).

8. Konstantin Volkov article headlined "Iranian president brings peace and friendship to U.S."
says that at the 68th session of the UN General Assembly in New York, the new Iranian
president has announced that Tehran is ready to begin talks on the Iranian nuclear program
immediately. Russian experts say 'perestroika' has begun in Iran; p 7 (525 words).

9. Mikhail Vignansky interview with former Georgian President Eduard Shevardnadze ,
headlined "'Concept of Eurasian Union will hardly attract Georgia'", speaks about Russian-
Georgian relations and the prospects for their development; p 7 (783 words).

10. Political analyst Boris Mezhuyev article headlined "Feel the difference" says that
the ruling United Russia party has had its day, having yielded to the Putin's brainchild,
the public movement People Front for Russia; p 9 (539 words).

11. Leonid Zlotin article headlined "Not Jolly Roger" comments on the incident in the Pechora
Sea involving Greenpeace activists; p 9 (617 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Vitaly Petrov article headlined "Nordic character" reports on the international Arctic forum
in Salekhard, attended by Vladimir Putin; p 2 (652 words).

2. Vladimir Kuzmin article headlined "Translated into customs language" looks at the



meeting of the Supreme Eurasian Economic Council in Astana at the level of prime ministers;
p 2 (305 words).

3. Anna Zakatnova article headlined "Scientific Federation Council" describes a meeting of the
Federation Council, at which a bill on reforms in the Russian Academy of Sciences was
approved among other things; p 3 (933 words).

4. Political analyst Alexei Mukhin article headlined "Losses for two" says that the Uralkali
conflict between Russia and Belarus has turned out to be beneficial for both countries' foreign
rivals, who are now leaders in the world's potash market; p 4 (685 words).

5. Sergei Ptichkin article headlined "Shooting with accent" looks at the 2013 Russia Arms
Expo, an exhibition of Russian arms and hardware, which is under way in Nizhny Tagil; p 6
(414 words).

6. Vladislav Vorobyev article headlined "Stir in headquarters" shares the journalist's
impression of a meeting between Foreign Minister Sergei Lavrov and his U.S. counterpart
John Kerry on the sidelines of the 68th session of the UN General Assembly in New York; p 8
(926 words).

Moskovsky Komsomolets

1. Anastasia Gnedinskaya article headlined "Do not tell lies about Olympics" says that the host
of the 2014 Winter Olympics, Sochi, has been flooded as a result of heavy rains; pp 1, 12 (699
words).

2. Alexander Minkin article headlined "Lesson for all" criticizes Russian society for not
protesting against reforms in the Russian Academy of Sciences and academicians for not
opposing recent controversial bills, for instance the ban on Russian orphans' adoption by U.S.
families; pp 1, 3 (599 words).

3. Mikhail Rostovsky article headlined "Should Putin have private life or Kremlinologist's
hard work" comments on an interview with President Vladimir Putin's press secretary Dmitry
Peskov and welcomes a new stand on the president's private life saying that it is nobody's
business; pp 1-2 (761 words).

4. Viktoria Prikhodko article headlined "Putin condemns Greenpeace action at Prirazlomnaya
oil rig" outlines Putin's statements about an incident in the Pechora Sea involving Greenpeace
activists; p 2 (431 words).



5. Natalya Rozhkova article headlined "A Just Russia to change leader" says that the A Just
Russia party will hold a party congress on Oct. 26, at which the party leader can be replaced; p
2 (494 words).

6. Natalya Vedeneyeva article headlined "Do not stay! Be afraid!" says that two academicians
have been detained in front of the building of the Federation Council during a rally in protest
against reforms in the Russian Academy of Sciences and features the detainees' comments
on the issue; p 3 (606 words).

7. Yevgeny Balabas article headlined "Four thousand children to remain in orphanages" says
that foreign adoption has been completely banned in Kemerovo Region; p 3 (519 words).

8. Kirill Saltykov article headlined "Tolokonnikova 'secured' in punitive isolation ward" says
that convicted Pussy Riot punk band girl Nadezhda Tolokonnikova has been moved to a
punitive isolation ward because the prison leadership considers this place to be the safest. She
also complained about threats from the prison leadership; p 3 (533 words).

9. Dmitry Vasilenko article headlined "New Syrian game: Russian factor" explains why
the West reacted so negatively to President Putin's op-ed column published by The New York
Times; p 4 (648 words).

Rossiiskaya Gazeta (weekly)

1. Unattributed article headlined "2013: Red lines of Vladimir Putin" outlines the key
statements made by President Putin at the Valdai forum attended both by his supporters
and the opposition; pp 2-3 (2,100 words).

2. Maxim Makarychev article headlined "Question from White Widow" features a report
on the shopping mall siege in Nairobi, saying that terrorists killed only white and non-
Muslim people; p 12 (300 people).

Noviye Izvestia

1. Veronika Vorontsova article headlined "One needs to swim out" says that indifferent
and corrupt officials make it difficult to quickly overcome the consequences of natural
disasters in various Russian regions; pp 1, 5 (1,205 words).



2. Diana Yevdokimova interview with Greenpeace Russia program director Ivan Blokov,
headlined "'Risk of disaster at oil platform higher than at nuclear power plant'", speaks about
the detention of Greenpeace activists in the Pechora Sea and their future as they are facing
prosecution; pp 1, 5 (789 words).

3. Mikhail Nikiforenko article headlined "For 'against all'" says the proposed restoration
of the "against all" option in ballot papers is playing into the Russian authorities' hands as
this will excite people's interest in elections and split the opposition, thus ensuring the ruling
United Russia party's strong election showing; pp 1, 2 (1,248 words).

4. Anna Alexeieva and Yelena Firsova article headlined "Acid test" says representatives of the
presidential human rights council, who have inspected the prison conditions of the convicted
Pussy Riot punk band member, Nadezhda Tolokonnikova, in the Republic of Mordovia, have
confirmed violations; pp 1, 5 (633 words).

5. Vera Moslakova article headlined "Second stage" says that the Federation Council has
approved a bill on reforms in the Russian Academy of Sciences; p 2 (391 words).

6. Yelena Popova article headlined "Entry prohibited" says that Ukraine has closed certain
checkpoints on the border with Russia's Bryansk Region to prevent the spread of African
swine fever, but experts think that it is a continuation of a trade war between the two
countries; p 3 (611 words).

7. Anna Alexeieva article headlined "Picket against sacking of homosexual teachers ends with
detentions" says Orthodox activists have pelted participants of a LGBT rally with eggs and a
few people on both sides have been detained; p 5 (300 words).

RBC Daily

1. Yulia Yakovleva and Alexander Litoy article headlined "Return of candidate" features
moderate and positive comments by Russian pundits and politicians on a proposal by the
Federation Council's chairwoman, Valentina Matviyenko, to add an "against all" option
to ballots; p 2 (300 words).

2. Yulia Yakovleva article headlined "Main election for party in five years" is an interview with
A Just Russia member Alexander Ageyev about the party preparation for the Moscow city
parliament election; p 2 (500 words).



Komsomolskaya Pravda

1. Yelena Krivyakina article headlined "These are not ultimatums" is an interview with Prime
Minister Dmitry Medvedev, who says that Ukraine's European integration will negatively
affect the country's economic cooperation with Russia; p 2 (600 words).

2. Vladimir Vorsbin article headlined "Matviyenko goes 'against all'" features comments
by various notable Russians on the Federation Council chairwoman's proposal to add
an "against all" option to voting papers; p 3 (300 words)

3. Alexei Ovchinnikov article headlined "Tolokonnikova poorly knows content of her letter"
features comments by Russian human rights officials on a complaint by jailed Pussy Riot
member Nadezhda Tolokonnikova about supposed violations in her penal colony; p 4 (600
words).

4. Maxim Volodin article headlined "Obama extremely stubborn" says Vladimir Putin's article
in the New York Times is giving no peace to U.S. President Barack Obama, who believes in the
exceptionalism of the U.S.. Meanwhile, Russian reservations about Syria come true as more
opposition troops join Islamist militants; p 7 (400 words).

5. Galina Sapozhnikova article headlined "Why Yekaterinburg votes for Roizman" is
the second part of an interview with the new mayor of Yekaterinburg, Yevgeny Roizman; pp
8-9 (1,600 words).

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2013/09/26/what-the-papers-say-sept-26-2013-a28031


